بازدید 10788
۶
عقب گرد شاخص فلاکت در پاییز 98

عمده دلیل رشد شاخص فلاکت چه بود؟

در پاییز ۱۳۹۸ بعد از ۵ دوره صعود متوالی شاخص فلاکت، سرانجام این شاخص با کاهش مواجه شده است. در این فصل شاخص فلاکت ۵۰.۶ درصد گزارش شده است. هر چند که عقب گرد شاخص فلاکت شاید خبر خوبی باشد، اما هنوز این شاخص با رقم بهار ۹۷ فاصله بسیاری دارد.
کد خبر: ۹۷۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶ 06 April 2020

عمده دلیل رشد شاخص فلاکت چه بود؟

تابناک اقتصادیدر اقتصاد سه نرخ بسیار مهم می باشد و تقریباً می توان با بررسی این سه نرخ به کلیاتی از یک اقتصاد دست یافت. این سه نرخ عبارتند از: نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و نرخ تورم.

به گزارش تابناک اقتصادی، دو نرخ بیکاری و تورم اما برای مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که اولا روزانه افزایش و کاهش آن ها را احساس می کنند و ثانیا تغییرات آن ها می تواند بر روی زندگی شان بسیار تاثیرگذار باشد. اهمیت این دو نرخ آن قدر زیاد بود که در ابتدای دهه 70 میلادی، آرتور اوکان سعی نمود با جمع زدن این دو نرخ اقتصادی شاخصی به نام شاخص فلاکت را خلق کند.

این شاخص همان گونه که از نامش و روش محاسبه اش پیداست بیانگر اتفاقات مثبت و امیدوارکننده در اقتصاد نیست. در سال های بعد اقتصاددانانی نظیر روبرت بارو، استیو هنک، کارستن هیوق و هینز ولش با اضافه کردن متغیرهای دیگری نظیر نرخ ناخالص داخلی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه، نرخ بهره و نرخ تورم مسکن سعی نمودند نحوه محاسبه شاخص فلاکت را کاملتر و دقیق تر کنند.

از آنجایی که با افزایش میزان شاخص فلاکت، رفاه جامعه به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرد بنابراین می توان این شاخص را یکی از مهمترین معیارهای سنجش عملکرد دولت ها در نظر گرفت. هر چه این شاخص کمتر باشد رفاه مردم بیشتر است و این نشان دهند عملکرد مناسب دولت ها است.

به تازگی مرکز آمار، ایران گزارش فصلی اقتصاد ایران که مربوط به پاییز سال گذشته می باشد را منتشر کرده است. بخشی از این گزارش به بررسی روند شاخص های کلیدی اقتصاد ایران در پاییز 98 پرداخته است که یکی از این شاخص های کلیدی شاخص فلاکت می باشد.

نمودار زیر که از همین گزارش مرکز آمار ایران استخراج شده است نشان می دهد که طی دوره پاییز 1396 تا پاییز 1398 بالاترین شاخص فلاکت مربوط به تابستان سال گذشته بوده است که شاخص فلاکت 53.1 درصد گزارش شده است.

در پاییز 1398 بعد از 5 دوره صعود متوالی شاخص فلاکت، سرانجام این شاخص با کاهش مواجه شده است. در این فصل شاخص فلاکت 50.6 درصد گزارش شده است. هر چند که عقب گرد شاخص فلاکت شاید خبر خوبی باشد اما هنوز این شاخص با رقم بهار 97 فاصله بسیاری دارد.

نکته حائز اهمیت در نمودار زیر این است که دقیقا این نمودار با آغاز تحریم های آمریکا روند صعودی به خود گرفته است.

عمده دلیل رشد شاخص فلاکت چه بود؟

روند صعودی شاخص فلاکت در دوره مذکور بدان معناست که سطح رفاه مردم در این دوران به شدت کاهش یافته است.

علت عمده رشد شاخص فلاکت چیست؟

همان گونه که عنوان شد شاخص فلاکت از مجموع دو نرخ بیکاری و تورم به دست می آید. نمودار زیر نشان می دهد که عمده دلیل افزایش شاخص فلاکت در دوره مذکور، رشد نرخ تورم در این سال ها بوده است، چرا که نرخ بیکاری در این دوره روند کاهشی را طی نموده است.

عمده دلیل رشد شاخص فلاکت چه بود؟

بعد از اعمال تحریم ها علیه کشورمان، نرخ دلار رو به افزایش نهاد و روند صعودی به خود گرفت. این موضوع باعث شد تا قیمت ها در اقتصاد واردت محور ایران، روند صعودی را طی نمایند.

از سوی دیگر، افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی کالاهای ایرانی را برای همسایگان ایران بیش از پیش ارزان تر کرد و همین موضوع مزیت صادرات کالاها نسبت به توزیع داخلی آن ها را افزایش داد.

افزایش بی رویه صادرات به کمبود کالا در بازارهای داخلی و به نوعی ایجاد مازاد تقاضا دامن زد و همین عامل دیگری بر رشد قیمت کالاها بود.

بنابراین افزایش نرخ تورم نیز از دو ناحیه افزایش نرخ دلار و صادرات بی رویه کالا و کمبود در بازارهای داخلی و ایجاد مازاد تقاضا رخ داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
میدونی چااارااا چون ما خودمون انتخاب کردیم فلاکت زده زندگی کنیم
مقصر اصلی فلاکت چه بوده است؟؟؟....حیف و میل کردن های در سایه عدم تولید و راندمان و کارایی طی دهه های گذشته موجب شد اقتصاد تورمی ایجاد شود... نمونه کوچک آن رشد حبابگونه دولت (لشکری و کشوری) و مستهلک شدن بخش زیادی از درآمد کشور شده است. بطور مثال کارمندانی که تنبل بودند ، زیاد و رانتی بودند و تولید نداشتند، ولی خوب میدانستند با کسب مدرک از موسسات بی اسم و رسم به فکر افزایش رتبه حقوقی خود باشند، لذا دولت شد دانشگاه و دانشجوهایش شد کارمندانش و شروع به مدرک گرایی فله ای در سایه امنیت شغلی کردند و نه از تولید و راندمان خبری نبود و پولهای بی پشوانه در سایه عدم تولید و راندمان موجب تورم روز افزون شدند ...این تنها نمونه کوچکی است از هزارن عدم مدیریت هاست...اینکه سیستم دولتی یعنی فساد،رانت،پولشویی و عدم شفافیت و در انتها ورشکستگی اقتصاد تورمی....اصلاح کلی ساختارکشور به سرعت ضروریست....
تا کی دشمنی با کل جهان ؟
خدا به دادی مردم برسه .ببینده کی بورس ایران منفجره میشه .
این امار سازیها با جیب مردم همخوانی نداره
اصلاحات ساختاری زیادی از قبیل پیاده سازی کامل دولت الکترونیک و غیره... به باید به سرعت در کشور پیاده سازی شوند ....صدا و سیما باید مردم را آگاه و آموزش دهد تا از فناوری ها بتوانند استفاده کنند ، خودروسازی ها باید نوآوری کنند و خودروهای رقابتی تولید کنند و بدنه حبابگونه دولت باید به سرعت کاهش یابد، چرا که رانت و فساد در سایه تنبلی پرسنل و عدم تولید و حیف و میل کردن ها ، در سیستم های دولت محور ویران کننده اقتصاد هستند.باید به سرعت به سوی شفافیت و رقابت پذیری بخش خصوصی باید برویم ....وقت کم است و زود دیر میشود...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل