بازدید 13502

چهلم کرونا و دیرفهمی مسئولان ما

اگر تصمیماتی که امروز گرفتند را همان ابتدای کار می گرفتند و به حرف کارشناسان، رسانه های دلسوز و مردم نگران توجه می کردند، امروز ایران در رده های بالای جدول جهانی کرونا نبود و خیلی ها که در سینه گورستان خوابیده اند، بین مان بودند.
کد خبر: ۹۶۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶ 28 March 2020

به گزارش «تابناک»، جعفر محمدی در یادداشتی در عصر ایران نوشت: بالاخره در چهلم کرونا، مسوولان فهمیدند "آنچه را مردم از همان روز نخست فهمیده بودند!"

اساسا مشکل بزرگ کشور ما این است که مسوولان مان عمدتا تاخیر در فهم دارند. همان روز اول که گفتند کرونا در قم دیده شده، چقدر نوشتیم و خواستیم که قم را قرنطینه کنند قبل از این که کل کشور درگیر این ویروس شود!

گفتیم حرم های مطهر را موقتا تعطیل کنید تا کرونا کمتر منتقل شود. نوشتیم مقرراتی وضع کنید برای محدودیت تردد و سفر.

اما پاسخ چه بود؟

ما را به قم هراسی متهم کردند! ( اصطلاح را می بینید؟ قم هراسی!)

گفتند قرنطینه مال قبل جنگ جهانی اول است و فایده ندارد.

گفتند روی فرهنگ مردم برای ماندن در خانه و سفر حساب می کنیم و نیازی به مقررات محدود کننده نیست. خود روحانی هم آب پاکی را روی دست همه ریخت: نه قبل عید، نه در عید و نه بعد از آن قرنطینه نداریم.

و حتی با خوشبینی عجیب و غریبی که هنوز کسی نمی داند از کجا آورده بود گفت که از شنبه، همه چیز عادی می شود!

شنبه و شنبه و باز هم شنبه ای دیگر گذشت، اوضاع عادی که نشد، رو به وخامت هم گذاشت و رسیدیم به دقیقه ای بیش از یک مبتلا یا فوتی جدید! و تازه مسوولان فهمیدند آنچه مردم همان چهل روز قبل فهمیده بودند و ما نیز بارها و بارها نوشته بودیم.

- حرم ها را به عنوان یکی از کانون های مهم تجمعات انسانی تعطیل کردند

- نه فقط قم که همه شهرها را به نام فاصله گذاری اجتماعی، قرنطینه و ورود و خروج غیر ساکنین را ممنوع کردند

- صنوف غیر ضرور را تعطیل کردند

- محدودیت سفر اعمال کردند

حال سوال ما این است: چرا این اقدامات را از همان روز اول انجام ندادید؟

روز اول قم را قرنطینه نکردید، حالا می گویید نگران پیامدهای خروج ۲۰۰ هزار نفر از قم در یک ماه گذشته اید؟

سفرها را ممنوع نکردید، حالا دلشوره دارید که با شکل گیری موج برگشت از سفر چه فاجعه ای رخ خواهد داد؟

برخی استان ها ورود مسافر را ممنوع کرد و تعطیلی اصناف غیرضرور را اعلام کردند ولی شما در تهران گفتید که استان ها بی خود کرده اند، که مانع سفر و فعالیت اصناف شده اند!

واقعا چرا اینقدر دیر فهمی کُندکاری؟

اگر می دانستید که باید اقدامات فوری انجام دهید و نکردید که خیانت کرده اید و اگر نمی دانستید و تازه دو ریالی تان افتاده، که وای بر ما با مسوولانی چنین دیرفهم!

اداره کشوری که به تصمیم در لحظه نیاز دارد با روندهای کُند تصمیم گیری و بی توجهی به آنان که زودتر فهمیده اند، تنها به یک چیز منجر می شود: فاجعه.

اگر تصمیماتی که امروز گرفتند را همان ابتدای کار می گرفتند و به حرف کارشناسان، رسانه های دلسوز و مردم نگران توجه می کردند، امروز ایران در رده های بالای جدول جهانی کرونا نبود و خیلی ها که در سینه گورستان خوابیده اند، بین مان بودند.

دیر فهمی مسوولان ما، فقط منحصر به ماجرای غم انگیز کرونا نیست؛ آنها در بسیاری چیزهای دیگر نیز با این عارضه وخیم، بر دردهای مردم افزوده اند.

آقایان و خانم های مسوول!

به کرات ثابت شده است که عموم مردم بیشتر و زودتر از شما می فهمند، پس فریب عناوین تان را نخورید و پشت سر مردم قرار بگیرید.

می دانم که دعوت از شما به واگذاردن پست هایتان کوبیدن آب در هاونگ است اما شاید بتوان از شما یک انتظار داشت: لااقل به حرف مردم، رسانه های دلسوز و کارشناسان توجه کنید و اینقدر دیرفهم نباشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵۰
موضوع قرنطینه قم، اشتباهی سطحی است..
درحالی که دوره کمون بیماری چهارده روز هست و با تاخیر یکی دو روزه در تهران و شهرهای دیگر هم دیده شد.
بنابراین قرنطینه یک شهر باعث عواقبی مانند ایتالیا میشد، که منطقه ای قرنطینه اعمال شد ولی سایر مناطق رها شدند..
الگوی ایران کارآمدتر از مدل ایتالیایی بود
مشکل مردم ایران تعدد مراکز قدرت است ...
اگر روز اول این تصمیم رو می گرفتند اونوقت اون دویست نفر چطور از قم فرار می کردند ؟ نه امکان نداشت
مطمئن باشید اونهایی که باید به پیام این متن توجه کنند اصلا نگاهش هم نمیکنند... این حرفها بیشتر جنبه گفتار درمانی برای عامه مردم داره که هر بلایی سرشون هم بیاد مهم نیست... کدامیک از این مسئولین بخاطر کرونا حقوقشون دیر شده یا کم شده؟ کدامیک در استرس کمبود امکانات بهداشتی بودند؟ .... مدتهاست که که حساب اینها از مردم جداست ...
آقایان چسبیده به میز قدرت و فراموشکار، خوب است گاهی به عقب برگردید و کمی تأمل کنید و لطفا کمی پای مبارک را از روی پدال گاز دنیا طلبی و قدرت بردارید. انقلاب را مردم به سرانجام رساندند و همینطور جنگ 8 ساله را مردم پیروز شدند و تا امروز هم مردم بار تمام سختیها و مشکلات را به دوش کشیدند و حالا هم مردم به این ویروس فائق خواهند آمد. شما زیاد به خود زحمت ندهید مردم ایران با توکل بر خدا و عزم راسخ پیروز میدان های سختند. تا ببینیم پای میز محاکمه پروردگار و رو در روی شهداء چگونه سربلند خواهید کرد.
دولت باید تاوان این دیرفهمی را پس بدهد. باید بیماران را رایگان درمان کند.باید مسببین عدم قرنطینه قم محاکمه و مجازات شوند.افراد دیرفهم و بی سواد باید از کار برکنار شوند.
بدبختی و مصیبت این مملکت آن است کلا همه چی را سیاسی وبه دشمن ربط میدهند.
اصلاح طلب و اصولگرا همه صداشون دراومده
اگه قرار بود به خاطر اشتباهات خودشون هم همینطوری که با مردم برخورد میکنن باهاشون برخورد می شد، الان شرایط اینجوری نبود.
کاش فقط مساله کرونا بود....
من الان دقیقا ۵ سال تمومه که با بدترین شرایط مواجهم
و تمومی نداره. پر رو تر از این افراد به عمرم ندیده ام. به خاطر کوچکترین مساله سالها خودشون رو مالک جان و زندگی و همه چیز افراد می دونن. برای ساده ترین چیزها سالها مجوز اخلال و خرابکاری و گرفتن آرامش وبه هم ریختن تمام زندگی آدمها رو دارن، اونوقت نوبت خودشون که می رسه برای قتل، برای سو مدیریت، برای مشکلات عدیده توی زندگی مردم، برای سالها تحمیل بدبختی به مردمی که دیگه نای مصیبت ندارن حتی از نقد هم مبرا هستن و همگی مدینه فاضله تشریف دارن.
کاش بقیه مسائل هم مثل کرونا بود که بدون اینکه معاند و منافق و ... بشی قابلیت گفتن داشت
سلام و عرض خسته نباشید. عدم درک صحیح از وقایع در جامعه و ناتوانی در تفسیر و تحلیل آنها و نداشتن دانش کافی باعث تصمیم گیریهای ضعیف و اینچنینی میشه و انگار مدیران ارشد بخش اجرایی در بین مردم نیستن و با فقدان شایسته سالاری مناصبی را اشغال کردند که توان انجام وظایف مربوطه را ندارند و این وضعیتی هست که الان در کشور داریم و متاسفانه در طول زمانهای مختلف ادامه داشته و منحصر به کرونا نیست و فقط از جیب مردم هزینه میشود.
موفق باشید
تمام کسانی که با سوء مدیریت باعث این همه خسارات مالی، جانی و روانی به جامعه شدند در نزد خدا باید پاسخگو باشند.
با نظر نگارنده مخالفم. مقامات از روز اول برنامه داشتند و برنامه آنها این بود که با ابتلا سریع 70% مردم، به نوعی ایمنی جمعی برسند و در این راه تمام تلاش شان هم کردند اما مردم را دیگر خیلی احمق فرض کرده بودند و در این سیاست شکست خوردند. امروز این ساست را کنار گذاشته شد به دلایل: اول اینکه مردم واکنش مناسبی نشان دادند و دوم یافته های جدید نشان داد چنین سیاستی عجولانه، غیرکارشناسانه و ابلهانه بود.
تابی جان اینطور که ایننوشته می گوید هیچ کدام از اینها نباید سرکار باشند و به نظرم به دستور رهبری باید همه عوض شوند
چرا بعضی ها خود را همه چیز دان می دانند.
امریکا و ایتالیا و اسپانیا چه اشتباهی کرده اند که از ما هم جلو زده اند.
امروز وقت سرزنش نیست، حالا که جناح های سیاسی در مورد کرونا یک رای هستند، باید دست بدست هم بدهیم و بیاری خداوند کرونا را شکست بدهیم.
فعلا تضعیف روحیه ممنوع!
به نظر من یکی از دلایل اصلی عدم قاطعیت در قرنطینه ها مشکل مخالفت های مدنی مردم است ...در واقع مردمی که به طور شایسته احترام نیروهای انتظامی کشور را نگه نمیدارند و از طرفی شایعه سازی های رسانه های معاند و توجه برخی کوته فکران به این رسانه ها باعث میشود نیروهای انتظامی بسیار با احتیاط با هنجارشکنان برخورد نماید و خب نتیجه این معضل میتونه خیلی گرانتر از این هم بشود ....الان که چیزی نیست ...

مردم باید قدر نیروی انتظامی کشور را بدانند و به صورت احساسی با هنجارشکنان همدردی نکنند تا نیروی انتظامی بتواند در موقع لزوم از قاطعیت لازم بهره ببرد و امنیت کشور را در تمام حوزه ها حفظ نماید.

الان هم چون در تمام دنیا قرنطینه برقرار و قاطعیت وجود دارد در ایران هم تا حدودی با قاطعیت میتوانند برخورد نمایند ....

مردم بدانید اگر روزی روحیه نیروهای انتظامی کشور را تخریب نماییم و فریب رسانه های معاند را بخوریم در خانه هایمان هم امنیت نخواهیم داشت .... البته نه افراط و نه تفریط ...نیروهای انتظامی هم باید حسب قانون احترام مردم را حفظ نمایند ولی قاطعیت هم داشته باشند.
تعداد تست ها رو پایین نگه داشتند که آمار کم باشه در واقع روی آمار کم حساب کرده بودند حتی کسانی که بدون تست فوت کردند و مشکوک بودند و با پروتکل کرونا دفن شده اند رو هم می تونن به حساب نیارن چون تست نشدن!!
در واقع دفن شده ها رو باید شمرد
جالبه که دارند روی غربالگری مانور می دن در حالیکه یک شخص به راحتی می تونه با تماس با یک فرد دیگه آلوده بشه این یعنی همه کسانی که غربالگری شدند هر بار که با کس دیگری تماس دارند باید دوباره غربالگری شوند!!!!
بماند که چند سئوال کلیشه ای رو نمیشه غربالگری نامید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
کاملا موافقم
نکته اصلی اینه که اینها که با این کارشان باعث شدند قضیه چند ماه طول بکشه به ضرر خود حضرات است که اکثرا سن بالا دارند و مجبورند بالاخره از قرنطینه شان بیان بیرون و مبتلا بشن
متاسفم که ایرانیم و تاسف بیشتر اینکه عده ای مسئول بی لیاقت برای ایران و ایرانی تصمیم میگیرند . مسئولان شما لیاقت مردم ایران را ندارید
دیرفهمی نه عزیزم نفهمی!
همه می دونیم قم باید قرنطینه می شد
همه می دونیم چرا نشد

حالا هی مسولین ، مسولین نکنید
از روزی که رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا رو دادند به روحانی پیش بینی امروز خارج از تصور نبود .
به خاطر دیرفهمی مسئولان نیست به خاطردخالتهای بی موردی است که همگان باید درتمام زمینه ها داشته باشند.حتی درامورتخصصی.
ان شااله هر چه زودتر شر این بیماری از سر مردم کم بشه و زندگی به روال عادی خودش برگرده، ولی واقعا باید فکری به حال این سوء مدیریت کرد. ضعف مدیریت تا کی؟ چقدر کشور داره از این ضعف مدیریت رنج می بره،با این مدیران نالایق نیاز به دشمن خارجی نداریم
افرین اینی که گفتی را اول باید مقامات عالی و انتصابی بفهمند با انتخابیها که ما میدونیم چکار کنیم
روحانی داردبازبان بدن می گویدمن رییس جمهورکاغذی هستم .کسان دیگری که این تصمیم راگرفتندچراالان جسارت ندارندبگویندمابودیم .ازواقعه تلخ تصمیم گیری نابخردانه افزایش بنزین درس نگرفتیم .اتفاقات اینگونه بازهم خواهیم داشت .بایدازهمین الان کانون تصمیم گیری رامشخص کنیم تا تصمیم گیرجوابگوباشد وبقیه ارگانهاهم مطیع باشندوهم مجری وهرکسی خطایی کردکارش با دادگاه بیطرف باشد.کاسبان و مفسدان بلا ملتی رابازی ندهند
آفرین
مشکل اینست که مسئولین کشور اکثرا" بدون تخصص اند و فکر میکنند چون پست و مقام فرمایشی گرفته اند حتما" کشورداری هم بلدند.
هنوزم ادارات تعطیل نشده
احسنت
با سلام و درود بر شما که این حرف ، حرفِ دلِ مردم نیز هست .
ایا دیر فهم ها و نفهم ها و مغرضها محاکمه خواهند شد؟؟؟ایا برکنار خواهند شد؟؟
خدا پدرتان را بیامرزد
گلویم پاره شد از روز اول چیزهایی که شما گفتید را اینقدر فریاد زدم
مردم را بیچاره کردند
به خاک سیاه نشاندند
نظری ندارم... برات نوشتم تا به خودت زحمت ندی
عزیزم ! پسرم ! زیاد حرص نخور و اینقدر برای دانستن جوابهای سوالاتت عجول نباش ! جواب واقعی و درست بعضی سوالات را باید نسلهای بعدی در تاریخ بخوانند . جواب هر سوالی را در زمان وقوعش جویا نشو ! چون . . .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
چون؟!...
این همه بی تدبیری و بی سوادی یک مُسئول بلند یایه مملکت که اینجوری تو هر زمینه ای کشور را در آستانه نابودی کشانده نباید استیضاح و محاکمه گردد؟؟ چجوری باید بگه که نمیتونه؟؟؟؟ چرا میزارین ادامه بده؟ تا ۱۴۰۰ چقدر باید ضربه بخوره مردم و کشور؟؟؟ مصلحت به اینه که ایشون با کل تیم نا توان و بی سوادی که جمع کردن سریعا کنار بروند.عجب گرفتاری شدیم
حرف دل ۸۰ میلیون.
در تاریخ این خیانت به مال و جان مردم ثبت خواهد شد
من اصلاح طلب نیستم ولی اگر قم قرنطینه می شد رقبا می گفتند که اصلاح طلبان دین را هم می خواهند تعطیل کنند.....
هواپیما قطار اتوبوس داخل شهری و بین شهری مترو باید تعطیل گردد
فروشگاه ها زنجیره ای فقط باید خرید اینترانتی داشته باشند
تعرفه اینترنت داخلی کاهش یابد
دسترسی به کیت تشخیص کرونا آسان شود
شبها از ساعت ۱۰ تا ۶ صبح در کل کشور قانون منع آمد و شد تصویب گردد
از قدیم و ندیم گفتن: طرف که کار بلد نباشه، شیپور رو از سر گشادش میزنه.
آفرین بر این مقاله همه حرفهای حساب رو زد
البته بجز فرافکنی مسئولان به جن و انس و توطئه که حتی بر فرض محال که درست باشد دلیلی بر کند فهمی مسئولان اجرایی و عدم مراقبت از سلامتی مردم با جدیت نیست
یه مورد دیگه اش هم همین پافشاری بر انرژی هسته ای از زمان احمدی نژاد تا کنون هست که مملکت را دارد رو به نابودی میبرد من که ارزشش را با اینهمه ضررش نمیفهمم. قطر هم با پول گاز مشترکش با ایران که دارد میبرد تبدیل به ثروتمند ترین کشور دنیا شده است
تمام کشور ها را از تاریخ مبتلاشون حساب کنید ببینید تا چند روز دیگر کرونا را دفع خواهند کرد و کشر ما را . ما بیشترین زمان برای دفع کرونا در جهان را خواهیم داشت .


همانگونه که در امار های جهانی در همه چیز جز اخرین رتبه ها هستیم ولی مسئولان انکار کرده اند . در کرونا هم اخرین خواهیم بود
اونا دیرفهم نیستن. منافعشون در خطره
اگر توی اسفند فقط و فقط دو هفته شهرها رو قرنطینه میکردن و همه چیز تعطیل الان نه اینقدر کشته داشتیم و هم عید داشتیم و هم مسافرت!!!
الان هم امارهای غلط به مردم میدن و اعلام می کنند مثلا در فلان شهر امار مبتلایان به کرونا فلان رقم و امار درگذشتگان اینقدر اما امار مبتلایان به بیماری حاد تنفسی ده برابر کرونا و امار مرگ ناشی از بیماری حاد تنفس نیز ده برابر فوتی های کرونا در حالی که همه اینها کرونایی هستند
هنوزم لجبازی می کنه ادارات رو تعطیل نم کنه
دلایل مختلف داره که اگر نوشته شود قابل انتشار از جانب شما نیست یکی از علت ها تعدد مراکز تصمیم گیریه، حال چرا رییس‌جمهور دلایل اصلی را شفاف به مردم نمگه....
بالاخره هواپیمایی ماهان سفر به چین و تعطیل کرد ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار