بازدید 11849

درخواست روسیه از کشورها درباره اینستکس

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن انتقاد از تداوم تحریم‌ها علیه ایران در بحبوحه بحران کرونا، خواستار مشارکت کشورهای بیشتر در اینستکس و گسترش دامنه آن به فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا شد.
کد خبر: ۹۷۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 07 April 2020

به گزارش تابناک به نقل از  فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در دو پیام توئیتری درباره ساز و کار مالی اروپا با ایران (اینستکس) و تداوم بی میلی آمریکا برای رفع تحریمهای ایران در بحبوحه بحران جهانی شیوع کرونا اظهارنظر کرد.

اولیانوف در توئیتر شخصی خود نوشت: «ایالات متحده آمادگی ندارد که به رفع تحریم‌های ایران فکر کند. اصلا ملاحظات بشردوستانه به کنار. این رویکرد (آمریکا درباره تحریم‌های ایران) اصلا واقعگرایانه نیست چرا که کووید-۱۹ (ویروس کرونا) ممکن است به کشورهای همسایه (ایران) سرایت یابد و روی ۷۰۰۰۰ نظامی ایالات متحده در منطقه و بسیاری از غیرنظامیان آمریکایی هم تاثیر بگذارد».

وی که نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم هست، به تماس تلفنی رئیس‌جمهور ایران با همتای فرانسوی خود نیز واکنش نشان داد.

این مقام روس به تاکید حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران بر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه ایجاد اینستکس اقدامی مثبت اما ناکافی است، اشاره کرد. آقای روحانی تاکید کرد که کانال مالی اینستکس نباید محدود به دارو و مواد غذایی باشد و باید برای رفع همه نیازهای ایران قابل استفاده باشد.

 

اولیانوف در توئیتی در این باره نوشت: «می‌خواهم این موضوع را اضافه کنم و فکر می‌کنم که گسترش دادن دامنه مشارکت کشورهای عضو اینستکس به فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا به نفع همه است. اگر اینطور بشود، در آن صورت دورنمای بازگشت ایران به پایبندی کاملش به برجام بسیار روشنتر خواهد بود».

رئیس جمهور ایران عصر دوشنبه (دیروز) در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه با وی، ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت فرانسه و همه مردم جهان در مسیر مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: همه کشورها و دولت ها باید توجه داشته باشند که بدون کمک و همکاری و بهره‌مندی از تجارب یکدیگر نمی توانند از این شرایط حساس عبور کنند.

آقای روحانی با اشاره به اینکه مبارزه با این بیماری در شرایط تحریم برای ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست، افزود: دولت آمریکا علی رغم اینکه با اعمال تحریم های غیرقانونی علیه ایران، مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته، در این شرایط نیز با اقدامات خود مقررات بهداشتی مصوب سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی را زیرپا می گذارد.

رئیس‌جمهور ایران گام های اولیه برداشته شده در راستای برقراری ساز و کار اینستکس را مثبت ولی ناکافی برشمرد و گفت: این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تامین تمامی نیازمندی های کشورمان استفاده کنیم

دوازدهم فروردین بود که وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که فرانسه، انگلیس و آلمان اولین معامله با ایران در چارچوب اینستکس را برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران انجام دادند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر