بازدید 11451
وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد؛

تامین کسری بودجه با اوراق بدهی، آینده فروشی است / انتشار اوراق بدهی، دولت‌ها را بدهکار می‌کند/سه روش بهتر برای تامین کسری بودجه

شقاقی شهری گفت: متاسفانه آن گونه که اعلام شده، در کشور ما قرار است اوراق بدهی بابت تامین هزینه‌های جاری و کسری بودجه منتشر شود. این موضوع دیگر بسیار حالت خطرناک تری است. حالت بهتر برای تامین کسری بودجه و پوشش هزینه‌های جاری این است که دولت نظام مالیاتی را اصلاح کند یا به اصلاح الگوی مصرف در جامعه بپردازد و همچنین نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی خود را اصلاح کند.
کد خبر: ۹۵۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ 18 February 2020

بعد از آغاز تحریم‌های نفتی، دولت در صادرات و فروش نفت با مشکلاتی مواجه شد و همین عامل بر درآمد‌های نفتی تاثیر گذاشت. پس از لغو معافیت‌های هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری، درآمد‌های نفتی دولت کاهش بیشتری یافت و همین موضوع باعث شد تا دولت با کسری بودجه شدیدتری مواجه شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ کسری بودجه‌ای حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد. قرار شد دولت نیمی از این کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را از طریق کاهش هزینه‌ها و نیمی دیگر را از طریق افزایش منابع از چهار روشی که در پنجم مرداد ماه ۱۳۹۸ به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید، تامین کند.

این چهار راهکار عبارت بودند از: واگذاری و مولد سازی دارایی‌های دولت توسط وزارت اقتصادی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان، ۵۰ درصد موجودی حساب ذخیره ارزی به میزان ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه ۹۸ به میزان ۳۸ هزار میلیارد تومان و برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی به میزان ۴۵ هزار میلیارد تومان.

به تازگی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشت اینستاگرامی در صفحه شخصی خود با اشاره به میزان درصد بدهی دولت‌ها به تولید ناخالص داخلی در برخی کشور‌های دنیا، در مورد تامین کسری بودجه دولت نوشت: "دولت ظرفیت خوبی برای تامین کسری بودجه به وسیله اوراق بدهی با حفظ پایداری مالی دارد. ورود بانک مرکزی در معاملات بازار ثانویه اوراق دولتی و اعمال سیاست پولی منضبط قطعا می‌تواند بسیار کارآمدتر از روش ناکارآمد و تورم زای پولی کردن کسری بودجه در چند دهه گذشته باشد".

بعد از انتشار این یادداشت رئیس کل بانک مرکزی پرسش‌هایی مطرح شد؛ از جمله اینکه آیا واقعا تامین کسری بودجه دولت از طریق اوراق بدهی می‌تواند راهکار مناسبی باشد؟ این روش چه مخاطراتی خواهد داشت؟ آیا راهکار‌های بهتر دیگری نیز برای تامین کسری بودجه وجود دارد؟

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته دنیا نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌باشد. البته در برخی کشور‌ها مانند ژاپن نسبت بدهی به تولید بالاتر از این ارقام و حدود ۲۴۰ درصد است. در کشور ایران، اما میزان تولید ناخالص داخلی حدود ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان و میزان بدهی‌های دولت نیز رقمی حدود ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در کشور ما حدود ۴۰ درصد است.

وی با تصدیق این موضوع که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در کشور ایران پایین است، افزود: بسته به کاربرد اوراق بدهی، این اوراق هم می‌توانند مفید باشند و هم می‌توانند یک ابزار خطرناک برای اقتصاد باشند. این استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در دنیا از اوراق بدهی به منظور توسعه سرمایه گذاری و پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود؛ یعنی اوراق برای تامین منابع مالی یک پروژه سرمایه گذاری منتشر می‌شود. البته اگر سرمایه گذاری بتواند پیشرفت مناسبی داشته و سودده باشد این اوراق بدهی کارکرد مناسبی داشته، اما اگر سرمایه گذاری زیان ده شود این اوراق بدهی باعث دردسر است. به عنوان نمونه ژاپن در دهه ۹۰ برای اینکه رشد و توسعه در اقتصاد خود را شتاب ببخشد اوراق بدهی منتشر کرد، اما اقتصاد ژاپن وارد دوران رکود شد و پروژه‌ها با پیشرفت همراه نشدند و همین عامل باعث شد تا الان نسبت بدهی ژاپن به تولید ناخالص داخلی به ۲۴۰ درصد برسد.

سه روش بهتر برای تامین کسری بودجه

شقاقی شهری گفت: متاسفانه آن گونه که اعلام شده است در کشور ما قرار است این اوراق بدهی بابت تامین هزینه‌های جاری و کسری بودجه منتشر شود. این موضوع دیگر بسیار حالت خطرناک تری است. حالت بهتر برای تامین کسری بودجه و پوشش هزینه‌های جاری این است که دولت نظام مالیاتی را اصلاح کند، یا به اصلاح الگوی مصرف در جامعه بپردازد و همچنین نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی خود را اصلاح کند. اصلاح این موارد روش بهتری برای جبران کسری بودجه در مقایسه با انتشار اوراق بدهی است.

وی افزود: شما در هیچ کجای دنیا دولتی را نمی‌بینید که برای تامین هزینه‌های جاری و جبران کسری بودجه خود اوراق بدهی منتشر کند. این به مثابه حالتی می‌ماند که فرد برای خرید کالا‌های مصرفی مثل خوراکی‌ها چک بکشد. چک برای خرید کالا‌های ماندگارتر و یا وسایل مورد نیاز برای توسعه کار است؛ بنابراین انتشار اوراق بدهی برای پوشش هزینه‌های جاری بسیار ابزار خطرناکی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان صحبت‌های خود گفت: انتشار این اوراق بدهی نوعی آینده فروشی است و دولت‌های آینده را بدهکار می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
عزیزم راه حل کار ریاضت اقتصادی از نوع یونانی است که متاسفانه شجاعت و فرهنگ انجام آن وجود ندارد شما باید همه خدمات و کالاها را به نرخ جهانی عرضه کنید که می شود بنزین و گازئیل لیتری 8000 تومانی و برق کیلو واتی 200 تومانی و گاز متر مکعبی 400 تومانی بعدش 30 درصد عایدات حاصله را صرف کمک به 6 دهک فقیرتر بر اساس توزیع پلکانی معکوس کنید.بقیه درامد هم صرف عمران،اشتغال و رشد اقتصادی شود.در مورد دستمزدها هم هر صنف و سازمانی باید مطابق شرایط خود تصمیم بگیرد و ابدا به دنبال روش های یکسان سازی نباشید که جواب نمی دهد.شما هرگز نمی توانید حقوق کارگر یک کارگاه پیراهن دوزی را با حقوق کارگر فولاد مبارکه با یک فرمول محاسبه کنید.حال مرد عمل کیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
بنزین 8 تومانی؟؟ حالت خوبه؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
استاد محترم چرا پیشنهد نمیدی اف ای تی اف وپالرمو امضاء بشه که بتونیم پولهای اونور آب را به داخل کشور بیاریم.؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
اره عزیز حالم خوبه به 3000 تومانیش عادت کردی به 8000 تومانی هم عادت خواهی کرد کسی هم که می خواهد اتومبیل بخرد من بعد پول بنزین را هم در نظر می گیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
بقيه درامد ؟ كدوم درامد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
رضا جان، بنزین 8 تومانی در کشوری که عمده خودروهایش پراید است و هنوز هم خیلی ها با شعبده و جادوگری پیکان سواری می کنند!!!! اینی که شما می فرمایید با هزار پیش نیاز شدنی است که یکی از آنها تعویض لگن های باستانی با خودروهای کم مصرف واقعی است، و پیش نیاز دیگرش هم کاهش تورم است، و البته تحریم ها هم باید برداشته شود، فساد ریشه کن شود، پولمان در خارج هزینه نشود...و و و و
شهباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
شما نیازی به پرداخت یارانه هم نداری فقط سطح دستمزدها واقعی بشه همون دهک پایین هم از عهده خرجش بر میاد
اینجا مشکل اینه که شما هزینه ها رو واقعی کردی و نرخ تورمت رو هم سه رقمی ولی سطح دستمزدها رو با بهانه ایجاد تورم سرکوب میکنی
ولی در نهایت تعادل باید برقرار بشه
همیشه و هر روز داستان داریم!!!!!!!
البته فقط ما مردم!!!!!!!!
بر چه اساس ت.ن.د ایران 2500 هزار میلیار تومان ذکر شده؟!
اینکه کمتر ار اختلاس ب ز است.
کاملا صحیح فرمودید
بنظرم تامین کسری بودجه از اوراق بدهی تنها باید برای توسعه صنعت نفت/ را اهن پر سرعت شمالی جنوبی و شرقی غربی / کشاورزی مکانیزه و پروژه هایی که سود اوری بالایی داشته باشند منتشر بشه
و این رو مجلس و دولت باید در متن بودجه یا دستورالعمل بانک مرکزی درج کنند
تابناک لطفا به مراجع ذیصلاح اطلاع رسانی نمایید
1 اخراج چند شغله ها 2 نجومي بگيران 3 جمع كردن ريخت پاشها4 مبارزه با اختلاسها اگر اجرا كنيد مردم با جان دل مشكلات را ميپذيرند
راه فوری نیازه، اصلاح مصرف زمان بره، الان تامین بودجه فوری باید انجام بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
راه فوریش اصلاح قانون و الگوی دریافت مالیاتهاست. البته دولت باید چیزی به اسم کارانه رو هم برای همیشه فراموش بکنه و از پرداخت اون صرفه نظر بکنه. مخصوصاً که این کارانه ها نه شامل مالیات و ... میشن، نه در جایی ثبت میشن و از همه بدتر اینکه میزان پرداخت کارانه کاملاً سلیقه ایست و از صف تومن تا چند ده میلیون تومن در دستگاه های مختلف دولتی فرق می کنه. بعلاوه پاداش ها هم به هر اسم و عنوانی هست باید شامل همین قانون قرار بگیرند و حذف بشوند. کلاً تمام اضافه پرداخت های تمامی دستگاه های دولتی (به جز اضافه کاری واقعی) رو حذف بکنند تا دولت فرصت نفس کشیدن به خودش و مردم رو بده.
پس چیکار کنن
دلار رو ببرن بالا بهتره ...
مالیات رو ۱۰۰ درصد کنن خوبه...
دولت اینده بدهکار نخواهد شد. در اینده با فروش نفت می توان بدهی را جبران و فشار اقتصادی را امروز بر مردم وارد نکرد
این یک نوع جمع کردن سرمایه های سرگردان است.
کسی که کار بلد باشد می تواند از این سرمایه به خوبی استفاده کند.
یکی از راه های خوبش درز گرفتن جیب اختلاسگرانه ! که خیلی سخته و حالش نیست فعلا !
الگوي مصرف مردم را تغيير دهد ؟ چطوري ؟ بنزين بشه ليتري ٦٠٠٠ تومن ؟
همین که کارمندان رو تعدیل کنند نیمی از مشکلات حل میشه ...
راه حل اینه که اول اوراق بدهی رو تبدیل به طلبهای بلند مدت کنیم و بعد نسبت به استمهال مازاد اون از طریق تسویه دیون آتی در بانکهای عامل اقدام کنیم. همین مسیر رو بسیاری از کشورها طی کردند و باعث رونق اقتصادی آنها شده.
جالبه کشوری که روی گنج هست همچین کارهایی می کنه و یکسری .....
مشکل مملکت ناچار شدنش به انجام واردات کالاهای مصرفی در مقابل صادرات نفت است . اگر به جای این کار به واردات کالاهای سرمایه ای که منجر به ایجاد شغل میگردد ، باقدام کند اوضاع مملکت بهبود خواهد یافت
واردات کالاهای مصرفی تمامی صنایع کوچک و بزرگ کشور را نابود کرده است و باعث رشد بیکاری شده است . دولت ها برای بالا بردن درصد اشتغال اقدام به استخدام چندین برابر نیاز در سازمانهای وابسته کرده اند و دستگاههای موازی هم متعدد ایجاد کرده اند که علاوه بر تحمیل هزینه بسیار زیاد باعث افت شدید راندمان کار نیز شده است .تنها راه رهایی از این معضل تولید داخلی و در سایه آن شغل آفرینی رخ میدهد . البته سلامت سیستمها حرف اول را میزند و افراد باید کنترل شوند .
شما فقط بلدی بگی برای همه چی مالیات ببندند.
ماشالله همه استاد حرفای خوب خوب هستیم!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان