بازدید 16072
پیمانه اقتصادی

بازار خرید و فروش املاک در پایتخت با «بن‌بست کرونا» مواجه شد/ دیوان محاسبات: گم شدن حتی یک دلار ارز پرداختی، خارج از تصور است/ کرونا سرمایه گذاران خارجی را از چین فراری داد/ واکنش بانک مرکزی به گزارش دیوان محاسبات

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت دلار و یورو، تاکید روسیه و عربستان برتعهد خود به «توافق تاریخی» کاهش تولید نفت، نرخ تورم آلمان از سطح هدفگذاری شده فاصله گرفت، قیمت گذاری سکه در آخرین روز هفته، تمدید مهلت ثبت نام در سامانه اصناف و صنایع، کاهش قیمت گوشت و راهکار‌های پوتین برای مقابله با اثرات اقتصادی ویروس کرونا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۷۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵ 17 April 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت دلار و یورو، تاکید روسیه و عربستان بر تعهد خود به «توافق تاریخی» کاهش تولید نفت، نرخ تورم آلمان از سطح هدفگذاری شده فاصله گرفت، قیمت گذاری سکه در آخرین روز هفته، تمدید مهلت ثبت نام در سامانه اصناف و صنایع، کاهش قیمت گوشت و راهکار‌های پوتین برای مقابله با اثرات اقتصادی ویروس کرونا را در بر دارد.

دیوان محاسبات: گم شدن حتی یک دلار ارز پرداختی خارج از تصور است

به دنبال شبهات مطرح در رسانه ها درباره گم شدن ۴/۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداختی به واردکنندگان در سال ۹۷ و انتساب این مطلب خلاف واقع به گزارش دیوان محاسبات کشور، این دیوان در بخشی از بیانیه خود، با تاکید بر هماهنگی و نظارت دو قوه مجریه و مقننه برای تعیین تکلیف ارزهای پرداختی در چارچوب اعتبارات مصوب، اعلام کرد: دیوان محاسبات کشور با تاکید بر حق قوه مقننه در نظارت بر اجرای بودجه و ورود در جزئیات ارقام هزینه‌ها فارغ از القائات خلاف واقع مبنی بر گم شدن وجوه ارزی پرداختی به واردکنندگان که امری اساسا موهوم و  ناممکن است، آماده دریافت اطلاعات تکمیلی و گزارش های مستند مبنی بر رفع تعهدات ارزی پس از تاریخ ۹۸/۹/۱۲ در چارچوب رسیدگی های خود می باشد. ضمن آن که با توجه به هماهنگی و نظارت دو قوه مجریه و مقننه، امکان گم شدن حتی یک دلار از ارزهای پرداختی به واردکنندگان متصور نیست، بلکه تلاش ها بر این است که این وجوه مطابق با اعتبارات مصوب مجلس شورای اسلامی و در محل قانونی خود  تعیین تکلیف شود.

واکنش بانک مرکزی به گزارش دیوان محاسبات

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور بیانیه‌ای منتشر کرد. در بخش جمع بندی این بیانیه آمده است: «نتیجه گیری بخش ارزی گزارش تفریغ بودجه دیوان محترم محاسبات در خصوص عدم ورود کالا به میزان ۴.۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷، مطابق با واقعیت نیست. بدیهی است اظهارنظر در خصوص موضوع تخصصی محاسبه تعهدات ارزی و نحوه رفع آن، مستلزم اشراف کامل بر اطلاعات و مقررات و دستورالعمل‌های بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز کشور می‌باشد. همچنین باید به مقررات و ضوابط هر مقطع توجه کافی شود و مقررات یک مقطع به همه سال تعمیم داده نشود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از تلاش‌ها و دغدغه‌های همکاران عزیز در دیوان محاسبات، معتقد است انتشار این نوع گزارشات، بدون بررسی دقیق و استعلام از نهاد کارشناسی بانک مرکزی، صرفا موجب ایجاد ابهام در اذهان عمومی و آسیب به سرمایه اجتماعی کشور می‌گردد.»

روسیه و عربستان بر تعهد خود به «توافق تاریخی» کاهش تولید نفت تاکید کردند

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و عبدالعزیر بن سلمان همتای سعودی وی در چارچوب مشورت های مستمر خود درباره اوضاع بازار نفت روز پنجشنبه تلفنی گفت وگو و بر تعهد دو کشور به «توافق تاریخی» کاهش تولید نفت تاکید کردند. به گزارش خبرگزاری سعودی (واس) دو طرف در بیانیه ای مشترک آورده اند که «عربستان و روسیه برای دستیابی به توافق تاریخی با اعضای سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) و دیگر تولید کنندگان نفت برای کاهش قیمت نفت و ایجاد ثبات در بازار نفت تلاش زیادی انجام داده اند. 

در این بیانیه آمده است: روسیه و عربستان راسخ به اجرای کاهش هدفمند تولید نفت مورد توافق متعهد هستند و مستمر بر اوضاع بازار نفت از نزدیک نظارت می کنند. نواک و بن سلمان تأکید کرده اند که «روسیه و عربستان کامل آماده هستند در صورت ضرورت هرگونه اقدام اضافی را با همکاری اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت انجام دهند». وزیران انرژی روسیه و عربستان به تعهد شرکای خود درتوافق تاریخی اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید نفت تا دستیابی به اهداف تعیین شده، ابراز اطمینان کردند.

نرخ تورم آلمان از سطح هدفگذاری شده فاصله گرفت

به نظر می‌رسد بانک مرکزی آلمان مجبور به اتخاذ سیاست‌های محرک بیشتری خواهد بود، چون نرخ تورم در این کشور در ماه مارس باز هم نسبت به نرخ  هدف گذاری شده دو درصدی فاصله داشته است. نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی یعنی آلمان در دوازده ماه منتهی به مارس با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۴ درصد رسید. این نرخ تورم که یکی از پایین‌ترین تورم‌های ثبت شده در این کشور در پنج ماه اخیر محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت بخش انرژی قرار گرفته که نرخ تورم آن از دو درصد به منفی ۰.۹ درصد رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار آلمان، تورم در بخش مواد غذایی از ۳.۷ درصد به ۳.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۲.۳۷ درصد بوده که بالاترین رقم مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی ۷.۶۲ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۵۰ بوده است. به نقل از ایسنا، بر مبنای ماهانه نیز تورم آلمان در ماه مارس ۰.۱ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۳ درصد کمتر از تورم ماه قبل بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، در ماه مارس به ۱.۳ درصد رسیده است.

بازار خرید و فروش املاک در پایتخت با «بن‌بست کرونا» مواجه شد

 در حال حاضر از یک‌سو به دلیل تعطیلی بنگاه‌های املاک به‌عنوان حلقه اتصال خریدار و فروشنده در بازار و از سوی دیگر به دلیل نگرانی دو طرف عرضه و تقاضا ناشی از احتمال ابتلا به ویروس کرونا، فعالیت چشمگیری در بازار معاملات طی ۱۰ روز اخیر ـ پس از اتمام تعطیلات نوروزی ـ مشاهده نشده است. همین وضعیت نیز موجب شده تا حجم فایل‌های ارائه شده به بازار با افت شدیدی مواجه شود. این در حالی است که سامانه‌های الکترونیکی ویژه خرید و فروش املاک نیز حجم محدودی از فایل‌های جدید را روزانه ارائه می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حجم فایل‌های عرضه شده در فضای مجازی نسبت به دوره‌های مشابه کاهش شدیدی پیدا کرده است. به‌عنوان مثال یکی از سامانه‌های مجازی ویژه خرید و فروش املاک ـ که طی روزهای عادی سال، دست کم بین ۵۰ تا ۷۰ فایل جدید در هر گروه متراژی را عرضه می‌کرد ـ هم‌اکنون تعداد فایل‌های جدید روزانه آن در هر گروه متراژی به کمتر از ۳۰ فایل رسیده است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ برخی از فعالان بازار معاملات مسکن پیش‌بینی می‌کنند تا زمانی که وضعیت شهر به لحاظ «انتقال ویروس کرونا و آمار ابتلا به این بیماری» به حالت عادی بازنگردد و خریداران و فروشندگان با اطمینان خاطر به بازار مراجعه نکنند، حجم فایل‌های عرضه شده به بازار نیز در همین سطح خواهد ماند.

07-02

کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت دلار و یورو

در معاملات روز پنجشنبه، شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم؛ بنابراین، در پایان فعالیت صرافی‌های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۵۴۰۰ تومان از مردم خریداری و با افت ۱۰۰ تومانی به نرخ ۱۵۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این در حالی است که در بازار آزاد نیز شاهد کاهش نرخ ارز هستیم و هم اکنون دلار آمریکا در معاملات حاشیه بازار ارز، به نرخ ۱۵۸۰۰ تومان رسیده است. همچنین در صرافی‌های بانکی، هر اسکناس یورو به نرخ ۱۶۸۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۶۹۰۰ تومان یه متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان کاهش داشته و حالا یورو به کانال شانزده هزار تومانی عقب نشینی کرده است.

قیمت گذاری سکه در آخرین روز هفته

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنجشنبه با افت ۶۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای ۶ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان تعیین قیمت و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۳۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

مهلت ثبت نام در سامانه اصناف و صنایع تمدید شد

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تمدید مهلت ثبت نام اصناف در سامانه وزارت بهداشت بیان کرد: در پی درخواست برخی اصناف، صنایع و سازمان‌ها، ثبت نام در سامانه اصناف و صنایع طرح فاصله گذاری اجتماعی مقابله با کرونا تا ساعت ۲۴ روز جمعه، پنجم اردیبهشت ۱۳۹۹ تمدید شد. وی توضیح داد که همه صاحبان مشاغل شامل اصناف، کارگاه، صنعت و واحد‌های خدماتی تولیدی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و نظایر آن باید تا این تاریخ در سامانه salamat.gov.ir وزارت بهداشت ثبت نام کنند.

ساعت کار جدید بانک‌های خصوصی اعلام شد

کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ساعت کار جدید بانک‌های خصوصی از ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۹ تا اطلاع ثانوی را به اعضای این کانون اعلام کرد؛ بنابراین، برای کارمندان بانک در طول ایام هفته هفت و ۳۰ دقیقه تا ۱۴و ۳۰ دقیقه و برای مشتریان از ساعت ۸ تا ۱۴ است. همچنین روز‌های پنجشنبه نیز برای کارمندان بانک‌ها از ساعت هفت و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و برای مشتریان ۸ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه خواهد بود.

قیمت گوشت کاهش یافت

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت گوشت نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان کاهش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر شقه گوسفندی بدون دنبه کشتار تهران با قیمت ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزارتومان به مشتری عرضه می‌شود. وی ادامه داد: شرایط دامداران با قبل از عید متفاوت است. قبل از عید دامدار باید علوفه خشک برای دامش تهیه می‌کرد، ولی با توجه به بارندگی‌های اخیر، دام‌ها از علوفه‌های خوب و مجانی تغذیه می‌کنند و فشاری از نظر اقتصادی به دامدار وارد نمی‌شود. علی اصغر ملکی در گفت ‌وگو با ایسنا، به وضعیت تقاضای خرید گوشت نیز اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا مردم شتاب‌زده خرید کردند، ولی در حال حاضر که نگرانی‌ها کاهش یافته، بازار نیز آرام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در ابتدای ماه آینده و با نزدیک شدن به ماه رمضان خرید گوشت از سر گرفته شود.

راهکار‌های پوتین برای مقابله با اثرات اقتصادی ویروس کرونا

رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که از هجدهم ماه می‌ شرکت‌هایی که حداقل ۹۰ درصد کارمندان خود را نگهداری کرده‌اند حقوق از دولت دریافت می‌کنند. این محاسبه بر اساس مبنای تعداد کارمندان در ماه آوریل انجام خواهد شد و هرکارمندی که در کار خود با این شرکت‌ها به مشکل بربخورند، می‌توانند حداقل مزد کارگری خود را مطالبه کنند. حداقل حقوق در این کشور ۱۲۱۳۰ روبل یا ۱۶۰ دلار است. رئیس دولت روسیه، همچنین اعلام کرد حداقل ۷۵ درصد حجم وام‌ها برای پرداخت حقوق انجام می‌شود و این روند باید ادامه یابد. پوتین همچنین پیشنهاد پرداخت وام برای تامین سرمایه فعالیت شرکت‌های حیاتی را پیشنهاد کرد. وی گفت: من از دولت می‌خواهم لیست این شرکت‌ها را نهایی کند که مربوط به شرکت‌های خصوصی خواهد بود و در افزایش اقتصاد ملی بسیار مهم هستند.

پوتین گفت‌: در پی این اقدامات، بسته ۲۰۰ میلیون روبلی (۲.۶ میلیارد دلاری) از سوی دولت فدرال برای حمایت از بودجه منطقه‌ای تخصیص می‌یابد. وی همچنین پیشنهاد کرد که ۳۰۸ میلیون دلار برای صنعت هواپیمایی تخصیص یابد که این صنعت بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده است. به طوری که بیشتر پرواز‌های هوایی لغو و مرز بسیاری از کشور‌ها بسته شده‌اند. به گفته پوتین لازم است دولت تاثیرگذاری و کفایت این اقدامات را در مقابل بیماری همه گیر کووید ۱۹ بررسی کرده و راه حل‌های مناسب را ارائه کند. به نقل از گزارش فارس؛ طی روز‌های گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روسیه، رشد زیادی یافته و به رقم ۲۴ هزار نفر رسید.

کرونا سرمایه گذاران خارجی را از چین فراری داد

داده‌های منتشره از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در مجموع سه ماه نخست امسال به ۲۱۶.۱۹ میلیارد یوان (۳۰.۶۲ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. اصلی‌ترین دلیل این روند کاهشی با وجود شروع نسبتا خوب در ماه ژانویه، ناشی از انتشار ویروس کرونا بوده است. تنها در ماه مارس حجم سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در چین در مقایسه با مارس ۲۰۱۹ به میزان ۱۴.۱ درصد کاهش داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
چین دندون گرد باید به خاک سیاه بنشیند،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
انشالله
دیوان محاسبات: گم شدن حتی یک دلار ارز پرداختی خارج از تصور است....
گم شدن دکل نفتی هم خارج از تصور بود.... اما به راحتی خورده شد
واقعا خبرها تاسف آور است. یک نهاد رسمی حکومت ادعا می کند نزدیک 5 میلیارد دلار در دولت آقای روحانی گم شده نهاد دیگری می گوید حتی یک دلار گم نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
همون نهاد گفت گم شده و همون نهاد گفته گم نشده.باید دید هدف عادل اذر چی بوده که اینجوری داره جامعه رو ملتهب میکنه.
واقعا خبر تورم در آلمان را که خواندم به حال و روز ملت ایران گریه کردم
در فیلم ها دیده ایم که زمان جنگ جهانی دوم رفتگری یک چمدان پر پول پیدا می کند پول ها را در جوی آب میریزد و چمدان را بر میدارد به اندازه ای که پولشان بی ارزش شده بود. بعد در گزارش شما هست از 1950 فقط 5 سال بعد از جنگ تا 1919 یعنی 70 سال تورم کمتر از 3 درصد بوده ست. ولی در ایران 40 سال است تورم متوسط 50 درصد بوده است.
با این کاری که چین با دنیا کرد، باید بدتر از اینا سر چین بیاد.
منظورم خود بیماری نیست منظورم دروغگویی های چین در مورد بیماری و نحوه سرایت و اطلاع رسانی است
گم شدن حتی یک دلار ارز پرداختی خارج از تصور است
دوباره انتشار قیمتهای کذایی خانه. ایا انتشار روزانه این اخبار هدفی جز بازار گرمی داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
دقيقا
خدايا كدام اظهار نظر رسمى مقامات را باوركنيم ؟

ديوان محاسبات : ٤/٨ ميليارد دلار ٤٢٠٠ تومانى گم شده
دولت : حتى يك دلار گم نشده
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
علی آقا لازم نیست خدا را صدا کنید.عقل و درک و فهم خودت را صدا کن ببین وجود دارد یا خیر. شما بفرمایید کی دیوان محاسبات گفت این رقم گم شد؟
بانک مرکزی با لاپوشانی فساد بزرگترین خیانت را در حق مردم مظلوم ایران روا میدارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
ساعت خواب...
کشور های جهان سوم هر گاه در جنگی در گیر شوند در صورتی اسیب نمی بند که 1-مدیران متخصص و میهن پرست داشته باشند 1- مدیران
متخصص و میهن پرست داشته باشند 3-مدیران ...
اسیبها شامل فقر - گرسنگی - انحتاط اخلاقی - فساد ....
واقعا تورم آلمان را با تورم ایران مقایسه کنید ارزش مدیریت مدیران کشور ایران مشخص می شود.
تابناک خیلی دوست داری بازارمسکن گرم شود؟ مسکن تا سال ۱۴۰۳ در رکود خواهدبود قیمتها هم شروع به ریزش نموده اگهی های شهرها توسط فروشنده ها این رانشان میدهد ولی خریداری دربازارنیست
چين بايد تحريم كامل بشه تا ديگه باعث بدبختى بقيه نشه
تابی چرا اظهارنظر دکتر عرب مازار اقتصاددان برجسته را درمورد حباب عظیم بورس نورچشمی منتشرنمیکنی؟!!! باورکن باعدم انتشاراینگونه نظرات کارشناسی وغیرسفارشی به سهامداران دراستانه ضرر هنگفت کمکی نمیکنی
بهترین کشورها در مهار ویروس کرونا چهار کشوری هستند که بالاترین مقام کشور یک خانم است المان، نیوزلند کره جنوبی و تایوان...
خیلی ها هستن با ارز دولتی میرن جنس وارد کشور میکنن بعنوان مثال طرف ارز دولتی میکره بره دارو وارد کنه میره نصف اون ارز رو دارو میاره باقی رو یا ماشین وارد میکنه یا قطعات الکترونیکی یا طرف ارز دولتی میگره برای مواد خوارکی میره تو بازار آزاد میفروشه بعد 6 ماه باسود اون دلار میره ثبت سفارش میزنه . یا باهمین ارز دولتی طرف میره از چین جنس میاره بعد به قیمت آزاد تو بازار میفروشه پول دولت را تیکه تیکه میده سود اصلی را میزاره تو جیب خودش . خیل ها هست با ارز دولتی خود و خانوادشون همیشه در حال تفریح در کشور های اروپایی هستن .
شما یا زدن این قیمتها واقعا خجالت نمیکشید.یا می خواهید که خانهمتری یکمیلیون ساخته را به 35 میلیون به مردم قالب کنی ..به خودتان رحم نمیکنید به بچههایتان رحم کنید...خجالت بکشید از این مردم خوب
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر