بازدید 9668
بسیج مقابله با کرونا کارزار سیاسی و انتخاباتی نیست

جهانپور: نمی‌توانیم آمار دلخواه دیگران را بسازیم

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بسیج ملی مقابله با کرونا، کارزار سیاسی و انتخاباتی نیست، گفت: تنها مرجع ذی‌صلاح در زمینه اعلام آمار کرونا وزارت بهداشت است. ما نمی‌توانیم آمار دلخواه دیگران را بسازیم.
کد خبر: ۹۷۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲ 22 April 2020
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم؛ کیانوش جهانپور در گفتگوی ویدیویی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر دعوت از وزیر بهداشت به شورای شهر تهران، اظهار کرد: بعید می‌دانم شورای شهر در آیین نامه اش دعوت از وزیر بهداشت را داشته باشد خیلی روشن است که هر شورای شهری می‌تواند با مسئولین سلامت استان هماهنگی ایجاد کند و اطلاعات جدید را دریافت کند، وظایف و آیین نامه و قانون مشخص است و در وزارت بهداشت نمی‌توانیم برای یک شورای شهر پاسخگو باشیم و نمایندگان محترم مجلس و قوای سه‌گانه چارچوب مشخص دارند.

وی با بیان اینکه "ما در حوزه بیماری کووید ۱۹ یکی از شفاف‌ترین ارائه اطلاعات را داشته ایم"، تصریح کرد: خط تبلیغاتی خاصی نیز توسط برخی دوستان ممکن است دنبال شود و برخی اعضا نیز ممکن است اطلاعی از این خط تبلیغی نداشته باشند و از آن پیروی کنند؛ در هیچ جای دنیا از گورستان‌ها آمار مرگ ومیر را نمی‌گیرند و در این حوزه نیز تنها مرجع ذی‌صلاح در زمینه اعلام آمار کرونا وزارت بهداشت است. علاقه دوستانی که گرایشات سیاسی دارند به حوزه سلامت قابل تقدیر است، زیرا سلامت یک دغدغه همگانی است، اما توصیه می‌کنیم موضوع سلامت را سیاسی نکنند. بسیج ملی مقابله با کرونا، کارزار سیاسی و انتخاباتی نیست. برخی افراد سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را هدف گرفته اند.

وی با بیان اینکه "روند صعودی در موارد جدید در تهران نداریم"، گفت: هر کارشناسی در حوزه سلامت نگران عادی سازی شرایط و امور است؛ فاصله گذاری هوشمند به‌معنای عادی‌سازی امور نیست و از هر ۱۱ نفری که در کشور فوت می‌کند یک فوت بر اثر کروناست و پروتکل‌های ابلاغ‌شده برای مشاغل به‌معنای عادی‌شدن مسائل نیست و نشان‌دهنده ویژه بودن شرایط است؛ البته ما نمی‌توانیم آمار دلخواه دیگران را بسازیم و مجبوریم مستندات را بدون پردازش تحویل مردم بدهیم و مستندات آن چیزی است که بدون هیچ دستکاری به مردم ارائه می‌شود. اگر مردم و مسئولین فکر کنند شرایط عادی است، نتایج منفی این سهل انگاری ۷ تا ۱۰ روز بعد مشخص می‌شود.

جهانپور در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت بهداشت نسبت به اظهار نظر‌های دیگران در خصوص آمار کرونا واکنش نشان نمی‌دهد، تصریح کرد: وقتی واکنش نشان دادیم و گفتیم اظهار نظر شفاف و قطعی نیازمند تخصص است، دوستان در همین حد هم تحمل نداشتند. ما داروغه نیستیم و قصد آن را نیز نداریم؛ آنچه گفته می‌شود و از آن دفاع می‌شود حاصل تلاش‌های وسیع همکاران ما برای جمع آوری و ثبت داده‌ها و تحویل صادقانه آن‌ها به مردم است. فهم اینکه چرا سیاسیون از هر قشری علاقه به تحلیل آمار کرونا دارند برای ما سخت است و ما قرار نیست که قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست پیوند بزنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص دریافت وام از بانک جهانی بیان کرد: به‌هرحال برای توسعه اقدامات درمانی نیازمند منابع جدید هستیم. بسیاری از کشور‌های پیشرفته که آمار فوت و مرگ‌ومیر ناراحت کننده‌ای در آن‌ها وجود دارد زیرساخت‌های درمانی بیشتری از ما دارند و ما نیز در بخش سلامت زیرساخت‌ها را توسعه داده ایم و نیازمند توسعه بیشتر آن هستیم. برای کشور‌هایی که ما را تحریم کرده اند تحمل اینکه علی رغم تحریم‌های همه‌جانبه شاهد خالی بودن قسمت اعظم تخت‌های بیمارستانی مخصوص کووید ۱۹ ما باشند، سخت است. کمبود ونتیلاتور و اقلام بهداشتی، خروج فوتی‌ها از بیمارستان‌ها با کامیون در اقتصاد اول دنیا و بزرگترین تولیدکننده علم و فناوری دنیا رخ داده است و افکار عمومی باید مقایسه این مسئله را با کشور ما انجام دهد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر بازگشایی پارک‌ها و بوستان ها، گفت: اگر شرایط به‌سمتی رفت که ارزیابی خطر نشان بدهد که بازگشایی‌ها مشکلی در مسیر کنترل کرونا ایجاد نمی‌کند دستور بازگشایی این اماکن را تصویب و ابلاغ خواهیم کرد.

جهانپور اضافه کرد: در اغلب شهر‌ها شهرداری‌ها و شورای شهر بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی نظارت خواهند کرد و مردم باید تخلفات را در سامانه سجام ثبت کنند و از ماسک در تمام مکان‌های عمومی استفاده کنند.

وی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، بیان کرد: اولین مکان‌هایی که بسته شدند، آخرین مکان‌هایی هستند که بازگشایی خواهند شد و دانشگاه‌ها و مدارس اولین مکان‌هایی بودند که بسته شدند بنابراین آخرین اولویت برای بازگشایی خواهند بود.

وی در خصوص بازگشایی اماکن مذهبی اظهار کرد: تا ۱۵ اردیبهشت تصمیم جدیدی برای بازگشایی این اماکن نداریم و اگر تصمیم جدیدی تا ۱۵ اردیبهشت در خصوص تجمعات مذهبی اخذ شود، اعلام خواهد شد.

جهانپور در پاسخ به سؤالی مبنی بر شائبه‌های مطرح‌شده در زمینه ثبت علت فوت برخی بیماران تحت عنوان بیمار دارای مشکلات تنفسی، تصریح کرد: پاسخ من به این سؤال این است که؛ آیا فقط ما در کشور موارد محتمل و مشکوک ابتلا به کرونا را داریم؟ در دنیا موارد گزارش‌شده و درمان‌شده معیار مشخصی دارد و وقتی نوبت به جمهوری اسلامی ایران می‌رسد وضع فرق می‌کند؟ در کشور‌های دیگر اوضاع بهتر از ایران نیست و با توان کادر پزشکی و پرستاری در ایران قطعا ً. آمار بهبودی ما بهتر از اغلب کشور‌های توسعه‌یافته بوده است و دلایل این موفقیت باید در آینده مورد بررسی قرار گیرد. باید توجه داشت که تمام موارد بستری‌شده تحت عنوان "پنومونی" مبتلا به کرونا نیستند و کسی نمی‌تواند بگوید تمام میکروب‌های ایجادکننده پنومونی و مشکلات تنفسی و ذات الریه با آمدن کرونا از بین رفته است؛ همه این میکروب‌ها در کشور مانند گذشته وجود دارند و کرونا نیز به این عفونت‌های تنفسی اضافه شده است.

وی ادامه داد: ما پیش از کرونا نیز روزانه ۱۰۵۰ مرگ‌ومیر بدون اپیدمی کرونا و بر اثر عوامل غیرکرونایی داشتیم و کرونا به آن اضافه شده است. یکی از شایع‌ترین علل پنومونی این روزها، کروناست، اما هیچ متخصصی نمی‌تواند بگوید به‌خاطر آمدن کرونا تمام عوامل تنفسی بیماری زای دیگر از بین رفته اند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص پادتن‌های ترشح‌شده علیه کرونا اظهار کرد: پادتن‌هایی که علیه کروناویروس ترشح می‌شوند دقیق شناخته نشده اند و گفته می‌شود یکی از آن‌ها اختصاصی کووید ۱۹ است و اگر آن را در بدن فردی پیدا کنیم نشان‌دهنده ابتلای او به کرونا است. یک پادتن دیگر نیز گفته می‌شود که در مقابل ابتلای مجدد به بیماری مصونیت ایجاد می‌کند و اگر بتوانیم این پادتن را پیدا کنیم می‌توان کیت‌های خاصی ساخت. کیت‌های مختلفی در کشور‌های مختلف جهان از جمله ایران ساخته شده است، اما هنوز هیچ یک از این کیت‌ها مورد تأیید قطعی سازمان جهانی بهداشت نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۰
"وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر بازگشایی پارک‌ها و بوستان ها، گفت: اگر شرایط به‌سمتی رفت که ارزیابی خطر نشان بدهد که بازگشایی‌ها مشکلی در مسیر کنترل کرونا ایجاد نمی‌کند دستور بازگشایی این اماکن را تصویب و ابلاغ خواهیم کرد." تا حالا که نشون داده همه تصمیمات اشتباه بوده و هیچ جا رعایت نمیشود حتی نانوایی و سوپرمارکت و هیچ تصمیم اصلاحی هم گرفته نمیشود
پارکا که بازند
آقای جهانپور: شما میتونید، در واقع مردم آمار واقعی را دوست دارند، اما شما غیر واقعی ارائه میکنید، همانطوریکه خودتون هم اشاره کردید به آمار چینی ها که در حد یک شوخی تلخی است که دنیا قبول ندارد متاسفانه مردم و افکار عمومی شعورشون بیش از اینهاست و آمار واقعی را از غیر واقعی تشخیص میدن حالا شما چه خوشتون بیاد و چه نیاد.
دروغ هم نگید
درست گفتی،آمار دلخواه خودتو بساز!!
یعنی می مونم شب که سرتون رو روی بالشت میزارین با چه چرندیاتی دروغ تاریخی خودتون رو توجیه می کنید... شما امار مرگ با عارضه حاد تنفسی رو میگم بگووو... همین الان من میگم بالای پنجاه و سه هزار تا فوتی در طی دو ماه از زمان اعلام شما
اتفاقا تا الان هم آمار دلخواه دیگران را ارائه داده اید نه واقعیت را
اقای جهانپور همه انتظار آمار واقعی دارن نه آمار سازی!! متاسفانه از همان ابتدا با پنهان کاری اصل قضیه شروع کردید و به آمار سازی رسیدید!!!
ببخشید آمار دلخواه خودتان را می توانید بسازید؟
قابل درک است که نمی توان آمار مورد انتظار همه را ساخت!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر