بازدید 9985
۲

۱۵ راه تشخیص منابع جعلی کرونایی

در کنار هوشیاری در انتخاب و باور و اشتراک گذاری اخبار جعلی درقالب‌های نوشتاری، صوتی ، تصویری، ویدئویی و چند رسانه ای، کنترل منبع بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر: ۹۶۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 01 March 2020

به گزارش «تابناک»، دکتر مریم سلیمی، مدرس سواد رسانه‌ای، خبری و بصری در یادداشتی نوشت: در حال حاضر که بازار کرونا و شیوع و اشتراک گذاری محتواهای مربوط به آن داغ است، برخی به نام وزارت بهداشت یا به عنوان منبعی تخصصی برای اطلاع رسانی در خصوص کرونا در میدان تولید منابع و نشر و بازنشر محتوای جعلی قدم گذشته اند که باید بیش از پیش هوشیار بود.

در کنار هوشیاری در انتخاب و باور و اشتراک گذاری اخبار جعلی در قالب‌های نوشتاری، صوتی ، تصویری، ویدئویی و چند رسانه ای، کنترل منبع بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به تعداد منابع فیک و جعلی، مسئولیت‌ مهم دیگر مخاطب /کاربر، تشخیص واقعی یا فیک بودن منبع مورد رجوع است.

به این ترتیب، اول اینکه وزارت بهداشت باید معرفی دائمی از کلیه منابع واقعی خود اعم از سایت، پیام رسانه های تلفن همراه، فضای مجازی و حتی شماره پیامک و.... داشته باشد و نسبت به منابع فیک هشدار دهد. دوم اینکه وزارت ارشاد و پلیس فتا در این شرایط نظارت بیشتری بر فعالیت‌های رسانه داشته و تذکرات لازم را بدهند و در صورت نیاز برخورد نمایند. سوم اینکه مخاطب خود نیز با مولفه و شاخصهایی بتواند به تشخیص احتمالی منبع مورد رجوع بپردازد.

1.کنترل و انطباق آدرس و مشخصات کانال و... با منابع اعلامی وزارت بهداشت
2. کنترل شناسنامه یا پروفایل کانال
3. بررسی محتوای کلی کانال از جمله عدم داشتن تبلیغ و....
4. بررسی اجمالی میزان علمی بودن محتواها
5. میزان بهره گیری از مستندات در منابع
6. بررسی اجمالی میزان سوگیری یا گرایش خاص محتواها
7. پیگیری همزمان محتواها در پلتفرم‌های مختلف وزارت بهداشت و دیگر منابع موثق
8. توجه به میزان به روز بودن محتواها
9.توجه به میزان خطاها یا اشتباهات احتمالی در محتواها
10. نوع و ادبیات به کار رفته
11. میزان بازنشر محتواهای با بن مایه زرد
12. میزان وجود محتواهای غیرمرتبط
13. میزان انسجام و یکدستی در شیوه نگارشی محتوا و پوشش اخبار و....
14. کسب اطمینان از اعتبار منبع مورد رجوع توسط پزشکان یا افراد متخصص حوزه رسانه
15. کسب استعلام از اعتبار منبع از پلیس فتا یا وزارت بهداشت و...
با همان حساسیتی که برای خرید مواد غذایی به خرج می دهیم و به نوع مواد و کیفیت آنها توجه می کنیم و از آن مهم‌تر به نوع سوپرمارکت و یا مغازه مورد مراجعه توجه داریم، با همین نگاه نیز، باید به منبع محتواها و نوع محتوا و کیفیت و صحت آن دقت کنیم. همانقدر که به جسممان توجه داریم به روحمان و به منابعی که می توانند بر جسم و روح و رفتار و عملکردمان تاثیر بگذارند توجه کنیم.

ضمن پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی لازم، به هر محتوایی از هر منبعی اعتماد نکنیم و به خصوص در ارتباط با امور اقدامی و بهداشتی، به منابع مرجع و مورد وثوق مراجع کنیم، در عین حفظ آرامش و عدم هرگونه هراس. تلاش کنیم در این شرایط بخشی از راه حل باشیم نه مشکل، به طوری که در صورت نیاز به دیگران اطلاعات صحیح از منابع موثق منتقل کنیم نه اخبار جعلی و نامعتبر.

بیش از هر زمان بکوشیم سوادهای خبری، بصری، رسانه ای و سواد سلامت خود را بالا ببریم. چراکه این روزها غیر از نبرد در میدان بهداشت و سلامت، باید در میدان جنگ رسانه ای و اخبار جعلی نیز پیروز شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
هر چی دولت میگه دروغه، همه این رو میدونند.
آقایان وزارت بهداشت : رشته تحصیلی دانشگاهی داریم بنام "" ویروس شناسی پزشکی " حالی که تخصصشان این است در تمام دنیا بهشون بودجه و کمک تحقیقاتی داده میشه اما اینجا از روغن بنفشه تا پشکل الاغ را نشون میدهند اما یکی از این ها که بیش از 8 سال فقط و فقط بطور اختصاصی در مورد ویروسها تحصیل کردند نمیپرسه نظر شما چیست . مافیای بهداشت اجازه نظر دادن به هیچ تخصص دیگر را بجر رشته پزشکی ولو عمومی دانشگاه نه چندان مطرح نمیدهد . چند نفر ایمونولوزیست یا ویروس شناس پزشکی را از دانشگاههای مطرح در این چند روز آوردید که بگوید این کرونا چیست و راههای تقویت ایمنی بدن کدام است . ؟؟ کشورهای جهان الان متوجه اهمیت این رشته شدند و شما ما را فراری دادید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان