بازدید 12032
۴

نگرانی مرغداران از شیوع خودخوری جوجه‌ها

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که بسیاری از پرورش دهندگان مرغ نگران شیوع بیماری کانی بالیسم یا خودخوری طیور به دلیل کمبود دان در مرغداری هایشان هستند.
کد خبر: ۹۷۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 11 May 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، اگرچه صنعت طیور این روز‌ها بنابر گفته برخی از مسئولان مربوطه و مرغداران با مشکلاتی نظیر کمبود ذرت، سویا و دان، کاهش قیمت مرغ و جوجه، کاهش مصرف مرغ با شیوع ویروس کرونا، کاهش صادرات و تولید بیش از حد نیاز مواجه شده است و روز‌های سختی را سپری می‌کند، اما موضوعی که اخیرا برخی از تولیدکنندگان را نگران کرده است و بعضی از آن‌ها نیز با انتشار ویدیو‌هایی در فضای مجازی این نگرانی خود را بروز داده‌اند، شیوع بیماری کانی بالیسم یا خودخوری در طیور است.

در این رابطه حبیب اسدالله نژاد، رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه کمبود یا عدم وجود دان در سالن‌های پرورش مرغ جدی بوده و عواقب متعددی دارد، به ایسنا گفت: عدم امکان تهیه جیره مناسب، کمبود و بالانس نبودن آن یا استاندارد نبودن ترکیبات از نظر انرژی، پروتئین و اسید‌های امینه مصرفی طیور منجر به تلفات آن‌ها یا عوارضی از قبیل بروز بیماری کانی بالیسم یا خودخوری در بین آن‌ها می‌شود که عواقب بسیار بد و زیان باری را برای تولید کننده به همراه دارد.

وی ادامه داد: در این بیماری جوجه‌ها یکدیگر را نوک می‌زنند و گاهی به حدی زخمی می‌شوند که به دلیل پارگی شکم و بیرون ریختن روده هایشان تلف می‌شوند.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد: پرنده‌های زخمی قابلیت این که به بازار عرضه شوند، ندارند و کشتارگاه‌ها نیز چنین مرغی را خریداری نمی‌کنند؛ بنابراین به ناچار آن‌ها را قطعه‌بندی می‌کنند که این اقدام ضایعات و زیان زیادی برای مرغدار به همراه دارد.

اسدالله نژاد با اشاره به اینکه کمبود نهاده‌های دامی در واحد‌های مرغداری و بالا بودن قیمت آن بر همه روشن است، گفت: متاسفانه ابراز می‌شود که مشکلی در تامین نهاده‌های دام و طیور وجود ندارد و بازار با هیچ کمبودی مواجه نیست؛ در صورتی که واقعیت چیز دیگری است و توزیع نهاده‌ها به اندازه نیاز مصرف واحد‌های مرغداری نیست. از طرفی قیمت ذرت و سویا نیز بالاتر از نرخ مصوب است. مثلا قیمت سویا نزدیک به دو برابر قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار است.

وی در پایان گفت: برخی از مسئولان به صنعت طیور توجهی ندارند. این صنعت در حال نابودی است. مرغدار به ازای هرکیلو مرغ حداقل ۳۵۰۰ تومان ضرر می‌کند و در تامین نهاده‌ها با مشکلات زیادی مواجه است و حتی با همه این مصائب در فروش مرغ هم مشکل دارد. متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت به عنوان متولی تولید و تنظیم بازار تصور دارند که همه چیز آرام است و هیچ مشکلی نیست؛ در حالی که مشکلات صنعت مرغداری بسیار زیاد است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
ایران در همه امور به خودخوری افتاده شما از مرغ چه انتظاری دارید. خوردن اموال سازمان تامین ....
اگر پودر گوشت و ماهی و دی کلسیم و مکمل ها را در تغذیه رعایت کنی مشکل حل میشود
نه خود خورم نه کَس دَهم گَنده کنم به سگ دهم. ذات بعضی همینه حاضره تمام اموال و دارایی و ثروتشو از بین ببره ولی حاضر نیست هزار تومن ارزون تر در بازار پخش کنه . همون جوری که زمان قحطی بزرگ مردم از گرسنگی مردن و بعدش انبار انبار گندم پیدا میشد که پوسیده و از بین رفته چون برای طمع حاضر نشدن به مردن بفروشن و اونقدر قیمتاشو برده بودن بالا تا هیچکی نخرید و آخرشم فاسد شد. کاسبا بهتره یه دوره تاریخ رو مطالعه کنن بد نیست . بعضی از این کاسبا هر چی سرشون بیاد حقشونه هیچ کدوم به سود منطقی و عادلانه راضی نبودن و هر کالایی رو با چند برابر قیمت واقعیش میفروختن. دنیا همیشه همین بوده و خواهد بود از هر دست بدی از همون دست هم میگیری الانم نوش جانشون امیدوارم مردم علاوه بر اینکه پول ندارن گوشت مرغ بخرن دیگه هر کالایی که انحصاری شده و قیمتاشون حتی تا صدها برابر قیمت واقعیه رو تحریم کنن و نخرن این تولید کننده و وارد کننده ای که فقط به فکر جیب خودشه از بین بره خیلی نفعش برای مردم و مملکت بیشتره
این دولت خوب تونست با بحران سازی گند کار هاشو پوشش بده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان