بازدید 3442

تسهیلات ارزان قیمت، راهکاری برای رونق تولید

کد خبر: ۹۶۱۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ 26 February 2020

در این اوضاع برخی از بانک‌ها تلاش کردند با ارائه ابتکارهایی به راه حل‌های خلاقانه‌ای برسند تا صاحبان کسب و کار کشور بتوانند با نرخ مناسب و بدون پیچیدگی خاصی و طی یک روال ساده تسهیلات دریافت کنند. یکی از بهترین خدمات در این خصوص که به همه فعالان اقتصادی پیشنهاد می‌شود تسهیلات ارزان قیمت بانک‌ پاسارگاد است.

به گزارش ایلنا، فقدان سرمایه مناسب یکی از موانع بسیار اصلی در عدم به ثمر نشستن بسیاری از ایده‌ها و یا کند شدن توسعه بنگاه‌های اقتصادی به شمارمی‌آید. در تمام دنیا صاحبان ایده و کسب وکار به اشکال مختلف بدنبال جذب سرمایه هستند تا کسب و کار خود را راه‌اندازی و یا توسعه دهند. شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران فرشته، بازار سرمایه و بانک‌ها از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان سرمایه در تمام دنیا هستند. در کشور ما بدون شک بار اصلی به دوش سیستم بانکی است. زیرا هنوز شتاب‌دهنده‌ها توسعه نیافته‌اند و بازار سرمایه نیز به نسبت کشورهای توسعه یافته آنقدر عمق ندارد.

علاوه بر این سرمایه‌گذاران شخصی غالبا در ایران به دلایل فرهنگی هنوز آمادگی سرمایه‌گذاری مستقیم روی پروژه‌های دیگران را ندارند. بنا به این دلایل فعالان اقتصادی نیازمند سرمایه، چشم امید اصلی‌شان به شبکه بانکی است. اما متاسفانه بسیار شنیده‌ایم و دیده‌ایم که اخذ تسهیلات از شبکه بانکی بسیار پیچیده و زمان‌بر است. نیاز به وثیقه‌های سنگین و یا ضامنین بسیار معتبر، سخت‌گیری بانک‌ها درخصوص طرح‌های توجیهی و اعتبار سنجی مشتریان و بروکراسی حاکم بر این روند از مهم‌ترین مشکلات تسهیلات‌دهی بانک‌ها است. به همین دلیل واسطه‌هایی میان بانک و متقاضی در کشور ما ظهور و بروز پیدا کردند که به‌ راحتی می‌توان آگهی‌های تبلیغاتی آن‌ها را در نیازمندی‌های آفلاین و آنلاین دید.

پرسش این است که چرا باید این چنین باشد. اگر همه چیز مبتنی بر یک روال شفاف و بدون رانت باشد آیا نیازی به این گونه واسطه‌ها وجود دارد؟ قاعدتا هر متقاضی باید بتواند به شعبه‌ای که در آن حساب دارد مراجعه کند و از شرایط و ضوابط مطلع شده و مدارک مورد نیاز بانک را تهیه کند و وام مورد نظر را دریافت کند. یا مشمول می‌شود و یا خیر؟ اگر شرایطش را ندارد هیچ واسطه دیگری نیز نمی‌تواند برای این فعال اقتصادی کاری انجام دهد. در یک دنیای شفاف همه بانک‌ها باید انواع تسهیلات و مقررات مربوط به آن‌ها را روی سایت بانک منتشر کنند و افراد متناسب با شرایط و نیاز خود نسبت به اخد آنها اقدام کنند. اما گذشته از این موضوع، قیمت تسهیلات و یا همان نرخ بهره وام‌ها نیز یکی دیگر از موانع و مشکلات فعالان اقتصادی کشور است. از یک طرف به دلیل نرخ تورم بالا نمی‌توان نرخ سود سپرده‌های بانکی را خیلی کاهش داد و به همین دلیل نیز نمی‌توان نرخ تسهیلات ارائه شده به متقاضیان را کم کرد. این نرخ همواره مورد گلایه بسیاری از کارشناسان و بازیگردانان اقتصادی کشور است. اما راه‌حل جامعی نیز در این خصوص ارائه نمی‌شود. از طرف دیگر کارمزدها و نرخ‌های پنهانی هم وجود دارد که منجر به افزایش نرخ بهره تسهیلات می‌شود. بیش‌ از آن چیزی که در ابتدا و در ظاهر به متقاضی اعلام می‌شود.

در این اوضاع برخی از بانک‌ها تلاش کردند با ارائه ابتکارهایی به راه حل‌های خلاقانه‌ای برسند تا صاحبان کسب و کار کشور بتوانند با نرخ مناسب و بدون پیچیدگی خاصی و طی یک روال ساده تسهیلات دریافت کنند. یکی از بهترین خدمات در این خصوص که به همه فعالان اقتصادی پیشنهاد می‌شود تسهیلات ارزان قیمت بانک‌ پاسارگاد است. این بانک با هدف کمک به رشد و شکوفایی چرخه اقتصاد کشور و افزایش دامنه خدمات بانکی، اقدام به اعطای تسهیلات ارزان قیمت کرده‌است. بر اساس این طرح، مشتریان متناسب با ضریب امتیازشان در بانک و با حداقل مانده روزانه یک میلیون ریال در حساب‌های جاری و کوتاه‌مدت خود مشمول برخورداری از این تسهیلات می‌شوند. شایان ذکر است به هر یک میلیون ریال در حساب‌های جاری یا کوتاه‌مدت مشتری روزانه یک امتیاز تعلق می‌گیرد. نرخ این تسهیلات 9 الی 18 درصد برای حساب‌های جاری و 18 درصد برای حساب‌های کوتاه‌مدت عادی می‌باشد. حداقل مبلغ تسهیلات اعطایی برای اشخاص حقیقی 200 میلیون ریال و برای اشخاص حقوقی 500 میلیون ریال تعیین شده‌است. اشخاص حقوقی، صاحبان مشاغل، فعالان اقتصادی، پذیرنـدگان فعـال دستگاه‌های کارت‌خوان بانک (دارای مجوز فعالیت)، مخاطبـان اصلـی ایـن طــرح هســتند و بانــک‌پاســارگاد آمــاده ارائــه تسـهیلات ارزان قیمـت بـه این اشـخاص است.

از مزیت‌های مهم طرح بانک‌پاسارگاد تسهیلات بدون محدودیت و تنوع در نرخ تسهیلات است. از مهم‌ترین مزیت‌های دیگر خدمات بانک‌پاسارگاد در این خصوص مسدود نشدن سپرده متقاضی است. در برخی از بانک‌های دیگر با طرح‌های مشابه سپرده افراد مسدود می‌شود و این بسیار مورد اعتراض صاحبان کسب و کار است. همچنین افراد مختلف شرایط گوناگونی دارند و قادر نیستند با یک شرایط و مقررات خاص تسهیلات دریافتی را برگرداند. از مهم‌ترین مزیت‌های دیگر طرح تسهیلات ارزان قیمت بانک پاسارگاد تنوع در نوع بازپرداخت وام دریافتی طبق خواسته مشتری است.

در زمینه برخورداری از امتیازهای این طرح و نحوه استفاده از آن نیز باید اشاره کنیم که دارا بـودن یکـی از انـواع حسـاب‌های قـرض‌الحسـنه جـاری یـا سـپرده سـرمایه‌گذاری کوتـاه‌مـدت عـادی نــزد شــعبه‌های بانــک و همچنین دارا بـودن امتیـاز لازم در حسـاب‌های قـرض‌الحسـنه جـاری یـا سـپرده سـرمایه‌گذاری کوتـاه مـدت عـادی از شرایط دریافت این تسهیلات است. بدیهی است  ارائه مدارک لازم، ارائه تضمین یا وثیقه مورد قبول بانک و گواهی فعالیت صنفی و اعتبارسنجی از سوی بانک از دیگر مقررات استفاده از طرح تسهیلات ارزان قیمت بانک پاسارگاد است.

با توجه به نیاز شدید بنگاه‌های اقتصادی، استارت‌آپ‌ها و صاحبان کسب و کار به نقدینگی و سرمایه امیدواریم سایر بانک‌ها نیز طرح‌های مشابهی را ارائه کنند تا بخشی از مشکلات اهالی کسب و کار در شرایط سخت کنونی اقتصاد کشور برطرف شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان