بازدید 6434

قیمت واقعی هر ماسک چقدر است؟

در 1 اسفند ماه سال جاری سید حسین صفوی مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی طی مصاحبه ای گفت: ۱۵ تولید‌کننده ماسک در کشور، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز کشور است.
کد خبر: ۹۶۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ 23 February 2020

ویروس کرونا چند روزی است که به ایران رسیده است و عده ای نیز به صورت قطعی مبتلا به این ویروس شده اند و عده ای نیز مشکوک به مبتلا شدن به این بیماری هستند. متاسفانه در این بین چند تن از هموطنان نیز فوت شده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، با این نگرانی که مردم از این ویروس کرونا پیدا کرده اند، به دنبال راه های پیشگیری از آن هستند. بیشتر افراد یکی از ساده ترین راه ها جهت جلوگیری از انتقال ویروس را استفاده از ماسک می دانند. راهی که به گفته متخصصین نمی تواند مانع انتقال ویروس باشد و تنها راه این است که از افراد مشکوک فاصله گرفت و نکات بهداشتی چون شستشوی مرتب دست ها را انجام داد.

به هر صورت علیرغم همه توصیه ها باز هم مردم استفاده از ماسک را ترجیح می دهند و به همین دلیل تقاضا برای این کالای بهداشتی افزایش یافته است. طبق قانون اقتصاد، هنگامی که تقاضا برای یک کالایی افزایش می یابد و عرضه آن ثابت باقی می ماند طبیعتاً قیمت آن کالا به شدت افزایش یافته و حتی برای آن بازار سیاه هم تشکیل می شود. ماسک نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

یکی از مخاطبان به تابناک اقتصادی گفت: 3 عدد ماسک که تا سه چهار روز پیش قیمتش 6 هزار تومان بود الان به 45 هزار تومان رسیده است.

قیمت واقعی ماسک چقدر است؟

سازمان غذا و دارو در بخشنامه‌ای قیمت فروش ماسک را به صورت رسمی به داروخانه‌ها و مراکز پخش اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه سازمان غذا و دارو، قیمت فروش هر عدد ماسک 4100 ریال می باشد.

قیمت واقعی هر ماسک چقدر است؟

مقایسه قیمت واقعی ماسک با قیمتی که هم اکنون به فروش می رسد نشان می دهد که قیمت فروش هر ماسک تقریباً 35 برابر قیمت واقعی آن می باشد.

وضعیت تولید ماسک در ایران چگونه است؟

تا قبل از ورود ویروس کرونا به ایران و متعادل بودن میزان مصرف ماسک، وضعیت تولید این کالای بهداشتی به گونه ای بود که جوابگوی میزان مصرف بود.

در 1 اسفند ماه سال جاری سید حسین صفوی مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی طی مصاحبه ای گفت: ۱۵ تولید‌کننده ماسک در کشور، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز کشور است.

بنابراین روزانه یک میلیون و 500 هزار عدد ماسک در کشور تولید می شود و در شرایط فعلی به نظر می رسد که این 15 تولیدکننده می توانند از ظرفیت های تولید مغفول مانده خود استفاده کنند و بازار را به شرایط عادی بازگردانند. نکته مثبت در تولید ماسک این است که کلیه مواد اولیه آن در داخل تولید می شود. موضوعی که کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای به آن اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین نکته در تولید ماسک در کشور این است که مواد اولیه آن در کشور تولید می‌شود و تولیدکنندگان ماسک به مواد اولیه خارج از کشور نیاز ندارند. از این‌رو می‌توان مشکلات احتمالی تولید را با سرعت حل کرد تا تولید انواع ماسک‌ها با سرعت و با توجه به درخواست مردم و بیمارستان‌ها انجام شود.

ممنوعیت صادرات و توزیع رایگان ماسک دو روش پایین آوردن قیمت

سازمان غذا و دارو به منظور تامین بازار داخلی و کاهش قیمت ماسک طی بخشنامه ای در مورخه 2 اسفند ماه 1398 صادرات ماسک را ممنوع کرد. در این بخشنامه آمده است:

با توجه به اعلام آمادگی هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران به خرید نقدی اقلام فروش و تحویل فوری روزانه ۵۰ درصد ظرفیت تولید روزانه کارخانه ‌ای تولیدی و توزیع از طریق هیأت امنای ارزی تا اطلاع ثانوی الزامی می باشد. هرگونه توزیع در سامانه توزیع سازمان غذا و دارو به صورت روزانه و برخط ثبت شود و هرگونه صادرات ماسک جراحی از هر طریق و تحت هر عنوان و تعرفه گمرکی ممنوع است و کارخانجات موظف هستند اقلام مذکور را با حداکثر ظرفیت کارخانه تولید کنند.

قیمت واقعی هر ماسک چقدر است؟

همچنین برای کاهش قیمت ماسک و مقابله با هر گونه احتکار، سعید نمکی وزیر بهداشت طی مصاحبه ای اعلام کرد که ماسک به صورت رایگان توزیع خواهد شد. وی گفت: ما آن قدر ماسک را در بازار توزیع می کنیم و ماسک رایگان به مردم می دهیم که سودجویان از رفتار خود پشیمان شوند. همچنین مهدی یوسفی رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: هیات امنا اقدام به خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی می‌کند و آن را برای توزیع رایگان بین خانواده‌ها در سراسر کشور در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها