بازدید 2997
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب عهدنامه بازرگاني ميان ايران و شوروي» تا «ورود بزرگترین هیات اقتصادی عربستان به عراق»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۶۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱ 03 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

15 فروردین  1319، عهدنامه بازرگاني و كشتيراني منعقده ميان ايران و اتحاد جماهير شوروي به تصويب نمايندگان مجلس شوراي ملي رسيد.

15 فروردین 1325، معاهده نفتي ايران و روسيه توسط «سادچيكف‌» سفير روسيه و «قوام السلطنه» نخست وزير ايران در مسكو به امضا رسيد.

15 فروردین 1336، در این روز، راه‌آهن تهران ـ مشهد گشايش يافت.

15 فروردین 1339، کمیته اقتصادی سازمان پیمان مرکزی در تهران تشکیل شد.

15 فروردین 1357، پالایشگاه نفت تبریز با ظرفیت ۸۰ هزار بشکه در روز کار خود را آغاز کرد. نفت خام این پالایشگاه از خطوط لوله اهواز- تهران و تهران- تبریز تامین می‌شد.

15 فروردین 1378، قرارداد توسعه ميدان نفتي دريائي بلال در صد كيلومتري جنوب غربي جزيره لاوان در خليج فارس، ميان شركت ملي نفت ايران و كنسرسيوم «شركت فرانسوي رالف و شركت كانادائي بووالي» در تهران امضا شد. مبلغ سرمايه گذاري اين دو شركت 300 ميليون دلار است

15 فروردین 1389، شمس ‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی نامه ‌ای به اکرمی، معاون هزینه و خزانه ‌دار کل کشور به منظور اهمیت تدبیر و اقدامات به موقع برای اجرای موفق قانون بودجه سال ۸۹، تشکیل ستاد اجرایی بودجه را ابلاغ کرد.

15 فروردین 1390، به اعتقاد محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران، چنانچه تصمیم‌ سازان اقتصادی دچار این توهم باشند که حذف سه صفر از پول ملی، جانشین اقدامات واقعی برای مبارزه با تورم است این سیاست پرآسیب خواهد بود.

15 فروردین 1391، نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند به منظور حفظ قدرت رای و جایگاه ایران در بانک بین ‌المللی ترمیم و توسعه، نسبت به افزایش سرمایه ایران به میزان ۷۸ میلیون و ۵۱ هزار دلار آمریکا اقدام کند.

15 فروردین 1394، چند شرکت خودروسازی روس به نام ‌های «آتاوا»، «گاز» و «کاماز» در حال مذاکره برای راه ‌اندازی خطوط مونتاژ خودرو در ایران هستند.

15 فروردین 1395، بانک مرکزی از رسانه ‌های جمعی دعوت کرد با بازدید از اتاق سوئیفت در این بانک از نزدیک شاهد اتصال نظام بانکی ایران به این شبکه مالی باشند.

15 فروردین 1396، عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی ایران در آغاز سال ۹۶ دو خبر مهم اعلام کرد. نخست آنکه با تصویب حذف مالیات بر ارزش افزوده خدمات بیمه در لایحه دولت که به مجلس رفته است، تمامی حق بیمه ‌های بازرگانی حتی حق بیمه شخص ثالث ۹ درصد ارزان می ‌شود. موضوع دوم اجرای مدل IFRS در صورت‌ های مالی شرکت ‌های بیمه ‌ای است، اقدامی که پیش از این در بانک ‌ها نیز صورت گرفته بود.

15 فروردین 1398، رسانه‌های عربستان سعودی از سفر یک هیأت اقتصادی بلند پایه این کشور به عراق جهت انجام توافق‌های اقتصادی و تجاری با این کشور خبر دادند. «ماجد بن القصبی»، وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری، «شاهزاده بندر بن عبدالله»، وزیر فرهنگ، «عبدالرحمن الفضلی»، وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی، «خالد الفالح»، وزیر انرژی، صنعت و منابع طبیعی، «حمد آل الشیخ»، وزیر آموزش و پرورش و «ثامر السبهان»، سفیر سابق سعودی در بغداد و وزیر مشاور فعلی در امور کشورهای خلیج فارس در این هیأت حضور داشتند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل