بازدید 4691

۹۸ سال آرمانی کافه بازار

استفاده از برنامه های موبایل در بستر اینترنت در بخشهای مختلف اقتصادی در حال توسعه است و شرکتهای مختلف با توجه به نیاز مردم و بازار با تیزبینی اقدام به ارائه برنامه ها و اپلیکیشن های مختلفی می نمایند تا علاوه بر رفع نیاز جامعه بستری مناسب برای هدایت بهینه در این مسیر بیافرینند.
کد خبر: ۹۷۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 04 May 2020

کافه بازار و ۴۱ میلیون نصب فعال از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران

کافه بازار در گذر ۹ ساله از آغاز فعالیت خود تا کنون توانسته خدماتی مطلوب از « صنعت برنامه های موبایل » در بستر توزیعی مطلوب و متناسب با سلایق و نیازهای مردم ارائه کند و با استناد به بیش از ۴۳ میلیون کاربر ثبت نامی، ۶۷ هزار توسعه دهنده ،‌ ۱۲ میلیون خریدار و بیش از ۹۰ میلیون تراکنش موفق و درآمدزایی افزون بر ۴۷۷ میلیارد تومان درآمد توسعه دهندگان همچنان با گردنی برافراشته مترصد خلق فرصتهای بیشتر برای توزیع برنامه ها در حوزه های مختلف با توجه به گستره وسیع خدمات موبایلی در کشور باشد.

 

رکورد زنی ۴۱ میلیون نصب فعال  در سال گذشته

کاربران بازار با ۴۱ میلیون نصب فعال ، دانلود یا به روزرسانی حدود ۱/۸۵ میلیارد بار برنامه و بازی ، ۷/۳ میلیون خرید محصولات دیجیتال و ثبت بیش از ۲۴ میلیون تراکنش موفق و تخصیص  ۱۸۹ میلیارد تومان درآمد خالص به توسعه دهندگان خود توانست رکورد انحصاری را با حدود ۸۴ درصد رشد از خود برجای گذارد.

 

تلگرام طلایی و تلگرام جزو بیشترین جستجوها در بازار!

بر اساس این گزارش همچنین کاربران بازار، به طور میانگین هر ماه ۵/۱۲ میلیون کلمه متفاوت را جستجو می کنند در این میان اینستاگرام، بازی، واتساپ، تلگرام طلایی، تلگرام بدون فیلتر بیشترین سهم را نسبت به دیگر موارد دارا هست.

اما آنچه که جای بررسی بیشتری دارد،  این است که جمعیت عظیم کاربران،  «بازار» را بعنوان مرجع اصلی تمام جستجوهای خود می دانند و در جستجوهای خود، بر اساس آمار ارائه شده به جستجوی برنامه های  تلگرام‌، تلگرام طلایی و تلگرام بدون فیلتر در اردیبهشت ماه سال گذشته کرده و با ۶/۸ درصد بیشترین سهم را در جستجو دارا بوده است، در حالی که مدتهاست که این برنامه از مجموعه برنامه های «‌بازار » حذف شده است .

 

۱۸۹ میلیارد تومان درآمد خالص توسعه دهنده‌ها در سال ۹۸

درآمد توسعه دهنده ها در بستر «بازار »  در مقایسه با سال ۹۷ از ۸۳ درصد رشد برخوردار بوده است و به بیش از ۱۸۹ میلیارد تومان رسیده که توسط ۴۰ هزار برنامه فروشنده ی فعال به دست آمده است.

 

بیشترین درآمد به ازای هر تراکنش سهم بازی ها در «بازار » شد

بازی ها در مقایسه با سایر برنامه های فروشنده ، بیشترین نصب و میانگین و درآمد را در هر تراکنش داشته است . به نحوی که با یک پنجم تراکنش ،‌یک سوم درآمدها را به خود اختصاص داده است.

 

آذرماه ۱۳۹۸ بیشترین رشد درآمد بازی ها و سیر نزولی آن در فصل زمستان

درآمد توسعه دهندگان و تعداد تراکنش های موفق در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته است و برنامه ها با ۷۳ درصد افزایش به ۱۸ میلیون تراکنش و بازی ها با ۲۰ درصد افزایش به ۶ میلیون تراکنش رسیده اند.

 

تهران با فاصله ای بسیار ، در صدر جایگاه توزیع درآمد برنامه‌ها در سطح کشور

استان تهران در سه گروه ؛ توسعه دهنده‌ها، برنامه های فعال، درآمد برنامه ها در صدر استانهای دیگر کشور قرار دارد و بیش از ۸۷ درصد درآمد سال ۹۸ را به خود اختصاص داده است.

 

 

«آموزش» در رده نخست به روزرسانی برنامه ها از مجموع ۲/۱ میلیارد بار دانلود و به روز رسانی

بنا به آمار « بازار» ، برنامه های آموزشی با ۲۳ درصد، مذهبی با ۱۱ درصد و کتابها و منابع با ۱۰ درصد بیشترین تعداد دانلود و به روزرسانی برنامه ها را از مجموع ۲/۱ میلیارد بار رقم کلی در این حوزه به خود اختصاص دادند.

برنامه هایی با دسته رفت و آمد، آب و هوا، خبررسانی ، ویدئو و رسانه با ۱درصد کمترین سهم در این طبقه بندی را داشته اند.

همچنین ابزارها،‌پیام رسان ها و برنامه های کاربردی و شبکه های اجتماعی و آموزش بیشترین تعداد دانلود و به روز رسانی در سال ۹۸ را داشته اند. و در مجموع برخی از دسته های مذکور در شش ماهه دوم سال با افزایش نسبی مواجه بوده است.

 

ثبت میزان رضایت کاربران از برنامه ها

کاربران کافه بازار در سال گذشته ۴۹ ملیون بار اقدام به ثبت امتیاز برای برنامه ها در سال گذشته کردند.

در این میان دسته های ورزشی ،‌مذهبی و امور مالی بیشترین امتیاز ۵ را در بین تمام امتیازات ثبت شده دارا بوده اند.

البته این آمار در بقیه حوزه‌ها چون ورزش، دارو و درمان ،‌عکاسی و ... نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است و به پایین تر از  رقم ۴ نرسیده است.

 

«شبکه های اجتماعی» بیشترین اشتراک خریدار

این گزارش می افزاید ، در اغلب دسته ها،‌ خریداران خریدهای خود را تنها از یک رقیب انجام می دهند.

در سال ۹۸ بعد از دسته شبکه های اجتماعی،‌ برنامه های دسته مذهبی و آموزش بیشترین اشتراک خریداران را از بین فروشندگان به خود اختصاص دادند . رفت و آمدها و خبر و نشریات نیز کمترین اشتراک را داشته اند.

 

کدام توسعه دهندگان تمایلی به انتشار برنامه رایگان ندارند!

امکان متفاوت ارائه محصولات دیجیتال، خدمات رایگان یا غیر از آن ،‌ پرداختهای آنلاین خرده و عمده فروشی ، تمایل یا عدم تمایل به ارائه برنامه های رایگان و ... از جمله شاخص هایی است که سهم برنامه های فروشنده از کل برنامه های هر دسته را متفاوت ساخته است.

در بین دسته برنامه های موجود در بازار ،‌دسته های امور مالی، آموزش، دارو و درمان ، توسعه دهندگان تمایلی به انتشار برنامه های رایگان نداشته اند.

 در حالی که تاکسی های آنلاین یا خرده فروشی های،  و برنامه هایی که از تبلیغات درآمد دارند ، تمایل بیشتری به ارائه برنامه های رایگان دارند. آشپزی، رستوران، خبرها و نشریات نیز جزو گروه های رایگان برنامه محسوب می شودند.

اما این گزارش همچنین می افزاید؛ در انتهای سال ۹۸ دسته های کاربردی ، ابزارها و پیام رسان‌ها به ترتیب بیشترین تعداد نصب را در برنامه های امور مالی، ‌موسیقی و صدا و شبکه های اجتماعی دارا بوده اند ،‌ و خبر و نشریات ، عکاسی و سبک زندگی با روندکاهشی مواجه بوده است.

 

بیشترین  تراکنش موفق متعلق به کدام برنامه است؟

نصب برنامه با تراکنش موفق سال ۹۸ نیز همچون سال ۹۷ به شبکه های اجتماعی ، ویدئو و رسانه اختصاص یافته است.

اما بیشترین رشد تراکنش مربوط به دسته های خرید ،‌ورزشی و وررزش و تغذیه است . پیام رسان ها و کسب و کارها و سیر و سفر با کمترین تراکنش در سال گذشته بروبرو بوده اند.

 

۳۲ هزار برنامه فعال فروشنده در سال ۹۸

از مجموع ۳۲ هزار برنامه فعال در گذر عمر ۸ ساله بازار ، بیش از ۸۴ هزار برنامه در بازار فروش داشته اند که ۳۲ هزار برنامه آن در سال ۹۸ نیز فعال بوده اند.

لازم به ذکر است از آمار مذکور ۱۵ هزار فروشنده فعال در سال ۹۷ در سال ۹۸ هیچ فروشی نداشته اند و به عنوان غیرفعال محسوب می شوند.

این در حالی است که ۲۶۰۰ فروشنده سال گذشته جزو فروشندگانی هستند که با یکسال وقفه مجدداَ به جمع فروشندگان فعال پیوستند و از رشد قابل توجهی نیز برخوردار بوده اند.

خریداران برنامه

در بخش خریداران برنامه ها، بیش از ۱/۷۵ میلیون خریدار جدید در سال ۹۸ ، محصولات دیجیتالی را از برنامه های فروشنده خریداری کردند.

 

برنامه های رمز دوم پویا پرنصب ترین های سال ۹۸

همزمان با اجرای طرح رمز پویا یا رمز دوم و اجباری شدن آن توسط بانک مرکزی، در بین برنامه های توسعه دهنده ایرانی در سال گذشته برنامه های جدید رمز دوم پویا بیشترین نصب فعال را با این شاخص که طی سال گذشته ، ارائه و نصب شده به خود اختصاص دادند.

اما برنامه دیوار عنوان پرنصب ترین برنامه از ابتدا تا انتهای سال گذشته و برنامه صاپ عنوان بیشترین رشد برنامه های مذکور را به خود اختصاص دادند.

 

بازی های تفننی صدرنشین دانلود و به روزرسانی بازهای ها در سال ۹۸

بازی های تفننی ، اکشن و معمایی بیشتری دانلود و به روز رسانی از بین ۱۲ دسته بازی را متعلق به خود کردند.

بر اساس این گزارش، از  بین ۱۸ هزار بازی فعال در سال گذشته ، این سه دسته مذکور بیشترین  و بازیهای شبیه سازی کمترین اقبال  بین کاربران را داشتند.

اما از بین ۳۰ میلیون بار ثبت بازی ها در سال گذشته،  بازی های؛ کلمات و دانستنی ها،‌ امتیازی و استراتژی بیشترین ثبت ۵ امتیازی را داشته اند که البته بقیه بازیهای نیز امتیازی کمتر از ۴ نداشتند.

 

اقبال بازیهای رایگان در بین مخاطبان

 این گزارش می افزاید؛  بازیهای رایگان سهم بزرگی از کل بازی های بازار دارند . این بازیها در دسته های امتیازی، معمایی و تفننی بیشترین سهم و در دسته های کلمات و دانستنی ها ،‌خانوادگی و ماجرایی بیشترین سهم را دارند.

 

فروشنده ها و خریدارهای بازی در سال ۹۸

سال ۹۸ سال خوبی برای فروش بازی برای بازار بوده است . به نحوی که از مجموع ۲۰ هزار فروش بازی بازار از ابتدا تا سال گذشته ، حدود ۸ هزار عدد آن در سال ۹۸ فعال و فروش داشته است.

این در حالی است که نرخ ریزش این گروه در سال گذشته در مقایسه با ۵ سال گذشته افزایش داشته است.

 

خریدارهای بازی در سال ۹۸ : در طول عمر بازار تا انتهای سال گذشته ، بیش از ۹۶/۳ میلیون خریدار از بازیها خرید کرده اند که ۹۶۳ هزار نفر از آنها در سال ۹۸ هم فعال بوده اند.

نرخ ریزش این گروه نیز تقریباَ برابر با ریز در سال های ۹۷ و ۹۶ بوده است.

برترین بازیها ایران در سال

پرنصب ترین بازی در انتهای سال گذشته آمیرزا با ۲ میلیون بار نصب فعال، کلاچ با ۵۰۰ هزار نصب فعال طی سال ۹۸  و گلمراد با ۳۱۰۷ درصد را برعهده داشته است.

 

بیشترین رشد در تراکنش / ۷ میلیون کاربر جدید تنها در روزهای پایانی سال

بر اساس این گزارش ، با ثبت نام بیش از ۷ میلیون کاربر جدید در روزهای پایانی سال گذشته ، تعداد کل کاربران ثبت نامی بازار به بیش از ۴۳ میلیون نفر رسید و به این ترتیب تعداد تراکنش های موفق آن به ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۸۹/۲۴ میلیون تراکنش در سال ۹۸ توسط ۷/۳ میلیون خریدار  از بیشترین رشد طی ۸ سال گذشته برخوردار بوده است .

 توسعه دهندگان نیز، با وجود روند نزولی درآمد تا سال ۹۷،  به یکبار سیر صعودی در پیش گرفته و در سال ۹۸ با ۲۳ درصد رشد به ۴۰ هزار برنامه ی فروشنده فعال رسیدند و از رشد مطلوبی در این بخش برخوردار بودند.

 

بازی ها، بیشترین سهم در برنامه های بازار

این گزارش همچنین حاکی است؛ در مقایسه با سایر برنامه های فروشنده، بازیهای فروشنده میانگین نصب بیشتر و درآمد بالاتری  به ازای هر تراکنش داشته اند.

به گونه ای که بازار در پایان سال گذشته در این حوزه،  ۴۳۰۰ نصب فعال و برای برنامه های فروشنده ۲۸۰۰ /نصب فعال داشته  است و میانگین مبلغ ریالی هر تراکنش نیز در بازی ها ۸۸/۱ برابر میانگین تراکنش ها در سایر برنامه ها بوده است.

این در حالی است که در برابر افزایش خریداران ،‌تعداد فروشنده های محصولات دیجیتال کاهش یافت و بر اساس آمار ارائه شده، از مجموع کل فروشنده های فعال در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ با کاهش ۲۵ درصدی در بازی ها و ۲۲ درصدی در برنامه ها مواجه بوده است .

البته فراز و فرود در این حوزه تا پایان سال گذشته وجود داشته است تا حدی که در روزهای پایانی سال کمترین تعداد فروشنده فعال قابل مشاهده بوده است .

فراز و فرودهای رشد بازار همچنین در بخش درآمد بازی ها و برنامه ها در آذرماه سال ۹۸ با بیشترین رقم مواجه بوده است در سه ماه پایانی سال بیشترین کاهش را داشته است .

 

سخن آخر  /  سال آرمانی کافه بازار

سال ۹۸ سالی آرمانی برای کافه بازار بوده است که البته با نوسانات بسیاری نیز همراه بوده است . فعال شدن سپر امنیتی بازار و هشدار حذف برنامه های مخرب، فعالسازی قفل کودک برای امنیت خاطر والدین، گام  برداشتن در حوزه محتوای ویدئویی و آمادگی بر بزرگترین رویداد ویدئویی (کلاسیکو) و همکاری عادل فردوسی پور با بازار برای این برنامه ویدئویی، راه اندازی دفتر مشهد، حضور در مسئولیتهای اجتماعی، فاند پونه، حضور بحران کرونا و ... ازجمله اتفاقاتی که بود که «بازار » با آن مواجه بود.

اما آنچه که از اهمیت بیشتری برخوردار است ، شیوع کرونا و ایجاد تهدیدی که «بازار» آن را تبدیل به فرصتی در بستر اینترنت و کافه بازار ساخته و در صدد است تا با بهره گیری از پتانسیل های موجود بهترین شرایط توزیع برنامه ها در حوزه های مختلف را ایجاد سازد.

برای اطلاع از گزارش کامل سال ۹۸ کافه بازار از «اینجا» دانلود کنید

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها