بازدید 20058

چرایی خروج آمریکا از شش پایگاه نظامی در عراق / ائتلاف ضد داعش در آستانه انحلال؟

در روز‌ها و هفته‌های گذشته، آمریکا و هم‌پیمانانش در ائتلاف ضد داعش، برخی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی در عراق را ترک و به کویت و سایر پایگاه‌ها در عراق نقل مکان کردند. در همین زمینه، روز سه شنبه نیز فرماندهی عملیات مشترک عراق از تحویل مقر فرماندهی لشکر ششم از ائتلاف آمریکایی، موسوم به ضد داعش در پایتخت بغداد خبر داد.
کد خبر: ۹۷۰۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳ 07 April 2020

چرایی خروچ آمریکا از 6 پایگاه نظامی در عراق/ ائتلاف ضد داعش در آستانه انحلال؟

تحریریه تابناک جهان: در روز‌ها و هفته‌های گذشته، آمریکا و هم‌پیمانانش در ائتلاف ضد داعش، برخی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی در عراق را ترک و به کویت و سایر پایگاه‌ها در عراق نقل مکان کردند. در همین زمینه، روز سه شنبه نیز فرماندهی عملیات مشترک عراق از تحویل مقر فرماندهی لشکر ششم از ائتلاف آمریکایی، موسوم به ضد داعش در پایتخت بغداد خبر داد.

این فرماندهی طی بیانیه‌ای ـ که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الاخباریه» منتشر شد ـ اعلام کرد: بر اساس نتایج گفت‌وگوهای مثمرثمر میان دولت عراق و ائتلاف بین‌المللی، امروز (سه‌شنبه - هفتم آوریل)، مقر مستشاری نیروهای ائتلاف بین‌المللی در فرماندهی لشکر ششم، در بغداد تحویل نیروهای عراقی شد.

چرایی خروچ آمریکا از 6 پایگاه نظامی در عراق/ ائتلاف ضد داعش در آستانه انحلال؟

در این بیانیه آمده است: این اقدام در چارچوب پایبندی ائتلاف بین‌المللی به تحویل پایگاه‌های نظامی عراقی صورت گرفت.

صبح امروز پایگاه خبری «روسیا الیوم»، به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق قصد دارد از پایگاه نظامی «ابوغریب» در شمال بغداد خارج شود و آن را تا ساعاتی دیگر به نیروهای عراقی تحویل دهد.

خروج از شش پایگاه

حدود دو هفته قبل آمریکا به همراه تعدادی از کشور‌های عضو ائتلاف موسوم به مبارزه با تروریسم در عراق، اقدام به خروج نیرو‌های خود از پنج پایگاه کوچک، اما مهم عراق کرده و این مراکز را یکی یکی تحویل نیرو‌های عراقی می‌دهند.

خروج نیرو‌های ائتلاف آمریکایی از پایگاه‌های عراق به‌شکل زیر است؛

ــ پایگاه «القائم» در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۰ برابر با ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

ــ پایگاه «لفوسفات» در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۰ (۳ فروردین ۱۳۹۹)

ــ پایگاه «القیاره» در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۰ (۷ فروردین ۱۳۹۹)

ــ پایگاه «کی وان» در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۰ (۱۰ فروردین ۱۳۹۹)

ــ پایگاه «الحبانیه» در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۲۰ (۱۵ فروردین ۱۳۹۹)

امروز نیز نیرو‌های مذکور اعلام کردند که قصد دارند پایگاه هوایی «ابوغریب» در شمال بغداد را تخلیه کنند و تحویل نیرو‌های عراقی بدهند؛ به این ترتیب این ششمین پایگاهی خواهد بود که نیرو‌های ائتلاف آمریکایی در عراق آن را ترک می‌کنند.

بخشى از نیروهایى که در این پایگاه‌ها بودند به سه پایگاه بزرگتر یعنى عین الاسد، تاجى و حریر اربیل منتقل و بخشى دیگر راهى کویت شدند تا به خانه هایشان برگردند. پس از ترک هر پایگاه، فرماندهی مشترک نیرو‌های ائتلاف در بیانیه‌ای گفت: تصمیم برای انتقال نیرو‌های ائتلاف از این پایگاه‌ها از ماه‌ها پیش و با هماهنگی دولت عراق گرفته شده و دلیلش هم کمتر شدن چشمگیر فعالیت داعش در این مناطق است؛ عراقی‌ها دیگر خود می‌توانند از پس تهدید‌های گاه و بی‌گاه اعضای به جای مانده و پراکنده این گروه برآیند.

لازم به ذکر است، از پاییز گذشته بیش از صد و شصت موشک به پایگاه‌های نیرو‌های آمریکا و ائتلاف شلیک شده است؛ حملاتی که گاهی مرگبار بوده‌اند، مانند راکت‌باران پایگاه تاجی در نزدیکی بغداد که در آن دو سرباز آمریکایی و یک عضو بریتانیایی ائتلاف کشته شدند. پیش از آن در پایگاه کی وان در کرکوک یک مترجم عراقی-آمریکایی جان خود را از دست داده بود. واشنگتن در همه این حمله‌ها گروه کتائب حزب‌الله یا گردان‌های حزب‌الله را مقصر دانست و در تلافی چند نقطه را که می‌گفت، مقر و انبار مهمات این گروه است، در عراق و مرز این کشور با سوریه بمباران کرد.

در این دو هفته فرانسه، جمهوری چک، دانمارک، بریتانیا و کانادا یکی پس از دیگری اعلام کردند به دلیل نگرانی از شیوع کرونا، بیشتر نیروهایشان را از عراق خارج می‌کنند. نگرانی از کرونا در پایگاه‌ها جدی است و بعضی هم مانند کانادا گفته‌اند خروجشان موقتی است، اما معلوم نیست این کشور‌ها در قالب ائتلاف به عراق برخواهند گشت یا نه!

از نظر برخی ناظران، این کشور‌ها ممکن است شیوع کرونا را فرصت مناسبی برای خروج بی سروصدا و بدون دردسر از عراق بدانند.

به اعتقاد کارشناسان، تصمیم آمریکا برای خروج از برخی پایگاه‌ها و مراکز نظامی به این دلیل است که آمریکا از حملات مستمر علیه نظامیان خود بیم دارد و این پایگاه‌ها با توجه به حملاتی که طی یک سال اخیر علیه آنجا شده، شاخص‌های لازم برای تامین امنیت نظامیان آمریکایی را ندارند.

نکته مهم دیگر اینکه با خروج نیرو‌های کشور‌های مشارکت کننده در ائتلاف ضد داعش از عراق، احتمال انحلال این ائتلاف بیش از گذشته وجود دارد. در واقع، شاید از این پس شاهد موجودیتی با نام ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق نباشیم.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد آمریکا در حال تمرکز نیرو‌ها در پایگاه‌های کمتری است تا بتواند از آسیب پذیری خود در سراسر عراق کم کرده و همزمان مواضع دفاعی خود در این پایگاه از جمله پایگاه عین الاسد را تقویت کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
اينهمه هزينه گذاشته اند بايد دهها برابر بگيرند تا خارج شوند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
بعضی مواقع نه می خواد استاد مسائل ژئوپولتیک باشید نه دکترای سیاست. بینش سیاسی کافیه

که فقط برخی موارد رو حلاجی کرد.

الف: سخنرانی پوتین در مورد کرونا و کم کردن جمعیتع
ب: خود کرونا و چشم پوشی گسترده در غرب برای شیوع هرچه بیشترش

ج:کشته شدن افراد زیاد در ایتالیا اسپانیا و آمریکا

ه: به دلیل وجود کرونا پایین اومدن قیمت نفت

خ: ناتوانی آمریکا از بهر برداری از نفت شل بخاطر هزینه زیاد هر بشکه

ح: فوکوس آمریکا بر نفت مفت مجانی عراق و از دست ندادن این نفت در این دوره کمی قیمت و وجود کرونا
که بهانه ظاهری برای این جمع شدگی رو داعش یا نیروها مقاومت شیعه دونسته

که پنهانی برنامه بریزه برای تلکه نفت عراق

س: ضربه پذیری کمتر از شیعیان و اردوگاه های نزدیک به اونا

در نهایت برنامه کلی اینه

به دلیل تزریق پول بی حد اتحادیه اروپا و خود آمریکا به جامعه از ع2010
به این ور و بالا رفتن افسانه ای نقدینگی

یه طرف

و با دانستن علم ساخت ویروس یا اطلاعات شیوع(که یک ماه قبل تر مدیران سران بالا شرکت ها آمریکایی استفعا دادن و سرمایه هاشون رو کشیدن بیرون از وال استریت حتی آدام معروف گنده و سلبیرتی ها لول بالا در غرب سرمایه شون رو بردن سمت خریدن ملک و طلا در غرب درست قبل از این اتفاقات)

چون می دونستن نفت میاد پایین
و نفت شل رو نمیتونن استخراج کنند

برا همین فوکوس رو چاه ها نفت عراق و هرج مرج اولین انتشار ویروس که بعد به نظر من این نمونه اولیس برا تست اتفاقات و پیامدهاش

برای همین باید محافظت کنند از خرید نفت به این ارزونی

یه جا جمع شدن.

در نهایت تنها کشوری که دولت و مردمش تا الان مقاومت کرده رو نتون با هرج و مرج از بین ببرن

تا آخر سال بعدی و قطعیت در اومدن ترامپ. شرکت های اسلحه سازی پشت جمهوری خواهان جنگ نهایی رو با ایران انجام بدن

چرا که الان در این وضعیت پایین اومدن قیمت نفت می تونن اون قدر ذخیره کنن که اگر زمانی جنگ شد و ایران پالایشگاه نفت اطراف رو زدن

ذخیره بسیار بسیار طولانی داشته باشند.
که مشکلی پیش نیاد.

چرا که با زدن جاها حساس اقتصادی ما

و زدن پالایشگاه ها در خاورمیانه قیمت نفت سرسام آور میره بالا

و اون موقع، نوبت فروختن تجهیزات نظامی میشه برا صیانت از دکل ها نفتی کشورها عربی.

نتیجش معلومه بالاترین کشورهایی که ضرر می کنن چین و کره وژاپن وآلمانه

چرا که با شروع جنگ و رفتن بالای قیمت نفت باز آمریکا با نفت شل میشه بالاترین صادر کننده و بدهی به بانک جهانی رو برطرف میکنه



تمام اینا از اعتراضات در لبنان عراق و ایران گرفته تا شهید شدن سپهبد سلیمانی و ویروس کرونا دومینوهای با دقت و پر حوصله یست که چیده شده و هر بار ماه هم یه چی جدید رو می کنن تا پازل تکمیل بشه
این مطلب را دیروز در وب سایت دروغ پراکنی بی بی سی فارسی خواندم, به هر حال به امید روزی که این اشغالگران جناین کار تاریخ گورشان را منطقه گم کنند و بروند. پیروز باد مقاومت نابود با استکبار جهانی به سردمداری آمریکا.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
همه دروغ گو فقط شما خوب توهم حد و مرز نداره
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
قطعا توهم حد و مرز داره
مطمئنا تا آمریکا تا یک شرارت جدید نکند از عراق خارج نمیشن
این همه هرینه نکردن که به راحتی خارج بشن
اگر می خواستن خارج بشن، موشک های پاتریوت ضد موشک نمی آوردند.
اینها تا عراق را به آشوب کامل نکشن و با ایران در نیفتن از عراق خارج نمیشن
به هیچ وجه نمیذارن خواسته ایران محقق بشه.
اگر هم موقتی برن، بعد با یه بهانه شبیه داعش دوباره بر می گردن
پاسخ ها
محسن
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
به دلخواه و تصمیم شخصی نرفتن که بخان حساب کتاب کنن،به زور سرنیزه بیرونشون کردن،اینجا دیگه چیزی جز قدرت عریان و برهنه تعیین کننده نیست،،اگر شرارت کنن دوباره و سه باره و صدباره جوابشون رو به شدت بیشتر،میدن،جنگ عریان اشغالگری و ضد اشغالگریست،حالا هی بگذار هر کسی داستان دلخواهش رو ببافه چه رسانه ها چه عوام چه سیاستمدارا،نتیجه عملی و میدانی رو میسنجن اینکاره ها،بقیش مشتی نقل و داستان و افسانه دلبخواهیه که هر کسی به دلخواه خودش تعریف میکنه و بذار هم تعریف کنه .چه اهمیتی داره؟ اونی که اونجاست میدونه که دیگه مسجد جای نماز خوندنه و لاغیر،اگر هم قصد اقامه صلات نداره چه بهتر که بقچه زنبیلش رو بزنه زیربغلش و به لحنی محزون و شکست خورده،غزلو بخونه.ما هم از نگاه خودمون هم آوازشون میشیم منتها با دیدگاه و کلمات خودمون:میرن حیوونا،از اونا فقط، کثافتشون،باقی می مونه! کجاست اون پهپاد،چی شد اون پایگاه،سربازاش کجان؟! خدا میدونه)!(و البته سازمانهای اطلاعاتی و نظامی شون هم خوووب!میدونن ) .یاور قدیم داعش،تو برو سفر سلامت!! فکر من نباش که دوریت،،خیلی حال میده به ملت.خخخخ
با متمرکز کردن نیروها و قدرت آتش قصد حمله به نیروهای مقاومت رو دارن.
خنده داره اگر حتی یک لحظه فکر کنید آمریکا قصدی جز یک حمله ی خونین علیه نیروهای مقاومت رو داره.
پراکندگی رو کنار گذاشتن برای حمله.
بلاخره میخواد حمله کنه یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
چه فرقی به حال من و تو میکنه؟
هر کشوری که به قدرت پوشالی امریکا پی ببره و بهش حمله نظامی کنه امریکا عقب نشینی میکنه اونا نمیتونن از اون سر دنیا لشکر کشی کنند و بیان خاورمیانه بجنگن چرا که میدونن با بمباران سنگین در هر پایگاهی فقط گورستانی از سربازان امریکا تشکیل میشه ما هم به طور کامل به این قضیه اعتقاد نداریم چرا که در بعضی از موارد با شک و تردید عمل میکنیم مثلا در قضیه تحریمات به زور پولهایه زیادی از کشورمون بلوکه کردن که برای امریکا نیست باید به زور متوسل شد و پول خودمونو بگیریم نه اینکه گردن کج کنیم و منت کشی کنیم تحریمات و بردارن به جای دلار باید به یوان یا یورو پولمونو بدن و از این به بعد هم با بقیه ارز ها کار کنیم
این میتواند نشان آن باشد که دیگر نیروهای خارجی دیگر هم باید نیروهایشان را در عراق کاهش دهند
اینا یه نقشه ایی دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
جدی؟
اینها به نیروهایشان در کجا نیاز دارند که در حال خروج آنها از منطقه هستند؟ کجای دنیا قرار است جنگ کنند ؟ باورش سخت است چون این نیروها حتی برای داخل آمریکا نیز زیادی هستند.اما اینها گاهی اسب ترویا را وارد شهر میکنند تا تسخیرش کنند و گاهی نیز اسب ترویا را بیرون میبرند تا با تجمع نیروهای مقاومت با حمله پهبادی آنها را هدف قرار دهند. دلیل خروج نیروهای اشغالگر هر چه باشد باید با چشمان باز و گوشهای شنوا جلو برویم تا بازی آنها علیه نیروهای مقاومت برنگردد!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
تو بخودت زحمت نده،مردم ودولت عراق خودشان میتوانند از خود دفاع کنند.
دیگه نمیتونن هزینه نظامی بد ن ندارن کفگیر تهدیگ خورده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
کفگیر را میخورند!
ترک نمودن پایگاهها در عراق ، ترس از کرونا ویروس است ،که‌مانند شبهی هر آن میتواند گلوی هر فردی را فشارد ،و آنرا بی صدا خفه نماید ؟،،
خبر بد برای جنگ دوستان عزیز.
بعضی ها شوکه شدن،!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
خوب اومدی!
لعنت برپدرومادرهرکسی که موادغذایی ومیوه راگران میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
!پرویز
بحث خروج نیروهای امریکا بود عزیز نه گرونی میوه...بیشتر دقت ....کن پسرخوب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
الهی آمین
آماده حمله به ایران می شوند. قبل انتخابات آمریکا نیاز به یک جنگ کوتاه و بردی بزرگ دارد
آمریکا دارد پایگاه الاسد را بشدت تجهیز و قوی میکند و برای در امان ماندن آن از موشک‌های ایران قصد دارد سفارتخانه ها را به این پایگاه انتقال دهد تا در صورت موشکباران توسط ایران دنیا را در مقابل ایران قرار دهد. ایران باید به تمام کشورها اعلام کند که این پایگاه برای ایران منطقه نظامی است و شامل هیچگونه پروتکل دیپلماتیک نمیشود .
چارچوب بذار کنار...از ترس انتقام سررداار سلیمانی است.......سردار قاانی یکبار دیگه بری عراق ترامپ خودش سربازاش را کول میکند..
اگر کرونا به عین اسد هجوم برد چکار می کنند؟
خروج از پایگاه الزاما خروج از عراق نیست.شیطان بزدگ هیچ چیزی بلد نباشد؛ به خیال خود گول زدن می داند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار