بازدید 15862
۸

چند میلیون خانوار تک نفره داریم؟

طبق آخرین آمار رسمی مرکز آمار ایران، در کشور٢۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۵ خانوار زندگی می‌کنند که البته این آمار مربوط به آخرین سرشماری در سال ۹۵ است و اکنون در ادبیات مسئولان مرتبط از عدد ۲۵ میلیون خانوار استفاده می‌شود. حالا یک مسئول در سازمان بهزیستی کشور ضمن هشدار نسبت به افزایش خانوار‌های تک نفره، عدد و آمار آن‌ها را حدود ۵/۵ میلیون نفر بیان می‌کند.
کد خبر: ۹۶۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳ 19 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، اگرچه نسبت این رقم در برابر آمار کشورها به ویژه در حوزه اروپا بسیار کمتر است اما برخی کارشناسان معتقدند شرایط به سویی در حال حرکت است که آمار خانوارهای تک نفره رو به افزایش است.

نتیجه سیاست های غلط

معصومه توکلی، رئیس گروه توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی معتقد است:
خانوارهای تک نفره در نتیجه برنامه‌ریزی‌های نادرست به وجود آمده‌اند.
افرادی که به شکل انفرادی زندگی می کنند یک خانوار تک نفره به شمار می آیند و الصاق لفظ خانواده به این افراد صحیح نیست. او می‌گوید: در بسیاری از مواقع یک زن یا مرد در اثر مرگ یا متارکه، شریک زندگی خود را از دست می دهد و از شکل خانواده به خانوار تک نفره تبدیل می شود.

خانوارهای تک نفره چگونه پدید می آیند؟

وی ادامه می دهد: دانشجویانی که به تنهایی در محل تحصیل خود زندگی می کنند، یک خانوار تک نفره هستند، اما پس از برگشت به جمع خانواده و شهر مبدأ عضو خانواده به شمار می آیند. پیشگیری نکردن از وقوع حوادث مختلف و ناکارآمد بودن سیستم امداد تا موضوعاتی مانند طلاق و فوت و مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری خانوارهای تک نفره محسوب می شوند.وی با اشاره به این که در حوزه خانوارهای تک نفره بررسی های کامل و جامعی را در اختیار نداریم، می گوید: هم اکنون حدود 5.5 میلیون خانوار تک نفره در ایران زندگی می کنند، اما به این آمار نمی توان استناد کرد.

آمار اروپایی

در همین زمینه مرور آمارخانوارهای تک نفره اروپایی هم خالی از لطف نیست. داده‌های دفتر آمار کمیسیون اروپا، یوروستات نشان می‌دهد تعداد خانوارها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ۱۹۹ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶ به رقم ۲۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است. در این بین خانوارهایی که از یک نفر تشکیل شده ۳۳ درصد رقم مذکور را شامل می شود. در سوئد نیمی از خانوارها، معادل ۵۲ درصد، تنها از یک فرد تشکیل شده است. سوئد از این نظر مقام نخست را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. پس از سوئد کشورهای لیتوانی و دانمارک به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفته اند. همچنین ۲۵ درصد خانوارها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از یک زوج بدون فرزند تشکیل شده است.

نکند که فرهنگ شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این زمینه اظهارنظر کرده و هشدار داده است. علی کرد گفته است: تنها زیستی می‌تواند خواسته یا ناخواسته و بنا به دلایلی همچون افزایش سن ازدواج، طلاق، فوت والدین، مشکلات اقتصادی، تحصیل و مهاجرت باشد؛ اما طی سال‌های اخیر زندگی مجردی افزایش یافته و بیم آن می‌رود که به فرهنگ تبدیل شود و بنیان خانواده‌ها را دچار چالش کند. او با یادآوری این که با افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج، زندگی مجردی، خانواده‌های تک نفره و پدیده تنها زیستی در کلان شهرها به‌ویژه تهران افزایش یافته است، می گوید: عواملی مانند گسست جامعه، پدیده شهرنشینی، افزایش سن ازدواج و بی‌رغبتی به آن، تغییر کارکرد خانواده و شکاف نسلی در گسترش خانواده‌های تک نفره موثر بوده و به‌دلیل آن که در کلان شهرها فرصت بیشتری برای اشتغال و تحصیل وجود دارد، بنابراین جوانان با مهاجرت به زندگی مجردی و تنهازیستی خو می گیرند و تمایلی به ازدواج و زندگی متاهلی از خود نشان نمی‌دهند. راهکار این نماینده مجلس، همان تسهیل ازدواج است که البته در این زمینه قانون هم وجود دارد اما خاصیتی ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۸
خانوارهای تک نفره محصول دو موضوعند اول وضع اسفبار اقتصادی مردان دوم قوانین فمینیستی و مخرب در مورد خانواده که برای مردها ریسک کامل است و همه چیز معطوف به انصاف زن می شود که تشخیص آن با وضع امروزی جامعه ممکن نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
یعنی زندگی خانوادگی در صورتی ممکن است که زن بیچاره و مقهور مرد باشه پس همون تک نفره رو عشق است تو اون ور دنیا - منم این ور دنیا - بزار آروم باشه دنیام
بهترین فرهنگ است و انشاالله من این را در زندگیم پیاده سازی خواهم کرد. جوانان ایرانی را هم به این مهم تشویق می کنم.
فک می کردم تنها تک نفره ام!
دلا خو کن به تنهایی که از تن ها بلا خیزد... ملاحظه بفرمایید تنها زیستی از قرنها پیش توصیه شده است.
در کشورهای پیشرفته افراد از 18 سالگی به بعد می توانند آزاد کار و زندگی کنند و الزامی ندارند که تا ابد بیخ ریش والدین باشند.
متاسفانه در ایران پدر و مادر بدبخت تا دم مرگ باید مراقب بچه ها باشند این درسته؟؟؟
فقط تسهیل ازدواج اونم با وام 100 میلیونی و کلی قسط ؟؟؟ شغل ، مسکن ، معیشت مطمئن و فارغ از اینکه شب بخوابی و صبح بلند شی ببینی ... پس چی !!! به شخصه خیلی ها پشیمونن که کلا ً کاش به دنیا نمیومدن و حال آنکه خیلی از اینان به درستی صلاح نمیدانند که بنده خدای دیگری رو به اسم ازدواج وارد این همه مشکلات که اکثرا ً فرجام خوبی نداره بکنند
این هم از دستاوردهای دولت هست چرا نمیاد این افتضاحات رو بگه.
با افزایش جمعیت نیازی به تولید جمعیت بیشتر است و یکی از کارکردهای اصلی خانواده که ازدیاد نسل است واقعا حذف شده این شرایطی است که به وجود آمده و هست باید بپذیریم و با وضع قوانین و پیش بینی های لازم از مشکلات امروز و آینده بکاهیم. با نصیحت و ارشاد وااسفا و وااسلاما هیچ تغییری نخواهد کرد رودخانه ای است که با شرایط خودش جهت گیری می کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر