بازدید 4654
اقتصاد در گذر زمان

از «ورود مورگان شوستر آمریکایی به تهران» تا «وعده آغاز به کار بازار متشکل ارزی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ 04 May 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

15 اردیبهشت 1290، مورگان شوستر آمريكايي براي سر و صورت دادن به وضع مالي ايران به اتفاق شانزده نفر همراه وارد تهران شد.

15 اردیبهشت 1304، داشتن نام خانوادگي براي همه مردم ايران اجباري شد.

15 اردیبهشت 1306، از طرف ميرزاحسن‌ خان مستوفي ‌الممالك، رييس ‌الوزرا، ميرزا حسين ‌علاء به وزارت فوائد عامه و تجارت منصوب شد.

15 اردیبهشت 1330، شمس ‌الدين اميرعلايي به سمت وزارت اقتصاد ملي برگزيده شد.

15 اردیبهشت 1335، هجده ميليون دلار كمك آمريكا براي خريد لوازم كشاورزي اختصاص يافت.

15 اردیبهشت 1338، گس رييس هيات ‌مديره نفت انگليس به ايران آمد و در خصوص كسري بودجه با وزير دارايي ايران ديدار و گفت‌ وگو كرد.

15 اردیبهشت 1340، موافقتنامه بازرگاني بين ايران و شوروي امضا شد. براساس اين موافقتنامه دو كشور مجاز شدند سالانه دو و نيم ميليارد ريال كالا به كشورهاي يكديگر صادر كنند.

15 اردیبهشت 1343، كار بتن‌ ريزي سد لتيان آغاز شد.

15 اردیبهشت 1346، يك هيات عالي رتبه اقتصادي از شوروي به رياست بايباكف معاون نخست‌ وزير آن كشور وارد تهران شد تا در خصوص مسائل مربوط به لوله‌كشي گاز و انتقال آن به شوروي مذاكره كنند.

15 اردیبهشت 1353، مجلس لايحه تاسيس «مترو» براي تهران و حومه را تصويب كرد. 

15 اردیبهشت 1356، امروز اعلام شد با امضاي يك پروتكل ميان ايران و فرانسه دو نيروگاه اتمي در جنوب ايران با هزينه 10 ميليارد فرانك توسط فرانسوي ها ايجاد خواهد شد.

15 اردیبهشت 1390، نمایندگان مجلس در جریان تصویب لایحه بودجه سال ۹۰، سهم شهروندان از درآمدهای یارانه ‌ای را به ۸۰ درصد افزایش دادند؛ مصوبه مجلس که به نوعی اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب می‌آید، همچنین سهم دولت از درآمدهای یارانه‌ای را به صفر رساند و سهم بخش تولید را نیز به ۲۰ درصد کاهش داد؛ پیش از این و بر اساس قانون یارانه‌ ها، سهم مردم، بخش تولید و بخش دولتی به ترتیب ۵۰، ۳۰ و ۲۰ درصد تعیین شده بود.

15 اردیبهشت 1392، محمدرضا فرزین که علاوه بر سمتش در ستاد هدفمندی یارانه ها، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز بود، درباره این صندوق گفت: امروز هر ایرانی در صندوق توسعه ملی ۷۰۰ دلار سرمایه زاینده دارد.

15 اردیبهشت 1393، پس از ۶ سال، نفر اول پژو باز هم به ایران آمد و برای بازگشت این شرکت فرانسوی به «جاده مخصوص» با مقامات ایران‌خودرو مذاکره کرد.

15 اردیبهشت 1397، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از خروج بیش از 2.5 میلیارد دلار از کشور تا به امروز به منظور خرید ارزهای مجازی خبر داد.

15 اردیبهشت 1398، یک مقام آگاه طی مصاحبه ای با خبرگزاری فارس گفت: اگر مشکلی به وجود نیاید، بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار متشکل ارزی تا چند روز آینده تکمیل می‌شود و هفته آینده این بازار آغاز به کار خواهد کرد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان