بازدید 3471

نذر اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنید

کد خبر: ۹۷۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ 27 April 2020

مدیرکل انتقال خون استان تهران از دریافت پلاسمای ۱۰ نفر از بهبودیافتگان کرونا در تهران خبر داد و در عین حال با اشاره به کاهش اهدای خون در ماه رمضان، گفت: خواهشم از مردم این است که اگر نذری جهت اهدای خون دارند، نذرشان را به شب‌های قدر موکول نکنند و در طول ماه مبارک رمضان و به‌ویژه در دو هفته ابتدایی ماه رمضان که نیاز به خون بیشتر احساس می‌شود، مراجعه و نذرشان را ادا کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا مهدی زاده با اشاره به وضعیت جمع آوری پلاسما بهبود یافتگان کرونا در استان تهران، گفت: در حال حاضر سه روز است که این طرح در استان تهران و مرکز وصال آغاز شده و علاوه بر تهران ۱۳ استان دیگر هم نسبت به جمع آوری پلاسما از بهبود یافتگان کرونا اقدام می کنند و مجموعا ۱۴ استان در این زمینه فعالیت می کنند که احتمال دارد تعداد استان ها افزایش یابد.

وی افزود: بر این اساس مبتلایان به کووید۱۹ که بهبود پیدا کردند، یک ماه بعد از بهبودی آنها را فراخوان می کنیم که به مرکز وصال انتقال خون استان تهران مراجعه می کنند. بعد از بررسی مدارک ابتلا و بهبودی آنها و زمانیکه مطمئن شدیم یک ماه از بهبودی آنها گذشته است، پلاسما آنها را دریافت کرده و انتی بادی آن را چک می کنیم. به این ترتیب طی فرایندی ۵۰۰ سی سی از پلاسما این افراد را دریافت می کنیم. بعد از اینکه فریز شد و آزمایش های غربالگری بر روی آن انجام شد، برای افرادی که اکنون به کووید۱۹ پیشرفته مبتلا و در بیمارستان ها بستری هستند، آماده مصرف می شود.

مهدی زاده ادامه داد: بنابراین پلاسما را ذخیره می کنیم و اگر در بیمارستانی، پزشکی تشخیص داد که برای یک بیمار مبتلا به کرونای پیشرفته باید پلاسما استفاده شود، برای ما درخواست داده و طبق فرایندی این پلاسما را در اختیارشان قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه پلاسما درمانی به عنوان یک درمان کمکی در کنار سایر درمان هایی که برای بیماران کرونا انجام می شود، وجود دارد، گفت: این درمان به بهبودی زودتر افرادی که دچار کرونای شدید هستند، کمک می کند. طی روزهای اخیر تاکنون تعداد زیادی برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰ نفر موفق به اهدای پلاسما شده اند. جمع آوری پلاسما را طی دو روز آینده به دو شیفت کاری افزایش می دهیم. به طوری که یک شیفت عصر هم قرار داده و بعد از افطار هم فعال خواهیم بود. خواهش میکنم کسانی که دچار بیماری کووید_۱۹ شدند، بهبود یافتند و دو ماه از بهبودی آنها گذشته به مرکز وصال انتقال خون استان تهران مراجعه کنند و با اهدای پلاسمای خود در جهت کمک به درمان بیماران کرونا کمک کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران در ادامه صحبت هایش به وضعیت اهدای خون در ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: با توجه به همکاری خوبی که دانشگاه های علوم پزشکی و ۱۶۰ مرکز درمانی بیمارستانی در استان تهران طی این مدت با انتقال خون استان تهران داشتند، طی دو ماه اخیر که شاهد همه گیری بیماری کرونا بودیم، مراکز درمانی همکاری خوبی داشتند و اعمال جراحی غیراورژانسی خود را به تعویق انداختند.

افزایش مصرف فرآورده های خونی با آغاز روند جراحی ها در بیمارستان ها

مهدی زاده افزود: بر همین اساس ما فقط برای بیماران اورژانسی خون تامین کردیم و اعمال غیراورژانس به تعویق افتاد، اما چند روزی است که اعمال جراحی غیر اورژانس در مراکز درمانی مجددا آغاز شده که این موضوع مصرف فرآورده های خونی را افزایش می دهد. از طرفی یکسری مصرف کننده دائمی فرآورده های خونی داریم که شامل بیماران تالاسمی و هموفیلی هستند که حیات شان به تزریق خون وابسته است. در عین حال حوادث و سوانح هم همچنان به قوت خودش باقی است. از سوی دیگر یکسری از فرآورده های ما مانند فرآورده های پلاکتی نیمه عمر سه روزه دارند. بنابراین همه این عوامل باعث می شود که نیاز به خون، نیازی دایمی باشد. علاوه بر این چند روزی است که به دلیل آغاز اعمال جراحی مصرف خون هم افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: در عین حال معمولا در ماه مبارک رمضان به ویژه در روزهای ابتدایی با افت حدود ۵۰ درصدی در مراجعه و اهدای خون مواجهیم که در سال گذشته این اتفاق افتاد. دیروز هم این اتفاق افتاد و نسبت به روزهای عادی با کاهش ۵۰ درصدی مراجعه و اهدای خون مواجه شدیم.

مهدی زاده تاکید کرد: باید توجه کرد که روزانه به طور متوسط باید بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد خون اهدا شود تا بتوانیم فرآورده های مورد نیاز استان تهران را تامین کنیم. بر همین اساس مردم باید به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و با اهدای خون ما را یاری دهند تا بتوانیم نیاز مراکز درمانی را تامین کنیم. باید توجه کرد افراد روزه دار با صرف یک سحری مناسب و مایعات کافی می توانند در طول روز و به ویژه ساعات ابتدایی روز به ما مراجعه کنند و بدون هیچ مشکلی خون اهدا کنند. علاوه بر این در زمان بعد از افطار هم می توانند مراجعه کنند؛ چراکه مرکز وصال تهران تا ۱۲ شب و سه مرکز جامع خون گیری در مناطق چهار، پنج و ۲۰ استان تهران تا ساعت ۱۰ شب و سایر مراکز تا سه بعداز ظهر فعالند.

نذر اهدای خون را به شب های قدر موکول نکنید

وی تاکید کرد: خواهشم از مردم این است که اگر نذری جهت اهدای خون دارند، نذرشان را به شب های قدر موکول نکنند و در طول ماه مبارک رمضان و به ویژه در دو هفته ابتدایی ماه رمضان که نیاز به خون بیشتر احساس می شود، مراجعه کرده و نذرشان را ادا کنند تا ما را هم در جهت تامین خون و فرآورده های خونی، یاری دهند.

وی گفت: در عین حال سامانه نوبت دهی اهدای خون هم فعال است و افراد می توانند با مراجعه به آن به صورت الکترونیکی نوبت دریافت کرده و مشخص کنند در چه تاریخ و ساعتی می خواهند برای اهدای خون مراجعه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل