بازدید 65341

‌بنزین ارزان و تک نرخی می‌شود؟

یک کارشناس معتقد است که پیش‌فرض‌ها و ادله‌ای که برای دونرخی‌کردن قیمت بنزین مطرح شد، اکنون چندان موجودیتی ندارد و باید یک راه‌حل صحیح به صورت ارائه بنزین تک‌نرخی به تصویب مجلس و دولت برسد.
کد خبر: ۹۷۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵ 06 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه شرق، نفت خام در پی شیوع ویروس کرونا در جهان یکباره سقوط کرد و اقتصاد جهان را در شوک فرو برد. کاهش شدید قیمت نفت خام در جهان، قیمت فراورده‌های نفتی را هرچند نه به آن میزان؛ اما با کاهش درخورتوجهی روبه‌رو کرد. به‌این‌ترتیب میانگین قیمت بنزین در ۱۵ کشور همسایه ایران که تا دو ماه پیش در حدود ۷۰ سنت بود؛ به‌تازگی به ۵۳ سنت رسید که اگر پیش‌تر نرخ بنزین را شناور کرده بودیم (با فرض منطبق‌بودن نرخ بنزین در ایران با قیمت‌های جهانی در مقطع آبان‌ماه و همچنین در نظر نگرفتن نوسان نرخ دلار در پنج ماه اخیر) اکنون به رقمی معادل دوهزارو ۲۰۰ تومان در هر لیتر (۳۰۰۰ × ۵۳ ÷ ۷۰ = ۲۲۷۱) می‌رسید؛ رقمی کمتر از بنزین سه‌ هزار تومان که در ۲۵ آبان‌ سال گذشته بر جامعه تحمیل شد و کشور نیز بهای بالایی برای آن پرداخت کرد.

حالا گویا شرایط برعکس شده و این مردم هستند که به دولت یارانه بنزین می‌دهند! جالب آنکه حتی پیش‌تر برخی کارشناسان از تعمد دولت برای به پایان‌ بردن قرنطینه به دنبال احتمال علاقه دولت به مصرف بیشتر بنزین برای کسب درآمدزایی بیشتر می‌گفتند؛ زیرا صادرات بنزین هم در شرایط کنونی با چالش روبه‌رو است؛ بنابراین حذف مصرف داخلی، درآمدهای دولت را نشانه می‌رود. سؤال این است؛ در شرایطی که با بحران اقتصادی در همه زوایا روبه‌رو هستیم و دولت با بودجه وابسته به نفت، با کاهش جدی درآمد روبه‌رو شده و در کنار آن، مردم نیز با وضعیت معیشتی وخیمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، راهکار چیست؟ برخی بر شناورکردن قیمت بنزین تکیه دارند و آن را تنها راهکار موجود می‌دانند؛ اما در مقابل برخی امکان تحقق آن را پیش از دیگر اصلاحات اقتصادی، امری ناممکن برمی‌شمرند. در اینجا به نظرات کارشناسی درباره این موضوع نگاهی خواهیم داشت.

افت قیمت جهانی بنزین به ۵۳ سنت

علیرضا توکلی، کارشناس اقتصاد انرژی، در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به افت قیمت نفت خام و فراورده‌های آن در سطح جهان می‌گوید: به‌تازگی و با شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت خام به‌شدت کاهش یافته و از حدود ۶۵ دلار به مرز ۲۰ دلار رسیده است. هرچند در چند روز اخیر دوباره تا محدوده ۳۰ دلار افزایش یافته است. به طور طبیعی به ‌دنبال کاهش قیمت نفت طبیعتا قیمت دیگر فراورده‌های نفتی ازجمله بنزین، گازوئیل و بنزین جت نیز با کاهش روبه‌رو می‌شود.

توکلی با بیان اینکه همواره نوسان قیمت فراورده‌های نفتی به نسبت نفت خام کمتر است، تصریح می‌کند: کاهش قیمت حامل‌های انرژی هیچ‌گاه با همان شدت کاهش قیمت نفت خام در جهان نبوده است. به‌عنوان مثال میانگین قیمت بنزین در ۱۵ کشور همسایه ایران که تا دو ماه پیش در حدود ۶۵ سنت بود، به‌تازگی به ۵۳ سنت رسیده است. به بیانی دیگر کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته است؛ درصورتی‌که قیمت نفت خام در این مدت در حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

علت علاقه‌نداشتن دولت به کاهش مصرف بنزین چیست؟

او در ادامه می‌افزاید: در بودجه دولت، بخش عمده درآمدهای دولت از محل فروش نفت، گاز و فراورده‌های ناشی از این دو ماده خام در داخل و خارج تأمین می‌شود. حقیقت آن است که هزینه‌های دولت تقریبا ثابت است و هر سال با رشد بطئی حدودا ۲۰درصدی افزایش می‌یابد؛ بنابراین درآمدهای دولت هم باید به‌همین‌ترتیب افزایش یابد. یکی از عللی که قیمت حامل‌های انرژی در ایران در طول سال ثابت نگه داشته می‌شود یا با رشد اندکی همراه است، به این دلیل است که دولت علاقه‌مند است قیمت حامل‌های انرژی که تأمین‌کننده منابع بودجه و درآمد دولت محسوب می‌شوند، ثابت باشد تا با اطمینان از ثبات درآمد ناشی از ثبات قیمت‌ها بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد و این مهم‌ترین مشکل است.

توکلی در ادامه می‌گوید:‌ در شرایط کنونی که به علت شیوع ویروس کرونا و همین‌طور کاهش جهانی قیمت نفت خام و همچنین محدودیت شدید صادرات نفت ایران به‌ خاطر تحریم، درآمدهای نفتی دولت به‌شدت کاهش یافته و به طور هم‌زمان مصرف داخلی مردم نیز کاهش یافته، درآمدهای دولت هم به تبع آن کاهش بیشتری یافته و تبدیل به معضلی برای دولت شده است. جالب است که در واقع دولت با وجود آنکه علاقه‌مند است آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهد؛ اما کاملا وابسته به میزان مصرف مردم است. مصرف زیاد بنزین و گازوئیل از سوی مردم، موجب افزایش درآمدهای دولت می‌شود؛ بنابراین با این ساختار بودجه، دولت هیچ علاقه‌ای نخواهد داشت که مردم را به کاهش مصرف حامل‌های انرژی ترغیب کند؛ زیرا درآمدهایش کاهش می‌یابند! و این موضوع تناقض بسیار بزرگی است. تجربه نیز نشان داده است که دولت عملا به جای ترویج مصرف کمتر، با سوبسیدی نگه‌داشتن قیمت حامل‌های انرژی، مردم را به مصرف بیشتر حامل‌های انرژی ترغیب کرده است.

راهکار چیست؟

این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به راهکار اصلی در چنین شرایط پیچیده‌ای می‌گوید:‌ اصلی‌ترین راهکار آن است که رابطه بودجه را از نفت کاملا قطع کنیم. دوم، با توجه به آنکه ماهیت قیمت نفت و فراورده‌های آن ماهیتا شناور بوده و در نوسان هستند، باید قیمت عرضه آنها در کشور هم نوسانی باشد. چنین اقدامی یک‌شبه رخ نخواهد داد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود این اقدام به‌ صورت تدریجی انجام شود.

به‌این‌ترتیب که اگر مثلا قیمت عرضه بنزین در داخل کشور با قیمت جهانی به میزان ۵۰ درصد فاصله دارد، در ایران بنزین و دیگر فراورده‌های نفتی را با همین فاصله قیمتی به مردم عرضه کنیم که دراین‌صورت باز هم ۵۰ درصد ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی خواهد بود؛ درعین‌حال با توجه به نوسان قیمت نفت خام و فراورده‌های نفتی در سطح جهان، همین نوسان را روی قیمت‌های داخلی اعمال کنیم. نتیجه آن است که اگر مسائلی مانند کرونا موجب شود که نفت خام و به تبع آن، قیمت نفت خام، بنزین و گازوئیل کاهش پیدا کند، قیمت عرضه آنها نیز در کشور به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع برای مردم ایران مانند مردم دیگر کشورهای دنیا قابل مشاهده بوده و براساس‌این مردم می‌توانند رفتارهای مصرفی خود را تعدیل کنند.

اما منظور از اقدام تدریجی، ثابت نگه‌داشتن قیمت و افزایش سالانه آن نیست؛ بلکه منظور آن است که تخفیف ۵۰درصدی یادشده، به‌تدریج کاهش یافته و در طی زمان به صفر برسد. این تدریج باید با یک برنامه کاملا منظم همراه بوده و در فواصل کوتاه اجرا شود. پیشنهاد آن است که به‌ صورت هفتگی یا ماهانه و با سرعتی مشخص و طی دو تا پنج سال که متناسب با کشش اقتصاد ایران تعیین خواهد شد، این تخفیف کاهش یافته تا نهایتا به صفر برسد.

او در قالب پیشنهادی به دولت در راستای اجرائی‌کردن این طرح می‌گوید: برای اینکه این طرح برای مردم قابل درک‌تر و اجرائی‌تر باشد، پیشنهاد آن است که سیستم سهمیه‌بندی با نرخ ترجیحی و یارانه‌ای هزارو ۵۰۰‌تومانی ادامه پیدا کند و قیمت شناور صرفا درباره مصارف بنزین آزاد اتفاق بیفتد تا مردم ایران مانند مردم دیگر کشورهای دنیا به‌تدریج به آن عادت کنند.

با اجرای این طرح، نرخ بنزین و دیگر حامل‌های انرژی به‌تدریج به قیمت‌های جهانی رسیده و نوسانات آن نیز در داخل اعمال می‌شود. درعین‌حال دولت برای حمایت از مردم می‌تواند سهمیه‌بندی بنزین را ادامه دهد. در پیشنهادی دیگر که اقتصاددانان نیز بر آن تأکید دارند، سهمیه‌بندی براساس کد ملی برای همه مردم در نظر گرفته می‌شود یا اینکه دولت به ‌جای سهمیه‌بندی، یک رقم یکسان؛ اما شناور را به‌عنوان کمک‌هزینه با عنوان درآمد پایه همگانی به همه دارندگان کد ملی پرداخت می‌کند؛ عددی که مصون از تورم بوده و متناسب با یک شاخص مقبول مثل تورم یا نرخ ارز، به صورت پیوسته تعدیل می‌شود.

توکلی درباره تأثیر اصلاح و افزایش قیمت بنزین بر دیگر کالاها و خدمات می‌گوید: قطعا اصلاح قیمت بنزین بر قیمت دیگر کالاها اثرگذار خواهد بود. طبیعی است که وقتی اجزای تشکیل‌دهنده هر کالا و خدماتی افزایش یابد، باید در انتظار افزایش قیمت آن کالا و خدمات مرتبط با آن نهاده‌های تولید هم باشیم. ازآنجاکه حامل‌های انرژی یک نهاده تولید بسیار گسترده هستند و تقریبا در همه کالاها و خدمات نقش دارند، طبیعتا بسته به میزان وابستگی کالا و خدمات به حامل‌های انرژی، با نسبت‌های مختلف، موجب افزایش قیمت همه کالاها و خدمات خواهند شد. به‌عنوان نمونه سهم هزینه بنزین در حمل‌ونقل درون‌شهری (سواری و تاکسی) که وابستگی بیشتری را به قیمت حامل‌های انرژی دارد، صرفا ۲۰ درصد هزینه‌های حمل‌ونقل را شامل می‌شود؛ بنابراین اگر قیمت حامل‌های انرژی دو برابر هم شود، با ۲۰ درصد افزایش کرایه‌ها، جبران می‌شود و اگر افزایش قیمت حامل انرژی مثلا ۵۰ درصد باشد، افزایش ۱۰درصدی کرایه‌ها آن را به طور کامل جبران می‌کند.

فرصت تاریخی سقوط قیمت نفت برای ایران

او درباره وابستگی افزایش قیمت حامل‌های انرژی به تورم نیز می‌گوید:‌ سهم انرژی در کل سبد مصرفی خانوار (مستقیم و غیرمستقیم) کمتر از ۱۰ درصد است؛ بنابراین اثر آن بر تورم، رقم بزرگی نیست. در ۶۰ سال اخیر (از سال ۱۳۴۰ تاکنون)، سابقه ۱۹ بار افزایش قیمت بنزین را داشته‌ایم و می‌توانیم تورم را در این سال‌ها با افزایش نرخ بنزین قیاس کنیم. در نگاهی به روند رشد شاخص قیمت کالاها و خدمات در ماه‌های قبل و بعد از زمان افزایش قیمت حامل‌های انرژی درمی‌یابیم که به جز چهار بار، افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر تورم اثرگذار نبوده است و در ۱۵ بار باقی‌مانده، افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر تورم یا بی‌اثر بوده یا حتی اثر کاهشی داشته است. توضیح آنکه چون بودجه خانوار رقم محدودی است، وقتی قیمت کالاها و خدمات وابسته به حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد، مصرف‌کننده‌ها مصارف آن کالاها و دیگر کالاهای خود را با هدف جبران افزایش قیمت بنزین، کاهش می‌دهند و این کاهش مصرف، موجب کاهش قیمت آن کالاها شده و برایند این افزایش و کاهش‌ها در بیشتر مواقع (به گواه آمار ماهانه تورم) موجب کاهش تورم شده است.

به گفته این کارشناس اقتصاد انرژی، اگر از این فرصت تاریخی که قیمت جهانی نفت به زیر ۳۰ دلار و قیمت بنزین به مرز ۳۰ سنت رسیده است، به‌درستی استفاده کنیم و جامعه را با قیمت‌ شناور حامل‌های انرژی و فواید آن آشنا کنیم، بزرگ‌ترین خدمت اقتصادی را در برابر جامعه، دولت و کشور ایران در طول نیم‌قرن اخیر انجام داده‌ایم.

یارانه مردم به دولت

علی شهرویی، دیگر کارشناس اقتصاد انرژی می‌گوید: با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و به‌ تبع آن کاهش قیمت بنزین و دیگر فراورده‌های نفتی، اتفاقی که در کشور ما افتاده، آن است که قیمت فروش بنزین از سوی دولت، درحال‌حاضر به میزان درخورتوجهی بیش از قیمت جهانی بنزین است. به این معنا که دولت نه‌فقط روی بنزین به مردم یارانه‌ای پرداخت نمی‌کند؛ بلکه برعکس این مردم هستند که به دولت یارانه می‌دهند. این در حالی است که در خودروسازی هم مردم به دولت یارانه می‌دهند و همین‌طور با استفاده از خودروهای بی‌کیفیت داخلی ناچارند پول بنزین بیشتری پرداخت کرده و خدمات کمتری دریافت کنند.

شهرویی در دیدگاهی متفاوت می‌افزاید: در این راستا چیزی که باید نمایندگان مجلس در مجلس شورای اسلامی به آن توجه کنند، آن است که به‌عنوان نمایندگان مردم باید از حقوق ملت دفاع کرده و گامی اساسی در راستای تک‌نرخی‌کردن قیمت بنزین بردارند.

بازگشت به بنزین تک‌نرخی ضروری است

این کارشناس ادامه می‌دهد: در این چند ماه شاهد بودیم که استدلال‌های دولت و همین‌طور مجموعه وزارت نفت درباره کاهش مصرف بنزین بعد از سهمیه‌بندی و همین‌طور کاهش آلایندگی هوا و کاهش ترافیک شهرهای بزرگ چندان درست از آب درنیامد؛ ضمن اینکه سازوکار سهمیه‌بندی و نحوه تخصیص سهمیه‌ها خود باعث معضلات پیچیده هم شد؛ مثلا اینکه شما با مراجعه به جایگاه‌های بنزین می‌بینید که فروشنده‌ها با کارت‌هایی غیر از کارت جایگاه‌دار به شما سهمیه بنزین دیگر خودروها را می‌فروشند و مشخص نیست این خودروها اکنون در چرخه حمل‌ونقل کشور نقشی دارند یا خیر.

او براساس‌این نتیجه می‌گیرد: به نظر من پیش‌فرض‌ها و ادله‌ای که برای دونرخی‌کردن قیمت بنزین مطرح شد، اکنون چندان موجودیتی ندارد و باید یک راه‌حل صحیح به صورت ارائه بنزین تک‌نرخی به تصویب مجلس و دولت برسد.

به گفته او، شایسته نیست در این شرایط سخت اقتصادی، دولت یارانه بنزین را از مردم بگیرد؛ درحالی‌که برعکس باید با اختصاص بسته‌های اقتصادی از معیشت خانوارها حمایت کند؛ به‌همین‌دلیل این تصمیم از ابتدا نیز نادرست و شتاب‌زده و بدون داشتن حمایت اجتماعی و همین‌طور پیوست رسانه‌ای بود و نیازمند به بازنگری مجدد است.

این کارشناس می‌افزاید: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد و معیشت مردم و شرایط روحی جامعه شایسته است که با تک‌نرخی‌کردن قیمت بنزین و کاهش آن به قیمتی متعادل، اقدام مثبتی در راستای افزایش رضایتمندی عموم مردم در پی شرایط اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در جامعه انجام شود.

شناورکردن نرخ بنزین اکنون معنادار نیست

از او درباره شناورکردن قیمت بنزین می‌پرسم. او در پاسخ شرایط را مهیا ندانسته و می‌گوید: در قیمت شناور، هم قیمت نفت مؤثر است و هم نرخ دلار. درست آن است که قیمت‌ها آزادسازی شوند؛ اما دولت درحال‌حاضر با توجه به تورم ایجادشده، به ‌طور مدام از مردم هزینه‌های بیشتر و بیشتر دریافت می‌کند و عملا مردم مالیات تورمی به دولت می‌پردازند؛ بنابراین باید ابتدا بیماری‌های ریشه‌ای اقتصاد درمان شده و سازوکارها اصلاح شود و سپس به شناورکردن قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی اندیشید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۳
باسلام بنده بانظر تک نرخی کردن بنزین موافقم. عده زیادی از مردم هستند{دهها نفرخودم می شناسم) که بنزین یارانه دریافت می کنند ولی فقط ذخیره می کنندکسانی هستندکه در طول شش ماهه 300لیتر ذخیره کردند .یعنی هم یارانه بنزین یا معیشتی دریافت می کنند وهم بنزین استفاده نمی کنند ذخیره می کنند.اگر میشد طوری شناسایی شوندوانهایی که بنزین یارانه دریافت می کنند ولی استفاده نمکنندوبعضا می فروشند یاسهمیه شان حذف یا معیشتی شان پرداخت نشود
پاسخ ها
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
طرف ماشین داره...بیرون نیاورده و سوختش رو ذخیره کرده...شما رو سننا؟ یا یکی مثل من سه ماه طول کشید که کارت سوختم اومد و تو این مدت سوخت آزاد زدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
اطرافیانت احتمالا فرغون داخلی سوار نمیشن! صدی 12 لیتر بسوزونه!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
نه اینکه خیلی زیاد هست ذخیره هم میشه کرد!!!.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
اقا اینقدر فرقون داخلی نکنین ماشین بنده دو هزار و هیجده هیواندای النترا بسته به کیفیت بنزین که در صفحه نشون میده بین 6.4 تا 11.5 لیتر مصرف میکنه، قاطی خیلی بنزین ها آب هست شما که میگی فرقون داخلی 12 لیتر از کجا میدونی کیفیت چی بوده....
عجبا!!!!!!!!!! بازم دست گذاشتن روی بنزین!!! همه دنیا ارزون شده، ما داریم گرونتر می زنیم که!!!!!!!!
پاسخ ها
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
ای بابا ....حالا سه ماه با نفت 60 دلاری و دلار 13 تومنی نصف قیمت بنزین خریدین هیچی نبود حالا دو روزه بنزین رو دو برابر میخرین صبر کنید خوب! اهههه با این ماستاتون
کرونا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
فعلا کرونا رو بچسبید
بنزین باید تک نرخی شود و به قیمت 1800 تومان عرضه گردد
بابا اینقدر ظلم کردید تا همه گرفتار کرونا شدیم؟؟!! فکر میکنید یک شبه نرج بنزین را نجومی میکنید و این همه اجحاف به خلق خدا میکنید میتوانید نفسم راحت بکشید خوب معلوم است که غضب الهی می رسد. حالا هم زمزمه تک نرخی بنزین برای ویرانی بیشتر نظام خانواده ها؟؟؟!!! اگر راست میگید بنزین را به قیمت قبلی برگردانید تا ملت نفس راحتی بکشند.ولی بعید است از شما ها ئیکه جویای نام و نان هستید؟؟!!
50 سنت میشود ۸۰۰۰ تومان مجید جان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
پنجاه سنت پول یک گالن میشه گل جان
"او براساس‌این نتیجه می‌گیرد: به نظر من پیش‌فرض‌ها و ادله‌ای که برای دونرخی‌کردن قیمت بنزین مطرح شد، اکنون چندان موجودیتی ندارد و باید یک راه‌حل صحیح به صورت ارائه بنزین تک‌نرخی به تصویب مجلس و دولت برسد."
موجودیت یا موضوعیت؟؟؟
با همون 53 سنت هم حدود 8 هزار تومن میشه الان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
برای یک گالن
دو روز دیگه قیمت جهانی نفت بالا میره و مردم باید پول بسیار بیشتری بابت بنزین بدهند چون تمامی کالاها به نرخ دلار بستگی داره و با تغییر قیمت کالایی به دلار قطعاً ریال آن نیز تغییر می کند.
نظر کارشناس چند ه ایران نظر رییس جمهور مهم است جنانکه در کرونا نظر همه را رد کرد
اخوی توهم میزنی الان دلار 16000 تومان است پس 53 سنت می شود 8000 تومان شما 2200 تومان را از کجا آوردی؟نکند هنوز در بند دلار توهمی 4200تومانی هستی که اگر پیدا کردی ما را هم خبر کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
اخوی یک گالن میشه 3.87 لیتر که قیمتش 53 سنت میشه حساب کتاب کن برات خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
هر گالن قیمت آن با لیتر فرق می کند توکشور ما هرلیتر حساب می کنند درخارج گالن
بنزین باید تک نرخی و قیمتی حدود 2000 تومان داشته باشد چند نرخی بودن هر چیزی فسادزاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
چرا ۲۰۰۰ این عددد رو از کجا میاری بنزین فقط ۱۵۰۰ت باید باشه
دولت الان با این مخارج کرونا هیچ جیزی را نمی تواند ارزان کند. تنها گران سازی ممکن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
دقت کنید می‌بینید توی این 7سال چیزی ارزون شده سکه 1200000 هزار ااان حدود 3 برا بر بنزین و برنج و.... ای دولت گرون نکنه توان وقدرت ارزان کردن را نداره ویا عمدا نمیخواد ارزان بشه چون از جنس مردم عادی وفقیر نیست تا درد مستضعفان را بفهمه خودشون کاخ نشین شدن دوره دومش هم سال دیگر تمامه بقدر کافی هم سرمایه دار شدن چرا غم ملت را بخورن
دولت نامیدی
پیشنهاد می گردد دولت با افزایش قیمت دلار هم بنزین 3000 تومنی رو توجیه کنه هم کسری بودجه اش رو حل کنه!
افتااااااد؟
لطفا با نظرات صد من یک غازتون ما رو از این بدبخت تر نکنید! کاش کارتون توی مناطق محروم بود که با ماشین شخصیتون هر روز صد کیلومتر میرفتین و بر میگشتین و حقوق قانون کار بهتون میدادن تا میفهمیدین که نرخ شناور مزه اش چجوریه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
افرین خدایش دمت گرم گل گفتی بخدا من تا محل کارم دقیق ۹۵ کیلومتره هروز این راه رو باید برم وبیام بخدا قسم ۶۰ لیتر بنزینه بشه پنج روزمم بزور میکنه وباید ۲۵ روز ازاد بزنم بقران مردم از این همه فشار و این حقوق ناچیز بابا یکی بدادمون برسه ای خدا قربونت کجایی ....
مگه حقوقای ما به نرخ جهانیه که قیمت بنزینمون به سبک و نرخ جهانی باشه و مقایسه میکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
حقوقای من و تو نه1 اما هستند آقایانی که دریافتیشون از همردیفان اروپائی و آمریکائیشون هم بالاتر زده. اما بفرموده انکار و مخفی میکنن. مثل نمایندگان مجلس که میگن ما 7 میلیون حقوقمونه اما دریافتیشون از 30 میلیون هم بالاتره.
آره زرشک هم ارزان می شود.
اقاي كارشناس ما به يك نكته توجه نميفرمايند و انهم مصيبت افزايش نرخ دلار است كه دولت هرسال و حالا هر هفته انرا افزايش ميدهد و با اين اوضاع ما هميشه با دنيا اختلاف قيمت خواهيم داشت و الا اگر مثلا مثل دوبي كه بالاي بيست سال است نسبت درهم با دلار ثابت است ثابت ميموند اين اختلافات هم پيش نمي امد و اين شكاف قيمتي تا دولت دست از گران كردن دلار بر ندارد هروز بيشتر ميشود و انصاف هم نيست مردم تاوان ندانم كاري دولت را بدهند در قضيه گران شدن دلار در اواخر سال گذشته و همين امسال تمام دليل تراشيهاي دولت و بانك مركزي برا گران كردن دلار رو شد وقي وارادات ممنوع و تمام مسافرتهاي خارجي ممنوع و عملا تقا ضايي براي دلار وجود ندارد دولت نرخ دلار را نزديك به هزارتومان ظرف يك هفته گران كرده است و اساسا مقوله ي علم اقتصاد براي اين امر كاركر ي ندارد و ژست اروپايي نگيريد اقاي كارشناس دولت متوسط حقوق را با دلار و نسبت جهاني بدهد و بنزين و حاملهاي انرژي را هم جهاني حساب كند بشرطي كه ثبات اقتصادي را بر جامعه حاكم نمايد ما به اقتصاد دان نياز داريم نه اقتصاد خوانده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
جمله آخرت ناامیدم کرد. همه صحبتات قابل فهمه الا همین یکی! چطور میگی این آدما اقتصاددان نیستند؟؟. خوب هم هستند. اما مزدشون بابت همین کارهائی است که با جیب مردم میکنن. یعنی .... با چراغ علمشون کالاهای گزیده تر میبرند.
درآمد مردمِ کشورهایی که بنزین را ۵۳ سنت خریداری می کنند مانند در آمد مردم ایران که هم خودش دارای نفت است و هم به ریال است که در دوران دو دولت گذشته بیش از ۱۰۰۰ درصد کاهش ارزش داشته، مقایسه درستی نیست. اگر امروز قیمت بنزین به پایین تر از ۵۰۰ تومان(پانصد تومان) هم برسد، نسبت به درآمدشان بسیار گرانتر از آن کشورهایی است که بنزین را ۵۳ سنت می خرند. فافهم
پاسخ ها
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
در دو دولت گذشته دلار 850 تومنی شده 16 هزار تومن پس 1800 درصد درسته و نه 1000 درصد (ظرف 14 سال دلار فقط و فقط 18 برابر شده)
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
احسنت (فرصت تاریخی سقوط قیمت نفت برای ایران). اميدوارم الان دولت هوشمندي به خرج دهدو از فرصت قيمتهاي فعلي استفاده نموده و جلوي اتلاف صدها ميليارد دلار انرژي ارزان در سالهاي اتي را بگيرد. مسلما اين تصميم به نفع مردم و اقتصاد انرژي ايران و توسعه اتي ايران خواهد بود.
يك بار براي هميشه يك تصميم درست بگيريد و نرخ بنزين را شناور و تك نرخي كنيد، تورا بخدا
شناور، تك نرخي، هيچ كس حق اعتراض به اين سياست درست را ندارد، كشور را از اين حماقت يارانه براي سوخت و نرخ ثابت نجات دهيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
حماقت حمایت از فرغون سازها رو هم تمام کنن!
حماقت جلوگیری از واردات اتوموبیل اقتصادی و کم مصرف رو تمام کنن!
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
دوست عزیز وقتی قیمت نفت بالا رفت . . و قیمت دلار هم به 30 تا 40 هزار تومان رسید. بعد باید همین بنرین را لیتری 50000 تومان خرید.
کاربران گرامی خیلی ساده این به خدا خیلی ساده این
"گر از این فرصت تاریخی که قیمت جهانی نفت به زیر ۳۰ دلار و قیمت بنزین به مرز ۳۰ سنت رسیده است، به‌درستی استفاده کنیم و جامعه را با قیمت‌ شناور حامل‌های انرژی و فواید آن آشنا کنیم، بزرگ‌ترین خدمت اقتصادی را در برابر جامعه، دولت و کشور ایران در طول نیم‌قرن اخیر انجام داده‌ایم"
شما اول به دلار حقوق بده بعد، مثل بقیه دنیا برای مردم خرج کن، اجازه بده مردم مثل بقیه دنیا زندگی کنن و براشون اهمیت قائل بشو بعد مردم رو با قیمت های شناور آشنا کن!
درآمد شعب ابی طالب
خرج به دلار!
سرمونو شیره نمال حاجی چاییتو شیرین کن
پس چرا قیمت اتومبیل بر اساس دلار نیست. یکیا ز اشنایان در کانادا سانتافه 2014 با 50000کیلومتر کارکرد و بسیار تمییز در حدصفر را قسطی خریده 12000 دلار.که ماهی 200دلار قسط میدهد . با توجه به حقوق 8000دلاری ایشان در ماه. اتومبیل فوق را تقریبا مجانی خریده است. این اتومبیل با مشخصات فوق الان در ایران 700 تا 800 میلیون قیمت دارد . معادل25 سال حقوق یک کارمند. بابا دیگه داریم از غصه دق می کنیم و می خواهیم سر به کوه و بیابان بگذاریم. دیگه خسته شدیم. چرا خداوند ما بدبخت ها را در ایران افرید. دیگر خسته و درمانده شده ایم. خدایا خودت به فریاد ما برس.
این همه به مردم ظلم کردید قیمتها رو تا هزار درصد افزایش دادید یه پراید پنج تومنی شده شصت تومن یه جنس هزارتومنی شده ده هزار تومن.....تا اینچنین ظلم هایی هست بلاها هم نازل میشه....منتظر بدتر از کرونا هم باید باشیم
قیمت بنزین را آزاد کنید
حتما اینکار رو بکنید ولی نه الان. منتظر آبان ماه بمونید که حال میده. کلا آبان ماه ماه برکت است.
ما باید تغیر در روند تولید خودرو را دهیم یعنی از بنزین به ماشین هپیر ید یا ابسوز که محیط زیست همسازگاری دارند با این روشها می توان قیمت های سوختها رامیزان کرد
با سلام
در كشوري ك ه درامد و حقوق با ريال انجام مي شود نبايد هزينه ها بر اساس دلار و صد البته دلار محاسبه شده بر اساس ١٦٠٠٠ تومان محاسبه شود در كشوري كه دولت واردات خودرو با مصرف سوخت بسيار پايين و حتي برقي را حتي با همين دلار ١٦٠٠٠ تومان را ممنوع كرده است ايا محاسبه فروش بنزين با قيمت هايي كه شما فرموديد عين عدالت است؟ لذا كارشناس عزيز نظرات كارشناسي به عدالت رو انتشار دهيد تا مردم بيش از اين متحمل فشار اقتصادي كه ام الفساد است نشوند و بيشتر در خصوص ايجاد اقتصاد سالم نظريه دهيد
سیاست که نداشته باشی همین میشییییی.....متاسفم برای دولت ... اینا گشنگی بکشن فکراشون کار میکنه.. الان فکراشون جای هست که توش پول باشه.. یه ذره به فکر روح و روان مردم باشید .. بزارید مردم از دنیا لذت ببرن
عطایت را به لقاعت بخشیدیم شر نکنید
واقعا احمقانس اینگونه نظرات
تازه طرف کارشناس هم هست
بعد کلی آدم هم اومدن اینجا تبدیل نرخ انجام میدن
فقط لازمه یه مورد رو بگم در اون کشورایی که میگن بنزین فلان قیمته حداقل حقوق هم ۴۰۰۰ دلاره بماند که ماشینا و جادهاشون چیه دیگه
کلا همیشه همینه اولش دو نرخی میکنن بعد خود اونایی که دو نرخی کردن میان حرف احمقانه میزنن و میگن دو نرخی بودن فساد میاره و فلان پس آزاد میکنیم شک هم نکنین که آزاد میکنن و دوباره دست میکنن تو جیب مردم اونم قشر ضعیف جامعه
به امید خدا نفت به بشکه ای زیر 10 دلار برسه...و خدا کنه این ویروس پر برکت, همینطور ساختار بیمارگونه ی انسان امروزی رو تغییر بده تا کره ی زمین ما سلامت و زنده بمانه تا ابد...
در ضمن ویروس, ما آدمها هستیم که داریم کره زمین رو مثل زامبیها داغون میکنیم...کرونا فرشته ی نجات کره عزیز ماست..
قیمت بنزین باید کاهش پیدا کنه تا قیمت سایر محصولات و خدماتی که به تبع گرونی بنزین به شکل لجام گسیخته بالا رفته روند نزولی رو طی کنه و قدرت خرید مردم و سطع رفاه در جامعه ایرانی ارتقا پیدا کنه این بهبود در وضع اقتصادی مردم باعث افزایش درآمدهای ناشی از محصولات غیرنفتی شده و و تولید تقویت خواهد شد در این میان فقط باید زیرساخت های لازم برای جلوگیری از قاچاق سوخت به صورت ضربتی فراهم بشه بنابراین هر چه قدر قیمت بنزین کاهش پیدا کنه به همون نسبت وضع اقتصادی جامعه رشد قابل ملاحظه ای خواهد کرد.
این دولت جایی نمیخوابه اب زیرش بر ه خدا رحم کنه که چه خوابی برای ملت دیدن
لازم نکرده تک نرخی بشه همین کارت 1500خوبهمی خواهین کنید2000از کیسه مردم بکنید
ای بابا با همچین مسئولینی ک ما داریم وضع کشور بدتر ازینی ک هست هم میشه.بجای حرف زدن باید عمل کنن تا بیان طرح بدن و بره مجلس تصویب بشه این ویروس هم تمام شده و قیمت نفت هم میره بالا و دوباره وعده های پوچ و بی اساس....ماها ک بیچاره شدیم از دست این دولت های نا کارآمد خدا ب داد بچه هامون برسه خدا آینده شون رو روشن کنه انشاالله.
سیستم اقتصاد ایران را با تغییرات در اقتصاد جهانی مقیاس نکنید اینجا همه چیز مافیایی محاسبه میشود!
باتک نرخی بودن موافقم چون من میشناسم افایی رو که بنزین انبار کردن والان میفروشن وکسبو کار راه انداختن
عزیزان به خودتان فشار وارد نکنید بنزین تک نرخی میشود ولی چون پول خرد کماست برای راحتی مردم قیمت 2 هزار تومان آزاد میشود خیلی خوب است ما که راضی هستیم میدونی چرا چون ماشین نداریم
، اگر وارد کننده نفت خام هم بودیم و دولت هزینه آنرا هم روی بنزین میکشید. باز ما در دنیا با این میانگین درآمد ماهانه که ،داریم بالاترین هزینه بنزین را در دنیا داریم می پردازیم.
برداشت از جیب ملت هر سال سیر صعودی به خود میگیرد. هر سال بدتر ارسال‌های گذشته
اقای رییس جمهور مردم گناه دارن .وجدان داشته باش ..چرا تو این وضعیت کمک به قشر کارگر نمیکنی .امروز برای من پیامک اومده جربمه ماشین ۲۰۰ هزاز تومان به کی شکایت کنم .مثل همونوبنزین که جمعه شو ۳۰۰۰ تومان .تو این وضع جربمه الکی هم میشیم اگر وجدان داری کمک بلاعوص کن مثل کشورای دیگه حریمه هارو ببخشین .به مردم روحیه بدین .....اقای روحانی .این چه قانون هستش .ما رای دادیم که این بشه وضعمون .
خدایا دیگ بریدیم بنزین سرتون خورد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی