بازدید 15989

ما بافرهنگ‌تریم یا غربی‌ها؟!

تصاویر و فیلم‌هایی که این روزها ایرانی‌های مقیم کشورهای غربی در فضای مجازی منتشر می‌کنند، به وضوح تلنگری به جامعه ایرانی است تا با خود بیندیشیم آیا تا به حال قضاوت دقیق و منصفانه‌ای درباره فرهنگ خودی داشته‌ایم یا نه.
کد خبر: ۹۶۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 17 March 2020

به گزارش «تابناک»، روزنامه جوان در ادامه نوشت: تصاویر و فیلم‌هایی که این روزها ایرانی‌های مقیم کشورهای غربی در فضای مجازی منتشر می‌کنند، به وضوح تلنگری به جامعه ایرانی است تا با خود بیندیشیم آیا تا به حال قضاوت دقیق و منصفانه‌ای درباره فرهنگ خودی داشته‌ایم یا نه.

نکته با اهمیت در این باره این است که این تصاویر نه از سوی خبرنگار رسانه‌های حکومتی و دولتی ایران بلکه از سوی ایرانیان مقیم در کشورهای غربی و از طریق غیررسمی منتشر می‌شود و در واقع ایرانیان خارج از کشور خودشان به عنوان شهروند- خبرنگار نقش پررنگی در ارائه حقایق فرهنگی این کشورها ایفا می‌کنند.

هجوم مردم به فروشگاه‌های عرضه کالا در کشورهایی، چون ایتالیا، آلمان، امریکا و انگلستان که از ترس تبعات بیماری کرونا در حال رقم خوردن است و مقایسه آن با رفتار تقریباً عادی و متمدنانه شهروندان ایرانی تا حدودی به ایجاد نگاه منصفانه‌تر درباره فرهنگ خودی کمک می‌کند.

سندروم خودتحقیری به خصوص درباره فرهنگ خودی موضوع قابل انکاری نیست. اینکه ما ایرانی‌ها چنین و چنانیم ترجیع‌بند بسیاری از گفتگوهای عامیانه و حتی نخبگانی است و حتی برخی درباره آن کتاب نوشته‌اند و فیلم ساخته‌اند.

سریع القلم همواره فرهنگ ایرانی را نکوهش کرده

این خودتحقیری ملی آنقدر پررنگ است که مثلاً برخی چهره‌ها و تئوریسین‌های جریانات غرب‌گرای دانشگاهی و حزبی را نیز از گزند خود مصون نگه نداشته است تا جایی که فردی، چون محمود سریع‌القلم به عنوان یک پژوهشگر توسعه و کسی که سال‌ها از وی به عنوان مشاور رئیس‌جمهور یاد می‌شد، همواره فرهنگ ایرانی را نکوهش کرده و از آن به عنوان عاملی مقابل توسعه یاد کرده است.

نگاه تحقیرآمیز به فرهنگ خودی نسبت به جوامع دیگر به ویژه جوامع غربی در ادبیات و سینما نیز بارها به اشکال مختلف بروز و ظهور داشته است که بخش مهمی از ریشه‌های آن به غلبه این نگاه در ذهن نخبگان جامعه باز می‌گردد.

نزدیک یک دهه پیش فیلم سینمایی کتاب قانون به کارگردانی مازیار میری و نویسندگی محمد رحمانیان با مضمون تحقیر فرهنگ خودی ساخته شد و در آن به شکلی افراطی جامعه زنان خانه‌دار ایرانی و فعالیت‌های این قشر تحقیر شد.

 

کمتر سریالی را می‌توان سراغ گرفت که به بازنمایی فرهنگ غنی ایرانی پرداخته باشد

این رویکرد در بسیاری از سریال‌های ایرانی تولید شده در رسانه ملی نیز به اشکال مختلف قابل ردیابی است. کمتر سریالی را می‌توان سراغ گرفت که به بازنمایی فرهنگ غنی ایرانی پرداخته باشد و از تماشای آن خانواده‌های ایرانی بهره برده باشند و حس افتخار به آن‌ها دست داده باشد.

البته قصد نگارنده نفی برخی آسیب‌های فرهنگ خودی و پرهیز از نقد منصفانه فرهنگ غلط و آسیب‌های آن در سینما و ادبیات نیست و برعکس معتقدم هنرمندان به عنوان دیده‌بانانی آگاه و منصف می‌توانند جامعه را نسبت به آسیب‌های فرهنگی انذار دهند، اما سخن بر سر این است که این آسیب‌شناسی به شکلی دقیق و منصفانه شکل نگرفته و نگاه‌های افراطی در این باره منجر به ایجاد سندروم خودتحقیری در جامعه ایرانی شده است.

امروز در بحبوحه درگیری بین‌المللی با پدیده‌ای مشترک، چون ویروس کرونا که به مقایسه اختلاف برخی واکنش‌ها میان جامعه خود و غرب می‌پردازیم از نگاه افراطی و غیرمنصفانه‌ای که به جامعه خود داشته‌ایم تا حدودی آگاه می‌شویم و این موضوع خواه‌ناخواه به نوعی خودآگاهی عمومی منجر خواهد شد. شاید پربیراه نباشد این را جزو برکات ویروس کرونا برای ما ایرانی‌ها در نظر بگیریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۷۶
بد نیست نگارنده محترم نگاهی هم به وضعیت خیابان ها و رعایت در خانه ماندن و بهداشت فردی بیاندازد و زیاد به فرهنگ خودی ننازد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
دلیلش اینه که خارجیها خریداشون رو میکنن بعدم خودشون قرنطینه میکنن ، ما ایرانیها خریدهای روزمرمون رو انجام میدیم به خاطر همینهه که فعلا به فروشگاهها هجوم نبردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
تو فکر می کنی در ایران هیچ کس در خانه هم نماند؟آیا در این مطلب در این قسمت،گفته شد که تمام مردم ایران کاملا با فرهنگ بسیار بالا هستند و آیا بیرون رفتن همه اون دسته از مردم صرفا برای گردشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
در بعضی از نظرات در این قسمت خوندم که عده ای اون دسته از رفتارها در بعضی از جاها در غرب رو به پول داشتن و قدرت خرید ربط دادن.آیا پول داشتن بیشتر الزاما به معنای هجوم و درگیری برای خرید اجناسه؟آیا چند ماه قبل،قبل از این بیماری کرونا هم اونجا همینطور بود؟آیا رفاه بیشتر،بیشتر میتونه موجب هجوم و درگیری برای خرید اجناس بشه یا رفاه کمتر و ترس از نخریدن اجناس؟و نکته بعد اینکه اون دلیل آوردن با واژه های"رفاه و پول بیشتر"برای توجیه اون اقدامات بیشتر از کجا نشات میگیره ؟چه کسانی سعی می کنند این توجیهو در بین مردم در این مورد رواج بدن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
چی شد اسم غرب آمد به پریز قبای یک غده ای برخورد؟
غربی ها با فرهنگ ترند چون دروغ و ریا در کمترین حد خود آنجا وجود د ارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
دروغ و ریا در کمترین حد خود در بین همه مردم غرب؟ بر اساس کدوم منبع موثق و معتبر؟بر اساس اون چیزی که در ذهنت در این مورد بدون اطلاعات درست کافی شکل گرفت؟
ما چون همیشه تو شرایط سخت بودیم تحملمون بیشتره با یک خبر یا شایعه هول نمی کنیم اونا هیچ وقت اب تو دلشون تکون نخورده واسه همین رفتارهای هیجانی و ترس بیشتری دارن
ماپول نداريم بريم خريد داداش اينو بگو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
پول داشتن یا نداشتن دقیقا چه ربطی به دعوا کردن برای خرید جنس داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
دقیقا این طور است.ملت قدرت خرید ندارند و گرنه همه کلی خرید می کردند و انبار می کردند
البته قصد نگارنده نفی..........برعکس معتقدم هنرمندان به عنوان دیده‌بانانی آگاه و منصف می‌توانند جامعه را نسبت به آسیب‌های فرهنگی انذار دهند!

اشتباه نگارنده همین جاست که جای هنرمندان باید روانشناسان و جامعه شناس به عنوان دیده بان قرار گیرد. و هنرمندان نیز نقش بلند گویی را ایفا کنند.
عزیزم این به فرهنگ ربط نداره... به نوع نگرش مردم اونجاست که همیشه به اندازه خرید کردند و الان به کمبود همه چی برخوردند... ولی در ایران همه ایرانی ها با (بک آپ) و پشتوانه زندگی شون در خونه دارند و نگرانی از این موضوع ندارند. این بر میگرده به نگرش آینده نگری ما ایرانی ها.... نه فرهنگ.
عزیز دلم ما هم اگر قدرت خرید انها را داشتیم فروشگاه ها را بیشتر غارت می کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
قدرت خرید نداشتن الزاما به معنای حمله کردن به فروشگاه و دعوا کردن برای خریدن یک جنس نیست.آیا هیچ یک از اون افرادی که عجله و دعوا برای خرید یک جنس دارن قدرت خرید پایینی نمیتونن داشته باشن و از این هم نمیترسن که ممکنه که اون جنس کمیاب و یا گرون بشه؟
سلام
بنده هنوز معتقدم که ما ضعف فرهنگی بسیاری داریم! همین ماجرای شنبه و شایعه ای که ضدانقلاب در مورد نانوایی ها گفت! همین احتکار دارو و ماسک و الکل! الکل طبی لیتری 17 هزار تومان شده 90 هزار تومان! اینها بی فرهنگی نیست!؟؟!؟!؟
حالا ما عقده ای بازی درآوردیم و رفتیم چهار تا فیلم از فروشگاه های غربی را بوق و کرنا می کنیم که بعله!!!! غربی ها هم بی فرهنگند!! خب اصلا اونها اوج بی فرهنگی! این دلیل نمیشه که ما واقعیات فرهنگی خودمان را فراموش کنیم!
ماجرای صف های طولانی پمپ بنزین یا غرات ماکرانی و رب گوجه فرنگی همین پارسال را یادمان رفته مگه؟!!؟!؟!؟!؟
بازم بگم؟!
نکته اول قدرت خرید نداریم نگته دوم به جای دستمال از اب استفاده می کنیم نکته سوم بهتره به جای این قفسه ها نگاهی به وضعیت ماسک و ضد عفونی کننده در داروخانه ها بندازید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
قدرت خرید بالا موجب دعوا و درگیری برای خرید جنس میشه؟قدرت خرید بالا بیشتر ممکنه موجب دعوا و در گیری و هجوم به مغازه ها میشه یا قدرت خرید پایین و ترس از به دست نیاوردن اجناس مورد نیاز؟نکته بعد اینکه آیا انتظار داری در این شرایط تحریم یهو در یک مدت بسیار کوتاه ظرفیت تولید ماسک و ژل ضد عفونی هم در حد تقاضا بشه؟فکر نمیکنی در این مورد اگر میخوای قضاوت کنی بهتره منصفانه و بر اساس واقعیات درست قضاوت کنی؟
شما تا اثبات نکنی همه از ما بدبخت ترن ول کن نیستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
می‌دونی آخه چهل ساله یه سری سعی می‌کنن اثبات کنن ما از همه بدبخت تریم. این به اون در
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
باید چیکار کنه از نظرت؟اگر در این مورد غر بزنه و غر بزنه و غر بزنه و ایرانو بکوبه و سعی کنه در قضاوت در مورد ایران مو رو از ماست بکشه و حتی بی انصافی کنه ولی در قضاوت آمریکا و اروپا ماستمالی کنه و توجیه و توجیه و توجیه در حمایت از اونا انجام بده،خوبه؟
بی فرهنگ زیاد داریم تو تهرون هم بی فرهنگها از همه بیشترند اونهایی که راه شمال ومسافرت را در پیش گرفته اند

در خارج کالا به روز وسالم تولید میشه ولی تو ایران کارخانه ها 2 سال پیش هنوز تولیداتشون توانبارهاشون لذا این قدر زیاد هست هرچی ببریم باز هست ولی تو خارج به علت اینکه تولید ومصرف در امتداد هم هستند وچیزی به نام دپوی کالا وجود نداره در زمان تقاضای بالا این اتفاق میفتد خدایی هم ما کشور بی تمدن وبی فرهنگ نداریم ولی مسئولین بی فرهنگی داشتیم که تخم بی فرهنگی را کاشتند والان محصولش را داریم درو می کنیم
به نظرت واقعا به خاطر فرهنگ بالاست يا رفاه پايين؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
رفاه بالا الزاما دلیل بر دعوا برای خریدن اجناس نیست
تابناک جو زده نشو اونها که میبینی غارت کرده اند پول خرید داشته اند ولی کارگر بیچاره کجا دستمال کاغذی 3 تا 30 هزارتومان را میتواند بخرد پس در غرفه مربوطه باقی میماند تا روباه استعمارگر عکس بگیرد و شما هم جو زده شوید .
انقد گنده اش نکنید مردم پول ندارن بریزن فروشگاهها رو خالی کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
دعوا و درگیری برای خرید اجناس بیشتر ناشی از رفاهه بیشتره یا ناشی از ترس از به دست نیاوردن اجناس و یا حتی گاهی نداشتن پول کافی مورد انتظار؟
دقیقا
اتقاقاتی که در اروپا و آمریکا می افتد نشان می دهد که کشور ما چقدر ثروتمند است و چه پتانسیل بالایی دارد. با این همه خرید مردم اغلب کالاها به وفور موجودند.
استاد بزرگ دلیل خالی نشدن قروشگاهای ایران نداشتن قدرت خرید 80 درصد مردم میباشد.............
حالا بذار من یک چیز بگم. با حقوق یک روز کار تو انگلیس میشه به اندازه دو هفته یخچال خونه رو پر کرد. واسه همین مردم میرن میرن تا مواقع اضطراری کمبود نباشه. مردم ایران بخوان اندازه یک ماه شون خرید کنن حقوق شون روز اول تمومه. به قول یکی از دوستان فرهنگ هر کشور رو از نظافت توالت عمومی شون قضاوت کن...
بی فرهنگ ترین ایرانی ها، برخی مغازه داران خیابان ولیعصر هستند همیشه آشغال های خود را در جوی خیابان ولیعصر می ریزند.
اتفاقاً کار غربی ها درست است که خرید عمده انجام می دهند و خود را قرنطینه می کنند.بسیاری از مردم ما اولاً قدرت خرید عمده را ندارند و ثانیاً به مسئولین و اظهاراتشان اطمینان ندارند. مردم ما بخاطر عدم اطمینان به مسئولین هنوز واقعیت کرونا را مثل غربی ها درک نکرده اند و آنرا بعضاً سیاسی می دانند.اگر مسئولین ما مثل غرب صادقانه بگویند که ۷۰٪ شما بیمار می شوید و قرنطینه می شوید مردم برای تامین مایحتاج به فروشگاهها می رفتند.ضمناً فرهنگ را که با خرید اقلام مورد نیاز نمی سنجند.شما میزان دروغگویی،تقلب، احتکار،غیبت،عدم کمک به همنوع،فریب، اختلاس،گرانفروشی،خرافات،تحجر و....را بررسی بفرمائید تا از میزان فرهنگ کشورها اطلاع بیابید
اونایی که حمله کردن به حرمهای بسته چی؟
خرید بیشتر هیچ اشکالی ندارد. چون تمام حدف این است که کمتر از خانه بیرون بروند. در ایرانی که مردم روز به روز فقیرتر شدند عدم توان مردم برای تهیه نتیجه اش مغازه های پر هست نه فرهنگ بالاتر. وگرنه کشور های اروپایی به طور قطع فرهنگ بالاتری از ما دارند.
از اینکه ما شاهد خالی کردن قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ همانند کشور های اروپایی و آمریکایی نیستیم اینه قدرت خرید مان آنقدر پایین آمده که نمی توانیم تمام اجناس رو در قفسه ها جارو کنیم واگر میشد چه بسا بدتر هم میکردیم نمونه اش همین ماسک والکل مواد ضدعفونی کننده .و.....
بیخود شایعه درست نکن
تو برخی کشورها به مردم اعلام کردن مایحتاج دو هفته و برخی تا دو ماه را بخرن بخصوص مواد غذایی خشک و بسته بندی و کنسروی تا نیاز به بیرون رفتن از منزل نداشته باشن
تا بتوانند بیماری و شیوعش را کنترل کنند
یعنی خود دولت و مردم می دانستند با چه بیماری و چه بحرانی مواجه هستند
و همه می دانستند چرا قفسه ها فروشگاه ها خالی شده
غیر از عکاس که احتمالا ایرانی از نوع خود برتر بین بوده
خودتان را گول نزنید
با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه
یه سری به ناصرخسرو و فروش داروهای کرونایی بزنید تا
فرهنگ را از نزدیک لمس کنید
البته خیلی اغراق کردی تابی
رفتار متمدنانه ایرانی ها به خاطر نداشتن پول هست و اینکه نمی توانند هر چی می خوان را یه باره بخرن ببرن خونه
اونا با فرهنگتر هستند!! کاملاً مشخصه!!! کسانی که به من میگن غربزده کسانی هستند که با افکار پوسیده و زنگ زده ایران رو نابود کردند!!!!!!!! بله بافرهنگترهستند چون حکومتها شرایطی را فراهم آورده اند که غیر از این نباشد، بله مردم به خودی خود بافرهنگ نمیشوند! بلکه با قوانین درست و اجرای سفت و سخت آن مردم بافرهنگ میشوند!!! بیان این موارد زمانی بدردبخور است که مسئولانی کارآمد و لایق داشته باشیم ....
با سلام در باره این اتفاقات دو نکته وجود دارد یک- در ایران عموم حامعه قدرت خرید بالایی ندارند که بتوانند پیشا پیش درآمد یک یا دو ماه خود را صرف خرید کنند ولی کشورهای مذکور غالبا اعتباری خرید می کنند۲-تاثیر فرهنگ بر مقوله ای چون اقتصاد و برعکس اقتصاد بر فرهنگ بیشتر به دست قشر برخوردار و با نفوذ جامعه ایران است و عموم مردم تاثیر پذیر از این قشر هستند که متاسفانه قشر اقلیت برخوردار درگیر فساد اقتصادی هستند که بانکداری پر هزینه ما و یا دولتها و نهادهای پر هزینه ما نتیجه فساد این قشر است . واگر این قشر به راه راست هدایت شوند و قانون به قدرت اجرا شود مردم ایران با فرهنگ ترین مردم جهانند.
هنوز به آنجاها نرسیدیم . اولا مردم ما جدای اینگه با فرهنگ تر هستند اساسا بی پول هم هستند و یا شدند .بنابراین صورت مسئله خرید بکلی حل می شود . می ماند نخریدن مردم باعث می شود بعضی کالاها تاریخ مصرفشان بگذرد که آن هم راه حل دارد البته یا خود مغازه دار سرخود با یک ماژیک سیاه مسئله را حل می کند و یا قانونی فکر کنیم مرجوعش می کنند به کارخانه و مسئولان دلسوز آنجا خودشان بلدند چگونه اصلاحات لازم را انجام دهد ... اما آنطرف که قانون تاریخ مصرف بشدت رعایت و اجباری است مشکلی ندارنند بسرعت جایش را با کالای جدید پر خواهند کرد . دراین بین هم بارها قیمت کالاهایشان را کاهش می دهند نه افزایش ... خیلی گفتم بسته دیگه اینها را همه می دانیم چه اسراری است به دوباره گویی
فراموش نکنید بحران پوشک را در سال نود وهفت وهجوم برای دریافت گوشت دولتی در سال گذشته و بحران ماسک ودستکش ومواد ضد عفونی وتولید ومصرف الکل تقلبی ومرگ ومیر ناشی از ان وگرانی زنجبیل ولیمو ترش و عنبر نسا وشکستن درب حرم حضرت معصومه و۰۰۰۰۰ مردم پولی ندارند که بهفروشگاهها حمله کنند واجناس گران قیمت بخرند شما هم دچار خود بزرگ بینی شده اید احساس امیدواری کاذب پیدا کرده اید وگرنه ما هم مًثل بقیه مردم جهانیم
این چه سئوالیه؟ معلومه که ما از همه با فرهنگ تریم. فرهنگ رانندگی، احترام به حقوق همنوع، احترام به حقوق حیوانات، حل اختلافات بدون دعواو نزاع، ادب اجتماعی،احترام به محیط زیست، و....... همه اینها رو مگه نمیبینی؟ و نمیبینی که چقدر فرهنگمون بالاست؟
این را با فرهنگ بالای ما ایرانی ها اشتباه نگیرید. اولا که مردم ایران اینقدر فقیر شده اند که توان خرید ندارند. ثانیا اقلامی که مردم در این روزها لازم دارند از جمله الکل و ماسک و مواد ضد عفونی اصلا در فروشگاهها موجود نبوده و نیست!!!!
فعلا که ماسک و دستکش نیست.
البته ماسک ساده که قبلا بقیمت هرعدد 250 تومان فروخته میشد الان به قیمت 4000 تومان در بسته بندی 5 عددی بقیمت یک بسته 20.000 تومان در کرمانشاه بفروش میرسد.
دستکش نایلونی بی کیفیت هم موجود نیست.
یک بسته دستکش لاتکس 100 عددی 10 روز قبل به قیمت 50.000 تومان بود و حالا بین 75.000 تا 80.000 تومان است.

در چین خروج بدون ماسک از منزل جرم محسوب می شود و اینجا میگوئیم ضرورتی برای استفاده از ماسک نیست.
موضوع را سطحی نگاه نکنیم . شاید انها کرونا را از ما جدی تر گرفته اند . مقایسه کنید اتفاق دیشب قم و تجمع معترضین به بسته شدن حرم را . مقایسه فرهنگی ملتها کار درستی نیست . تنها معیار قضاوت حال و روز یک ملت با فرهنگ خودش در دراز مدت است .
بله درست فرمودید ولی آنطرف قضیه را هم در اینجا با هم ببینیم. در اینجا مردم میخواهند که آماده اعلان قرنطینه هم باشند و بالطبع با خریدهای کلی خود را آماده وضع اضطراری هم میکنند که وقتی اعلام قرنطینه شد در خانه بمانند (عکس نمی اندازند که پلیس راه رو دور زدیم) و دولت هم با تمام توان به کمک خواهد آمد. جاستین ترودو نخست وزیر اینجا (که جواب تست کرونای خانمش هم مثبت شد) امروز مرزها را بست و اعلان کمکهای مالی در سراسر کشور را ابلاغ کرد. ایشان نگفتند که روز شنبه همه چیز عادی خواهد بود. برای خود من تا دوروز پیش به عنوان مثال از باشگاه بدن سازی فقط پیام های هشدار می آمد و از دیروز اعلام کردند که کل باشگا ها در سراسر کانادا تا اطلاع ثانوی بسته شده ولی ما نریختیم در باشگاه رو بشکنیم.
اولا در کشورهای مورد اشاره رسما اعلام وضعیت اضطراری و منع آمد و شد گردید و دولتها خودشان مردم را برای ذخیره سازی برای این مدت تشویق کردند. در ثانی مردم در این کشورها از کردیت کارت برای خرید استفاده می کنند و محدودیتی برای خرید ندارند. اما ملت ما از نظر مالی در تامین قوت روزانه مانده اند چه رسد به ذخیره سازی.
به این کسانی که همیشه دوست دارن که آمارهایی از رکوردهایی ایران که همیشه منفی است ارائه دهند و آن را در همه رسانه های مجازی پخش می کنند.
باید این رکورد نیز یاد آور شد.
اولین در خود زنی فرهنگی و منفی بافی در مورد کشورمان هستیم.
فرهنگ ایرانی یعنی
بعضی از مردم با مسافرت به شمال می خواهند به جنگ کرونا روند و آن را شکست دهند!!!
اونا بافرهنگترن چون خریدشون رو یک جا انجام دادن ونشستن تو خونشون اما ما...!
واقعا اگر مردم ما منصفانه به وقایع اخیر توجه کنند میبینند که چه مردم ما و چه مسئولان ما چقدر معقول تر و چقدر انسانی تر با این بلا رو به رو شدند.
ما با فرهنگتریم همچنین بی پول تر
این نشانه اهمیت غربیها به زندگی و جانشان است .اگر ما ایرانیها نیز به جانمان اهمیت میدادیم همین گونه می کردیم.
غربی تو شرایط سخت فرهنگ واقعیشون رو نشون میدن

یخورده صبر کنید تا لشکر جوکرها به جون هم بیفتن
حمله برخی به درب های ورودی در حرمین قم و مشهد را ببینی به انتهای فرهنگ دینی و اجتماعیمان پی میبری!
ما با فرهنگ تر نیستیم مثالش هم توی گشته شدن بخاطر بسنه های حمایتی و صف های مرغ و خرید دلار و خریدد دستمال و خرید هایی دیگه ای بود که در سال گذشته دیدیم
ویا شکستن درب حرم های معصومین
فرق ما با اونها اینه که اونها توی دستشویی آب ندارند و با دستمال خودشونو تمیز میکنن و اگر قرار بر قرنطینه باشه از این حیث مشکل دارن بخاطر اینه که خرید دستمال توسط انها برای ما عجیب هست
وگرنه توی بی فرهنگی و خودخواهی ایرانیان سرآمد هستند
توی کتاب بیشعوری نوشته سخت ترین مرحله درمان بیشعوری پذیرفتن بیشعوریه
با خودمون صادق باشیم
به خاطر قرنطینه شدن مجبور هستند مایحتاج چند روزه یا چند هفته‌ای را خرید کنند و سیل تقاضای ناگهانی قطعا فروشگاه‌ها را به این روز خواهد انداخت. اما وقتی به علت گرانی فروشگاه‌ها را خالی می‌کنیم این می‌شود بی‌فرهنگی
شایدم اگر پولشو داشتیم...
دوستان چرا ما کمی نمی اندیشیم فقط نادانسته حرف میزنیم. دلیلش اینه که ما ایرانی ها پول نداریم قدرت خرید نداریم.و بخدا بدتر میکردیم. وقتی یک سهام کالایی در دولت قبلی میدادن مگر مردم هجوم نمی آوردن به فروشگاهها که دیگه هیچ کالایی تو فروشگاه پیدا نمیشد. من خودم یک سهم معلولیت داشتم رفتم بگیرم دیدم مردم از سر و کول هم بالا میرفتن ولی اونجا صف رو رعایت میکنن...
دولت میگه مردم بیرون نیاین این کرونا وحشی شده ولی همه تو خیابون دارن پرسه میزدن ولی تو ایتالیا داریم عکس یا فیلم رو میبینیم در یک روز توییت کردن با هشتگ #در خانه میمانیم الان ببینید کی فرهنگش بالاتره...
ضمنا دیروز رفتم فروشگاه زنجیره ایی، آدم پولدار نزدیک سه میلیون تومن خرید کرد با احترام هم وسایلش رو بردن تو ماشین شاسی بلند ولی آدم هم بود متوسط داشت با حسرت نگاه میکرد.
مادیگر در این 40 سال عادت کردیم انواع چالشها ی صف بی نظمی پارتی بازی را دیدیم اینها تاز ه میخواهند بازی را شروع کنند در هر جامعه ای افراد کم طاقت وجود دارد
غارت رفتار عادی انسان ها در مواجه با بحران است اگر ما انجام نمی دهیم بخاطر اینه که سالهای ساله تو بحران هستیم دیگه کلا سر شدیم حسش نمی کنیم اما اونها سالهای ساله دارند تو رفاه زندگی می کنند یک دفعه دچار بحران شدند
با سلام و تشکر. اینکه ما ایرانیها همیشه به نقاط قوت فرهنگی دیگران چشم می دوزیم و علاقه مند به کسب فرهنگهای متعالی تر هستیم یک نقطه قوت است. اما متاسفانه گاهی این موضوع جنبه افراطی می گیرد طوری که اعتماد به نفس ملی خود را از دست می دهیم و دچار خود تحقیری می شویم. اگر به خاطرات بسیاری از توریستها نگاه کنید دائما از خونگرمی و محبت ایرانیها صحبت می کنند. فراموش نکنید که اردوگاه های داخائو و آوشویتس متعلق با آلمانیهای با فرهنگ و کشتار فجیع و تجاوزهای پکن مربوط به ژاپنیهای متمدن و بمبهای ناپالم و اتمی متعلق به قبله عالم تمدن، آمریکا و نهایتا بمباران فجیع درسدن آلمان 4 ماه بعد از جنگ جهانی دوم و قتل عام هزاران نفر متعلق به متفقین طرفدار آزادی و حقوق بشر است. سلاحهای شیمیایی دست صدام توسط اسپانیاییهای خونگرم و آلمانیهای اهل فلسفه در اختیار این نره غول قرار داده شده بود. میراژهای فرانسه اهل ادبیات و فرهنگ به همراه خلبان کرایه ای ایران را بمباران میکردند و هزاران مثال دیگر. خاطرات تجاوز و غارت روسها هم همواره در ذهن ما هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
یاد بگیرید که دارید در مورد یک کشور صحبت میکنید. جوان 17 ساله آلمانی یا اصلا پیرزن 90 ساله فرانسویکه یک عمر خونه داره بوده اصلا چه میدونه بمب چیه و سیاست چیه.... بهتره بگید سیاست مداران وقت آلمان و فرانسه و شوروی نه آلمانی ها ، فرانسوی ها و...
ما در چه چیزی فرهنگ نشون دادیم؟
در ورزشگاه؟ در اینترنت ؟ در رانندگی ؟ در اختلاس؟ در چی؟
بی تردید غربی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
احسنت
ما
البته باید قدرت خرید مردم رو هم بررسی کرد هر عدم خریدی از روی انتخاب و اختیار نیست چه بسا که توان خریدی نمانده که خریدی صورت گیرد
بررسی یه موضوع اجتماعی بعلت عوام متعدد با یک فاکتور دلخواه هر چند ممکن است گزینه مناسب برای نمود خواست درونی نویسنده باشد ولیکن قهرا غیر علمی است
این تفاوت ها میتواند با فاکتورهای مختلف نتایج کاملا متفاوتی داشته باشد
قدرت خرید
درصد جدیت و درک و احساس خطر
مدیریت تامین کالا با توجه به زمان گردش و به روزرسانی
میزان موجودی منازل و فرهنگ خرید ضروری یا انباشت محور
و ...
البته ملت ایران با تاریخ و قدمت دیرینه فرهنگی و اجتماعی دارای ارزشهای ذاتی به ارث برده از تمدن کهن ایرانی و اسلام است که مایه مباهات است ولیکن بعضا دارای رفتارهای غیر متارف نیز هست که گاها خلاف دنیا عمل میکند
تو صف نذری که سر غذا ملت تو سر هم میزنن این را چه اسمی روش میگذارید؟
البته مردم پول ندارند که چیزی بخرند و فروشگاههای ایران هم مثل اروپا یا کانادا یا آمریکا نیست و قابل قیاس با اونها نیستند
هر موقع درآمد مردم ایران با درامد مردم اروپا همتراز شد، لطف کنید و از این افاضات بفرمایید. من همین چند وقت پیش، کلیپ یک دختر ۱۵ ساله رو دیدم که سفره ی ناهار خودش و مادرش رو که سرپرست خانوار بود رو با بغض نشون میداد. میدونی چی سر سفره ی ناهارشون بود، چند تیکه نون و یه خورده کره و مربا. واقعا شما دیگه از همین همه دروغگویی خجالت نمیکشید!؟!؟
اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و حق حق رو بزنید.

فکر میکنید اگه مردم ایران مشکل مالی برای خرید مایتحاجشون نداشتند، این قفسه ها خالی میموند!؟!؟

التماس تفکر، ای داعیان فرهنگ!!!
شما تشريف ببريد و فروشگاهي بزرگ و حجم خريد مردم را ببينيد بعد متوجه مي شويد. اينكه الان در فروشگاهها جنس هست و قفسه هاي خالي نمي شوند يك دست مريزاد براي مديران فروشگاهها دارد و ربطي به بي فرهنگي مردم ندارد
از نظر اکثر کامنت ها مرغ همسایه همیشه غازه
اسم نویسنده محترم ؟؟؟
داداش وضعیت رانندگی و موتورسواری در پیاده رو گویای فرهنگ والای ماست حالت خوب نیست انگار . خبرنگار و نویسنده خبری باید بی طرف باشه نه متعصب
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار