بازدید 29810
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند:

سه اثر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن؛ پیش بینی روزگاری سخت برای مستاجران

در اواخر فروردین ماه سال جاری اعلام شد که بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد و رعایت مصوبه شورای پول و اعتبار در شهریور ماه ۱۳۹۶، به توافق رسیده اند. این مسئله تاثیرات فراوانی را بر روی اقتصاد کشور خواهد گذاشت. یکی از بازار‌هایی که می‌تواند از این کاهش نرخ سود بانکی متاثر شود، بازار مسکن می‌باشد. در کمتر از دو ماه مانده به فصل جا به جایی‌ها کاهش نرخ سود بانکی چه تاثیری می‌تواند بر بازار مسکن بگذارد؟
کد خبر: ۹۷۴۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶ 25 April 2020

سه اثر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن؛ پیش بینی روزگاری سخت برای مستاجران

سه اثر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن؛ پیش بینی روزگاری سخت برای مستاجراندر مورخه 31 فروردین ماه سال جاری خبری منتشر شد مبنی بر این که نرخ سود بانکی از اول اردیبهشت ماه کاهش خواهد یافت. اما حقیقت ماجرا این بود که تنها بانک ها تصمیم گرفته بودند که نرخ سود بانکی را به تصمیم سال 1395 و مصوبه شورای پول و اعتبار در شهریور ماه 1396 باز گردانند.

به گزارش تابناک اقتصادی، بر اساس تصمیمی که بانک ها اتخاذ کردند، مقرر شد تا دیگر بانک ها سپرده ای با سود بالای 15 درصد افتتاح نکنند ضمن آنکه نرخ سود سپرده های کوتاه مدت کمتر از 6 ماه را از 10 درصد به 8 درصد کاهش دهند. شایان ذکر است پس از التهابات ارزی سال ۹۷ نرخ سود سپرده‌ها به شکل غیررسمی تا محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافته بود. از این دیدگاه، شاید بتوان عنوان کرد که با بازگشت به مصوبه گذشته و نرخ سود 15 درصد، نرخ سود بانکی کاهش یافته است.

به هر صورت بانک ها با چند سال تخطی از تصمیم سال 1395 و بعد مصوبه شورای پول و اعتبار در شهریور 1396، تصمیم گرفتند به این مصوبه باز گردند و آن را اجرایی کنند.

بیشتر بخوانید:

این تصمیم تاثیراتی را بر روی اقتصاد خواهد گذاشت. از جمله نمود این تصمیم را احتمالاً بتوان در بازار مسکن دید.

حالا پرسش این است که کاهش نرخ سود بانکی و رساندن آن به نرخ مصوبه شهریور ماه سال 1396 چه تاثیراتی بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟ پاسخ به این پرسش از آن جهت حائز اهمیت است که کمتر از دو ماه دیگر به فصل جابه جایی ها باقی مانده است و این موضوع می تواند برای مستاجران و صاحبخانه ها و همچنین کسانی که قصد خرید یا فروش مسکن را دارند، مهم باشد.

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار اجاره بها چیست؟

با توجه به سابقه گذشته، نرخ تورم و نرخ سود بانکی دو عاملی هستند که همواره صاحب خانه ها آن ها را در محاسبات ودیعه (پول پیش) و اجاره بهای مسکن های خود لحاظ می کنند.

کاهش نرخ سود بانکی از دو جهت می تواند بر بازار اجاره بها تاثیرگذار باشد.

اول اینکه طبق عرف معمول در بازار اجاره بها، صاحبخانه ها هر یک میلیون تومان پول پیش را معادل 30 هزار تومان اجاره بها در نظر می گیرند. بنابراین صاحبخانه هایی که قصد داشتند تا پول پیش را در بانک سپرده گذاری و سود آن را دریافت کنند قطعا با کاهش نرخ سود بانکی، تمایل کمتری برای دریافت پول پیش خواهند داشت و بیشتر سعی خواهند کرد اجاره دریافت کنند. این موضوع باعث افزایش اجاره بها خواهد شد.

دوم اینکه ممکن است صاحبخانه ها برای جبران کاهش نرخ سود بانکی، اقدام به افزایش بیش از حد تصور پول پیش کنند.

حسام الدین عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک طی مصاحبه ای در مورخه 5 اردیبهشت ماه سال جاری درباره دو تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار اجاره بها گفت: با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، موجران و مالکانی که با درآمد حاصل از اجاره داری، گذران زندگی می ‌کنند، اقدام به کاهش پول پیش (ودیعه مسکن) کرده و خواهان افزایش رقم اجاره ماهانه پرداختی از سوی مستأجران شوند؛ به خصوص که این اقدام بانک مرکزی مبنی بر کاهش سود سپرده‌ها، با آغاز فصل جابه جایی مستأجران یا تمدید قراردادهای اجاره مسکن همزمان شده است.

وی افزود: حتی ممکن است برخی موجران برای جبران مابه التفات نرخ سود سپرده‌های بانکی با تورم عمومی، رقم ودیعه مسکن را به طور نامتعارفی افزایش دهند و در نتیجه متقاضیان رهن کامل، با کمبود شدید واحد مسکونی اجاره‌ای که با نقدینگی خانوار متناسب باشد، مواجه شوند.

بیشتر بخوانید:

صادق عابدزاده نیز که به مدت ۱۱ سال رییس و عضو هیات مدیره اتحادیه املاک مشهد بوده است، در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن و تأثیر کاهش سود بانکی بر آن، گفت: در بخش رهن و اجاره بی‌تردید مالکان بیشتر تمایل به گرفتن اجاره پیدا خواهند و دیگر مبلغ رهن توجیه اقتصادی ندارد و تأثیر این اتفاق در همین روز‌ها هم محسوس است، اما با پایان یافتن ماه رمضان و آغاز فصل جابه‌جایی‌ها این موضوع نمایان‌تر می‌شود.

منصور غیبی کارشناس ارشد بازار مسکن نیز طی مصاحبه ای در این باره گفت: خیلی از موجران که واحد مسکونی خود را به‌طور کامل رهن می‌دهند، میزان رهن را با سودی که بانک پرداخت می‌کند، مقایسه می‌کنند. از این رو، ‌کاهش سود بانکی به 15 درصد این مساله را کم رنگ می‌کند و باعث می‌شود که تعداد این دسته از موجران به‌شدت کاهش پیدا کند و از سوی دیگر به تعداد موجرانی که اجاره‌بهای بیشتری را طلب می‌کنند، افزوده خواهد شد. طبیعتا این مساله منجر به فشار بیشتر روی مستاجران خواهد شد، چون مستاجران معمولا کارمند یا کارگر بوده و دارای حقوق ثابت هستند و از همین رو، بیشتر تمایل دارند که پول کمتری بابت اجاره ماهانه بپردازند و در عوض رهن بیشتری ارایه کنند.

بنابراین در مجموع می توان گفت که کاهش نرخ سود بانکی می تواند تاثیر منفی بر بازار اجاره بها داشته باشد و مستاجران در فصل جابجایی سال جاری، روزهای سختی را در پیش رو خواهند داشت.

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار خرید و فروش مسکن چیست؟

همچنین کاهش نرخ سود بانکی می تواند تاثیراتی را بر روی بازار خرید و فروش مسکن داشته باشد. با کاهش نرخ سود بانکی می توان پیش بینی کرد که سپرده ها از بانک ها خارج شود و برای کسب سود بیشتر به بازارهای موازی از جمله مسکن وارد گردد.

حسام الدین عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار خرید و فروش مسکن گفت: با کاهش سود سپرده‌های بانکی، این دغدغه وجود دارد که بخشی از نقدینگی سرگردان وارد بازار مسکن شود که بتوانند در آن نابسامانی ایجاد کند و قیمت‌ها به یک باره دچار جهش شود.

منصور غیبی کارشناس ارش بازار مسکن نیز در این باره گفت: وقتی که میزان نرخ سود سپرده ریالی کم می‌شود، یعنی اینکه افراد به بانک نیایند و مردم نقدینگی خود را در خارج از بانک سرمایه‌گذاری کنند. وقتی نقدینگی سرگردان از بازارهای موازی به بازار مسکن سرریز شود، ‌اثر آن به شکل افزایش کاذب قیمت مسکن، سوداگری و معاملات مکرر و سودجویانه در حوزه مسکن بروز پیدا می‌کند. این موارد باعث افزایش قیمت شده و مصرف‌کننده واقعی را در بازار مسکن تضعیف می‌کند.

 البته برخی کارشناسان معتقدند که به دلیل آن که بازار سهام این روزها بازدهی مناسبی در مقایسه با سایر بازارها دارد شاید در کوتاه مدت سپرده های خارج شده از بانک ها، جذب بازار سهام شوند و کمتر به سمت سایر بازارها از جمله مسکن روانه گردند.

مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن در این باره گفت: کاهش نرخ سود بانکی بخشی از نقدینگی را به سمت بازار سرمایه و بخشی را به سمت مسکن خواهد برد. نقدینگی در کوتاه مدت شاید به سمت بازار سرمایه برود اما قطعا در بلند مدت به دلیل اینکه مسکن یک نقطه امنی برای سرمایه گذاری محسوب می شود می تواند به سمت مسکن حرکت کند و این بخش را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در مجموع کاهش نرخ سود بانکی می تواند بر روی قیمت مسکن نیز تاثیرگذار باشد و موجبات افزایش آن را فراهم کند.

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر نرخ سود تسهیلات مسکن چیست؟

کاهش نرخ سود بانکی می تواند اثر دیگری هم بر بازار مسکن داشته یاشد. این اثر می تواند از ناحیه نرخ سود تسهیلات مسکن باشد.

از آنجا که کاهش نرخ سود سپرده‌ها می تواند منجر به کاهش نرخ سود تسهیلات شود، در نتیجه می توان امیدوار بود که این روند منجر به کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن نیز شود که در این صورت، قدرت وام دهی مسکن بانک‌های تخصصی بخش مسکن افزایش خواهد یافت.

بهروز ملکی از کارشناسان و صاحب نظران اقتصاد مسکن معتقد است که نرخ سود تسهیلات بانکی ارتباط نزدیکی با نرخ سود سپرده‌های بانکی دارد. بر این اساس با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، نرخ سود تسهیلات خرید نیز به تدریج کاهش یافته و تمایل خریداران برای پذیرش بدهیِ بالا و خرید خانه افزایش می‌یابد که این مسئله، تحریک بیش‌تر تقاضا (خصوصا تقاضای مصرفی) و در نهایت افزایش تدریجی قیمت مسکن را به دنبال دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۳
مثل اينكه بعضيا خيلي علاقه دارن قيمت مسكن بره بالا !
وای به همه دلالان كالاهاي اساسي كه بخاطر جيبشون باعث فقير تر شدن مردم ميشن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
دلال‌ها هم برن توی بورس من 1 میلیون سهام 1 ماهه پیش خریدم خدا روشکر حالا شده ٢.5
ناشناس
| Japan |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
عوض فشاری که به مستاجرهای ما میاد مسئولین ما با افتخار ساختمانهایی را با اصول مهندسی و حتی اعمال نظر و سلیقه مردم در سوریه ساختند که حرف ندارد.احتمالا مستاجرین برای فرار از فشار کمر شکن باید بروند و با صاحبخانه های سوری قرارداد ببندند.
مسئولین ما به نفوذی های سوریه ،عراق ،فلسطین ،یمن و افغانستان بیشتر شبیه اند تا مسئول داخلی.
همش به خاطر بورسه
میخوان مردم پولشونو بیارن توی بورس
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
آفرین.بنظرمنم همینه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
دقت کنید کارشناسان سفارشی در موضوع خروج سرمایه ها از بانکها فقط ازبازار بورس ومسکن بعنوان مقصدهای کوچ سرمایه ها نام برده وکوچکترین اشاره ایی به بازارهای ارزوطلا نمیکنند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
این بورس همس حباب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
بیشتر کسانی که سرمایه کمی دارند و به بازار بروس هم وارد
نیستند صندوقهایی در بانکها ایجاد شود که به نیابت مشتریان در بورس سرمایه گذاری کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
بر عکس بازار مسکن و طلا وخودرو حباب دارن نه بورس
خوب این دولت بی تدبیر و بی امید برای موضوع اجاره ها و خانواده های اجاره نشین چه فکری کرده . تا کی باید فرزندان ما در زیر بار اجاره های سنگین و با حداقل درآمد منتظر گشایش باشند. تاکی تاکی مستولین تاکی ..... تا کی این صاحب خانه های .... باید به زیاده خواهی ادامه دهند... و دولت نظاره گر باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
تمام ابنها برای اینکه مردم تشویق بشن برن بازار بورس
البته سرشان کلاه میرود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
کار دولتی ها واقعا سخته.
نقدینگی در بانکها قطعا با مشکل اساسی روبرو خواهد شد مگر انکه بانک مرکزی اقدام به تولید پول وافزایش نقدین،ی وکاهش نرخ برابری ریال گردد که اثر تورمی وحشتناکی در پی خواهد داشت از نظر علمی حداقل سود یپرده ها باید معادل نرخ تورم باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
برادر عزیز نرخ ربا مبنای تولید نقدینگی بدون پشتوانه و نرخ تورم است.
با توروم حداقل 50 درصدی تنها دلیل کاهش سود بانکی ایجاد توروم بیشتر و افزایش قیمت ها است یعنی سود بیشتر دولت و بدبختی بیشتر مردم عادی
تنها راه مطمئن باقیمانده تبدیل پس انداز بانکی به دلار و طلا است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
چقدر تابلو،دلال دلار و سکه ایی؟ایرانی هستی؟
هرچه نرخ ربای بانکی کمتر بشود تولید نقدینگی بدون پشتوانه نیز کمتر و به همان میزان تورم کاهش میابد و به همان درصد ارزش پول ملی احیا خواهد شد. یمحق الله من الربا و یرب الصدقات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
نام کاهش ارزش پول در بانک ها چیست ربا در شرایطی است که توروم وجود نداشته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
نرخ ربا مبنای نرخ تورم و تولید نقدینگی است
خیلی ممنون که هر سال با این کارا و حرفها باعث گرانی مسکن و اجاره میشید
بارون بیاد وای به کلوخ بارون نیاد وای به کلوخ
یکی از همکارای من چند سال پیش مستاجر بود،اون زمان یه پراید صفر تحویل گرفت که تو بازار ،می تونست دو برابر بفروشه،خیلی خوشحال بود و به همه این خوش شانسیو با یه حس زرنگی زیرپوستی ،می گفت،بهش گفتم خوشحال نباش از این که ماشینت دو برابر شده،چون تو که مستاجری، دیگه نمی تونی خونه دار بشی، رشد اقتصادی در بعد فردی و اجتماعی باید متوازن باشه،مثلا کسی که حقوق پایه ی اداره کار رو میگیره،گوشیش نباید از یه حدی گرونتر باشه،چون توازن اقتصادیش می ره زیر سوال،این موضوع گذشت،من یکی دو سال دیگه بازنشسته میشم ولی متاسفانه همکارم هنوز مستاجره ،ماشین زیر پاشم همون پرایده،مخلص کلام کسایی که داراییتون چند تا سکه است و یا...،از اینکه سکه گرون میشه و ... گرون میشه،خوشحال نباشید،چون تو تورم و گرونی،فقیرا ،فقیرتر میشن.
الان وقتشه سلطان توییت اقای ظریف جهت همدردی مردم از بالا بودن اجاره خونه در امریکا یه تیکه ناز به ترامپ بندازه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
خخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
توییت هاش رو که دقت می کنم می بینم واقعیه.
زمانیکه نرخهای تسهیلات وسود سپرده دستوری میشود آنهم زیر نرخ تورم یعنی ببانکها مجوز داده شده تا از سایر طرق زیاندهی خود را جبران نمایند مانند شرکت فعال در خربد املاک ، خودرو ، سکه و طلا وسرمایه گذاری در بورس !!! وعاقبت این کار یعنی ؟؟؟ زیاندهی قشر مستضعف ومتو سط مردم وسود چند صد درصدی قشر مرفه و سرمایه دار از طریق افزایش چندین برابری قیمتها
فقط بووووووووووووورررررررررسسسسسسسسسسسسسسسسس
باید گران شود والسلام
خودرو مطابق حتی تورم نباید گران شود
مسکن نباید
حقوقهای مشاغل ازاد نباید
نباید
نباید
ولی بووووووورس:
باید گران شود
باید شاخص ۱۰ میلیون واحد شود
باید بورس ۱۰ برابر شود چرا هم ندارد و تعزیرات ندارد
چرا؟
چون دولت کسری بودجه دارد
اقاجان حالا که دولت با بورس کیف کرده لااقل بنزین را برگردانند همان ۱۰۰۰ تومان و بورس را ۱۰۰ میلیون واحد کنند والله ما راضی هستیم!!!!!
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
بورس ۱۰۰ میلیونم بشه به کسی ضرر نمی کنه بهتر از اینه که ماشین و خونه و دلار و سکه گرون بشه.شما هم انقد حرص نخور
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
جوابر۲۱۴۵:کاربر اول گفته اول بنزین به قیمت قبل بعدبورس ۱۰۰ میلیون شود.
عزیزم سود در بورس باید معقول باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
رونق بورس چه ضرری به اقتصاد داره جز اشتغالزایی و رونق تولی؟
من یک بازنشسته تامین اجتماعی هستم با مستمری 1.6 تومان یعنی 100 دلار با چهار سر آعله شما بگویید کجای دنیا یک بازنشسته با سی سال سابقه 100 دلار حقوق میگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
بنده در سال ۱۳۵۶ دانشجوی انرژی اتمی ایران بودم
و ماهی ۴۲۰۰ تومن مطابق با ۶۰۰ دلار کمک هزینه تحصیلی می گرفتم
الان ۶۳ سال دارم
و پس از ۳۰ سال کار سخت و شرافتمندانه و دادن حق بیمه تامین اجتماعی
تنها ماهی ۱۰۰ دلار می گیرم !؟
حالا خودتان محاسبه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
هزینه زندگی توی آمریکا خیلی بالاست.
مدتی پیش بهم پیشنهاد داده شد که برای یه کار علمی مدتی برم یونان نمی تونستم مخارجش رو بپردازم ولی توی مراکز دانشگاهی شهرهای مختلف ایران برام کاملا راحت تر امکانش هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
ناشناس 09:57؛ متاسفانه آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. تازه مث منی! منهم سال 56 هزار دلار در بدو استخدامم حقوق میگرفتم. الان بعد 40 سال سگ دو زدن 100 دلار دارم بازنشستگی میگیرم....
بطور قطع به یقین و صدرصد کاهش سود بانکی باعث نمیشود که سرمایه ها بسمت خرید مسکن جهت سرمایه گذاری نخواهد رفت چنانکه در سال 96 با کاهش سود بانکی نرفت! هیچ فرد عاقلی اولاً مسکن را با قیمت فضائی و 10ها برابری ارزش واقعی آن نمی خرد و ثانیاً وارد باطلاقی نمی کند که دیگر سرمایه خود را نتواند از آن خارج کند و سرمایه اش در آن قفل شده و ضررهای سنگین نماید.
این تفکر فقط توهم رئیس و معاون اتحادیه املاک و املاکی ها و دلالان سودجو است که شاید بتوانند با قیمتهای فضائی غیر واقعی املاک خود را به سرمایه داران قالب نمایند و باعث پایمال شدن سرمایه آنها شوند!
ولی سقوط آزاد قیمت مسکن حتمی و قطعی است هر چند سالها بطول بیانجامد. فروشندگان سودجو هر چه زودتر پی به این واقعیت ببرند همانقدر بنفعشان است و کمتر ضرر خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
کاهش سود بانکی بنفع افزایش تورم مسکن خواهد بود
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
مشکل اقتصاد غارتگری و ناشفاف است حال اینجا و یا اونجا هم تصمیمات درست گرفته شود ،چون اصل تولید سالم زیر سوال است مشکل بر مشکل افزوده خواهد شد تا تلاشی اقتصاد!
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
طبق آمار جدید رشد قیمت مسکن کمی منفی شده . حتی اگر قیمت کاهش نیابد به رکود عمیقی می رود . با توجه به تورم میانگین سالی ۲۰ درصد عملا ارزش مسکن نصف می شود.فعلا بازار موازی بورس پر بازده ترین است همه نقدینگی جذب تولید می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
چی؟مسکن سقوط آزاد میکنه؟!!! قیمت های مصالح ساختمانی دارن افزایش پیدا میکنن اونوقت مسکن سقوط آزاد میکنه؟والا سقوط آزاد قیمت دلار شنیده بودیم ولی مسکن خیر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
با این تورم 40 درصدی یعنی مسکن قیمتش سقوط میکنه!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
مسکن به اندازه ۱۰ سال رشد کرده از توان خرید خارج شده....خیلی حباب داره
خب الان که نرخش اومده پایین،این تحلیلها بدرد چی میخوره ؟! اینارو باید قبل از انجام کار مینوشتید نه الان
اشتباهات دولت تمام شدنی نیست حالا که به اصطلاح بورس رو به رشد شده و مردم دارند انجا سرمایه گزاری میکنند دولت به جای کم کردن سود بانکی باید برعکس برای یک الی دو سال سود را بیشتر میکرد مثلا ۲۵ الی ۳۰ در صد تا بقیه پولها هم از بازار سکه و دلار بیرون کشیده بشه تا هم ارزش دلار و سکه بیاد پایین و هم نسبتا اجناس ارزون بشه تا بلکه سال دیگه ترامپ شکست بخوره و رییس جمهوربعدی امریکا به برجام برگرده و مشکلهای اقتصادی و بانکی و فروش نفت حل بشه و با وارد شدن ارز به کشور کم کمک سود بانکی را کاهش بده
درایران به جای علم اقتصاد و درامد مالیات و کنترل تورم و مبارزه جدی با پولشویی و کنترل کردن حسابهای بانکی مثل تمام دنیا و کنترل بخش مسکن بر اساس قبوض برق و اب وگاز و هر کسی به خود اجازه میدهد چند تا خانه در کل کشور ویا در یک شهر وروستا داشته باشد بدون اینکه کسی چیزی از ان بپرسند جهت مالیات و از همه بدتر وقتی مستاجر چانه اجاره دادن را می زند مالک می گوید تو نه خانه را به افغانی میدم اجاره برا ی حل کردن مسکن و ماشین و طلا و ارز و گرانی علم اقتصاد در ایران جای خود را به دلال داده در مورد هرچی می خوای بگی چرا اینجوری گران شده یک کلمه بهت می گن دلالها کران کردند
توف به این مملکت که هیچی توش قابل پیش بینی نیست جز کاهش ارزش پول ملی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
خود کرده را تدبیر نیست !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
ادب داشته باش لطفا.
این همون مملکتیه که آمریکا وعده فلج شدنش را داده بود و هنوز روی پاست.
سیاست کثیف دولتها مرگ ملتها رابه دنبال داره دولت یکسال دیگر میرود ودولت بعدی میاد مشخص است این کارها برای چیست، ازطرفی مسکن دوسال پشت سرهم جهش قیمت زیادی داشته درتجربه صد ساله مسکن ایا دلالهای بازارمسکن که اظهارنظر گرانی مسکن مینمایند ندیده اند ونمیدانند که پس ازهرجهش قیمت مسکن درکشپرما چهارسال رکود بوده وخواهدبود؟؟ این اقایانی که دراین مبحث شرکت کرده بوند واظهارفضل مبنی برگرانی مسکن درپی کاهش سه الی پنج درصدی کاهش نذخ سودبانکی خودشان عضو اتحادیه یا معاون اتحادیه دلالهای مسکن هستند وبا این اظهارنظرهای خلاف واقع وحقیقت مطمعن باشند رکود عمیق بازارمسکن تاچندسال ادامه داره وکاهش قیمت مسکن حتمی وقطعی است وبا این اظهارنظرها ملکهای احتکاری انها ودیگرهمکارانشان به این زودیها به فروش نخواهد رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
کی دیدی مسکن قیمت بیاد پایین اونم با این تورم!مگه میشه اصلا
این یکسال عمرباقی مانده دولت هم مثل برق وباد خواهد گذشت ولی ایا کابینه این دولت شخص رییس دولت (رییس جمهور) رییس بانک مرکزی فردا وفرداهای بعد ازاتمام مسعولیت خود ایا درچشم مردم حقیر جلوه نخواهندکرد؟حقارتی که منشا ان عدم توجه به علم اقتصاد وصاحب نظران واقعی علم اقتصاد و،،،، میباشد ایا دولت از گرانی لجام گسیخته مسکن خبرندارد؟ ان پدر خانواده ای که سی سال درهمین دولت ودولتهای قبلی پاک وصالح خدمت نموده وحالا با پنج سرعایله درهنگام بازنشستگی هنوز مستاجر وشرمنده درجلوی افرادخانواده بلاتردید مقصر اصلی این موضوع دولت ودولتمردانی هستند که خود درکاخها وویلاها ی امن مستقرهستند وفکرمیکنند درحال خدمت به مردم هستند بالاخره امروزه همه احاد ملت ازناکارامدی دولت واقعا به ستوه امده اند از دروغهای فراوان دولت ومسعولین دولتی به مردم بالاخره این نیز بگذرد
دراين كشور هيچ تغييراتي به نفع مردم مستضعف روي نخواهد داد سفره ها روز به روز خالي تر ميشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
تلاش می کنند که مشکلات کمتر بشه
نرین توی بورس! بورس یه دامه برای به تله انداختن دارایی و سرمایه تون!
این از اون کارهای احمقانه هست که فقط به فکر بانک ها استند چون تسهیلات که پایین نمیاد نرخش و با این کار مردم رو مقابل مردم قرار دادن.
با سلام . بعلت عدم اشنایی مردم با بازار بورس و سهام . با کاهش سود بانکی عملا سرمایه ها بطرف مسکن خواهد رفت . این تجربه چهار دهه است . در دولت احمدی نژاد سرمایه های سرگردان بسمت مسکن مهر سرازیر گردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
دوست عزیز مسکن یه کالای مصرفی افزایش قیمت مسکن هیچ نفعی به اقتصاد مملکت نداره
هیچ کشوری بصورت دستوری و بخشنامه ای نتوانسته نرخ تورم و نرخ سود سپرده را تعیین کند و موفق شده باشد نرخ سود بانکی تابع تورم و عرضه و تقاضاست ظاهراً دولت به کارهای دستوری عادت کرده پس از تعیین حداقل دستمزد کارگران بصورت دستوری و بدون رضایت نماینده کارگران حالا نوبت نرخ سود بانکیه اینکار فقط باعث بالا رفتن تورم و هجوم مردم به بازارهای دلالی ارز و طلا و مسکن وغیره خواهد شد.
شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه دوره سوداگری ویک شبه میلیاردرشدن دلالها ومحتکران مسکن به سر امده یک کارمند یک مدیر یک مسعول یک وزیر سی سال زحمت بکشد صبح زودازخواب برخیزد وتاپاسی ازشب کارکند بعد ازسی سال اگر زرنگ باشد یک اپارتمان صد وصدوپنجاه متری به عنوان مالک صاحب میشود انهم با کلی قرض وبیماری وگرفتاری چرادرکشور ما یک دلال مسکن که بعضا سوم راهنمایی هم نداره با صدها سابقه خلاف و؟؟؟؟؟ یک مسکن احتکارمیکند وبعداز حداقل شش ماه دومیلیارد یابیشترصاحب میشود این درکجای کره خاکی نامش عدالت ونظم است ایا به جز تصمیمات غلط مسعولین وتعلل انها درامورمربوطه کشوراست؟؟؟؟؟ همین شل کن سفت کن موضوع سودبانکی که یکبار کاهش میدن دوباره اضافه میکنن بعد دوباره کاهش میدن اخر ای مسعولین محترم شماراچه میشود؟؟؟علم اقتصاد با لجبازی وخودمحوری و؟؟؟؟؟؟؟؟ همخوانی ندارد به خداقسم باید علمی عمل کرد درنهایت باتصمیم رییس بانک مرکزی مبنی برکاهش سودبانکی سروکله دلالهای مسکن دراظهارنظرها پیدامیشه وجو وتشویش سه باره گرانی مسکن رادرسه سال به غلط به مردم اعلام میکنند ولی دلالها ی مسکن ومحتکرین مسکن بدانند کاهش قطعی قیمت مسکن در راه است وهیچ تردیدی دران نیست
برفرض محال اینکه مسکن گران شود توسط دلالها یک پورسانت ودرصدی هم به تابناک خواهدرسید
دقت کنید کارشناسان سفارشی در موضوع خروج سرمایه ها از بانکها فقط ازبازار بورس ومسکن بعنوان مقصدهای کوچ سرمایه ها نام برده وکوچکترین اشاره ایی به بازارهای ارزوطلا بعنوان مقصدهای دیگرنمیکنند
هیچ چیز جلودار رشد بی دلیل وغیرمنطقی بورس نیست !!! بورس باشدت تمام همچنان میتازد ورکورد میزند !
قیمت نفت اگه بشکه ای ۱ دلاربشه
کرونا اگه نصف جمعیت جهان رونابود کنه
تحریمها اگه تاابدادامه داشته باشه
رکود اقتصادی اگه هر روز بدتر بشه
کسب وکارها اگه هر روز کسادتربشه
احتمال رویایی نظامی بین ایران وامریگا اگه هر روزبیشتربشه
بازم همچنان شاهد رکورد زنی روزانه ۱۰-۲۰ هزارواحدی بورس نورچشمی خواهیم بود !!!!
سلام اضافه بر اظهارنظرهای اقتصاددانان خبره وکارشناسان واقعی وغیردلال مسکن همگی چندین مرتبه اعلام نموده اند که به دلیل جهش قیمت مسکن درسال ۹۸ و۹۷ ودیگرفاکتورهای موجود درسال ۹۹ کاهش قیمت مسکن حتمی است واظهارنظر معاون اتحادیه دلالهای مسکن ودیگر بساز بفروشها ذره ای تاثیر در ایجاد جو گرانی مجدد مسکن نخواهد داشت متاسفانه بادادن پورسانتهای کلان توسط دلالهای حرامخوارمسکن وسوداگران مسکن به دوسایت مجهول الحال دیوار وشیپور درصدد ایجاد جو روانی برای گرانی مسکن هستند ولی این خواب اشفته دلالها تعبیر ندارد ورکود مطلق بربازارمسکن حاکم خواهدبود تاقیمتها ریزش معقول نمایند خواهشمنداست درمصاحبه با افراد از دلالهای مسکن مانند معاون اتحاذیه دلالهای مسکن کشور که ذینفع درگران نمودن مسکن هستند استفاده نفرمایید لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
اتهام به سایت ها باید بر اساس سند و مدرک باشه.
مصوبهٔ پول و اعتبار شهریور سال ۹۶ ، مربوط به دلار ۳۵۰۰ تومانی بود ؟ اکنون دلار به بیش از ۱۶ هزار تومان رسیده ؟ ریس بانک مرکزی آنزمان برای چپاول داراییهای مردم این مصوبه را بوجود آوردند که بنا بگفتهٔ همهٔ صاحب نظران ایشان بیش از بیست میلیارد دلار ثروت مملکت را به باد دادند ؟ دولت ،و نهادهای اطلاعاتی باید جلو اینگونه فریبکاریها را بگیرند ؟، وقتیکه تورم بیش از سی درصد است ، حتی سود بیست درصدی هم باعث کاهش ارزش دارایی سپرده گذار میشود ؟چه خوب بود که مسولین بفکر منافع ملی باشند ؟‌پشت این نظریهٔ کاهش سود بانکی ،بدون شک یک خیانت وجود دارد ،،،که بعدا صدایش در خواهد آمد ؟،،البته خدارا شکر که من سپرده گذار نیستم ، ؟،،،
الان بورس خیلی عالیه حتی سکه و دلار نفس پوله که در بورس فقط بالا می آید
با کاهش بهره بانکی سرمایه ها به خارج از کشور سرازیر خواهد شد.
مردم صبور باشند...این نظریها و پیش بینی ها یک مشت شایعه است... اقتصاد ایران یک اقتصاد سیاسی است و هر لحظه ممکنه در بازی قدرت تصمیمها و اتفاقاتی بیاُفته که کل معادلات بازار رو بهم بریزه ,پس صبور باشید در بازار تورمی ریسک و اصلاً خرید نکنید, چون ممکن مجلس جدید یا انتخابات امریکا , یا تنش نظامی با آمریکا و یا هر تصمیم سیاسی دیگه ,هر لحظه این معادلات رو بهم بزیزه...! پس صبور باشد و تصمیمات هیجانی در بازار تورمی نگیرد که پول خود را در جیب دلالها خواهید ریخت...صبور و موفق باشید
چی ارزون شده که مسکن ارزون بشه ببینید ریال داره کم ارزش میشه تورم 40 درصده اون وقت بعضی ها میگن مسکن قیمتش سقوط آزاد میکنه! همین الان سکه امامی 6500000 تومانه
واقعا ، هیشکی به فکر مردم نیست ،
میبینن اوضاع مردم خرابه ،
بنزینو گرون میکنن ،تورم میشه
میبینن اوضاع خرابه میان سود سپرده هارو کم میکنن ،
تورم میشه.
کلا به فکر مردم نیستن .
فقط بلد شعار بدن ، مردمو رها کردن به حال خودشون،
خودرو سازا برا خودشون قیمت گذاری میکنن،
مشاوره امللک ها و دلالها روز به روز به همین بهانه ها مسکن رو گرون میکنن ، همیشه مردم بیچاره باید تقاص پس بده،
هیشکی توی مملکت به فکر مردم نیست ، اینا زجر نکشیدن که بفهمن مردم چی میگن و چی میکشن،
هر چی بگیم گوش شنوا نیس
باید همزمان با کاهش نرخ سود بانکی با استفاده از ابزار مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه راههای ورود نقدینگی سودگرانه به بازارهای موازی مثل مسکن و ارز و خودرو و طلا گرفته شود مانند تمام دنیا فقط کمی همت و سرعت می خواهد که طرحی که دو سال است در دست بررسی می باشد به سرانجام برسد
یکبار خبر خوشحال کننده برای قشر مستاجر از زبان این اتحادیه شنیده نشد. همش دارن از آینده خوب و پرو پیمون خودشون و موجرین میگن. آقایان اتحادیه مشاوران املاک؛ مگر زحمت قرارداد یک خانه 60 متری با یک خانه 160 متری متفاوته.!؟ چه ربطی داره که یکی قیمتش بالاست اون یکی پائین؟شما کمیسیون را فیکس کن؛ قیمت مسکن خود بخود متعادل میشه.
اجاره نسبت به 25 سال پيش خيلي كم شده است 25 سال پيش ، اجاره يك ساختمان 60000 تومان بود بعبارتي 10روز حقوق يك كارگر ساختماني الان همان خانه 500000 يعني 4 روز حقوق يك كارگر ساختماني ( ساختمان در يكي از شهرهاي بزرگ اصفهان )
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی