بازدید 5337

عواقب جنگ نفتی روسیه و عربستان، نفت به زیر 30 دلار سقوط کرد!

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچز هشدار داد جنگ قیمتی که اوپک و روسیه به راه انداخته اند می‌تواند قیمت نفت را تا بین 20 تا 30 دلار در هر بشکه پایین بیاورد. تحلیلگرانی مانند دامین کوروالین در یادداشتی نوشتند قیمت نفت خام برنت احتمالاً تا 20 دلار در هر بشکه سقوط می کند. پیش بینی که در ساعاتی از معاملات امروز محقق شد و قیمت نفت به زیر 30 دلار سقوط کرد.
کد خبر: ۹۶۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰ 16 March 2020

عواقب جنگ نفتی روسیه و عربستان، نفت به زیر 30 دلار سقوط کرد!

بعد از آن که اجلاس اخیر کشورهای عضو اوپک و غیراوپک، با کارشکنی روس ها برای کاهش عرضه نفت بدون توافق خاصی به پایان رسید، می شد حدس زد که قیمت نفت به دلیل عدم وجود تقاضا با شوکی منفی رو به رو شود و کاهش یابد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از اجلاس مذکور بلافاصله قیمت نفت برنت با از دست دادن 9 درصد از ارزش خود به کانال 45 دلار سقوط کرد. این سقوط قیمت نفت در روزهای بعد ادامه یافت و تا آنجا پیش رفت که قیمت هر بشکه نفت برنت با 25 درصد افت به حدود 31 دلار کاهش یافت. این کمترین قیمت نفت از فوریه 2016 تاکنون بود. همچنین سقوط 25 درصدی قیمت نفت بالاترین افت روزانه قیمت از ژانویه 1991 تاکنون بود.

قیمت نفت 30 دلار همان چیزی بود که امیلی اشفورد و پائول هورسنل ازکارشناسان بانک استاندارد چارترد نسبت به آن هشدار داده بودند. این دو طی مصاحبه ای عنوان کرده بودند: "عدم توافق اوپک و متحدان نفتی بازار را آسیب پذیر کرده و می‌تواند در کوتاه مدت قیمت نفت را به حدود 30 دلار در هر بشکه کاهش دهد."

بعد از شکست تلاش های عربستان برای قانع کردن روس ها جهت کاهش عرضه نفت در اجلاس اوپکی ها و غیراوپکی ها و همچنین سقوط قیمت سهام آرامکو به زیر قیمت عرضه اولیه در نتیجه این عدم توافق، باعث شد تا عربستانی ها در پی تلافی رفتار روس ها برآیند. از این رو طی خبری اعلام شد که عربستان قصد دارد تولید نفت روزانه خود را به بیش از 10 میلیون بشکه برساند. امین ناصر، مدیر عامل شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو در این باره گفت: تولید نفت عربستان از ماه آینده میلادی (آوریل) به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

این قدرت نمایی روس ها و عربستانی ها در بازار نفت جهانی باعث شد تا بسیاری از کارشناسان آن را به جنگ جهانی نفت تعبیر کنند. مؤسسه اوراسیا گروپ در یادداشتی نوشت: "عربستان و روسیه در حال ورود به یک جنگ قیمت هستند که احتمالاً محدود و تاکتیکی خواهد بود."

به هر حال می شد حدس زد که نتایج تصمیم های این چنینی در شرایطی که تقاضای نفت در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادها کاهش یافته است، چه خواهد بود.

در همین باره بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچز هشدار داد جنگ قیمتی که اوپک و روسیه به راه انداخته اند می‌تواند قیمت نفت را تا بین 20 تا 30 دلار در هر بشکه پایین بیاورد. تحلیلگرانی مانند دامین کوروالین در یادداشتی نوشتند قیمت نفت خام برنت احتمالاً تا 20 دلار در هر بشکه سقوط می کند.

دیری نپایید که این پیش بینی ها در مورد قیمت نفت به تحقق پیوست. در ساعاتی از معاملات امروز قیمت نفت خام برنت به زیر 30 دلار سقوط کرد. همان گونه که از تصویر زیر ملاحظه می کنید و بلومبرگ اعلام کرد، در ساعاتی از معاملات امروز قیمت هر بشکه نفت خام برنت به 29 دلار و 52 سنت رسید. این پایین ترین قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 52 هفته اخیر بوده است.

عواقب جنگ نفتی روسیه و عربستان، نفت به زیر 30 دلار سقوط کرد!

به هر صورت، آتش جنگ نفتی که روس ها و عربستانی ها در این روزها به راه انداخته اند دامن تمام کشورهای نفتی را خواهد گرفت. سقوط قیمت نفت، بودجه بسیاری از کشورهای نفتی را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا قیمت نفت کانال های پایین تر از 29 دلار را به خود خواهد دید یا اینکه چانه زنی ها برای پایان این لجبازی نفتی قیمت نفت را به روند صعودی و کانال های بالاتر از 30 دلار باز خواهد گرداند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر