بازدید 8721

کاهش ۳۱ درصدی واردات کالا‌های مصرفی در سال ۹۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال گذشته، ۱۳۵ میلیون تن کالا صادر شده است، گفت: در سال ۹۸، تولید حداقل ۷۵ درصد از محصولات، چون پوشاک و لوازم خانگی افزایش یافته و واردات ۳۱ درصد از کالا‌های مصرفی نیز کاهش یافت.
کد خبر: ۹۷۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۹ 01 May 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رضا رحمانی، ۱۱ اردیبهشت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی، گفت: با شروع جنگ اقتصادی در سال ۹۷، پیش بینی می‌شد که کارخانجات تعطیل و کارگران اخراج خواهند شد، اما با امید و تلاش و برنامه ریزی توانستیم از موقعیت عبور کنیم و میزان تولید و صادرات کشور را افزایش دهیم.

وی با اشاره به میزان صادرات آذربایجان شرقی در سال گذشته، افزود: از این استان انتظار داریم تا با توجه به ظرفیت‌های خود، میزان صادرات و تولید خود را افزایش دهد.

وی با تاکید بر افزایش میزان تولید در کشور، گفت: اکنون هر کالای با کیفیتی که به حد نیاز در داخل کشور تامین شود، محدودیت واردات دارد؛ تاکنون واردات ۲۵ درصد از کالا‌ها (۱۵۲۹ کالا) ممنوع شده است.

رحمانی اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش مشکلات اقتصادی در سال گذشته علی‌رغم پتانسیل و ظرفیت تولید، توجه به ساخت داخل بود؛ در بحث کرونا نیز به دلیل وجود زیرساخت‌های صنعتی کشور، شاهد ساخت تجهیزات بهداشتی حتی به صورت تمام اتوماتیک در داخل کشور بودیم.

وی با بیان این‌که در بحث صادرات به کشور‌های همسایه غفلت کرده‌ایم، گفت: سهم واردات کشور‌های همسایه حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار است که ما فقط ۲۴ میلیارد دلار به این کشور‌ها صادر کرده‌ایم و این موضوع نیازمند توجه و افزایش صادرات است.

وی افزود: بروز یافتن آثار کرونا در جهان، باعث محدودیت یا ممنوعیت برخی محصولات شده و مشکلات بسیاری را در آینده ایجاد خواهد کرد، از این رو، بحث واردات را در محور اصلی وزارت صمت قرار داده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه نهاده‌های دامی، تاکید کرد: حتی یک کیلو ذرت نهاده بدون نظر جهاد کشاورزی امکان واردات و یا توزیع ندارد؛ با هرگونه عرضه نهاده خارج از نظر جهاد کشاورزی برخورد قانونی می‌شود.
وی ادامه داد: در عید امسال، چهار میلیون کالا در گمرک به دلیل عدم تخصیص ارز مانده بود که پس از پیگیری‌ها، دو میلیون کالا وارد کشور شد.

وی اظهار کرد: قیمت خرید گندم دولت از گندمکاران در سال گذشته، ۱۸۵۰ تومان بود که امسال به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافته است؛ دولت تاکنون حدود ۴۰۰ هزار تن گندم به صورت نقدی از گندمکاران خریده است.

رحمانی با اشاره به مصوبه جلسه گذشته در خصوص مس آذربایجان، گفت: در حوزه مس آذربایجان ۱۴ هزار میلیارد تومان طرح در دست احداث داریم که دستاورد بسیار مهمی محسوب می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار