بازدید 6019

یورگن کلوپ سینمای ایران را بشناسید!

نویسنده: سید ابراهیم خسروشاهی
کد خبر: ۹۵۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ 11 February 2020

جشنواره فیلم فجر به روز پایانی اش رسید و کمتر اثر سینمایی با تم ورزشی در فجر 38 شاهد بودیم اما می توان ساخته کارگردان پرآوازه کشورمان را با نبوغ مثالزدنی بهترین مربی حال حاضر فوتبال دنیا مقایسه کرد و از تماشای کارش لذت برد.

بعد از تماشای فیلم خورشید تازه ترین ساخته مجید مجیدی؛ با یک مقایسه انتزاعی می توان محصول کارگردانی مجیدی در سینما را بسیار شبیه محصول مربیگری یورگن کلوپ در باشگاه لیورپول دانست! این مربی آلمانی با زبردستی و مهارتی شگفت انگیز به اجرای ایده‌ها ، تاکتیک‌ها ، اهداف و برنامه هایش در مستطیل سبز می پردازد و با راهبردی مشخص و دقیق در تک تک دقایق بازی و استفاده در بالاترین سطح و توان از نیروی انسانی دراختیارش، به نتایجی کم نظیر و تاریخی دست پیدا کرده است که نماد این توفیق در نتایج فصول اخیر لیورپول قابل رویت است.

مجیدی نیز دقیقا در عرصه سینما به مثابه کلوپ در فوتبال، برای هر دقیقه اثری که تحویل مخاطب و تماشاچی می دهد، دارای راهبرد و برنامه مشخص و تعریف شده است. «خورشید»، اثری است بس قابل احترام،آنچنان که خالقش با بهره مندی از چهار عنصر کم سن و سالِ نابازیگر، فیلمنامه به غایت پروپیمان و عواملی یکپارچه و همگن، به خلق اثری ماندگار و پایا نائل آمده است...

مجیدی در خورشید در بستر داستانِ جست وجوی گنجی ناپیدا توسط نوجوانی بی پروا و ماجراجو - که هیچ در و قفل و دیواری، مانع حرکتش نیست! - به چندین و چند داستانک تو در تو وارد می شود که هر کدام گویای بخشی پیدا و پنهان از ناهنجاری‌های معمول اجتماع توده وار امروز ماست. کارگردان چیره دست با کنار هم قراردادن هنرمندانه این قطعات، پازل نهایی را به زیبایی تکمیل کرده و در پایان شاهد یک اثر جاودان در عرصه سینمای ایران و مایه مباهات و افتخار هنر ایران و ایرانی هستیم. خورشید می تواند یکی از اصلی ترین رقبای جوایز در تمامی آیتم‌ها برای دریافت سیمرغ باشد همانطور که لیورپول یورگن کلوپ نیز شایسته حضور در تمامی جوایز ممکن برای یک تیم فوتبال است. دو فیلم خورشید و روز صفر، در کنار فیلم تلخ و گزنده درخت گردو، آبروی جشنواره سی و هشتم تلقی خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی