بازدید 10423
۱

دو پروژه بزرگ سینمای ایران که تغییرات همزمان با آن در فارابی شائبه برانگیز خواهد بود

با توجه به آنکه اتفاقی رخ نداده که به یک باره بحث تغییر مدیریت یا سلب اختیار از این مجموعه نسبت به دو پروژه فوق مطرح باشد، چنین تحولاتی می‌تواند بحث‌های مفصل و حواشی گسترده‌ای را در پی داشته باشد. «تابناک» در گزارشی مجزا به جزئیات احداث سینمافرهنگ و تحرکاتی که حول و حوش این پروژه و همچنین دو بنای برجای مانده از موسسه منحله رسانه‌های تصویری که هنوز تعیین تکلیف نشده، خواهد پرداخت.
کد خبر: ۹۷۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵ 14 April 2020

تغییرات خطرناک بنیاد سینمایی فارابی همزمان با گردش مالی وسیعبنیاد سینمایی فارابی به عنوان مهم‌ترین مجوعه سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دو مجموعه پروژه مواجه است که این پروژه‌ها این مجموعه را در دو سال پیش‌رو در کانون توجه قرار می‌گیرد؛ پروژه‌هایی که علاوه بر اهمیت سینمایی‌شان، گردش مالی قابل توجهی نیز در اشل سینمای ایران دارند و از این منظر تغییرات مدیریتی در صدر این مجموعه در این دوره زمانی شائبه برانگیز خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ بنیاد سینمایی فارابی در گذشته محور اصلی سینمای ایران بود و در دوره سیدمحمدبهشتی حتی از معاونت سینمایی نیز پراهمیت‌تر بود. در سال‌های اخیر با گسترش تولید توسط بخش خصوصی و عدم رشد بودجه‌های دولتی از جمله بودجه بنیاد فارابی متناسب به تورم شدیدی که در سینمای ایران نیز عیان شد، سهم مجموعه‌های سازمان سینمایی از جمله فارابی در تولید مستقل کاهش یافت و این بنیاد در قالب وام و مشارکت، جای خود را تا حدودی به بخش خصوصی داد؛ اتفاقی که برای مجموعه سینمایی حوزه هنری سازمان تبلیغات نیز تا حدودی رخ داد.

اکنون شنیده‌های «تابناک» حکایت دارد بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت چند پروژه نسبتاً گرانقیمت از جمله فیلم سینمایی یعقوب لیث است؛ اثری تاریخی درباره بنیان‌گذار دودمان صفاریان در سیستان و از چهره‌های مهم برای مردم سیستان و بلوچستان که بارها در گفت و گو با مسئولان فرهنگی خواستار ساخت اثری درباره او شده بودند. در مکاتباتی که از بنیاد فارابی در شفاف سازی منتشر شده، مشخص است که سفارش نگارش فیلمنامه آن داده شده و اکنون قاعدتاً نوبت به مراحل پیش تولید و تولید می‌رسد.

تغییرات شائبه‌برانگیز بنیاد سینمایی فارابی همزمان با دو پروژه

چندین پروژه دیگر نیز به همین ترتیب مراحلش در حال طی است که قاعدتاً در اختیار گرفتن تهیه کنندگی این پروژه‌ها، موقعیت ویژه‌ای محسوب می‌شود و انتظار این است که در میانه برنامه ریزی برای تولید این پروژه‌ها اتفاقاتی رخ ندهد که مسئله ساز شود و در عین حال این پروژه‌ها چه در موقعیت ناظر پروژه، تهیه کننده و کارگردان به تهیه کنندگان و کارگردان‌های مطرح سپرده شود و به یک باره شاهد ظهور چهره‌هایی که به عنوان تهیه کننده یا کارگردان حرفه‌ای در فضای سینما شناخته نمی‌شوند، در این موقعیت‌ها نباشیم و این عرصه‌ها به اهلش سپرده شود.

پروژه مهم دیگر بنیاد سینمایی فارابی، احداث پردیس سینمایی فرهنگ است؛ مجموعه‌ای که قرار است در نه طبقه به جای ساختمان کنونی سینما فرهنگ بنا شود و احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های سینمای ایران خواهد بود که توان میزبانی جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره‌های بزرگ ملی نظیر جشنواره سینماحقیقت (مستند) و جشنواره فیلم کوتاه را خواهد داشت و چالش سی و اندی سال اخیر برای فقدان یک مجموعه یکپارچه به عنوان کاخ جشنواره را نیز برطرف خواهد کرد.

با توجه به اینکه بنیاد سینمایی فارابی از گذشته تاکنون مالک سینما فرهنگ بوده و همچنین تجربه موفق بازسازی ساختمان تاریخی بنیاد در چند سال اخیر، دلیل منطقی برای واگذاری احداث این مجموعه به نهادهای دیگر چه در درون سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد و چه در خارج از این مجموعه‌ها وجود ندارد و درآوردن این پروژه از دست بنیاد فارابی، شائبه برانگیز خواهد بود. این پروژه به عنوان مهم‌ترین پروژه عمرانی سینمای ایران در چند دهه اخیر محسوب می‌شود و از این منظر قاعدتاً مداخله از طریق واگذاری این پروژه به خارج از بنیاد فارابی یا دستکاری مدیریتی در این مجموعه در این دوران که این پروژه در حال پیگیری است نیز شائبه برانگیز خواهد بود.

از این منظر با توجه به آنکه اتفاقی رخ نداده که به یک باره بحث تغییر مدیریت یا سلب اختیار از این مجموعه نسبت به دو پروژه فوق مطرح باشد، چنین تحولاتی می‌تواند بحث‌های مفصل و حواشی گسترده‌ای را در پی داشته باشد. «تابناک» در گزارشی مجزا به جزئیات احداث سینمافرهنگ و تحرکاتی که حول و حوش این پروژه و همچنین دو بنای برجای مانده از موسسه منحله رسانه‌های تصویری که هنوز تعیین تکلیف نشده، خواهد پرداخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
يعقوب ليث اگر از روي واقعيت ها ساخته شود خوب است مثل فيلم معماي شاه نباشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان