بازدید 26529

نقشه پراکندگی مشارکت مردم در انتخابات مجلس

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ جمعه دوم اسفندماه برگزار شد و به صورت میانگین ۴۲.۵۷ درصد از واجدین شرایط در این انتخابات مشارکت کردند؛ انتخاباتی که ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد با پیروزی قاطع اصولگرایان همراه بوده است.
کد خبر: ۹۶۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 03 March 2020
به گزارش «تابناک»، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی مسئولان امر، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۰.۶۶ درصد مشارکت بالاترین سطح از مشارکت و استان تهران با ۲۶.۲۴ درصد پایین‌ترین سطح از مشارکت را به خود اختصاص دادند.

در این انتخابات و به صورت کلی چهار استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام را باید در دسته استان‌های با بالاترین میزان مشارکت دسته بندی کرد که بیش از ۵۷ درصد از واجدین شرایط در این استان‌ها پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و رأی خود را به صندوق انداختند.

پس از این چهار استان که البته از استان‌های حاشیه‌ای و محروم کشور نیز هستند، استان هایی، چون هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و گلستان چهار استان دیگری بودند که نه به اندازه چهار استان اول، اما بیشتر از استان‌های دیگر کشور در این انتخابات شاهد مشارکت مردمی بودند.

به صورت مشخص در این استان‌ها مردم بین ۵۰ تا ۵۷ درصد در انتخابات مشارکت داشتند؛ استان‌هایی که مردمانش همانند چهار استان دارای بالاترین میزان مشارکت، از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برند و می‌توان این چهار استان را نیز در زمره استان‌های کمتر برخوردار کشور قرار داد.
 
نقشه پراکندگی مشارکت مردم در انتخابات مجلس

پس از هشت استانی که از آن‌ها یاد شد، شهروندان استان‌هایی دیگری، چون بوشهر، فارس، کرمان، یزد، خراسان رضوی، سمنان، مازندران، لرستان، همدان، زنجان، اردبیل و آذربایجان غربی قرار گرفتند که کمتر از هشت استان قبلی، اما بیشتر از یازده استان دیگر در انتخابات مشارکت داشتند و در این استان‌ها مشارکت ۴۳ درصد تا ۵۰ درصد به ثبت رسید.

همچنین استان‌های خوزستان، اصفهان، مرکزی، قم، قزوین، گیلان، آذربایجان شرقی و کرمان هشت استانی بودند که شهروندانشان در انتخابات مجلس یازدهم مشارکت کمی را به ثبت رساندند و مشارکت در این استان‌ها از ۳۲ درصد تا ۴۳ درصد به ثبت رسید.

جدا از ۲۸ استانی که از آن‌ها یاد شد، سه استان تهران، البرز و کردستان را باید استان‌هایی دانست که شهروندانشان در این دوره از انتخابات کم‌ترین میزان مشارکت را به ثبت رساندند و از دامنه ۲۶ درصد تا ۳۲.۶۵ درصد را به خود اختصاص دادند.

در مورد سه استان با پایین‌ترین مشارکت نکته اینکه کردستانی‌ها از دو استان تهران و البرز با ۳۲.۶۵ درصد، مشارکتی بیشتری در این انتخابات داشتند و در نتیجه دو استان به نسبت برخوردار و مرکزی کشور یعنی تهران و البرز کم‌ترین میزان مشارکت را در این انتخابات به ثبت رساندند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل