بازدید 5617

دفاع اکبر ترکان از گزارش «ارزهای گمشده» دیوان محاسبات

اکبر ترکان، مشاور پیشین رئیس جمهور با بیان اینکه باید از گزارش خوب دیوان محاسبات، درس عبرت بگیریم و بساط ارزهای ارزان را جمع کنیم، گفت: ارز رانتی باید از بودجه حذف شده و به جای آن، برای بخش‌های مورد حمایت از جمله کالاهای اساسی، غذا و دارو، یارانه ریالی از سوی دولت پرداخت شود.
کد خبر: ۹۷۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ 16 April 2020

اکبر ترکان، مشاور پیشین رئیس جمهور با بیان اینکه باید از گزارش خوب دیوان محاسبات، درس عبرت بگیریم و بساط ارزهای ارزان را جمع کنیم، گفت: ارز رانتی باید از بودجه حذف شده و به جای آن، برای بخش‌های مورد حمایت از جمله کالاهای اساسی، غذا و دارو، یارانه ریالی از سوی دولت پرداخت شود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اکسپورتنا؛ اکبر ترکان با بیان اینکه گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد بخش ارزی حساب‌های سال 97، اگرچه موجب انتقاد رئیس‌جمهور شده است؛ اما دیوان محاسبات به حق وارد مساله بسیار با اهمیتی شده که نباید از کنار آن، به سادگی عبور کنیم.

مشاور عالی پیشین رئیس‌جمهور افزود: چهل سال است این موضوع در بودجه‌های سنواتی، مورد غفلت واقع شده؛ به این معنا که در مورد بودجه ریالی، در همه مراجع تصمیم‌گیری کشور بحث و بررسی صورت می‌گیرد و تا مرحله آخر که به تصویب مجلس برسد؛ اما اثر مدیریت ارزی به مراتب موثرتر و مهمتر است و متاسفانه ما به قدر کافی، متوجه آن نیستیم.

ترکان ادامه داد: در همین گزارش دیوان محاسبات، صحبت از بیش از 20 میلیارد دلار ارز ارزان است که با مدیریت غلط، به تاراج رفته و اثر مالی این تاراج ارزی، معادل مابه‌التفاوت قیمت بازار و قیمت ارز واگذاری است که حدود یکصد و شصت هزار میلیارد تومان است. این بدان معنا است که بیش از بودجه عمومی کشور در سال مورد بررسی است و سوال اینجا است که چرا این وضع اتفاق می‌افتد.

به گفته مشاور پیشین رئیس‌جمهور، این وضع در تمام چهل سال گذشته همینطور بوده است و از زمان دلار هفت تومانی در بودجه، ارز 60 تومانی، ارز 170 تومانی، ارز 300 تومانی، ارز 500 تومانی، ارز 950 تومانی تا ارز 3 هزار تومانی و بالاخره ارز 4200 تومانی همین روند ادامه داشته و همیشه ارزان فروشی، ارز نفتی صورت گرفته است و میلیاردها تومان ثروت ملت ایران، صرف آن شده و هیچ زمانی هم به هدف دولت یعنی کنترل تورم کمکی نکرده است.

وی ادامه داد: حال باید برگردیم و مسیر را اصلاح کنیم. ارز نفتی باید در بودجه عمومی به قیمت متعارف بازار محاسبه و به درآمد عمومی منظور شود؛ حال سیاست کشور هر چه که هست و به هر بخش که می‌خواهد ارز ارزان بگیرد، باید همه معادل ریالی، بودجه از دولت بگیرند.

ترکان این شیوه بودجه‌ای را ارزان فروشی دلار دانست و با بیان اینکه ارزان‌فروشی ارز، فسادآور و از مصادیق توزیع پول‌های بادآورده است، گفت: چه بسیار اشخاصی که در این غفلت دولت‌ها، میلیاردر شدند و چه پورشه‌هایی که توسط نازپرورده‌ها در خیابان‌های تهران دور دور می‌کنند که همه اینها، محصول ارزان فروشی ارز است.

وی اقامت و زندگی برخی خانوارها در خارج از کشور، محصول ارزان‌فروشی ارز است. هر کس موفق شود با روابط فاسد یا سفارش ظاهرا سالم ارز ارزان بگیرد، بقول معروف بلیط او برنده است.

ترکان تاکید کرد: باید از گزارش خوب دیوان محاسبات عبرت بگیریم و بساط ارز ارزان را جمع کنیم؛ با این کار دیگر برخی به هیچ عنوان برای تخصیص ارز ارزان به دستگاهها مراجعه نمی‌کنند و بساط ثروت بادآورده جمع می‌شود.

وی اظهار داشت: دیگر با ارز دارو زین اسب، خودروی لوکس وارد نشده و پروفرماهای قلابی تولید نمی‌شوند تا ارز ارزان را وسیله تامین سهم ریالی کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان