بازدید 11716
پیمانه اقتصادی

تخریب‌های اقتصادی کرونا به روایت صندوق بین‌المللی پول/ حمایت ۳۵ میلیارد دلاری ایتالیا از خانواده‌ها و شرکت‌ها در برابر تأثیرات منفی کرونا/ کدام کسب و کار‌ها می‌توانند سه ماه قسط خود را با تاخیر بدهند؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت نفت را فراموش کنید، حباب دلار در حال ترکیدن است، نفت شیل آمریکا هدف اصلی عربستان از جنگ قیمت، داوجونز ۱۰۰۰ واحد سقوط کرد /خطر ورود به محدوده مقاومت فنی، بازار راکد آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ و رشد اقتصادی نا امیدکننده کشور‌های اروپایی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۶۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 12 March 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت نفت را فراموش کنید، حباب دلار در حال ترکیدن است، نفت شیل آمریکا هدف اصلی عربستان از جنگ قیمت، داوجونز ۱۰۰۰ واحد سقوط کرد /خطر ورود به محدوده مقاومت فنی، بازار راکد آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ و رشد اقتصادی نا امیدکننده کشور‌های اروپایی را در بر دارد.

قیمت نفت را فراموش کنید حباب دلار در حال ترکیدن است

پیتر شیف، کارگزار کهنه‌کار سهام، در مصاحبه با راشاتودی گفت: سقوط قیمت‌های نفت احتمالاً عمر کوتاهی خواهد داشت، چون انفجار قریب‌الوقوع حباب بدهی آمریکا و سقوط دلار، دوباره قیمت‌های نفت و سهام را بالا خواهد برد. مدیرعامل یوروپاسیفیک کپیتال ادامه داد: سقوط سنگین قیمت نفت با آغاز جنگ قیمت بین روسیه و عربستان سرمایه‌گذاران را وحشت‌زده کرد. این التهاب بازار مطمئناً به صنعت نفت ضربه سختی خواهد زد؛ اما تأثیر منفی آن بسیار فراتر از این‌ها خواهد بود. شیف گفت: بسیاری از شرکت‌های انرژی شیل آمریکا به شدت زیر بار بدهی هستند و قطعاً ورشکسته خواهند شد اما تولیدکنندگان باقی‌مانده با بازگشت قیمت‌های نفت سود بیشتری به جیب خواهند زد. او ادامه داد: در واقع قیمت هر بشکه ۵۰ تا ۶۰ دلار، حداقل قیمت برای بقای بسیاری از شرکت‌های نفت شیل است. حالا قیمت‌ها در محدوده ۳۰ دلاری قرار دارند و این قطعاً ویرانی به بار خواهد آورد.

پیتر شیف گفت: مشکل اصلی اقتصاد آمریکا سطح بدهی بالا در آن است. نه تنها شرکت‌های انرژی بلکه بسیاری از شرکت‌های دیگر زیر بدهی سنگینی قرار دارند. بر خلاف رکود اقتصادی ۲۰۰۸، این بار برای آمریکا ابزار و مشوقی جهت ایجاد تورم در دلار و بازگرداندن بازارها از رکود باقی نمانده است. در واقع آنها دیگر گلوله‌ای در تفنگ خود برای شلیک ندارند و حالا باید منتظر عواقب کامل بحرانی باشند که در حال به وقوع پیوستن است. شیف گفت: در ۲۰۰۸ دلار بالا رفت، چون همه به خرید آن روی آوردند، اما حالا همه در حال فروش آن هستند و ارزش دلار سقوط خواهد کرد. سقوط بازارهای سهام و نفت عمر کوتاهی خواهد داشت، چون آغاز سقوط دلار دوباره قیمت‌های سهام و نفت را بالا خواهد برد.

تخریب‌های اقتصادی کرونا به روایت صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول (IMF) وضعیت فعلی اقتصاد جهان را چنین توصیف می‌کند: «بحران سلامت فعلی، می‌تواند اقتصاد را به سراشیبی سقوط بکشاند. بازنمود شوک‌های اقتصادی در عرضه و تقاضا متفاوت از بحران‌های قبلی است. سیاست‌های بسیار ضروری برای حمایت از اقتصاد در شرایط همه‌گیری ویروس، حفظ روابط شبکه اقتصادی و مالی بین کسب‌وکارها و کارگران، تسهیلات‌دهندگان و تسهیلات‌گیران، عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی در این شرایط بسیار مهم است. هدف اصلی، جلوگیری از آسیب دائمی مردم و کسب‌وکارها در بحران موقتی است.»

گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، اثبات می‌کند که شیوع بیماری کووید-۱۹ جهان را در شرایطی قرار داده که هیچ‌وقت تا کنون سابقه نداشته است. آسیب‌های اقتصادی این ویروس، تا به حال از بحران مالی جهانی در سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ نیز شدیدتر بوده است. تا کنون وضعیت آسیب‌های ناشی از چین مشخص شده است. با توجه به سهم بالای چین از اقتصاد جهان، تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در این کشور بر کل جهان آثار زیان‌باری داشته است. در این کشور، میزان تولید کالا و خدمات در ماه فوریه به شدت کاهش یافت. بخش خدمات، آسیب بیشتری از تولید کالاهای صنعتی دید و همین باعث افزایش فاصله طبقاتی و اجتماعی است. 

نمودار زیر، روند شاخص مدیران خرید را نشان می‌دهد. این شاخص، با بررسی عملکرد ۳۰۰ مدیر خرید که از ۲۰ نوع صنعت مختلف هستند، به دست‌ می‌آید. اگر این شاخص بالای ۵۰ درصد باشد، بهبود شرایط کسب و کار و کمتر از ۵۰ درصد روند رکودی اقتصاد را نشان می دهد.

نفت شیل آمریکا هدف اصلی عربستان از جنگ قیمت

متخصصان معتقدند، حفاران نفت شیل در آمریکا بزرگترین بازندگان جنگ قیمت نفتی هستند که ریاض به راه انداخته است. این اقدام عربستان برای صنعت نفت شیل آمریکا دردناک خواهد بود. به گفته جک راسموس، متخصص سیاسی، ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان در تلاش است تا کنترل قیمت نفت را دوباره به اوپک بازگرداند. او می‌گوید: آن‌چه مشکل تولید نفت آمریکاست… آمریکا ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و باعث شده است انبارهای نفت جهان اشباع شوند، آن هم در شرایطی که اقتصاد جهان در حال کند شدن است و تقاضای نفت کاهش یافته است.

او ادامه داد: بن سلمان با این قمار قیمت‌های نفت را از این هم پایین‌تر خواهد برد. برنامه او در کوتاه‌مدت این است که روسیه را دوباره به میز مذاکره بازگرداند، اما به نظر من در درازمدت برنامه او این است که این شرکت‌های آمریکایی را از بازار خارج کند. اندرو لیپو، رئیس شرکت نفتی ال‌ال‌سی، با تاکید بر این دیدگاه می‌گوید: شرکت‌های شیل آمریکا درد را احساس خواهند کرد. ما همین حالا شاهد بیانیه‌هایی از این شرکت‌ها برای اخراج کارکنان و بستن چاه‌ها هستیم. به نقل از مهر، سهم شرکت‌های نفت شیل، تحت شاخص اس‌اندپی با سقوط سنگین قیمت نفت بیش از ۴۰ درصد سقوط کردند.

حمایت ۳۵ میلیارد دلاری ایتالیا از خانواده‌ها و شرکت‌ها در برابر تأثیرات منفی کرونا

دولت ایتالیا قصد دارد با هدف کاهش تأثیرات منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا در مردم برای بازپرداخت وام‌های مسکن در این کشور یک بازه زمانی برای تنفس در نظر بگیرد. دولت آمریکا همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است از بخشی از قوانین خود عقب‌نشینی کرده تا دولت ایتالیا بتواند هزینه‌های بیشتری برای رفاه حال مردم انجام دهد. در حالی که پیش از این اقتصاد ایتالیا به مرز رکود رسیده بود، اقدامات دولت این کشور در حمایت اقتصادی از اوضاع می‌تواند هزینه‌های بالایی برای سومین اقتصاد بزرگ اروپا داشته باشد و همین مسأله باعث شده تا زنگ خطر در بازارهای مالی به صدا در بیاید. لورنزو کودبینو کارشناس ارشد سابق وزارت خزانه‌داری ایتالیا می‌گوید: اقدامات دولت این کشور باعث شده است که تولید ناخالص داخلی در ایتالیا ۱۰ تا ۱۵ درصد در روز کاهش یابد. استفانو پاتوآنلی، وزیر صنعت ایتالیا قول داده است که دولت این کشور با بودجه‌ای ۳۵.۱۱ میلیارد دلاری از خانواده‌ها و شرکت‌ها در برابر تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا حمایت خواهد کرد. وی گفت: ممکن است این اقدامات با افزایش کسری بودجه در این کشور و رسیدن آن به حدود ۳ درصد کل تولید ناخالص ایتالیا منجر شود.

داوجونز ۱۰۰۰ واحد سقوط کرد /خطر ورود به محدوده مقاومت فنی

سی‌ان‌بی‌سی: روز چهارشنبه با نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد ناکافی بودن مشوق‌های اقتصادی دولت در مقابله با تأثیرات شیوع کرونا، سهام آمریکا در همان ابتدای معاملات به شدت سقوط کردند. تا ساعت ۱۹:۱۱ به وقت تهران، میانگین صنعتی داوجونز ۱۰۸۸.۷۲ واحد یا ۴.۳۵ درصد سقوط کرد و به ۲۳۹۲۹.۴۴ واحد بازگشت. اس‌اندپی ۱۰۹.۷۱ واحد یا ۳.۸۱ درصد سقوط کرد و به ۲۷۷۲.۸۱ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک ۲۹۲.۴۵ واحد یا ۳.۵۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی است که معاملات بازارهای سهام آمریکا تا پس از نیمه شب تهران ادامه خواهد داشت. این سقوط هر سه شاخص سهام آمریکا را در مرز وارد شدن به محدوده مقاومت فنی قرار داد (سقوط ۲۰ درصدی از رکوردهای اخیر). داوجونز حالا ۱۹ درصد از بالاترین رکورد تاریخ خود که در ماه گذشته ثبت کرد پایین‌تر است. اس‌اندپی هم حالا ۱۸.۳ درصد از رکورد خود فاصله گرفته و نزدک ۱۸.۲ درصد نسبت به رکورد خود سقوط داشته است.

بازار راکد آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ

هر چند تمام بخش‌های بازار مسکن به‌طور کلی از شیوع ویروس کرونا در تهران تاثیر پذیرفته است، تعداد انگشت‌شماری از معاملات در بخش‌های مصرفی بازار مسکن موردی انجام می‌شود که اغلب مربوط به بازدیدهایی است که در اواخر بهمن یا هفته اول اسفند انجام و انعقاد قرارداد به روزهای اخیر موکول شده است. در عین حال بخش لوکس بازار مسکن که آپارتمان‌های ۱۵۰ مترمربع به بالا را شامل می‌شود، رکود فوق‌العاده سنگینی را پشت سر می‌گذارد و انجام معامله فروش در این بازار تقریبا متوقف شده است.

به نقل از دنیای اقتصاد؛ واسطه‌های ملکی معتقدند طبقه مرفه و دهک‌‌های بالای جامعه که متقاضی خرید آپارتمان‌های لوکس‌متراژ هستند، در هیچ شرایطی حاضر نیستند کار یا معامله را به سلامت خود ارجحیت دهند. آنها از بابت اینکه از هرگونه تغییرات احتمالی آتی مسکن ممکن است متضرر شوند، نگرانی چندانی ندارند و قیمت تمام شده آپارتمان برای آنها چند درصد بیشتر یا کمتر، تفاوت چندانی ندارد. در نتیجه به سادگی می‌توانند قید خرید را بزنند و آن را به زمان مناسب‌تری موکول کنند. این در حالی است که معدود متقاضیان مصرفی مسکن که هنوز در بازار در حال جست‌وجو هستند، از اینکه قیمت مسکن پس از شروع سال جدید مشمول تورم جدیدی شود، نگران هستند و با توجه به اینکه به سختی توانسته‌اند قدرت خرید خود را برای ورود به بازار تقویت کنند و حتی یکی ۲ درصد افزایش قیمت هم برایشان معنادار است، تلاش می‌کنند در صورت امکان خرید خود را در بازار شب عید انجام دهند.

07-02

رشد اقتصادی نا امیدکننده کشورهای اروپایی!

مرکز آمار اروپا از رشد صفر درصدی اقتصاد آلمان در سه ماهه پایانی سال خبر داد. به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، نتایج نهایی ارزیابی رشد نشان می دهد، در آخرین فصل سال ۲۰۱۹ متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو ۰.۱ درصد و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۲ درصد بوده که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه سوم در منطقه یورو ۰.۲ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. هم چنین رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به دسامبر در سطح منطقه یورو به طور متوسط یک درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط ۱.۲ درصد بوده است. در بین کشورهای اروپایی، بیشترین رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم سال متعلق به ایرلند با ۱.۸ درصد بوده و پس از این کشور، مالت با ۱.۷ درصد و رومانی با ۱.۵ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین رشد اقتصادی مربوط به یونان و فنلاند بوده که رشد منفی ۰.۷ درصدی را تجربه کرده اند. رشد آلمان نیز طی این مدت صفر درصد اندازه گیری شده است. در بین دیگر کشورهای اروپایی، رشد سه ماهه چهارم دانمارک ۰.۲ درصد، ایتالیا منفی ۰.۳ درصد، بلژیک ۰.۳۸ درصد، فرانسه منفی ۰.۱ درصد و اتریش ۰.۲۵ درصد اندازه گیری شده است.

کدام کسب و کار‌ها می‌توانند سه ماه قسط خود را با تاخیر بدهند؟

عناوین بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند و شامل امکان بهره مندی از تعویق پرداخت تسهیلات در اسفند ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ شده‌اند، به شرح زیر است؛

۱. مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۲. مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین‌راهی (و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)

۳. حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

۴. دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

۵. تولید و توزیع پوشاک

۶. تولید و توزیع کیف و کفش

۷. مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

۸. مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

۹. مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی

۱۰. مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی

گفتنی است مراتب به قید فوریت به تمامی واحدهای بانک‌ها و مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل می‌آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
والله هرکاری میکنید نصف ونیمه و نا کارآمد و با اما واگر است تکلیف ما چیست که درصنف نان فطیر هستیم و الان با اینکه نانوایی ها بازاست پنجاه در صد فروشمان پایین آمده و وامی را که از صندوق وبانکها را گرفتهایم نمی توانیم برگردانیم چون واقعا وضعیت کسب وکار اسف بار است خواهشا دربحث مهلت سه ماهه تمام صنوف وافرادی که وام دریافت کردهاند مشمول مهلت سه ماهه پرداخت نمایید
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
البته دولت ما هم با افزایش مالیات از مردم و کسب و کار مردم حمایت میکنه
قول میدم در موضوع تعطیلی برای کرونا هرچقدر دولت ایران از مردم ایران حمایت مالی کنه چند برابر آن دو ماه بعدش میاد روی قبض های برق ، گاز ، آب ، تلفن ، مالیات ، عوارض ، .....

راضی به زحمت دولت فشل نیستیم
یکی هم به داد خود دولت برسه معنی این لیست بلند بالا این است که بخش بزرگی از اقتصاد خرد وپرداخت کننده مالیات حداقل امسال توان پرداخت مالیات ندارد وتمام پیشبینیها درمورد درامد مالیاتی وقطع وابستگی به نفت دچار تزلزل میشود .ازطرفی با توجه به کاهش قابل توجه مصرف بنزین ودر نتیجه کاهش درامد دولت پرداخت یارانه معیشتی هم با اشکال جدی مواجه میشود. در این شرایط عزم ملی وهماهنگی مردم ودولت ونهادهای قدرت از اوجب واجبات است
افتاب لب بومه
بورس کارش تمومه
حال آدم بهم می خورد از ضرر مالی می نویسید؟ چرا از مرگ ده ها پرستار و پزشک و دیگر پرسنل بهداشت و درمان چیزی نمی نویسید؟ چه کسی جواب خانواده آنان را می دهد؟ آن روزی که جوانان بروی مین می رفتند با خانواده هاشان می رفتند؟ چرا قم قرنطینه نشد؟ کسی که مانع قرنطینه قم شد کجاست؟ چرا جواب مردم را نمی دهید؟
بعد مقامات ما برای اینکه نخوان هیچ هزینه ی بدن حاضر به اجرای قرنطینه نیستن
عاقااااااااا روی همه کسب و کارا تاثیر مستقیم گذاشته چرا تفکیک میکنی؟؟؟؟همه از نون در آوردن افتادن.یعنی شما خدای مدیریت بحرانی...
بقیه آدم نیستن؟؟؟ من الان به خاطر کرونا نمی تونم طلبهامو بگیرم و قسطهای بانک مسکن عقب افتاده . این چه وضعیه ؟؟ چی میشد همه اقساط بانکا دو ماه تاخیر می افتاد.؟؟امان از بی تدبیری. وقتی تموم ادارات تق و لق هستند من پیمانکار چجوری طلبمو بگیرم قسط بدم خرج خونه بدم؟
انها پول وامكانات دارند حمايت ميكنند متاسفانه پزشكان چيني ميگويند علم پزشكي در ايران سطح بالايي دارد ولي امكانات پزشكي نداريم
چین 80 درصد مالیات کسب و کار ها را بخشیده شما میخواهید چیکار کنید؟؟؟
مثلا ما وام مسکن از بانک خصوصی با نرخ بالا گرفتیم چرا مشمول نیستیم؟ کاش بانک ها هم برای یک تا سه ماه تاخیر را قبول میکردند.
دولت ما هم میگه فقط دستارو بشور ..... هر بودجه ای هم تعیین کنند در سه سوت به حکم خداوند غیب میشود ..... همش مسخره بازیه ....
بيفايده س در يك كلام
بسیار بعید میدونم‌ اینبار کشور از بار متلی و رگود کرونا بیرون بیاد.
روزهای بسیار سختی در پیشه
باسلام وخسته نباشید خدمت همه عزیزان بعدچند سال آپارتمان گرفتم 60میلیون ازبانک مسکن وام برداشتم 140ملیمون بازپرداختش هست بااین اوضاع کاری واین بیماری خداییش حداقل این وام های بانک مسکن رو هم سه ماه عقب بندازین تاکمی نفس بکشیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل