بازدید 16342
فارین پالیسی

فقدان سلیمانی، مشکلی برای ایران در سوریه ایجاد نکرده است

ایران انتظار دارد، به مرور زمان فرمانده دیگری ظهور کند و حتی در حالی که تحریم‌های اقتصادی و ویروس کرونا در این میان دست این کشور را بسته است، ایران به سوری‌ها و آمریکایی‌ها همزمان نشان داده است که برنامه هایش برای دستیابی به قدرت برتر در منطقه بدون تغییر می‌ماند.
کد خبر: ۹۶۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ 04 April 2020

نقش تعیین کننده را در تهاجم اخیر در سوریه علیه هیات تحریرالشام، گروه سابقا وابسته به القاعده، نه ارتش سوریه بلکه شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران بر عهده داشتند. مشارکت آن‌ها در این عملیات فقط به خاطر ایدئولوژی‌های سیاسی یا مذهبی نبود و فقط برای این هم نبود که بشار اسد متحد ایران، قادر به بازپس گیری بخش‌هایی از خاک سوریه باشد. این عملیات طراحی شده بود تا به ایالات متحده و روسیه اهمیت ایران در منطقه را یادآوری کند.

به گزارش تحریریه تابناک جهان؛ نشریه فارین پالیسی در مطلبی عنوان کرده است، از زمان اقدام آمریکا به ترور قاسم سلیمانی، ژنرال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که باعث تقویت اسد شد و سوریه را به حیاط خلوت استراتژیکی برای تهران بدل کرد، تردید‌هایی در مورد مسیر ایران در سوریه و فرماندهی و کنترل آن بر یک گروه‌های متفرق شبه نظامیان در صحنه نبرد وجود داشته است. همه گیری ویروس کرونا نیز به ویژه به ایران ضربه زده و باعث ایجاد حدس و گمان‌هایی در ایالات متحده مبنی بر تضعیف دولت ایران شده.

ایران، اما مصمم است تا در مقابل همه این مسائل، تعهد خود مبنی بر باقی ماندن در منطقه با هر هزینه‌ای را به همه بینندگان نشان دهد. در حالی که ایالات متحده امیدوار بود که ترور سلیمانی در ماه ژانویه، فعالیت‌های ایران در سوریه را کندتر کند، در عوض ایران سرعت و حجم فعالیت‌های خود را دو برابر کرده است.

فقدان سلیمانی مشکلی برای ایران در سوریه ایجاد نکرده است

به گفته این نشریه یحیی العریدی، سخنگوی کمیته مذاکره کننده مخالفان سوری، گفته: از زمان کشته شدن سلیمانی، ایران همواره به دنبال این بوده که نشان دهد هنوز تاثیرگذار است... آمریکایی‌ها و ترک‌ها در مورد سوریه صحبت می‌کنند، ترک‌ها و روس‌ها صحبت می‌کنند، روس‌ها و آمریکایی‌ها صحبت می‌کنند، اما کسی به ایرانی‌ها توجه نمی‌کند. آن‌ها انگار در حاشیه قرار گرفته اند. ایران می‌خواست این نگرش را از نظر نظامی در ادلب و حلب جبران کنند. آن‌ها می‌خواستند این را بگویند که ما هنوز اینجا هستیم. ما در مورد آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، حرف‌هایی برای گفتن داریم.

اندکی پیش از آن که روسیه و ترکیه توافق نامه‌ای برای آتش بس امضا کنند، ژنرال اسماعیل قانی، جانشین سلیمانی، به عنوان نمایشی از تصمیم ایران برای تحکیم دستاورد‌های که سلیمانی مدت‌ها برای آن جنگیده بود، از حلب بازدید کرد. حلب که یک دژ سنی و موتور محرک اقتصادی سوریه است، از نظر تاریخی و اقتصادی به ترکیه وابسته است. ایران اکنون می‌خواهد قدرت شیعیان خود را در آنجا به رخ بکشد، تا هم اسد را تقویت کند و هم نشان دهد منطقه شامات اکنون قمر‌هایی در مدار ایران هستند.

فارین پالیسی در ادامه با اشاره به این که ایران به غیر از حلب در منطقه دیرالزور نیز نفوذ قابل توجهی دارد، بیان کرده که برنامه‌های ایران در سوریه، تنها نظامی نیست و ایران در پی ایجاد مراکزی فرهنگی برای آشنایی مردم محلی با فرهنگ و تمدن ایرانی نیز هست.

به گفته این نشریه تاکنون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله قصد ترک مناطق جنوبی سوریه را در مرز با اسرائیل داشته باشند، حتی با وجود اینکه مدام مورد حمله ارتش اسرائیل قرار می گیرند. اما یک دیپلمات غربی که مرتب به سوریه سفر می‌کند، به فارین پالیسی گفته که ایران توافق کرده بود، در نهایت این منطقه را به ارتش عربی سوریه تحویل دهد؛ البته تنها تحت یک شرط. وی گفته: شبه نظامیان ایرانی در واقع منطقه را ترک نخواهند کرد: آن‌ها به بخشی از ارتش اسد که دارای مواضع کلیدی است، تبدیل می‌شوند و پس از آن هیچ کس نمی‌تواند به حضور آن‌ها به عنوان نیرو‌های خارجی اعتراض کند.

این دیپلمات ادامه داد: کلید شکست یا موفقیت ایران در سوریه، روسیه است. این دو کشور درمورد جنگ با دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی از آینده سوریه درگیر هستند. روسیه می‌خواهد خود را یک بازیگر در سطح جهانی معرفی کند و از یک قطعنامه سیاسی دفاع می کند. این کشور درک صریحی با اسرائیل دارد که در صورت حملات اسرائیل به انبار‌های تسلیحاتی ایران در این کشور مداخله‌ای نخواهد کرد. دنیس میرگورود، تحلیلگر روسی می گوید: مسکو ساکت است، زیرا از توازن نظامی فعلی در منطقه، یعنی از اینکه اسرائیل تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد، راضی است.

وی گفته: ایران از نظر نظامی از اسرائیل عقب‌تر است. در نتیجه تلاش می‌کند با تشکیل پروژه‌های سیاسی و جغرافیایی ضد اسرائیلی، از جمله هلال شیعه، و همچنین باز نگه داشتن شانس ازسرگیری برنامه هسته‌ای خود، این عقب ماندگی را جبران کند.

فارین پالیسی در پایان مطلب خود نتیجه میگیرد که در حال حاضر، ایران در سوریه در حال زمان خریدن است تا بتواند کسی را پیدا کند که نقشی را که یک بار توسط سلیمانی بازی شده بود، به انجام برساند و با هماهنگی و استفاده از قدرت منطقه‌ای رو به رشد خود در منطقه به مسیر خود ادامه دهد. ایران انتظار دارد به مرور زمان فرمانده دیگری ظهور کند؛ و حتی در حالی که تحریم‌های اقتصادی و ویروس کرونا در این میان دست این کشور را بسته است، ایران به سوری‌ها و آمریکایی‌ها همزمان نشان داده است که برنامه هایش برای دستیابی به قدرت برتر در منطقه بدون تغییر می‌ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
افتاده.....فارین پلسی تحلیل سیاسی داره
سوریه در زمان هخامنشیان جزو متصرفات ایران بود انجاراهم یکی از استانهای ایران اعلام قال قضیه را بکنید
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
آن زمان شمشیر و تعداد سرباز بود ،اکنون تکنولوژی و پیشرفت خلاصه Smart war
جنک باهوش مطرح است.
کمی عاقلانه عمل کنیم ،زمان جنگ نیست ،صلح نتیجه اش بیشتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
سوریه متصرفات نبود جزو خاک ایران بوده. و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
مهدی،هر چیزی رو در زمان خودش مورد میسنجن.
خسروی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
بخشهایی ایران هم جزو متصرفات کشور های دیگر در زمانهای مختلف بوده. اون ها هم الان باید یکی از استانهای خودشون اعلام کنن؟
انگار نه انگار که مشکل کشور چیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
مشکل کشور آدمهای مثل شما هستند ولاغیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
هر چیزی جای خودش.
یک کشور یک فرد نیست که نتونه همزمان چند پروژه رو جلو ببره.
هزاران سال از هند تا مدیترانه حوزه تمدنی ایران بوده، خیلی ها دارند تلاش می کنند تا این ظرفیت بلقوه دوباره بلفعل نشه،ولی این اتفاق خواهد افتاد، دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره ، انشاا...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
داشتم داشتم مهم نیست ما داخل کشور هزار مشکل داریم شماها دم از شرق به غرب میزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
مشکل وقتی ریشه ای برطرف میشه که هر ملتی توی جایگاه خودش قرار بگیره وایران باید به اندازه تمدنش در جغرافیای سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی بزرگ بشه.
نویسنده های مطلب و لینک اصلی رو هم قرار بدید!
کارهای فرهنگی بهترین کاره واسه مردم جنگ زده . این مثل این است که چند نفر انسان فقیر و جنگ زده دور هم جمع شوند و دیوان حافظ باز کنند و به به بگن
اقای همتی با افزایش دلار در صرافی های بنک ملی معلوم شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
صد ها میلیارد دلار فدای سر دستاوردهای ایران ،ما با ابر قدرتها مچ انداختیم
از دستاوردهای شهید سلیمانی باید پاسداری بشه.
دوستان هم وطن دراينروزهاي سخت وكسل كننده بيشتر هم ديگر را تحمل كنيم وبايك نظز همديگر را اذيت نكنيم تشكر از تابناك كه در اين ورطه سخت هنوز با مردم وكنار مردم هست
اقای همتی با افزایش قیمت دلار در صرافی های بانک مرکزی. معلوم شد رییس خالی بازان خود شما هستید.
مرکز تورم کشور بانک مرکزی است.
اگر نفت پایین امده. قیمت بنزین پایین امده. بانک مرکزی با ایجاد تورم همه چیز را به ضرر مردم تصحیح می کند.
مردم بیکار و بی پول توی خانه نشسته اند. تجارت خارجی تعطیل باشد و این روند ادامه پیدا کند فارین پالیسی میاد نون خوردن ما رو میده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
سطح فکرت در حد همین شکمه.
حلب از نظر تاریخی و اقتصادی به ترکیه وابسته هست، این جمله یعنی بودن نبودن ایران فرقی ندارد برای سوریه. مهم اقتصادی هست
سوریه به ماچه ربطی داره که این همه هزینه و گشته باید بدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
سوریه جزو ایرانه، لطفا اطلاعات فرهنگی اجتماعی اقتصادی و تاریخیتون بالا ببرید
1
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
ما یعنی کی؟بهتر بود میگفتی من
اصولا من از وقتی یادم میاد هیچ اتفاقی برای ما مشکل ساز نبوده!!!
قدرت برتر منطقه
دوشخصیتی هستین کلا!!هروقت ازتون تعریف میکنن باآب وتاب انعکاس میدین درغیراین صورت میشن رسانه های بیگانه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی