بازدید 79181

طرح کلید به کلید با واردات کامیون‌های دست دوم کلید خورد / چرا اجازه واردات خودرو‌ی دست دوم صادر نمی‌شود؟

سال گذشته دبیر اتحادیه کامیون داران به تابناک اقتصادی گفته بود، هنوز دستورالعمل نحوه اجرای طرح جایگزینی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیون‌های تا سه سال کارکرده اروپایی یا صفر مدل گذشته، تهیه و تنظیم نشده است. عده‌ای دلال رفته اند و متاسفانه از کشور‌های دیگر یک تعداد خودرو وارد کرده و تا گمرک غرب تهران هم آورده اند!
کد خبر: ۹۷۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱ 06 May 2020

طرح کلید به کلید با واردات کامیون‌های دست دوم کلید خورد/ چرا اجازه واردات خودرو‌ دست دوم صادر نمی‌شود؟

تابناک اقتصادیبخش حمل و نقل از جمله اجزای بسیار مهم نظام اقتصادی هر کشوری می‌باشد و نظام اقتصادی ایران نیز از این امر مستثنی نیست. در اهمیت این بخش، همین بس که پس از اعتصابات کامیونداران در سال ۱۳۹۷ به نوعی اقتصاد کشور فلج شد و قیمت برخی اقلام به دلیل کمبود، به شدت افزایش یافت و برخی صنایع به دلیل نرسیدن نهاده‌ها و مواد اولیه تا مرز تعطیلی پیش رفتند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بنابراین توجه به خواسته های این صنف بسیار مهم است. یکی از خواسته های آن ها نوسازی ناوگان بوده که سال ها تنها وعده اجرای آن داده شده است. در همین رابطه، احمد کریمی دبیر اتحادیه کامیون‌داران طی مصاحبه ای با خبرنگار تابناک اقتصادی در سوم اردیبهشت ماه سال جاری گفت: اولین انتظار ما از مسئولین این است که تن بر کیلومتر به روز رسانی شود و سپس این انتظار را داریم که در زمینه نوسازی ناوگان ـ که چندین سال است شعار داده می شود ـ اتفاقی عملیاتی بیفتد.

چند درصد از کامیون ها فرسوده هستند؟

صدرالله بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری طی مصاحبه‌ای در هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری در مورد میزان ناوگان فرسوده گفت: ۴۰ درصد ناوگان کامیونی ما فرسوده است. وی در مورد مزایای نوسازی ناوگان افزود: صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش تولید آلاینده‌های صوتی، ارتقای ایمنی سیر، راحتی و آسایش راننده و ... از مزایای نوسازی ناوگان کامیونی است.

شایان ذکر است که مشاور رئیس سازمان راهداری طی مصاحبه دیگری در چهاردهم اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود: میانگین سن کامیون‌ها در کشور ۱۷.۸ سال است.

منع قانونی فعالیت برای ناوگان باری و مسافری فرسوده

بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک، اگر ناوگان باری و مسافری درون و برون شهری، فرسوده باشد از فعالیت‌هایی همچون جابه جایی بار و مسافر، صدور بیمه شخص ثالث، خرید و فروش و ثبت نقل و انتقال، انجام معاینه فنی و صدور برگه معاینه فنی و تردد در جاده‌ها و شهرهای کشور منع می‌شوند.

ضوابط و شرایط نوسازی و واردات خودروهای سنگین تا سه سال ساخت اعلام شد

به هر صورت، مشکلات ناوگان فرسوده موجب شد تا دولت طرح هایی برای نوسازی ناوگان به خصوص نوسازی خودروهای سنگین ارائه دهد که از آن جمله می توان به آزادسازی واردات خودروهای سنگین تا سه سال ساخت اشاره کرد؛ طرحی که در سال گذشته توسط رضا رحمانی وزیر صمت جهت اجرا ابلاغ شد.

روز گذشته شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای نوسازی ناوگان برون شهری طی اطلاعیه ای ضوابط و شرایط نوسازی و واردات خودروهای سنگین تا سه سال ساخت را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده بود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در راستای نوسازی ناوگان باری کشور و استفاده از کلیه ظرفیت‌های قانونی مندرج در قوانین احکام دایمی توسعه در نظر دارد به منظور تسریع در انجام روند نوسازی و بر اساس ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه کشور از تاریخ سوم خرداد سال جاری از متقاضیان ورود خودروهای سنگین تا سه سال ساخت در آدرس اینترنتی خود ( www.rmto.ir) بخش نوسازی و توسعه ناوگان ثبت‌نام به عمل می‌آورد.

افزایش قیمت کامیون

صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری در نوسازی ناوگان گفته است: در حال حاضر قیمت کامیون، اتوبوس، مینی بوس به شدت افزایش یافته، چون به علت تحریم تولید کند شده است و واردات هم نداریم، ضمن آنکه قیمت ناوگان بیش از تورم افزایش داشته است. وی در گفت‌وگو با فارس افزود: این خودروها باید تولیدات اروپا، ژاپن یا کره جنوبی باشد، به هر حال این کامیون‌ها معمولا استاندارد روز اروپا و داخل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند.

شائبه یک رانت اطلاعاتی برای برخی واردکنندگان خودروهای سنگین

در حالی این اطلاعیه روز گذشته (۱۶ اردیبهشت ماه ۹۹) منتشر و در آن از متقاضیان ورود خودرو‌های سنگین تا سه سال ساخت خواسته شد که از سوم خرداد ماه سال جاری کار‌های ثبت نام را انجام دهند که در سال گذشته کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد، برخی از واردکنندگان در حال وارد کردن خودرو‌های سنگین تا سه سال ساخت به گمرکات هستند.

در همین رابطه در پنجم بهمن ماه سال گذشته نیز احمد کریمی دبیر اتحادیه کامیون داران طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هنوز دستورالعمل نحوه اجرای طرح جایگزینی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیون‌های تا سه سال کارکرده اروپایی یا صفر مدل گذشته، تهیه و تنظیم نشده است عده‌ای دلال رفته اند و متاسفانه از کشور‌های دیگر یک تعداد خودرو را وارد کرده و تا گمرک غرب تهران هم آورده اند!

کریمی در ادامه سخنان خود گفت: من مطمئنم افراد واردکننده این کامیون‌ها، فقط با یک رانت اطلاعاتی که از بخش دولتی به دست آورده اند، این کامیون‌های کارکرده را وارد کرده اند و با همین رانتی که کامیون‌ها را وارد کشور کرده اند با همین رانت این کامیون‌ها را پلاک می‌کنند، با همین رانت توزیع خواهند کرد و باز نظام حمل و نقل ما را بهم خواهند ریخت.

گفتنی است، صدراله بمانا مدیر نوسازی، توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای در واکنش به ماجرا‌های پیش آمده در مورد واردات خودرو‌های سنگین دست دوم نامه‌ای به تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۸ به مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت نوشت.

در بخشی از آن نامه تاکید شده بود: «... مجوز صادره از سوی آن دفتر برای شرکت مورد نظر جهت تخلیه کشنده‌های وارد شده در گمرکات داخل کشور با توجه به عدم صدور مجوز مورد نیاز، مورد تایید این سازمان نیست و طبعاً با عنایت به وضعیت موجود و شرایط اقتصادی حاضر پیش‌بینی می‌شود این امر موجب بروز تبعات احتمالی نامناسب گردد. بدیهی است در صورت بروز هرگونه رخداد احتمالی آن دفتر محترم (دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت) می‌بایست آماده پاسخگویی باشد...»

این نامه تایید می‌کرد که در سال گذشته اجازه واردات برخی خودرو‌های سنگین دست دوم به گمرکات کشور داده شده بود.

همچنین در هجدهم فروردین ماه سال جاری صدرالله بمانا طی صحبت‌هایی با اشاره به آگهی‌های مندرج در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر ثبت نام برای خرید کامیون‌های دست دوم زیر سه سال ساخت اظهار داشت: تاکنون هیچ گونه مجوزی برای واردات کامیون‌های کارکرده زیر سه سال ساخت ذیل بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور صادر نشده است. وی با بیان این که «ثبت نام برای فروش این نوع کامیون‌ها اقدامی بدون مجوز و فریبکارانه تلقی می‌شود»، تاکید کرد: از تمام متقاضیان ثبت نام برای این نوع کامیون‌ها تقاضا می‌شود در برابر چنین اقدام فریبکارانه‌ای با هشیاری کامل و آگاهانه برخورد کنند.

راهکار جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده واردکنندگان در این زمینه چیست؟

شاید راهکار‌های زیادی در این زمینه وجود داشته باشد، اما یکی از راهکار‌ها این است که برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده احتمالی و یا شائبه وجود رانت اطلاعاتی، مسئولین مربوطه اجازه ترخیص به خودرو‌هایی که تاریخ قبض انبار آن‌ها قبل از زمان ثبت نام (سوم خرداد ماه سال جاری) بوده است را ندهند.

طرح کلید به کلید با واردات کامیون‌های دست دوم کلید خورد/ چرا اجازه واردات خودرو‌ دست دوم صادر نمی‌شود؟

طرح کلید به کلید به کجا رسید؟ حمایت از تولیدکننده داخلی یا خارجی؟!

در شرایطی که در سال‌های اخیر بر اهمیت حمایت از تولید ملی و داخلی تاکید و حتی سال جاری به نام جهش تولید نام گذاری شده است، جای سوال است که چرا دولت به دنبال واردات کامیون آن هم نه صفر کیلومتر، بلکه دست دوم است؟

در این میان، جایگزینی خودرو‌های فرسوده با خودرو‌های نو تحت عنوان پروژه‌ای با عنوان «کلید به کلید» جای امیدواری داشت تا شاهد حمایت از تولید ملی باشیم، اما رفته رفته اجرای این طرح از توان دولت خارج شده و واردت جایگزین این طرح شده است؛ هرچند صدر الله بمانا مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اجرای دو طرح در نوسازی ناوگان‌های فرسوده در حوزه حمل ونقل گفت: یکی از این طرح‌ها کلید به کلید است که در آن طرح قرار است اتوبوس، مینی بوس، کامیون، کشنده نوسازی شود و منابع اولیه آن تامین شده و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی سعی خواهیم کرد این طرح را ظرف یک ماه آینده با شدت بیشتری شروع کنیم.

بمانا اظهار کرد: کارخانجات تولید کننده سعی خواهند کرد در یک ماه آینده با شدت بیشتری تولیدات خود در حوزه مینی بوس، کامیون، کامیونت، اتوبوس را افزایش دهند و این اقدام از طریق اطلاع رسانی به عموم مردم و مالکان انجام می‌شود

این صحبت‌ها در جهت حمایت از تولید داخل در حالی است که همزمان شاهد موافقت با واردات کامیون آن هم از نوع دست دوم هستیم.

برخی کارشناسان نگاه «تولیدمحور» به موضوع واردات کامیون‌های دست دوم دارند و معتقدند که ردپای دلالی و واسطه‌گری در این موضوع دیده می‌شود.

به نقل از روزنامه اعتماد: دولت برای طرحی مانند «کلید به کلید» پیش‌بینی منابع اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد دلاری داشت. این درست است که بازگشت تحریم‌ها به نوعی این طرح را به تعویق انداخت و با مشکل مواجه کرد، به نظر می‌رسد با سازوکار‌های جایگزین به جای فرآیند واردات، می‌توان منابع جدیدی برای این طرح تعریف کرد. به نظر می‌رسد اروپایی‌ها از این نظر، یک منفعت همه جانبه می‌برند. اگر شرکت‌های اروپایی با خودروسازان داخلی وارد تعامل شده و هر تخفیف و هر امتیازی که می‌خواهند در خودروی نوی خود به تولیدکننده بدهند، تولیدکننده هم همین تخفیف و منفعت را به مصرف‌کننده منتقل می‌کند و یک فرمول موفق از آب درخواهد آمد. اما خودروسازان می‌گویند، اروپایی‌ها راه را بر تولیدکنندگان بسته و به روی واردکنندگان باز کرده‌اند. ظاهرش این است که اقتصاد کشور را تحریم کرده‌اند، اما از منفعتشان نمی‌گذرند، پس همچنان اجناس مستعمل خود را به ما می‌فروشند. در این وضعیت، خودروسازان در شرایط یکسان رقابت با این تولیدکنندگان قرار ندارند و در همین شرایط است که تولید خودروی سنگین ایران از ۱۲ هزار به حدود ۳ هزار دستگاه در سال سقوط می‌کند و نوسازی ناوگان نیز به تعویق می‌افتد.»

دو نکته دیگر در مورد آزاد شدن واردات خودرو‌های سنگین سه سال ساخت

در بندی از اطلاعیۀ ضوابط و شرایط نوسازی و واردات خودرو‌های سنگین تا سه سال ساخت آمده است: واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از بیست و پنج سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می‌تواند حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. اولین نکته این است که دقت شود، هر واردکننده با هر گواهی اسقاط تنها یک دستگاه کامیون وارد کند و یا گواهی اسقاط را جعل نکند. در گذشته تجربیاتی وجود داشته است که برخی با یک گواهی اسقاط چندین کامیون وارد یا با جعل آن اقدام به واردات کامیون کرده اند.

در این شرایط که سیاست گذار به دنبال واردات کامیون‌های دست دوم است، باید شاهد اقدام عملی برای از رده خارج کردن و اسقاط کامیون‌های فرسوده باشیم، وگرنه این طرح، کانالی برای سود‌های کلان دلالان خواهد بود و نه حمایت از کامیون داران.

نکته دوم اینکه برای واردات کامیون‌ها با سه سال ساخت قطعا ارز از کشور خارج می‌شود و هم اکنون این پرسش برای بسیاری مطرح شده که چرا دولت اجازه واردات خودرو‌های سبک دست دوم را در شرایطی که این روز‌ها بازار خودرو‌های سبک به دلیل کمبود عرضه با چالش جدی مواجه شده است، نمی‌دهد؟ دلیل اجازه واردات به کامیون‌ها با سه سال ساخت و عدم اجازه واردات خودرو‌های سبک دست دوم باید به روشنی برای مردم توضیح داده شود.

در پایان اشاره به این نکته نیز ضروری است که اجرای موفق این طرح علاوه بر نوسازی ناوگان فرسوده و مزایای آن می‌تواند بر روی بازار خودور‌های سنگین و قیمت این خودرو‌ها که در دو سال گذشته روند صعودی داشته است، تاثیرگذار باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
یعنی کارمون به جایی رسیده که حاضریم کالای وارداتی دست دوم وارد کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
وقتی تولید داخل کفاف نمیکنه یا پول نداریم کالای نو بخریم بایدم کالای دست دوم وارد کنیم. البته همین کالاهای دست دوم شرف دارن به تولیدات داخلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
سایت علی بابا رو چک کنین.
هیوندا آکورد ۲۰۱۴ کارکرده با ۲۰۰۰۰ کیلومتر میدن ۸۰۰ دلار
چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار گم شده، سرانگشتی میشه با این پول شش میلیون ماشین دست دوم وارد کرد که در ایران سر و دست براش می شکنند
صد در صد مالیات نه دویست درصد مالیات هم بگیرن بازم از قیمت یه پراید در پیت ارزون تر در میاد.
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
این ظاهر ماجرا است، حالا داستان چیه خدا می داند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
عزیزم ، قبلا هم جای خاصی نبودیم
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
مردم هنوز خاطرات تلخ واردات اتوبوس های دست دومی را که شرکت واحد اتوبوسرانی وارد کرده بود را فراموش نکرده اند. یک بلبرینگ پلوس میخواست نبود در کنار خیابان زمینگیر شد و آخرش هم به عنوان آهن قراضه فروخته شد.
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
سه سال کار اروپایی بمراتب از صفر مونتاژ ایران بهتر است و ثانیا کامیون سی سال کار از اروپایی وارد کنید تاکید مینمایم ۳۰ سال و صفر چینی رو هم کنارش بذارید ببینید راننده کدام یکی رو انتخاب خواهد کرد
اقایانی که با واردات اینا مخالف هستند سود کلانی از چینیها نصیبشان میشود ۲×۲=۴ به همین راحتی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
باممنوعیت واردات نميشه
مشکلات مملکت را حل کرد
اقای تابناک من خودم رانندم اولا من خودرو دست دوم رو ترجیح میدم به صفر چینی دوما تولید داخل کجا بود جز اینه قطعات رو وارد میکنن و مونتاژ میکنن چهار برابر قیمت میفروشن مردم تولید ملی کیلو چند دلت خوشه تورو خدا کمتر سبب بدبختی قشر ضعیف شو یکبار خودرو صفر دادن به مردم همه رو بدبخت کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
من پدر و پدر بزرگم ماشین دار بودن اما پدر نزاشت پامون
به رکاب بخوره. الان می فهمم چرا. مشکل اصلی شما نبود فکره. دعا کن همون ماشن چینی صفر و بگیری رو قیمتش نه اون ماشنی که تو پلاک گرجستانش هست 800 ملیون پلاک ایرانی 3 ملیارد و خورده ای بعد از تو ایرانی پول خاک می گیره 1200 دلار از اون 400 دلار بعد دلت خوشه ماشین سواری ماشین قسطی بگیر 7 سال شب و روز بدو براشون کار کن قسط به دوباره بعد از 7 سال مستهلکه بفروش دوباره ماشین
صفر قسطی بخر رو روز از نو روزی از نو. دیدم که میگم. با طرف صحبتم می کنی عمری خودشو بچه هاشو کس وکارشو می شناسی میگه خب اسکانیا سوارم انگشت به دهن آسمونو نگاه می کنی نمی دونی چی بگی
چرا نباید شخص مصرف کننده خودش بتونه ماشین دست دوم بخره و بیاره تو این کشور و استفاده کنه؟! حتما باید واسطه هایی وجود داشته باشن که منفعت ببرن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
رانت برای نورچشمی هاست که برن وارد کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
... مطمئن باشید
که منافعی واسه مردم و مالکان بیچاره آن نخواهد داشت
خودروهای دست دوم
دست مریزاد
چی می خواستیم چی شد. معنی عزت رو هم خوب بلد شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
یعنی الان همه ی اما یرانیها خودروی نو سوار میشیم...!؟
متاسفانه دو کارخانه سایپا و ایران خودرو در حال سواستفاده از شرایط موجود هستن.به بهانه کرونا تزریق خودرو به بازار رو تعمدا کاهش دادن.الان پژو ۲۰۶ دنده ای به قیمت النترا تو سال ۹۶ رسیده!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
حداقل به همین دوتا مجوز واردات بدن تا خودشون خودرو وارد کنن
انوقت ماشينهاي عصر حجري را با قيمت دلبخواهي به چه كساني بفروشند
یعنی فرق ماشین کاری که تولید داخل نداره و مصرفش چند صدتا در ساله با خودروی خیابان چرخی که مصرفش یک و نیم میلیون در سال است را نمی فهمید؟ ارزش را از کجا بیارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
از همونجا که میفرستن برا بقیه کشورها
الان خودرو سواری نو را مفت میشه از خودرو سازهای مطرح دنیا بدلیل رکود در کرونا خرید و یک مقدار واردات اب روی اتشه همین موضوع باعث ارامش روانی جامعه از نگرانی تورم میشه دولت بجنب تا دیر نشده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
به همین خیال باش
با این توصیف، باید قطعات اولیه و اصلی مثل موتور و قطعات الکترونیک خودرو رو هم بشه مفت وارد کرد.
نه عزیز من، اونها چیزی به ما نمی‌دن که به نفع ما باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
تعداد کارگرانی که در شالیکاری چه مستقیم و چه غیر مستقم کار می کنند صدها برابر از نیروی کار خودروسازان است آیا واردات برنج تایلندی - هندی - پاکستانی تاثیری بر بیکاری این کارگران و یا تولید ندارند ؟
فقط بخاطر منافع عده ای نمی گذارند واردات خودرو دست دوم انجام گیرد ...این منافع بدتر از ویروس است
اونهایی که با واردات خودرو بخصوص خودروهای روز دنیا و کم کارکرد و دست دوم مخالفن علت مخالتشون چیه؟ اصلا تو این شرایط تحریم و مافیابودن این صنعت و بی کیفیتی محصولات داخلی راهکار بدن نه اینکه هی غر بزنن! والا عزت داشتن به سوار شدن خودرو با کیفیته حتی دست دوم نه سوار شدن به چارچرخی که اسمشو گذاشتن خودرو!
اگه اجازه واردات خودرو تا ۳ سال ساخت رو‌بدن اونوقت خودروساز داخلی چطوری پراید رو به ۹۰ میلیون برسونه و دیگه به کی بفروشه؟!کی به فکره مردمه فقط به فکر ایجاد رانت هستند نه حله مشکلات مردم
خوب آزاد کنین خود راننده بیچاره بخره
باز این وسط یه سری از جیب راننده ای که 30 سال که با ماشین قدیمی داره کار میکنه نخورن
پاسخ ها
جلالی.
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
والا باز این یه برنامه ریزی جدیده تا کلاه سر مردم بیچاره بره
...نباید از مردم انتظار داشت باور داشته باشن ،
در ضمن سر هم کردن قطعات چینی اسمش تولید نیست حداقل کیفیت قطعات چینی نبود قابل قبول بود ، مصرف سوخت بالا و استهلاک بالا ....
چند کشور کامیون تولید میکنن ؟ بسیاری مونتاژ کننده ان البته جنس خوب مثل ترکیه مجارستان لهستان....
قوانین تحدیدی مربوط به خودرو در ایران واقعا در نازلترین سطح قرار دارد و باعث شده به بهانه حمایت آبکی از تولید داخل به مصرف کنندگان اجحاف اساسی بشود....
اول اینکه سال ساخت و گذشت ۳ سال از ساخت کامیون اصلأ ملاک خوبی نیست . زیرا که تجربه و سوابق نشان داده بعلل متعدد از جمله اینکه مالکیت اغلب کامیونها در کشورهای مبدا شرکتهای حمل و نقل بوده و برخلاف ایران، مالکین کامیونها خود راننده نیستند و بنابراین کامیونهای مستعمل کارکرد بسیار بالاتری در ۳ سال در مقایسه با ایران دارند و ای بسا کامیون چند برابر مدل مشابه در ایران به اصطلاح دویده است. دوم اینکه اغلب شرکتهای تولید کننده کامیون، آنها را به سفارش مشتری قبلی با توجه به نوع آب و هوای کشور مشتری اول ساخته و در تمامی موارد از جمله اندازه رادیاتورها و سیستم خنک کننده و گرم کن سوخت و سیستم سوخت رسانی و کیفیت بالاتر گازوئیل و...با ایران متفاوت بوده و ورود این قبیل کامیونهای استاندارد سوخت و آب و هوای اروپا به ایران منجر به خسارات متعدد و ضرر و زیان مالکین ایرانی بویژه با توجه به قیمت گزاف لوازم یدکی و کمبود همیشگی در ایران، خواهد شد.در کل باید گفت که تجربه شکست خورده ورود کامیونها مستعمل به ایران در سالهای ۶۸_۷۲ از کانادا و...عواقب بعدی وهزینه های گزاف نگه‌داری و دعاوی اداری و حقوقی و گمرکی بعدی هنوز در خاطره بسیاری از رانندگان وجود داشته و ثابت کرده که اشتباه بزرگی است.
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
سلام دوست عزیز در مطب بال قید کردید که کارکرد خورو های کشورهای دیگر بالاتر است نسبت به ایران که اصلا قابل اثبات نیست و دقیقا برعکس است یعنی متوسط کارکرد کامیون تو ایران 200 هزار کیلومتر سالانه است که تو هیچ کشور دیگه ای این رقم نیست دوم اینکه گفتید کامیون ها به سفارش ساخته می شوند که اصلا چنین چیزی به برخی موارد منسوخ شده یعنی کامیون برای تمامی شرایط آب و هایی در کشورهای مختلف از سردترین تا گرمترین ساخته شده و تست می شودمی توانید تست های تونل سرد و گرم خودرو سازهای مطرح را ببینید مورد سوم بحث گازوئیل که در کامیون های جدید یورو 4 به بالا با مکمل سوخت (ادبلو) حل شده چهارم فرمودید قطعات یدکی که البته درست می فرمایید گرانتر از برند های چینی هستند وولی دوام چند برابری آنها قیمت تمام شده در درازمدت را کاهش می دهد البته بنده درخصوص خودروهای وارداتی از کانادا اطلاع کاملی ندارم - البته این را بگم شما دوست عزیز رانندگی را با گوشت و پوست درک نکردی و سخنان جانب گرایانه ای از خوروسان ایرانی (چینی) میزنی نمی دانی برای یه لقمه نان حلال سالی 10 بار تو جاده موندن یعنی چه سالی 3 بار گربکس تعمیر کردن یعنی چه قسط دادن یعنی چه اخر دست هم اگه زنده بازنشست بشی حقوق 1.5 میلیون تومانی یعنی چه پس برادر دین این قوم زحمت کش را به گردن خودت نذار به هیچ قیمتی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
سلام دوستمان آقا بابک خیلی کلی شرح دادن. معلومه که راننده نیستی داداش تو اروپا دستگاه‌ هی هست بنام تاخوگراف که دقیقه به دقیقه حرکت توقف تعمیرات رو ثپت میکنه و یک ماشین در طول 24 ساعت حق 8 ساعت رانندگی و 16 ساعت استراحت مطلق دارند و در صورت تخلف جریمه سنگین میشه ضمنا جاده های اروپا ایران نیست ماشین میافته شاسی کج میشه یا طرف از بندرعباس بار زده صاحب بار میگه صبح تهران نباشی بیچاره شدم بدبخت شوم و فشار به راننده و کامیون و درنهایت یا فاجعه تصادفو... رخ میده تناژ بار اروپا 20 تن هست تمام روغن ها فیلترها و موارد مصرفی به لطف کشور برادر چین اشغال هست شما ایران کمتر از 25 تن نمیزنن.. حالا شما بگو ماشین ایرانی خسته تر هست ماشین اروپایی
یعنی قانون تصویب نشده. واردات انجام شده عجب کشور پیشرفته ای داریم...!!!!
خود دولت میخاد گرونی باش اگ عوارض گمرک به حدالاقل ممکن کمتر بگیره بازار برمیگرده جای خودش
ماشین دست دوم اروپایی صد شرف داره به صفر چینی من صفر چینی داشتم اشغاله واقعا ولی تریلر اروپایی قدیمیشم عالیه چه برسه به سه سال کارکرد ما جامعه رانندگان سنگین راضی هستیم به خودرو دست دوم اقا ماشین صفر نخوایم کی رو باید ببینیم ماشین صفر چینی نگو اشغال بگو
اگر واقعا هدف این کار رانت خواری نیست به خود مردم اجازه واردات را بدهید ودولت حق وحقوق قانونی خود را بگیرد شاید من بتونم ماشین مفت گیر بیارم
از یک طرف نه قطعه ساز داریم
خیلی قطعات هم که بلدنیستیم تولید کنیم وارداتیه
خط تولید ها هم که ماشالله جواب مصرف کننده نمیدن هیچ
تعهدات سالهای قبلم رو دستشون مونده
بلاخرع یا خط تولید از خارج بخرید
یا خط تولید بسازید
یا ماشین وارد کنید
دیگه تحمل افزایش قیمت نداریم
ماشین‌ مدل ۱۳۴۰ داره کار میکنه خطر واستعلاک هم زیاد داره
شمارا قسم می دهم به خدا کار واردات کارکرد را هر چه زودتر اجراکنید من هم کامیون داشتم الان یک سال که فروختم نمتونم بخرم
چند سر عالیم شرمند م از روی زن بچه ام این دیوار را کذاشتن باعث این همه کرانی شدن خیلیها
مثل من رانند بیابان الان بیکار اینها زن بچه دارن تورا خدا مسهولین عزیز یه کاربماجوانیما را تواین کارسرفکردیم دک هچ کاری
از دستمان نمییاد یعنی هم همچین سرمایه را
نداریم یه کاری کاسبی بکنیم ما چه بکنیم تاکی بشنیم توخانه این دیوار هارا ببندید چقدر بدبختی میکشیم از این بیکاری
مطمئنا ثابت شده که اینها نمیتونن طرح رو به خوبی اجرا کنند و شک نکن دست دلال و واسطه میاد وسط. کجا کار درست انجام دادن که اینجا دومیش باشه. تن کیلومتر هم قول دادن ولی ....
قبل از تحریم پول کامل (نقدی)برای کامیون ریختم و تحویل خورد به شروع تحریمها ...میگفتند پولتو با سودش بهت میدیم یا جایگزین چینی بهت میدیم ولی من به بدبختی ماشینمو گرفتم.. کامیون ها نمیدونم چطوری سر ازنمایشگاهها در می اورد. و الان که قیمتها بالاتر از ان موقع هست و سودها هنگفت تر. در کل کامیون رو نقد پولشو داده بودم سعی میکردند بهم ندن ک تو بازار برای خودشون بفروشن حالا از خارج ماشین بیارن و با قیمت مناسب به مصرف کننده بدهند؟!... بعید میدونم.
سلام آقایون رده بالا که میگن افراد خودرو اسقاط کنن من که برای مردم کار میکنم و خودروی فرسوده ندارم اسقاط کنم و میخوام ماشین بخرم تکلیف چیه لااقل میگفتید هر کس کارت هوشمند داره و ماشین به نام نداره یا ماشین فرسوده داره ثبت نام میتونه انجام بده بعد شما این ماشینارو با قیمتهای بالا میخواید به راننده ها بدید لااقل قیمت ثبت نام اینارو با ۲۵۰یا۳۰۰انجام میدادن و من خودم چند بار اومدم ماشین بخرم قیمتها فرار بر آسمان داشتن و حتی سل ۹۰خونه فروختم که بخرم ولی قیمت اف اچ اون موقع رسید به ۷۵۰تومن واقعا شماها به فکر پولدارها و سرمایه دارها هستید نه به فکر قشر کم درآمد یا راننده ای که برای مردم کار میکنه و تو بازنشستگی یا غیره راننده هارو صاحب ماشین میبینید در حالی که همه صاحب ماشین نیستن و کلی چیزای دیگه
اگر قرار باشه کامیون فرسوده ما راننده ها را مفت بردارم و کامیون دست دوم خودشان را به قیمت گزافی بفروشند که باز ما که قبلاً با اون قیمتها نتونستیم بخریم باز هم نمی‌تونیم بخریم بس باید ی کاری کنند که رانندگان کامیون های فرسوده با کمترین مبلغ کامیون را عوض کنند
شما وادارت را ازاد کنید رقابت را ازد کنید اما نظارت کنید که این دلالان اگر خوردو را به قیمت خردیدند با 10 درصد سود به فروش برسانند ....نه انها از دولت و ایران خوردو . ساپیا گرانتر بدهند
سلام قانون که به خودی خودش ایرادی نداره این مجری قانون که مشکل داره حالا اگه تصمیم گرفته شده بخاطر موقعیت کنونی کشور چنین اقدامی صورت بگیره برای یکبار هم که شده خدارودرنظر بگیرن غید سودشان رابزنن مالیات بگیرن خدای نکرده نمیگیم کلاببخشن توهرشهر و استانی بین رانندگان و مصرف‌کنندگان یعنی هرده نفریاپنجاه نفریم نماینده حالا تهداد نماینده قابل بررسی است نماینده طبق خواسته مصرف‌کنندگان وقانون تصویب شده ماشینهای خریداری وارد وتحویل بده تمام طبق قوانین این توجهان اینترنتی امروز چیز خیلی پیش پاافتاده ای هست مردم والا فقط صبوری میکنن یهنی از این ساده تر هم داریم اگه یک عده از مسئولین بیخیال رانت خوار ی بشن ...
با سلام
بنده به عنوان یک راننده می خواهم مطالبی را در مورد این مطلب بیان کنم
واردات خودروهای تجاری از برند های مطرح اگر به دست دلالان و سودجوها نیفتد خوب است ولی تجربه نشان داده که در عمل این اتفاق نخواهد افتاد زیرا راننده به واسطه الزامات شغلی اش نه توان دفاع دارد نه وقت آن را
کامیون های چینی نسل اول که جان و مال مردم را نشانه گرفته بود با کمترین قیمت و بهترین شرایط در اختیار مردم قرار گرفت ولی نسل های بعدی که کیفیت بهت شد چی ؟ الان قیمت بالا و نایاب هستند ثبت نام نیست ولی هر تعداد که بخواهی در بازار آزاد پیدا می شود
راننده قومی است که جان و مال خود را در جهت خدمت به مملکت در دست گرفته ولی سود آن را دیگران می برند اول خودروساز که برای چند سالی کار شبانه روزی راننده صرف پرداخت مبلغ و وام وسود و ... می شود یه روز بحران لوازم یدکی یک روز سوخت یک روز لاستیک یک روز روغن موتور نایاب می شود و... باربری بدون هیچ زحمت و هزینه ای عملا پول بیشتری به جیب می زند پلیس راه نه تنها حلال مشکلی از این قوم نیست بلکه خود عامل روانی سنگینی است بر زحمات این قوم - بدون کوچکترین احترامی بدون کوچکتری قدردانی
یک کامیون کشنده با تریلر آن به قیمت 3 میلیارد تومان گران نیست؟ مگر چقدر درامد دارد؟ مگر چقدر می توان قسط داد در مملکت ما به علت بیکاری خیلی ها خانه و کاشانه خود را فروخته اند و کامیون خریده اند برای اشتغال فرزندشان و این تقاضا خود یکی از عوامل گرانی کامیون است
به امید روزی که تجربه های تلخ گذشته برای رانندگان تکرار نشود
واردات باید آزاد بشه تا اقتصاد هم از رانت و فساد رها بشه
خودرو سازها که همش قطعه وارد میکنند با کارگر ارزون داخلی مونتاژ می کنند چرا باید خودرو را ۴برابر همان ماشین مونتاژ خارج که با کیفیت تر تولید شده بفروشند ...
سلام دوستان بنده یک تریلرماک دارم یعنی این بحث حقیقته بعد شرایطش چجوری هس میشه راهنمایی کنید ممنون میشم دوستان
سلام راننده گان هم کاران گرامی
مواظب باشید که ماشینتون یا سرمایتون اول ندید به امید این که کامیون دست دوم بگیرید
۱ اگر کلید به کلید دادن بگیرید
۲ دولت سهامی که به پیمانکار ها همش ۱۴۰۰ هستش پول کم دارن
خیلی خیلی مواظب باشید تو این بازار
سلام راننده گان هم کاران گرامی
مواظب باشید که ماشینتون یا سرمایتون اول ندید به امید این که کامیون دست دوم بگیرید
۱ اگر کلید به کلید دادن بگیرید
۲ دولت سهامی که به پیمانکار ها همش ۱۴۰۰ هستش پول کم دارن
خیلی خیلی مواظب باشید تو این بازار
خلاصه نهايت سعيشونو كردن به مردم خيري نرسه.
دولت ازاین واردات سود هنگفتی نسیبش میشه اونی که میگه ارز خارج میشه ما تولید داخل نداریم که شما حرص می خورید بعدا درتمام گزارشها بیان شده ودوبارهم گفته شده که کامیون بالای 25سال کارت سوخت باطل می‌شود وباید اگه سوخت بخواهد آزاد بزنه در یک ماهه اول ارز که هیچی چند برابر به دولت برمیگرده 90درصد کامیون‌های ما بالای 25سال هست گمرگ هم میگیره سازمانهای دیگه هم تا به دست مصرف کننده برسه هست این وسط راننده باید تاوان بدهد حالا وارد بشه لااقل اگر مدیریت باشه قیمت ها بیاد پایین دوازده سال دویدن شب وروز یک سال پیش فروختیم عوض کنیم که نشد اگه قیمت پایین نیاد من وامثال من دیگه صاحب ماشین نمی‌شوند همون دلال بزاره توبنگاه نگاش کنه
بابا هی دم ازتولید داخل میزنین آلمان 50سال پیش کامیون بنز تولید کرد اومد توایران اول گروه صنعتی خاور مونتاژ کرد الان ایران خودرو دیزل با کیفیتی افتضاح ازگروه خاور...خودرو سازما بعداز 50 سال تنها تونسته تنوع رنگ را حذف وفقط رنگ نارنجی تولید کند یا شرکت سایپا دیزل شاهکار کرده دنگ فنگ چینی را باکیفیتی پایین به اسم خودش میزنه من خودم کامیون بنز دارم بخدا وقتی میری تو بازارچه‌های مرزی ماشین های عراقی را میبینی همه داف اکتروز اکسورومان هستن ما را با بنز 50 سال پیش میبینن مسخره میکنن بخدا قسم این جریان واسه خودمن پیش اومده
دوستان همکاران راننده گرامی همش حرفه مواظب باشیدقول نخوریدمن خودم کامیون54دارم 10روزپیش رفتم تهران سازمان راهداری کل کشور همش حرفه ایناکامیون فرسوده ثبت نام کنن کامیون وارداتی بدن اون خبرهانیست خیال همه راحت.
با سلام ایا برای طرح کلید به کلید علاوه بر ماشین فرسوده باید مبلغ میلیونی هم واریز کرد ؟
اگر ما پولی داشتیم که بتوانیم میلیونی واریز کنیم حتما خودمان ماشین فرسوده خوذمان را میفروختیم و ماشین مدل بالا تری میخریدیم
رانندگان عزیز یکی از دوستان من تو اروپا ماشین دست دوم (بنز، ولو..)به عراق افغانستان و آفریقا میفرسته،اگه واقعا این طرح واقعی باشه ، یا کسی مجوز واردات داشته باشه ، ما حاضریم برای رانندگان زحمت کش ، ماشین وارد کنیم، چون الان بدلیل اینکه مجوز نداریم نمیشه بیاریم، اگه کسی سراغ دارید که مجوز داره ما درخدمتیم،پشت گمرگ ایران میتونیم ماشینو تحویل بدیم
سلام این ماشینها وارداتی دست دوم چرا گیر دادی مابااین ماشینهافرسود خیلی عزیزت میشیم تورا قران بهمون بدید
چرا گیرش ندید
با سلام اخه ماشینها وارد گمرک شدهاند پس چرا نمیزارید ترخیص بسه تا دلال و بنگاه دار هر روز قیمت بالا وبالا تر میبره خب خو کسانی که نمیزاره کشندهها تر خیص بشن باعث گرانی کشنده شده اخه ی اسکانیا با کفیش شده ۴ ملیارد ای یعنی چه . اخه چقدر ای درامد داره . بخدا در سال حساب کنی ماهی بیست ملیون دارامد نداره.
از کدوم ارگان یا بانک میشه استعلام گرفت الان من کامیون دارم میخوام شرایط وراست ودروغ بودن کلید به کلید رو بدونم ممنون میشم راهنماییم کنید
باسلام خدمت دوستان من لیلاند کمپرسی دارم مدل ۵۵ خواستم بنز کنم نشد هرروز گرونی شد اگه واقعا صحت داشته باشه این طرح کلید به کلید خیلی خوبه چون واقعا دیگه نمیشه کار کرد از جون مایع میذاریم
ماشین.چینی.اشقال
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار