بازدید 17063
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت

با خوردن مواد غذایی دچار کرونا نمی‌شویم/ روزه‌داری در شرایط کرونایی مشکلی ندارد/ بهبود یافتگان کرونایی از چه زمانی می‌توانند روزه بگیرند؟ / مصرف بیش از حد قند و نمک سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند

در ماه مبارک رمضان باید اصول تغذیه صحیح و رعایت تعادل در مصرف همه گروه‌های غذایی اصلی در وعده سحر و افطار را رعایت کنیم و از مصرف زیاد نمک، شیرینی و چربی پرهیز کنیم. افراد سالم با رعایت اصول تغذیه می‌توانند روزه‌داری کنند، وعده سحری حذف نشود و نکات غذایی رعایت شود. از افطار تا سحر مایعات به اندازه کافی مصرف شود.
کد خبر: ۹۷۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ 26 April 2020
تابناک اجتماعیمدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: با خوردن مواد غذایی دچار کرونا نمی‌شویم و تنها لازم است دستهایمان را بشوریم.

به گزارش «تابناک»، دکتر زهرا عبداللهی در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه گفت: امسال که با شیوع کرونا مواجهیم، خوب است که نکاتی را در رابطه با تغذیه در ایام روزه داری بدانیم. از جمله اینکه مصرف بی رویه غذای چرب و شیرین می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و برای مقابله با کرونا نوع غذایی که می‌خوریم نقش مهمی دارد.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان باید اصول تغذیه صحیح و رعایت تعادل در مصرف همه گروه‌های غذایی اصلی در وعده سحر و افطار را رعایت کنیم و از مصرف زیاد نمک، شیرینی و چربی پرهیز کنیم. مصرف بی رویه غذای چرب و شیرین می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و برای مقابله با کرونا نوع غذایی که می‌خوریم نقش مهمی دارد.
 
با خوردن مواد غذایی دچار کرونا نمی‌شویم/ روزه‌داری در شرایط کرونایی مشکلی ندارد/ بهبود یافتگان کرونایی از چه زمانی می‌توانند روزه بگیرند؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه گفت: مصرف کافی سبزی، سیفی و سالاد در وعده سحری توصیه می‌شود. سبزی، سیفی و میوه‌ها حاوی ویتامین‌هایی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی و عملکرد طبیعی بدن لازم هستند و مصرف این مواد غذایی باعث پیشگیری از احساس تشنگی و خشکی دهان خواهد شد، خشکی دهان و گلو زمینه فعالیت ویروس کرونا را فراهم می‌کند.

وی افزود: نوشیدنی شیرین و مواد قندی شیرین برای وعده سحر توصیه نمی‌شود به دلیل اینکه احساس تشنگی را تشدید می‌کنند، مصرف غذا‌های پُر پروتئین و سرخ شده نیز توصیه نمی‌شود، مصرف غذای شیرین در وعده سحر باعث پایین آمدن قند خون در طول روز می‌شود. در وعده افطار غذای ساده و سبک استفاده شود و برای تنظیم قند خون خوردن خرما توصیه می‌شود. در نهایت رعایت اصول تغذیه و مصرف کافی مایعات در وعده افطار توصیه می‌شود.
 
عبداللهی در پاسخ به پرسش «تابناک» در خصوص چگونگی ضدعفونی مواد غذایی ای که قابل پختن یا شست و شوی مناسب نیستند، مثل رطب و خرما، گفت: اساسا بهتر است در این ایام از مواد غذایی بسته بندی شده استفاده کنیم و محصول را پس از شستن دست‌ها در طرف تمیز قرار دهیم و بسته بندی آن را دور بیاندازیم. البته با خوردن مواد غذایی مبتلا به کرونا نمی‌شویم به دلیل اینکه یا مواد غذایی پخته شده مصرف می کنیم که ویروس در آنها از بین رفته یا در غیر اینصورت هم اسید معده ویروس را از بین می‌برد.
 
وی افزود: نکته اساسی این است که دستمان آلوده نباشد که در این صورت ممکن است با لمس صورت، چشم، بینی با دستی که با ماده غذایی آلوده در تماس بوده، به ویروس و بیماری کووید19 مبتلا شویم.

این مقام وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: در تغذیه توصیه کلی وجود دارد که باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی روزانه رعایت کنیم. باید هر شش گروه غذایی اصلی در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود، پروتئین گیاهی و حیوانی نان و غلات سبزی‌ها شیر و لبنیات باید به اندازه توصیه شده مصرف شوند لذا یک رژیم غذایی خاصی برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه نمی‌شود به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن نیازمند املاح، مواد معدنی، پروتئین و ویتامین است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه طی این مدت عده‌ای از مردم تحرک کافی را نداشته‌اند و آیا بدن توانایی روزه‌داری را دارد گفت: افراد سالم با رعایت اصول تغذیه می‌توانند روزه‌داری کنند، وعده سحری حذف نشود و نکات غذایی رعایت شود. از افطار تا سحر مایعات به اندازه کافی مصرف شود.
 
با خوردن مواد غذایی دچار کرونا نمی‌شویم/ روزه‌داری در شرایط کرونایی مشکلی ندارد/ بهبود یافتگان کرونایی از چه زمانی می‌توانند روزه بگیرند؟ / مصرف بیش از حد قند و نمک سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند

به گفته مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مصرف منابع پروتئینی و رعایت اصول تغذیه منجر به پیشگیری از بیماری خواهد شد. برخی به کرونا مبتلا هستند و این افراد نباید روزه‌داری کنند و تحت نظر پزشک درمان شوند، افراد بهبود یافته که دوره نقاهت را می‌گذرانند این افراد تا ۶ هفته پس از بیماری روزه نگیرند. افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون باید با نظر پزشک روزه‌داری کنند، عدم تحرک به دلیل دوران قرنطینه خانگی وجود دارد و باید توجه کنیم حتی در منزل نیز تحرک کافی را داشته باشیم.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره تغذیه اهداکنندگان خون گفت: اهدای خون به چند فاکتور بستگی دارد، اینکه فرد سالم باشد و علائم کم خونی نداشته باشد، در زمان ماه مبارک که روزه‌داری می‌کنیم اصول صحیح تغذیه‌ای رعایت شود و در وعده سحر و افطار مواد غذایی که برای آهن سازی لازم است مصرف کنند، مواد غذایی مانند اسید فولیک و ویتامین سی. افرادی که خون اهدا می‌کنند باید به مصرف فاکتور‌های خون ساز غذایی توجه کنند. خون دادن خوب است و مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند. مصرف چای پررنگ پس از مصرف غذا توصیه نمی‌شود به دلیل اینکه منجر به این می‌شود که آهن جذب نشود.

عبداللهی در ادامه گفت: به هیچ عنوان مصرف مکمل‌ها توصیه نمی‌شود و می‌توان پروتئین و ویتامین را از وعده‌های غذایی روزانه دریافت کرد مگر در مواردی که فرد دچار بیماری باشد یا به دلایل خاص نیازمند مصرف مکمل باشد. مصرف بیش از حد مکمل‌ها باعث تضعیف سیتم ایمنی بدن می‌شود و در مواقعی منجر به نارسایی کبد خواهد شد.

وی در خصوص تغذیه کادر درمان گفت: تغذیه کادر درمان بسیار مهم است و باید این افراد به تغذیه خود توجه کنند، این افراد ساعات زیادی مشغول به کار هستند و ممکن است دچار سوء تغذیه شوند مطالب آموزشی برای گروه درمان تهیه کردیم و در بیمارستان‌ها نصب شد تا این افراد به نوع تغذیه خود حساس‌تر شوند، ساعات طولانی گرسنه نمانند و مایعات به اندازه کافی مصرف کنند. بیمارستان‌ها هم با راهنما‌هایی که وزارت بهداشت به بیمارستان ارسال کرده است به نوع تغذیه پرسنل درمان توجه شود. کارشناسان تغذیه در بیمارستان نوع رژیم غذایی بیماران را کنترل می‌کنند و بیمارستان موظف است غذای بیمار را با توجه به دستورالعمل موجود و مشورت با متخصصان تغذیه در اختیار بیمار بگذارد.

مدیرکل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر تغذیه بیماران در بیمارستان‌ها در شرایط فعلی نیز بیان کرد: در بیمارستان‌ها بخش تغذیه داریم که کارشناسان و متخصصان تغذیه حضور دارند و نوع رژیم غذایی بیماران را کنترل کرده و پیشنهاد می‌کنند. بیمارستان هم موظف است که با دستورالعمل‌های موجود، غذای بیماران را با توجه به نوع بیماری تهیه کرده و در اختیار بیماران بگذارد.

وی در ادامه گفت: افراد دارای فشار خون بالا باید تحت نظر پزشک کنترل و درمان شوند و دارو‌های توصیه شده را مصرف کنند، به طور کلی افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مصرف نمکشان باید کمتر از سه گرم در طول روز باشد. حذف نمکدان یکی از توصیه‌ها است. برخی مواد غذایی مانند تنقلات و پنیر دارای نمک پنهان هستند که باید از پنیر کم نمک و کم چربی استفاده کنند، توجه به نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای مد نظر قرار گیرد و مواد غذایی با توجه به این برچشب تهیه شوند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: این افراد باید ۵ واحد سبزی و میوه در طول روز مصرف کنند، در وعده صبحانه نیز اقدام به مصرف میوه کنند و مصرف فست‌فود‌ها را محدود کنند. این افارد اگر بخواهند روزه بگیرند حتما باید با مشورت پزشک اقدام به روزه‌داری کنند.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
با نداری و اعصاب خراب چیکار کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
وب گردی رو رها کن و پول بسته هاتو به زخم زندگیت بزن
باشه ممنون
ولی با کدام پول غذا بخریم
کرونا همه ی کسب و کارها را نابود کرده
فقط کارمندان دولت و مسئولان از رکود بازارها در اثر کرونا آسیبی نمی بینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
اگر رکود در بازار داریم پس این افزایش هر روزه قیمتها چیست؟!!! کاسبها که هر روز بیشتر از دیروز درآمد دارند. امروز جنس را می خرند 100هزار تومان فردا می فروشند 120هزارتومان پس فردا 130هزارتومان سه روز بعد 200هزار تومان
کی به کیه همه ....
توی هشت ساعتی که بین افطار و سحر هست و حداقل 5 ساعتش به خواب اختصاص داره چطور به صورت متعادل از همه گروههای غذائی باید تغذیه کرد ؟ واقعا خانم کارشناس خودت این را قبول داری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
يا داراي جهل مركبه

يا قطعا خودش عمل نميكنه............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
تو که نمی خوای روزه بگیری بهانه برات فراونه باشه دچار سوء تغذیه میشی
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
خب کسی نمی گه آب نخوررن به هر شکلی برای بدن مضره. مجبورن بگن شب تا صبح آب بخورین.
arash
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
جالب اینجا قبل ماه رمان صحبت از نوشیدن آب فروان بود و حالا هیچ مشکل پیش نمی آید
پول بده تا بخریم لپمون مثل شما گل بندازه مثل سگ صبح تا شب از ما کار می کشن اخرشم هیچی
همه دولتی های ما به خاطر منافع خودشان هر حرفی میزنند.
آخه از افطار تا سحر یعنی بیدار بمونیم
چش
خانم محترم شما وظيفه قانوني وانساني خودتان را انجام ميدهيد تشكر از اطلاع رساني شما ولي نكته مهم اين است كه ديگر اكثريت جامعه توان خريد ندارند عدس قبل عيد ده هزار تومان بود حالا شده 21 هزارتومان ميوه وسبزيجات هم كه خودنان ميدانيد نه كنترلي نه نظارتي نه انصافي
این حرفهارو با کدام مستندات و نتیجه تحقیقات اینقدر محکم فرمودن!
من متوجه این عنوان نشدم "با خوردن مواد غذایی به کرونا مبتلا نمیشویم"

این یعنی چی ، اگه منظور اینه که این ویروس از طریق دهان منتقل نمیشه که کل گفته ها قبلی رو زیر سوال میبره . اگه منظور اینه که هر چی میخوریم مستقیم میره تو معده و بعد توسط اسید معده ویروس از بین میره که باز هم اشتباهه چون عملا دهان آلوده است . اگه منظور اینکه که با خوردن غذای سالم به کرونا دچار نمیشیم که اون هم گفته بیهوده ایست. اگه کسی فهمید من رو هم روشن کنه لطفا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها