بازدید 9213

ارتقای آگاهی و اطلاعات به جای ترس از کرونا

یک مدرس سواد خبری و بصری گفت: از روشهای بصری به خصوص در قالب اینفوگرافیک و موشن اینفوگرافیک برای ارتقای آگاهی و اطلاعات عامه جامعه جایگزین ترس از کرونا استفاده شود.
کد خبر: ۹۶۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷ 22 February 2020

به گزازش «تابناک»، دکتر مریم سلیمی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی ارتقای آگاهی و اطلاعات تک تک افراد جامعه یک ضرورت است گفت: در این میان استفاده از قالب‌های مختلف بصری می تواند اثربخش تر از سایر روشها باشد. از این جمله استفاده از اینفوگرافیک و موشن اینفوگرافیک یا همان اینفوگرافیک متحرک و همچنین انواع کمیکهای مبتنی بر واقعیت در یک روایت داستانی ولی اثرگذار است.

وی افزود: اینفوگرافیک و موشن اینفوگرافیک از این رو مورد تأکید هستند که جزئیات بیشتری از آنها به ذهن مخاطب می ماند و اثرگذار است.

  • نیاز به برنامه جامع اطلاع رسانی کرونا و تشکیل ستادی در همین خصوص

این دکترای علوم ارتباطات بر لزوم بهره گیری از برنامه جامع اطلاع رسانی و تشکیل ستادی در این خصوص با سرپرستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تأکید کرد.

  • تعیین سخنگو

وی افزود: باید وزارت بهداشت سخنگویی را برای اعلام آمار مربوط به تعداد مبتلایان، درگذشتگان و... ناشی از این بیماری تعیین کند. اعلام آمار می تواند به صورت هفتگی و حتی در قالب اینفوگرافیک صورت گیرد.

  • تهیه اینفوگرافیک‌ها و موشن گرافیک‌ها و کمیک‌های اثرگذاری برای آموزش به مردم

این مدرس دانشگاه از مرکز اورژانس، پزشکی قانونی، هلال احمر و... کلیه واحدهای مشابه خواست تا در انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به کرونا ضمن تشکیل تیمی در این خصوص، به تهیه اینفوگرافیکها و موشن گرافیکها و کمیکهای اثرگذاری برای آموزشهای لازم و انتشار گسترده آن در جامعه یاری بگیرند، همچنین در برابر اخبار، تصاویر و ویدئوهای جعلی نیز واکنش مناسب و به موقعی داشته باشند.

  • برگزاری ورک شاپ تولید آثار اینفوگرافیک و موشن گرافیک مرتبط با کرونا

وی افزود: حتی وزارت بهداشت می تواند ورک شاپی را برای تولید اینفوگرافیکها و موشن گرافیکهایی هدفمند و با اطلاعات دقیق و صحیح برگزار نماید.

این مدرس اینفوگرافیک و نیوزگرافیک تأکید کرد: اینفوگرافیکها و موشن گرافیکها و... تولیدی بهتر است از طریق منابع رسمی مرتبط تهیه و در اختیار رسانه ها و مردم قرار گیرد، چراکه تناقض در آمار و اطلاعات خود می تواند سردرگم کننده باشد.

سلیمی اضافه کرد: اخیراً وزارت بهداشت تحت عنوان کمپین اطلاع رسانی ، مخاطبان را به کانال وزارت بهداشت هدایت می کند که ضمن تأیید این حرکت ولی تأکید می شود که محتوای مربوطه تا حد ممکن تصویری بود و از تاکتیکها و تکنیکهای هوشمندانه و اثرگذارتری در این میان استفاده شود. هر میزان این فضا  به سمت علمی شدن ولی با روایت و زبان و بیانی قابل درک برای مردم هدایت شود، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. (به خصوص با توجه به جو روانی و اعتمادی فعلی موجود در جامعه)

وی تأکید کرد: تک روی سازمانی، فردی و... در مسیر اطلاع رسانی مربوط به کرونا یا هرگونه مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی می تواند مخرب باشد، لذا اطلاع رسانی، اطلاع یابی و هرگونه واکنشی از سوی وزارت بهداشت و سازمانهای تابعه و همکار (در تهران و سراسر کشور) باید به طور منسجم و هماهنگ صورت گیرد تا در مسیر ارتقای اطلاعات و آگاهی بخشی صدای واحدی از این سازمانها شنیده شود.

وی با تأکید بر اینکه گرافیکها از جمله اینفوگرافیکها می توانند در قبل، حین و بعد از بحران یاری گر باشند، از این وزارتخانه خواست تا با همکاری آموزش و پرورش و آموزش عالی و واحد آموزش و بهداشت و سلامت سازمانهای مختلف به یاری روشهای متفاوت به ویژه اینفوگرافیک، ضمن اطلاع رسانی در خصوص گروههای سنی در خطر و میزان ابتلا به آن، افراد را با نحوه پیشگیری و مواجهه با آن آشنا کنند. ذکر نکاتی در حوزه نحوه شست و شوی دستها، نوع تغذیه، رعایت نکات بهداشتی و درمانی و... در قالب بصری می تواند یاری گر باشد.  

  • همیاران سلامت

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: یاری گرفتن از دانش آموزان به عنوان همیاران سلامت برای انتقال اطلاعات به محیط های خانواده ها و تلاش برای افزایش احساس مسئولیت اجتماعی در افراد و خانواده ها می تواند یاری گر باشد.

این مدرس سواد رسانه ای افزود: در انتقال اطلاعات به کلیه گروههای هدف باید ضمن پرهیز از هرگونه ترس، از روشهای موثر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و خبررسانی استفاده شود.

همچنین از شهرداریها خواست تا ضمن کمک به جریان اطلاع رسانی به یاری اینفوگرافیک و موشن گرافیک، بیلبوردها و تلویزیونهای شهری و نیز  نمایشگرها و تابلوهایی را در محیط مترو، بی آر تی و... را به امر اطلاع رسانی اختصاص دهد.

 

  • ارتقای سواد خبری، بصری و رسانه ای افراد جامعه

وی از رسانه ها خواست تا ضمن دقت در انتشار اخبار و اطلاعات صحیح و دقیق از منابع مرجع و پرهیز از اشاعه هرگونه خبر، تصویر و ویدئویی جعلی، موجبات ارتقای سواد خبری، بصری و رسانه ای افراد جامعه را فراهم کنند.

سلیمی همچنین خواستار، پرهیز خانواده ها از انتقال هرگونه استرس به فرزندان به خصوص کودکان شد و گفت: باید آگاهانه، هوشیارانه و مسئولانه در برابر اخبار مربوط به کرونا عمل کرد و در این میان مراقب صدمات احتمالی به کودکان به خصوص به لحاظ روحی و روانی بود.

وی از خانواده ها خواست در خرید مایحتاج، لوازم بهداشتی و درمانی و... متأثر از اخبار جعلی و...، به طور افراطی و احساسی عمل نکنند چراکه نتایج آن کل کشور را از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و... متأثر خواهد کرد.

وی ضمن تأکید بر عزم ملی برای آموزشهای همگانی به یاری مراکز بهداشتی و درمانی و سرای محلات و...، تلاش کنیم تا به جای ترس، هوشیاری، آگاهی و توصیه به مراقبت بهتر و بیشتر خود و اطرافیان را به یکدیگر هدیه دهیم.

این پژوهشگر ارتباطی اضافه کرد: شکل گیری کمپین های دست ندهیم و...، از روشهای اثرگذاری بودند که اخیراً شکل گرفتند که برآیند این حرکتها و توجه دهی بیشتر به مردم برای حضور ایمن و سلامت در مراکز و اماکن عمومی و... باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اطلاع رسانی در خصوص نکات بهداشت و درمانی با تأکید بیش از پیش به کلیه مراکزی که با تغذیه و سلامت مردم سروکار دارند، باید جدی تر مدنظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: پیشگیری و مقابله و مواجهه آری، ترس و هراس افکنی خیر.

وی از سازمان‌ها خواست ضمن اطلاع رسانی های مربوط به روش‌های پیشگیری از کرونا و انجام اقداماتی در همین راستا، اقدامات انجام شده را نیز به کارکنان خود اعلام نمایند. پرتال‌های درون سازمانی نیز محیط مناسبی برای انتشار و بازنشر اینفوگرافیک هایی برای اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی در حوزه بیماری کرونا ست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان