بازدید 4292
اقتصاد در گذر زمان

از «استعفای حسین علاء از وزارت بازرگانی» تا «کمک 5 میلیارد دلاری ترکیه به بانک های دولتی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 10 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

22 فروردین 1317، حسین علاء از وزارت تجارت که به بازرگانی تغییر نام یافته بود استعفا داد و صادق وثیقی معاون وی کفالت وزارتخانه را به‌عهده گرفت.

22 فروردین 1333، تشكيل كنسرسيوم بين ‌المللي براي فروش نفت ايران‌، رسماً اعلام شد و22 نفر از نمايندگان 8 كمپاني نفتي امريكايي‌، انگليسي‌، هلندي وفرانسوي وارد تهران شدند.

22 فروردین 1337، چهار مخزن بزرگ نفت در پالايشگاه آبادان آتش گرفت و 10 ميليون بشكه نفت خام سوخت. در اين حادثه عده اي كشته و مجروح شدند.

22 فروردین 1346، مذاکرات نفتی بین ایران و شوروی آغاز شد.

22 فروردین 1356، شرکت بیمه اعلام کرد: دولت بدحساب‌ ترین بیمه ‌گذار ایران است و مبلغ ۲۰ میلیارد ریال به شرکت بیمه بدهکار است.

22 فروردین 1373، كليات طرح ادغام سه وزارتخانه صنعتي «صنايع سنگين»، «معادن و فلزات» و «صنايع» و تشكيل وزارتخانه «صنايع و معادن» به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.

22 فروردین 1389، احمدی نژاد رئیس جمهور وقت اعلام کرد که باید 5 میلیون نفر از تهران بروند.

22 فروردین 1390، محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از تصویب اولین مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی در قالب لایحه بودجه سال ۹۰ برای پرداخت تسهیلات ارزی خبر داد.

22 فروردین 1391، عبدالله جلالی قائم‌ مقام ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: افزایش قیمت بنزین به ۱۰۰۰ تومان یکی از سناریوها است.

22 فروردین 1392، آمریکا تحریم ‌های مالی جدیدی را علیه یک تاجر ایرانی، یک بانک مالزیایی و شبکه شرکت‌ هایی که واشنگتن آنها را به تلاش برای اجتناب از تحریم ‌های بین ‌المللی علیه برنامه هسته ‌ای ایران از طریق پولشویی متهم کرده است،‌ اعمال کرد.

22 فروردین 1394، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه ‌ای، کلیه دستگاه‌ های دولتی، غیردولتی و مراجع قیمت‌ گذاری را از افزایش قیمت ‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع کرد.

22 فروردین 1395، گمرک ایران با هدف روان ‌سازی، تسریع و تسهیل امور واحدهای تولیدی، بسته جدید حمایتی از تولیدکنندگان را تدوین کرد. براساس بخشنامه ۹ ماده ‌ای گمرک، این امکان برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است تا مواد اولیه و قطعات موردنیاز خود را بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و به‌صورت نسیه ترخیص کنند.

22 فروردین 1397،  آیت ‌الله مکارم شیرازی گفت: چند مهره اصلی دلال ارزی که سعی دارند از طریقی کشور را به آشوب بکشانند به ‌عنوان مفسد فی‌الارض محاکمه و با رعایت موازین اسلامی اعدام شوند. وی ادامه داد: فروختن ارز به افراد عادی که پولشان را از بانک‌ ها بیرون کشیده و دلار می ‌خرند چه معنی دارد؟ ارز را برای کسانی که واردات و صادرات دارند و از ارز برای مقاصد اقتصادی استفاده می‌ کنند داده شود، نه اینکه پول‌ ها را به کسانی که از بانک ‌ها گرفته و از گردش اقتصادی خارج کرده و تبدیل به دلار کرده و ذخیره اقتصادی می ‌کنند داده شود، چه کسی گفته ارز به این ‌ها فروخته شود؟ باید مدارک بیاورند برای خرید ارز.وی تاکید کرد: دولت ضرب ‌الاجلی برای تیم اقتصادی خود تعیین کند، ما هرگز نمی‌ گوییم دولت باید تضعیف شود اما باید کار خود را اصلاح کند، دولت باید تیم اقتصادی خود را اصلاح کند.

22 فروردین 1398، طی خبری اعلام شد که ترکیه با هدف احیاء بانک های دولتی این کشور در حدود ۵ میلیارد دلار اوراق بهادر ویژه منتشر خواهد کرد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان