بازدید 24499
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

پرواز بورس، تهدید یا فرصت؟ آیا رشد بورس حباب گونه است؟ راهکار‌های دولت برای فرار از بحران احتمالی چیست؟

وحید شقاقی شهری با بیان اینکه اگر مدیریت بازار سرمایه درست نباشد، این موضوع می‌تواند به یک بحران تبدیل شود، افزود: بحران زمانی رخ خواهد داد که به بازار سرمایه عمق کافی بخشیده نشود. برای درک این مساله مثالی می‌زنم. این جریان نقدینگی مانند آب پرفشار و بازار سرمایه مانند یک حوض است. حالا اگر حوض کوچک باشد، این آب پرفشار از این حوض سرریز خواهد کرد و تبدیل به سیل و بحران خواهد شد.
کد خبر: ۹۷۶۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 05 May 2020

پرواز بورس، تهدید یا فرصت؟ آیا رشد بورس حباب گونه است؟ راهکار‌های دولت برای فرار از بحران احتمالی چیست؟

تابناک اقتصادیحدود یک سال و دو ماهی است که بازار بورس از سایر بازارهای موازی خود را جدا کرده است و روز به روز افراد بیشتری را با امید کسب سود بیشتر به سمت خود می کشند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ روند صعودی بورس در دو ماه اخیر شیب تندتری به خود گرفته و از زمان استعفای شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و بر سر کار آمدن حسن قالیباف اصل و همچنین برداشته شدن مقررات محدودکننده از جمله محدودیت‌هایی که برای ورود افراد جدید و دامنه نوسان وجود داشت، شاخص کل توانسته است رکورد‌های مختلفی را به ثبت برساند. البته در روز جاری مورخه ۱۵ اردیبهشت ماه، شاخص کل به سد یک میلیون واحدی برخورد کرد و اندکی عقب نشست.

به هر صورت، روند صعودی جنون آمیز بورس، ترس را در دل همه ایجاد کرده و هجوم گسترده مردم به سمت این بازار نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. یک سؤال اساسی این است که آیا بورس در زمان حال و شرایط فعلی فرصت است یا تهدید؟ همچنین دولت چه راهکار‌هایی برای کنترل بورس و عمق بخشیدن به آن می‌تواند اجرایی کند؟ آیا قیمت سهام دارای حباب است؟

دکتر وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به این پرسش ها پاسخ داده است.

وحید شقاقی شهری گفت: اقتصاد ایران تاکنون بانک محور بوده است و بیش از ۹۰ درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی بوده است. همچنین بازار سرمایه ایران تاکنون یک بازار سرمایه کوچکی بوده است؛ یعنی چندان نقشی در تامین مالی دولت و بخش خصوصی نداشته است.

پرواز بورس، تهدید یا فرصت؟ آیا رشد بورس حباب گونه است؟ راهکار‌های دولت برای فرار از بحران احتمالی چیست؟

وی ادامه داد: از سال گذشته بازار سرمایه شروع به رشد کرده و رونق گرفته است. شقاقی شهری با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری، میزان ورود نقدینگی به بازار سرمایه حدود یک هزار و پانصد میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: طبق آخرین آماری که استخراج کرده ام، سیزدهم اردیبهشت ماه سال جاری، ورود نقدینگی به بیش از دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده و رکورد ورود نقدینگی به این بازار شکسته شده است.

همچنین در سال ۹۸، حدود ۳ میلیون کد بورسی فعال وجود داشت، ولی هم اکنون روزی صد هزار نفر در پیشخوان‌های دولت برای دریافت کد بورسی صف می‌کشند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه سال گذشته بورس دارای بیشترین میزان بازدهی در بین بازار‌ها بوده است، افزود: همچنین بورس در سال جاری رکوردشکنی‌های عجیبی داشته و در سیزدهم اردیبهشت ماه سال جاری شاخص کل ۳۴ هزار واحد رشد داشت.

شقاقی شهری گفت: این رشد بازار سرمایه هم می تواند برای کشور فرصت و هم تهدید باشد و چالش بزرگی برای کشور ایجاد کند. اگر دولت بتواند برنامه های خود را با سرعت پیاده سازی کند، می تواند از این فرصت استفاده کند، در غیر این صورت می تواند بحرانی در کشور ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این پرسش که چرا می گوییم بازار سرمایه کنونی یک فرصت است، پاسخ داد: هم اکنون بنگاه های بخش خصوصی کشور نیازمند تامین مالی هستند و نظام بانکی به دلیل منابع مالی محدود پاسخگوی تقاضای آن ها نمی باشد. دولت می تواند برای تامین مالی این بنگاه ها، آن ها را به بازار سرمایه هدایت کند و این یک فرصت است. فرصت دیگر این است که خود دولت می تواند صورت های مالی شرکت های دولتی را شفاف سازی کره و سهام آن ها را در این بازار عرضه کند.

همچنین فرصت سوم این است که بازار سرمایه و رونق آن، باعث شده است تا دارایی های منجمد مردم از جمله دلار، طلا و ... وارد این بازار شود. فرصت چهارم این است که رونق بازار سرمایه باعث شده است تا سوداگری افراطی در بازارهای موازی کنترل شود.

شقاقی شهری با بیان اینکه اگر مدیریت بازار سرمایه درست نباشد، این موضوع می تواند به یک بحران تبدیل شود، افزود: بحران زمانی رخ خواهد داد که به بازار سرمایه عمق کافی بخشیده نشود. برای درک این مساله مثالی می زنم. این جریان نقدینگی مانند آب پرفشار و بازار سرمایه مانند یک حوض است. حالا اگر حوض کوچک باشد، این آب پرفشار از این حوض سرریز خواهد کرد و تبدیل به سیل و بحران خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت اگر می‌خواهد جلوی تبدیل به بحران شدن بازار سرمایه را بگیرد، باید دو کار را انجام دهد: یا باید عمق بازار سرمایه را افزایش دهد (حوض را بزرگ کند) یا ورود جریان نقدینگی به بازار را کنترل کند (شیر فلکه آب پرفشار را ببندد).

بحث مهم این است که دولت باید متناسب با ورود جریان نقدینگی به این بازار عمق ببخشد و اگر دولت دیر عمل کند و در بوروکراسی‌های اداری خود را گرفتار کند و نتواند عرضه‌های اولیه و عرضه سهام بنگاه‌ها را با این جریان نقدینگی تطابق دهد، این جریان نقدینگی سرریز خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: تا دو هفته پیش، رشد سالیانه (فروردین ۹۸ تا فروردین ۹۹) ۳۰ درصد از ۶۴۰ نماد فعال بازار سرمایه که اکثریت مربوط به شرکت‌های کوچک بودند، بیش از پنج برابر بود. حتی قیمت برخی نماد‌ها ۲۴ برابر شده بودند. این یک فاجعه است، چون قیمت سهام یک شرکت کوچکی که شاید سودآوری هم نداشته و از لحاظ بنیادی شرکت بسیار ضعیفی نیز می‌باشد، ۲۴ برابر شده است؛ بدان معنا که اگر کسی به میزان یک میلیون تومان از سهام این شرکت را در فروردین ۹۸ خریداری می‌کرد، پول وی در فروردین ۹۹، ۲۴ میلیون تومان شده بود.

پرواز بورس، تهدید یا فرصت؟ آیا رشد بورس حباب گونه است؟ راهکار‌های دولت برای فرار از بحران احتمالی چیست؟

بیشتر بخوانید:

 

وی با اشاره به اینکه من نمی‌خواهم در حال حاضر کلمه حباب را برای این بازار به کار ببرم، افزود: از اول فروردین ۹۷ تاکنون، قیمت طلا از گرمی ۱۵۰ هزار تومان به حدود ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است (حدود ۴ برابر)، دلار از ۳۵۰۰ تومان به ۱۶ هزار تومان افزایش یافته است (حدود ۴ برابر)، قیمت مسکن در کل کشور به صورت میانگین ۳ تا ۳.۵ برابر شده است، قیمت خودرو نیز حدودا بین ۳ تا ۳.۵ برابر شده است؛ بنابراین تمام بازار‌ها و دارایی‌های جایگزین بازار سرمایه از جمله طلا و دلار در مدت دو سال اخیر تقریبا ۴ تا ۴.۵ برابر شده است. حالا اگر شرکت‌های ایران کاملاً صادرات محور باشند و عملکرد آن‌ها بسیار عالی باشد دیگر رشد آن‌ها نمی‌تواند بیشتر از رشد دلار یا طلا یعنی بیش از ۴ تا ۴.۵ برابر باشد؛ بنابراین رشد هر سهامی از سال گذشته تاکنون اگر بیش از چهار برابر شده است؛ یعنی رشد آن بیش از رشد دلار و طلا بوده است، دارای رشد شبهه ناکی است؛ پس ۳۰ درصد از شرکت‌های بورس تا آخر فروردین ماه سال جاری رشد غیرواقعی یا حباب گونه داشته اند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی افزود: ولی از اول فروردین ماه ۹۸ تا ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری، رشد سالیانه گروه بانکی، ۴.۳ برابر، گروه بیمه ۵.۴ برابر، گروه خودرو ۶.۸ برابر، گروه سرمایه گذاری‌ها ۵.۳ برابر، گروه نفت، پتروشیمی و محصولات شیمیایی ۴ برابر، گروه دارویی ۶ برابر، گروه رایانه و خدمات وابسته ۵.۵ برابر، گروه فلزات ۵.۵ برابر، گروه زراعت ۶.۴ برابر، محصولات غذایی و آشامیدنی ۶.۳ برابر و قند و شکر ۵ برابر شده است.

شقاقی شهری ادامه داد: این رشد‌ها از معیاری که عرض کردم (رشد ۴ تا ۴.۵ برابری دلار و طلا) بیشتر است. یعنی بازار سرمایه که با وقفه به افزایش دلار و قیمت بازار‌های جایگزین واکنش نشان می‌دهد، نباید بیش از چهار برابر شده باشد. همان گونه که گفتم شرکت یا صادرات محور است که با دلار سر و کار دارد و یا دارایی هایش زمین و تجهیزات است، بنابراین ارزش سهام شرکت نباید بیشتر از چهار برابر شده باشد، چون موارد مذکور رشدشان بیشتر از چهار برابر نبوده است.

وی افزود: وقتی اطلاعاتم را در ۱۴ اردیبهشت به روز کردم، دیدم رشد قیمت سهام بیش از ۸۰ درصد از نماد‌ها بیش از ۴ برابر شده است. پیش بینی من این است که ظرف دو هفته آینده رشد کل نماد‌های بازار سرمایه (۶۴۰ نماد) بیش از ۴ برابر شود. اینجاست که دولت باید واهمه داشته باشد.

وی با اشاره به ورود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی گفت: هم اکنون سهم‌های بنیادی با صف‌های خرید طولانی مواجه هستند و سهامدارانی که به تازگی وارد شده اند به دنبال خرید سهم می‌باشند و مجبورند سهم‌های کم ارزش که رشد قیمت زیادی هم داشته اند را خریداری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: حالا در این وضعیت دولت باید دو کار مهم و با سرعت بالا را انجام دهد و بیشتر از یک ماه از فرصت نیست. چرا با سرعت بالا؟ چون این جریان نقدینگی مانند خودرویی است که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در حال حرکت است و اگر دولت با بوروکراسی‌هایی که وجود دارد با ماشینی حرکت کند که سرعتش ۲۰ کیلومتر است هرگز به این جریان نقدینگی نخواهد رسید و این صف‌های خرید روز به روز برای سهام طولانی‌تر و رشد حبابی بیشتر خواهد شد.

راهکار چیست؟

اولاً دولت باید به عرضه‌های اولیه سرعت ببخشد و شرکت‌های دولتی را پشت سر هم عرضه کند سرعت ببخشد. دولت در سال‌های گذشته سهام خود را عرضه می‌کرد خریداری نبود، ولی الان خریدار هست و سریع به فروش می‌رسد؛ لذا دولت برای تامین مالی می‌تواند سهم بفروشد.

ثانیا می‌شود در این شرایط خصوصی سازی را سرعت بخشید. ثالثا دولت می‌تواند صندوق پروژه هم ایجاد کند. یعنی گروه بانکی یا بیمه‌ای یک تعداد پروژه‌های توسعه‌ای دارند می‌شود این‌ها را یک صندوق (مثلا صندوق پروژه‌های گروه بیمه) کرد و این‌ها را هم در بازار اولیه عرضه کند و این‌ها هم تامین مالی شوند. وی افزود: این راهکار‌ها که گفتم در سمت عرضه بود.

وی با بیان اینکه دولت در سمت تقاضا هم باید مدیریت داشته باشد، گفت: باید دولت بتواند ورود به بازار بورس را مدیریت و کُندتر کند.

شقاقی شهری در پایان صحبت‌های خود گفت: من پیشنهادم به مردم این است که در خرید سهام دقت کنند و بدانند بازار سرمایه بازار پرریسکی است. اگر بیش از چهار برابر قیمت سهام رشد کرده است، نخرند و به سمت خرید سهام بنیادی حرکت کنند، دیگر ارزش این سهام از طلا و دلار که خالص‌ترین دارایی هستند، بیشتر نیست. منظور از خالص‌ترین دارایی این است که شما طلا و دلار را هر کجای دنیا ببرید خریدار دارد. به هر صورت پیشنهاد این است که هر سهمی خریداری نشود، چون اگر بازار با مشکل مواجه شود این افراد که هر سهمی را خریداری کرده اند متضرر خواهند شد. هم اکنون خیلی‌ها هستند که طلا، خودرو، خانه و ... را می‌فروشند و حتی وام برمی دارند که وارد بازار شوند و این خطر دارد و اگر مدیریت نشود این ماجرا به بحران تبدیل خواهد شد و حتی شرایطی به مراتب بدتر از ماجرای موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز پیش خواهد آمد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
توی این مملکت فقط بورس تا حدود زیادی روی منطق بود که بخاطر نفوذ دولت جهت پوشاندن کسری بودجه و درآمد مشخص نیست سرنوشت این بورس چه می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
" من نمی خواهم از کلمه حباب استفاده کنم! و بعد توضیح می فرمایند شرکتی که سود اوری نداشته 24 برابر رشد کرده. خوب حباب که این نیست. این بالون و سوپر بالون است
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
دولت ترکمنستان رسما اعلام کرده که کسی حق بردن نام کرونا را ندارد. به نظر می رسد دولت ایران هم به اقتصاددانها توصیه کرده که از بکار بردن کلمه حباب خودداری کنند بزارند دولت به بیزینسش برسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
رونق اخیر بورس، حباب گونه است
مگر اتفاقی افتاده که هر روز در بازارسرمایه رشد داریم؟
این رشدها به هیچ وجه با واقعیت‌های اقتصاد ایران همخوانی ندارد
هشدار می‌دهم وضع نگران کننده و غیرطبیعی است
احتمال دارد چیزی شبیه بحران موسسات مالی غیرمجاز رخ دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
تعداد خیلی کمی میلیاردر و تعداد خیلی زیادی بیچاره مبشن.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
چرا اینقدر به بورس میتازید؟وقتی زمین ۴ برابر شده طلا ۴ برابر شده دلار ۴ برابر شده یعنی اون شرکت سرمایش ۴ برابر شده حالا بر فرض سوددهی خود شرکت می‌تونه سودی منطقی حتی ده برابری داشته باشه..بورس امسال سودده هست.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
سلام یک کارخانه هست حداقل ۵ساله تعطیل فقط یک نگهبان وچند سگ داخلش هست و جالب هرروز تو بورس +۵میخوره درضمن دیگر این که با هرکی میخواهی کار کنی همه دنبال سود روزانه ۵درصدی هستند همه شغل ها تعطیل شده لشین خانه راحت سودت ببر
مدیریت کجاست تو این کشور ...
مگر شرکت ها کارشون رو با طلا انجام می دن؟ یا مثلا فقط به خاطر رد دلار سود نصیبشون شده؟ یعنی توی این 2 سال رشد در زمینه ی فروش اهمیت نداشته است؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
داداشی خودتو ناراحت نکن برو بورس بازیتو بکن
...
داستان:
خانم من روزی گفت که میخواهد در یک شرکت بورس سرمایه گذاری کند و آنها با پولش کار میکنند و سود زاست.
گفتم این شرکت را میشناسم ،یک برنامه را در اختیارت می گزارند و تو شخصا باید شب و روز و ثانیه به ثانیه بورس بخری و بفروشی البته با پول زیاد ،اگر خوب باشی چندر غازی می بری ولی اینکار را نکن که در نهایت برنده شرکت است.
خلاصه بیش از ۱۰۰۰ اورو به شرکت داد ،ولی شرایط شرکت آنچنان دشوار بود که نطرش عوض شد ،اکنون پول پرداخته شده را هم به او پس نمیدهند کسی جوابگو نیست،باید ولیل بگیرد و بیش از مایه بپردازد شاید به پولش برسد!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
خیلی از کسانی که به طمع سود 24 برابری وارد این بازار بورس که چه عرض کنم بازار ریسک می شوند نمی دانند که نه تنها سود نمی کنند بلکه اصل سرمایه خودر ار از دست میدهند. در سال 2000 سهام یکی از معتبر ترین شرکتهای انزمان کامپیوتر را در 68 دلار خریدم و ظرف ششماه به 165 دلار هم رسید. ولی بعد از ترکیدن حباب دات کام ها در سال 2000 بعد از یک سال ارزش سهام به زیر یک دلار رسید!
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
دقیقا یک همکار من شخصا این کار را کرده بود و داستان ظاهرا یکی است!
داره کم کم صداش در میاد!!!!
روانشناسی طمع کاری خوب جواب داده در این کشور!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
جامعه را کاملا وابسته به کارهای غیر تولیدی سوق دادن مسلما نتیجه خوبی نخواهد داد!
( فرصت چهارم این است که رونق بازار سرمایه باعث شده است تا سوداگری افراطی در بازارهای موازی کنترل شود.......
سود روزانه ۲ تا ۳ درصد در بورس افراطی نیست ولی سود ماهی ۸ در صد در بازار طلا و سکه بمدت محدود افراطی است عجب واقعا عجبا
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
شما طلا و سکه استاندارد( نه 18 عیار مصنوعات) را با سهام کاغذی شرکتی که ضرر ده هست ولی در عرض 24 ماه قیمت ان را 24 برابر کردند یکی می دانید؟! یعنی طلایی که هزاران سال است ذخیره همه جوامع بشری بوده و ارزش ذاتی دارد با این بازیها یکی می دانید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
آفرین حرف حساب
 دولت باید به عرضه های اولیه سرعت ببخشد و شرکت های دولتی را پشت سر هم عرضه کند سرعت ببخشد. دولت در سال های گذشته سهام خود را عرضه می کرد خریداری نبود ولی الان خریدار هست و سریع به فروش می رسد. لذا دولت برای تامین مالی می تواند سهم بفروشد.......
سرمایه ملت که دست دولت امانت است ایشان پیشنهاد داد امانت را بفروشه تبدیل به پول کنه و هزینه بشه امسال دولت این کار کرد سال دیگر چکار کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
این دولت میخواهد زمین سوخته تحویل دولت بعدی بدهد!!!
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
سید گل گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
سرمایه ملت!!!

سرمایه ملت هست که برخی اعضای هیئت مدیره ماهی 50 میلیون پول بی زبون رو به جیب می زنن؟؟؟

فایده این سرمایه برای ملت چیه؟؟؟

ورزشگاه آزادی دولتی با خصوصی باشه، نفع یا ضررش برای مردم چیه؟؟؟

برای مردم خارج از تهران چیه!!!

بتگاه های دولتی که بعضا کارکنانش با رانت و پارتی و سهمیه سر کار اومدن، سرمایه مردم هستش؟
عرضه سهام شرکتها و کارخانجاتی که در بدترین شرایط اقتصادی و نزول خود قرار دارند
را دولت فقط برای جبران ، کسری بودجه هنگفت خود در بازار بورس عرضه کرده است
و مردم گرفتار و وحشت زده از دست رفته هر روزه ارزش پس انداز و قدرت خریدشان بناچار وارد این بازی شده اند
ولی قطعا هیچ دلیل منطقی و علمی برای وجود امید و انتظار خوش برای این قضیه وجود ندارد
و در پایان بازهم این مردم هستند که خسارت بزرگ را متحمل خواهند شد
با این طناب تو چاه نرید. دیگه نمیتونید بالا بیایید.
پاسخ ها
عباسعلی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
فردا که بورس سقوط کرد همه طلبکار میشن که ضرر کردیم....سودهای حالا یادتون باشه
0.15 %
با کم شدن سود بانکی بهترین و سالم ترین روش سرمایه گزاری بازار بورس است چون در بورس پول مجازی درست نمی شود اگر سرمایه ها به طرف دلار بروند به شدت قیمت آن افزایش پیدا می کند و دودش به چشم همه مردم بخصوص قشر ضعیف و متوسط و افراد مریض دار خواهد رفت .
البته با بزرگتر شدن و بیشتر شدن شرکت ها در بورس سازمان بورس باید بفکر زیر ساخت های لازم برای انجام معاملات روان باشد زیرا هزینه آن را از سهامداران و معامله گران بطور لحظه ای دریافت می کند و شایسته نیست در قبال بهای پرداخت شده خدمات ناقصی ارائه شود.
همچنین دولت و مسئولان کشور باید در رسانه ها برای تازه وارد ها آموزش های لازم را فراهم کند تا هم فرهنگ سهامداری جا بیفتد و هم مانع هیجان زدگی سهامداران تازه کد گرفته شود و جلوی ضررهای احتمالی و نا امیدی و پشیمانی از سرمایه گزاری در بورس را در این اشخاص بگیرد.
وقتی 24 ساعته داره به مردم گفته میشه خونه ماشین خودتون نفروشید وارد بازار نشید حالا وقتی یه سری هیچی نمیفهمن همون بهتر ضرر کنن
اگر بخوام یه چیزی بگم که به درد مردم بخوره میگم عزیزان لطفا دیگه این سهم های موجود رو نخرید. این سهم ها رشدشون رو کردند. کد بورسی بگیرید و پولتون رو نگه دارید برای وقتی که قیمت ها پایین تر اومد یا صبر کنید تا عرضه اولیه ها بیاد. اگه صبور نباشید و در این قیمت ها وارد بشید بدجور ضرر می کنید. از ما گفتن بود.
در دیرترین حالتش ، بورس یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سقوط خواهد کرد
دلیلش این است که فعالهای بازار معمولا قبل از انتخابات از بورس خارج می شوندیعنی می فروشند
و بعد از انتخابات بر اساس وضعیت بازار دوباره وارد بورس می شوند
این روال هر انتخابات هستش
حالا مردم عادی بعد از این افراد می فهمند و شروع به فروش سهامهایشان می کنند ولی خریداری نیست
و در این حالت هر لحظه قیمت هر سهم پایین تر امده و این می شود نابودی سرمایه مردم
استاد جان در بورس 1- آینده خریداری میشود یعنی پیش بینی تورم درآینده 2- سود آوری شرکت نقش مهمی در قیمت سهم دارد و ربطی به طلا وذلار ندارد مثلا اگر کسی ساخت وساز کردسود آوری این فعالیت مساوی افزایش طلا است ؟ لطفا یک بار دیگر کتاب های اقتصاد را مرور کن.
با سلام
اینکه آقای دکتر شقاقی می فرمایند ارزش سهام تماما رشد چند برابری داشته حتی 24 برابر ( اون هم در اقتصادی که واحدهای تولیدی آن غالبا تعطیل هستند ویا زیر 50 درصد ظرفیت اسمی فعالیت دارند، یکی از دهها دلیل عمده که مجال توضیح نیست رشد تورمی و تصاعدی قیمت ها و تأثیر آن بر دارائیهای واحدهای مورد نظر و ارزیابی های مکرر و غیر واقعی این دارئیها ( نه ارزش افزوده از باب فعالیت واحد تولیدی ) و لحاظ نمودن آن در صورت های مالی ساختگی این واحدهاست که بستر این نوع ارزیابیها نیز در کشور ما به لحاظ عدم نظارت کافی دستگاههای نظارتی فراهم است . در واقع رشد هر مرحله از دارائیها به صورت توان لحاظ شده است تا درصد.
شرکت ها و واحدهای که سالها زیان انباشته داشته و خیلی از آنها مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند چطور وارد بورس شده و یا در فرابورس عرضه و ارزش سهامشان تا 24 برابر رشد می کند.
بهتر است تازه واردان و حتی افراد آماتور و نیمه حرفه ای ها هم مراقب باشند.
آقایان. خانمها با طناب پوسیده به ته چاه سقوط خواهید کرد . نکنید این کار ها رو . دستتون به هیچ جا بند نخواهد بود . بیچاره می شوید . از من گفتن بود . بعد نگویید کسی به ما نگفت .‌ولی میدانم‌ که کار خودتان را خواهید کرد .
هر کسی ناراخته وارد بورس نشه بهمین راحتی !!
ول معطلید سود کجاست
قیمت پراید ۱۳۹۰ ۷۸۰۰۰۰۰ قیمت دلار در این سال ۱۲۰۰
قیمت پراید ۱۳۹۹ ۷۷ میلیون. ده برابر. قیمت دلار صرافی ۱۶۰۰۰ ۱۳ برابر
شاخص بورس در ۱۳۹۰ ۲۷ هزار واحد
شاخص در ۱۳۹۹ یک میلیون ۳۷ برابر
مردم عزیز بورس با بانک فرق میکنه شما با خرید سهام در سود و زیان اون شرکت سهیم می شوید و خریدن سهام شرکتی که زیانده هست و یا در آینده نزدیک زیانده خواهد شد یعنی از دست دادن سرمایه اتون ...حداقل از عقل و منطق خودتون استفاده کنید توی این اوضاع که سود ده ترین شرکت های جهان زیانده شده اند چطور ممکنه شرکتی در ایران سودده باشه
کسی نیست اصلا بپرسه که خریدسها م اصلامعنیش چیست دولت سهام کارخانه را میفروشد به مردم وکارخانه هیچ سودی به مردم نمیدهد فقط سهام ها گران میشود ومردم به همدیگر میفروشند وازهمدیگر سود میگیرند درحقیقت دولت کاغذ رابه مردم فروخته مثل اینکه بنده مغازه ام را به سه نفرفروخته ام وپولش راگرفته ام وخودم درمغازه سودم را میکنم وبه خریدارها هم سود نمیدهم فقط خریدارها آن قباله را به همدیگر یابه کسانی که تازه آمده اند میفروشند فقط دست به دست میچرخد دور وتسلسل این اسمش معامله نیست... واقعا کسی میتواند برای این مطالب پاسخ بدهد این چه جور سهامی هست این همه مردم راتشویق میکنند به آمدن بورس... همین آقای اقتصاددان یکباربورس راتوصیح داده اند که بورس چیست البته اونایی که سالهاست دربورسند خوب میفهمند بورس چیست فقط چون پول مفت به دست میارن نمیتونند دست بردارند اونایی که به حلال حرام اعتقاد دارند واقعا خوب تحقیق کنند وببینند این منفعتها ازکجا می آید دیگر چیزیازاین واضح تر
وقتی رکود اقتصادی تحریم تعدیل نیروها و تولید خوابیده آیا این سود دهی بورس صوری نیست؟!!!!
با گران شدن بورس همه فروشنده هاسچی مسکن هم املاکشان را که برای فروش گذاشته اند گرانتر کردند و همینطور بقیه .... حتی خود دولت همه چی را گرانتر کرده این بورس چون واقعی نیست. فقط باعث افزایش تورم میشود.
بورس نورچشمی ظرف امروز فردا یک میلیون را هم رد میکند وروزنامه های سینه چاک بورس فردا این خبرمسرت بخش را بادرشت ترین فونت تیترخواهند کرد !!! این روزها رشد ۲۰-۳۰ هزارواحدی بورس تبدیل به یک اتفاق عادی شده و چیزی که در سالهای قبل در مدت چند ماه رخ میداد حالا در ظرف چند ساعت اتفاق می افتد !!! هیچکس به هشدارهای اقتصاددانان متعهد و دلسوز درمورد عنقریب بودن انفجار حباب عظیم بورس اهمیتی نمیدهد
باادامه این روند بزودی زود تاریخ در مورد سقوط عظیم بورس نیویورک درسال ۱۹۲۹ و خودکشی ها وسکته های پس از ان تکرار خواهدشد
برایم سواله که چه کسانی در نوبت خرید سهام با این قیمت گذاف و کاذب هستند بفرمایند تا ما بدانیم
معلوم شد اقتصاد ایران بدون برنامه است.و هیچ امیدی به آن نیست.تا دیروز فریاد میزدن پولهایتان را به سمت دلالی ارز و سکه و مسکن نبرید .سرمایه گزاری کنید و ایجاد اشتغال .به کشور خیانت نکنید.خب بورس سرمایه گزاری برا اشتغال و تولید.الان میگن خطرناکه.....اندکی تامل....خیلی خوب است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر