بازدید 3982

واگذاری‌های عجیب، بلای جان هپکو

این روزها که اخبار کرونا بر همه حوزه ها سایه افکنده است اقدام عجیب و تامل برانگیز سازمان خصوصی سازی در زمینه واگذاری سهام هپکو از دیدها غافل نمانده است.
کد خبر: ۹۶۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 08 March 2020

این روزها که اخبار کرونا بر همه حوزه ها سایه افکنده است اقدام عجیب و تامل برانگیز سازمان خصوصی سازی در زمینه واگذاری سهام هپکو از دیدها غافل نمانده است.

به گزارش مهر، پس از ۱۳ سال که از خصوصی سازی شرکت هپکو می‌گذشت و پس از آنکه یک سهامدار حقیقی به عنوان سهامدار عمده موفق شد ۶۲ درصد از سهام این شرکت را در فرایند خصوصی سازی در سال ۸۵ در اختیار بگیرد، رفته رفته هپکو به سمت عدم تولید و تعدیل کارگران حرکت کرد. تا آنکه نهایتاً در پاییز امسال طبق دستور رئیس جمهور، واگذاری هپکو ملغی اعلام شد و سهام مذکور دوباره به دولت بازگشت تا اینکه توسط سازمان خصوصی مجدداً تصمیم گیری شود و به یک سهامدار دارای اهلیت واگذار شود.

از حدود ۳ ماه پیش که سهام مذکور از آقای احمدپور (سهامدار سابق) اخذ شد و به دولت بازگشت، امیدواری هم به مردم و سهامداران بازگشت. اما طی روزهای گذشته اتفاقات عجیبی پیرامون شرکت هپکو در حال شکل گیری است. از امضای تفاهم نامه همکاری شرکتی بدون خط تولید با قرارگاه خاتم الانبیا سپاه و مصاحبه جنجالی استاندار مرکزی تا اقدام مشکوک سازمان خصوصی سازی در واگذاری سهام شرکت تنها بخشی از اتفاقاتی است که سهامداران این شرکت و کارگران را بیش از پیش نگران کرده است.

عرضه ۰.۹۹ درصدی سهام توسط سازمان خصوصی سازی در حالی در روز شنبه ۱۰ اسفند ماه ۹۸ صورت گرفته است که هیئت واگذاری هپکو از عرضه سهام اظهار بی اطلاعی می‌کند. البته لازم به ذکر است که عرضه‌های زیر یک درصد نیازی به مجوز هیئت واگذاری نداشته، اما مساله این است که روند عرضه قطره چکانی سهام با تصمیم سازمان خصوصی سازی و بدون اطلاع هیئت واگذاری که باعث کاهش سهام مدیریتی دولت به صورت تدریجی خواهد شد قرار است چه کمکی در راستای کمک به مشکلات هپکو کند؟

این در حالیست که ارزش تقریبی عرضه حدود یک درصدی سهام، عددی معادل ۹۷ میلیارد تومان است که طبق قانون یک درصد از فروش به حساب سازمان خصوصی سازی و مابقی آن به خزانه دولت واریز خواهد شد.

افزایش بی ضابطه قیمت سهام هپکو

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند طی دوماه اخیر در حالیکه طبق آخرین گزارشات مالی، تولید شرکت به صفر رسیده و زیان انباشته ای معادل ۷۷۰ میلیارد تومان در شرکت وجود دارد سازمان خصوصی سازی را با انتشار اخبار تبلیغی که هیچیک به واقعیت شرکت نزدیک نبوده است ارزش هر عدد سهام را از ۷۰ تومان به ۴۶۳ تومان رسانده تا نقدینگی حاصل از عرضه ادامه دار این سهام را با توجه به مشکلات کشور در کسری بودجه صرف بودجه‌های جاری دولت کند.

به نظر می‌رسد با وجود عدم شفافیت در حل مشکلات هپکو، آینده این شرکت با حرف و حدیث‌های گوناگون مواجه شده است که ادامه روند فعلی نه تنها مشکلات هپکو را حل نخواهد کرد بلکه روز به روز بر مشکلات آن خواهد افزود.

نام هپکو که در سال‌های نه چندان دور به‌واسطه تعداد و کیفیت تولید و اشتغال‌زایی قابل‌قبول بر سر زبان‌ها بود، اینک و در سال‌های اخیر در پی واگذاری غیراصولی به شرکت‌ها و افراد بدون اهلیت، از مسیر اصلی خود خارج شده و حال امروز هپکو هیچ شباهتی به سال‌های قبل از واگذاری ندارد.

واگذاری‌های عجیب، بلای جان هپکو

لازم به ذکر است، شرکت هپکو اراک که اولین و بزرگترین کارخانه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و معدنی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود در سال ۸۵ توسط سازمان خصوصی سازی به صورت مزایده به شرکتی تحت عنوان واگن‌سازی کوثر واگذار شد تا خصوصی سازی در ایران شکل جدی تری به خود بگیرد. این واگذاری مقدمه آغاز مشکلات و حاشیه‌های فراوان هپکو از جمله عقب افتادن اقساط و دستمزد کارگران بود؛ تا جایی که با ادامه مشکلات مدیریتی این شرکت در سال ۹۵ از مالکیت واگن سازی کوثر خارج و به شرکت هیدرو اطلس واگذار شد. با این حال مشکلات هپکو همچنان به قوت خود باقی ماند و این خریدار از مالکیت هپکو انصراف داد.

پس از کش و قوس‌های فراوان و ادامه روند اعتراض کارگران شرکت با دستور مؤکد و فوری رئیس جمهور در شهریور ماه ۹۸ این شرکت به سازمان خصوصی سازی بازگشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار