بازدید 12002

فاز جدید مذاکرات دستمزد و استخراج هزینه زندگی

کمیته دستمزد شورای عالی کار، عصر امروز با دستور کار تعیین هزینه معیشت کارگران در سال جاری تشکیل جلسه می دهد.
کد خبر: ۹۶۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 19 February 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از مهر، کمیته دستمزد شورای عالی کار، عصر امروز (چهارشنبه ۳۰ بهمن) با دستور کار تعیین هزینه معیشت سال ۹۸ با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و وزارت کار تشکیل جلسه می‌دهد.

هزینه سبد معیشت کارگران با استناد به گزارشات مرکز آمار از آخرین قیمت اقلام و تورم کالاها تعیین می‌شود و به عنوان ورودی جلسات دستمزد سال آینده کارگران خواهد بود.

بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد سالانه کارگران باید با توجه به نرخ تورم به اندازی باشد که زندگی یک خانواده کارگری را تأمین کند.

نمایندگان کارگری بر این باورند در حال حاضر دستمزد فقط ۳۰ درصد از هزینه‌های زندگی کارگران را پوشش می‌دهد و فاصله دستمزد تا معیشت حدود ۷۰ درصد است.

در سال گذشته هزینه معیشت خانوار ۳.۳ نفره کارگری سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و حداقل دستمزد کارگران نیز یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان تعیین شد.

هزینه معیشت که در جلسه امروز کمیته دستمزد یا طی روزهای آینده نهایی می‌شود، به عنوان مبنای تعیین دستمزد در جلسات شورای عالی کار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

بر این اساس، در ۲۸ اسفندماه سال گذشته پس از تشکیل چندین جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی، سرانجام دستمزد سال ۹۸ کارگران برای «حداقلی بگیران» (کارگرانی که در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند) با افزایش ۳۶.۵ درصدی، یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان تعیین شد.

همچنین دستمزد کارگران دارای بیش از یکسال سابقه کار که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند، به میزان ۱۳ درصد نسبت به حقوق پایه ۹۷ به اضافه ۲۶۱ هزار ۱۱۸ تومان، افزایش یافت.

دستمزد سال آینده کارگران در روزهای پایانی اسفند در قالب چانه زنی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت نهایی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی