بازدید 3358
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب لایحه بیمه کارمندان کشوری» تا «سقوط درآمد پژو پس از خروج از ایران»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 24 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

 

5 اردیبهشت 1339، لایحه بیمه کارمندان کشوری و خانواده آنها در یک ماده و یازده تبصره به تصویب رسید.

5 اردیبهشت 1356، اتاق بازرگاني ايران و انگليس با عضويت بيش از 140 شركت ايراني و انگليسي در تهران تأسيس شد. در مراسم افتتاحيه اين اتاق آنتوني پارسونز سفير انگليس نيز حضور داشت.

5 اردیبهشت 1389، صندوق بین ‌المللی پول در تازه‌ ترین گزارش خود اعلام کرد که اقتصاد جهانی در سال جاری رشد 2.4 درصدی خواهد داشت که از میزان مورد انتظار این صندوق بالاتر است.

5 اردیبهشت 1390، مرکز پژوهش ‌های مجلس چگونگی تاثیرپذیری بخش سلامت از تبعات هدفمندسازی یارانه‌ ها را بررسی کرد و هشدار داد که "اگر با آزادسازی قیمت ‌ها توجه کافی به مواد خوراکی اصلی خانوار ایرانی نشود، با افزایش قیمت کالاهای اساسی و ثابت ‌ماندن درآمدها در جوامع شهری و روستایی، ناامنی غذایی و سوءتغذیه افزایش می ‌یابد."

5 اردیبهشت 1394، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در همایش فرماندهان نیروی انتظامی با اشاره به خشم مردم در رعایت نشدن اولویت در برخورد با جرم‌ها تاکید کرد: "منکر اصلی در جامعه فقر، بیکاری، فساد و ریا است".

5 اردیبهشت 1395، تورم ماهانه فروردین ۹۵ با ثبت رقم نیم درصد، رکورد کمترین میزان «تورم ماه نخست» در ۲۵ سال گذشته را از آن خود کرد.

5 اردیبهشت 1397، طی خبری اعلام شد وام ارزان‌ تر برای خرید «خانه اول»، با تصویب دو تصمیم در شورای پول و اعتبار، وارد بازار مسکن می ‌شود. با تصویب «کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس ‌انداز مسکن یکم»، این وام برای گروه بیشتری از خانه ‌اولی‌ ها به «وام در استطاعت» تبدیل شد. نرخ سود وام در بافت ‌های فرسوده از ۸ به ۶ درصد و در سایر نقاط شهری از 9.5 به ۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این چهارمین مرتبه کاهش نرخ سود وام یکم محسوب می‌ شود.

5 اردیبهشت 1398، درآمد پژو با خروج از ایران در پی ‌تحریم‌ها از ایران ۱/۱ درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش پژو، درآمد این شرکت که در فاصله ژانویه تا مارس ۱۷/۹۸ میلیارد یورو بوده که این رقم نسبت به سال گذشته ۱/۱ درصد کاهش داشته است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه های دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر