بازدید 5267

روایتی عجیب از شهر ووهان

کد خبر: ۹۵۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 10 February 2020

ایرباس ۳۱۰ و فرار از کرونا، این دو کلمه تا ابد شاید در ذهن ۵۶ نفر از ۸۰ میلیون ایرانی بماند، چهارشنبه هفته پیش بود که ایرباس ۳۱۰ ماهان از ووهان چین پرواز کرد، پروازی که میزبان مهمانان ویژه‌ای بود، پنجاه و شش ایرانی که از شهر قرنطینه چینی‌ها به کشور بر می‌گشتند.

به گزارش میزان، احسان گل محمدی: ایرباس ۳۱۰ و فرار از کرونا، این دو کلمه تا ابد شاید در ذهن ۵۶ نفر از ۸۰ میلیون ایرانی بماند، چهارشنبه هفته پیش بود که ایرباس ۳۱۰ ماهان از ووهان چین پرواز کرد، پروازی که میزبان مهمانان ویژه‌ای بود، پنجاه و شش ایرانی که از شهر قرنطینه چینی‌ها به کشور بر می‌گشتند، این پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) به سلامت به زمین نشست با مسافرینی که همگی در سلامت بودند، اما برای اطمینان بیشتر باید قرنطینه می‌شدند، قرنطینه‌ای به مدت یک میلیون و ۲۰۰ هزار ثانیه تا در صورت عدم بروز علائم بیماری به جمع خانواده‌های‌شان بپیوندند، وضعیت روحی آن‌ها هم‌اکنون خوب به نظر می‌رسد چراکه از جهنم ووهان به وطن بازگشتند!

تفریحات چینی نقل محفل قرنطینه!

بسیار در مورد آن‌ها در رسانه‌ها گفته شده، اما شنیدن کی بود مانند دیدن! خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان در میان این ۸۰ تن رفت! تا روایت کند آنچه را که از نزدیک مشاهده کرده البته با رعایت تمام نکات بهداشتی! در این گپ و گفت شبانه علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت خبرنگار میزان را همراهی کرد، فردی که از پرواز تاکنون دانشجویان را همراهی می‌کند، وهاب زاده با خنده می‌گوید آنقدر در این چند روز از ووهان رفقا گفتند که گویی سال‌ها در ووهان زندگی کردم؛ گویا نقل گپ و گفت شبانه آن‌ها تفریحاتشان در ووهان است!

بازدید خبرنگار میزان به فاصله چند ساعت از بازدید هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران از قرنطینه دانشجویان انجام شد.

هملمن پس از این بازدید به خانواده‌های دانشجویان ایرانی، اطمینان داد که هیچ مشکلی در محل قرنطینه آن‌ها وجود ندارد و همه اقدامات به درستی در حال انجام است، او البته بر این نکته هم تاکید کرد که «اطمینان دارد این دانشجویان به کرونا مبتلا نشدند.»

اما اطمینان این مقام سازمان بهداشت جهانی هم برای خاتمه قرنطینه کافی نیست، یکی از دانشجویان با خنده می‌گوید «اگر کرونا هم زبان باز کند و بگوید من در بدن این‌ها نیستم باز باید بمانیم.»

هیچکس نمی‌خواهد قرنطینه را ترک کند

تعداد افراد حاضر در قرنطینه از روز اول تغییر نکرده است؛ هیچ یک از دانشجویان درخواست نکردند تا از محل قرنطینه خارج شود و همه اصرار دارند که قرنطینه به صورت کامل انجام شود.

یکی از دانشجویان می‌گوید «قبل از بازگشت به کشور در جریان شرایط قرنطینه بودیم و هم اکنون هم مشکلی نداریم»؛ علاوه بر این مقصد ما بعد از این هتل، خانه‌مان است؛ اگر مشکلی وجود داشته باشد ممکن است برای خانواده هایمان هم مشکل ایجاد شود به همین خاطر تمایلی به ترک محل قرنطینه نداریم؛ نکته‌ای که توسط مسئولین حاضر در قرنطینه تایید و اعلام می‌شود «همکاری دانشجویان در قرنطینه بی نظیر است.»

تست علائم و اجبارهای هتل قرنطینه

مهمانان این هتل روزانه ۲ مرتبه باید تست علائم دهند؛ البته اگر افراد تمایل داشته باشند می‌توانند بیشتر از ۲ بار در روز نیز تست علائم بدهند و افرادی هستند که در روز به درخواست خودشان ۴ بار تست علائم می‌دهند.

خبری از بیدارباش و تعیین ساعت خواب نیست

آیا اینجا ساعت بیداری و خواب توسط مسئولین قرنطینه تعیین می‌شود؟ پاسخ این سوال منفی است؛ هیچکس برای ساعت خواب و بیداری مهمانان این قرنطینه تعیین و تکلیف نمی‌کند و قانون خاصی در این مورد در این هتل حکم فرما نیست؛ هرکس می‌تواند به هرگونه‌ای که می‌خواهد زمان خود را بگذراند و برای شبانه روز خود برنامه ریزی کند.

خبری هم از لیست «نخوردنی‌ها» نیست و قانون خاصی در این زمینه نیز در این هتل وجود ندارد و در چارچوب‌هایی که وجود دارد دانشجویان آنچه می‌خواهند میل می‌کنند.

رستوران لاکچری تهران مسئول غذای مسافران ووهان

غذای این افراد نیز از یکی از بهترین رستوران‌های تهران تهیه می‌شود و عموما هم ناراحتی در این خصوص تاکنون وجود نداشته است؛ لیست غذا‌هایی که قرار است در طول قرنطینه توزیع شود به حاضرین داده شده؛ اما نظر دانشجویان نیز پرسیده می‌شود و اگر غذای متفاوتی مدنظر بود برای آن‌ها تهیه می‌شود.

نکاتی در مورد وضعیت اسکان و اتاق مسافران ووهان!

اتاق‌ها عموما یک یا دو نفره ست؛ به عنوان مثال افرادی که در چین در اتاق دو نفره در قرنطینه بودند هم اکنون هم با هم در یک اتاق در قرنطینه هستند و یا خانواده دیگری که به همراه فرزند ۴ ساله شان در چین بودند هم اکنون در یک اتاق باهم در قرنطینه هستند و یا مادری که برای دیدن فرزندش به ووهان رفته بود و گرفتار شده بود با فرزند دانشجویش در یک اتاق هم اکنون در قرنطینه است.

خانواده ها برای عیادت مراجعه نکردند

همکاری خانواده‌ها نیز در این زمینه بی نظیر بوده؛ هیچ خانواده‌ای برای عیادت به این هتل مراجعه نکرده و هیچ خانواده‌ای هم نمی‌تواندبا حاضرین در این قرنطینه دیدار کند؛ دانشجویان هم دوست ندارند تا مشخص شدن کامل وضعیتشان با خانواده هایشان دیدار کنند؛ یکی از دانشجویان در همین زمینه به خبرنگار میزان می‌گوید: «من و خیلی از این دانشجویان سالهاست که از خانواده دور هستیم؛ ۱۰ یا ۱۵ روز دوری بیشتر! مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

ویدئو کال و اینترنت پرسرعت

حاضرین در این قرنطینه با تماس تصویری اغلب با خانواده هایشان به صورت مستمر در ارتباط هستند و دسترسی کامل اینترنت وجود دارد و در هر طبقه دو موردم در نظر گرفته شده تا سرعت اینترنت دانشجویان را اذیت نکند.

ساعتی قبل روانشناس و روانپزشکی به محل قرنطینه آمد و به دانشجویان رسیدگی کرد؛ به نظر می‌رسد که این دیدار بسیار به این دانشجویان کمک کرد.

پرسنل هتل در هتل نیستند؛ صفرتا صد کارها را اورژانس انجام می دهد

اینجا همه‌ی خدمات را پرسنل اورژانس انجام می‌دهند؛ قبل از حضور دانشجویان، هتل به صورت کامل تخلیه شده و پرسنل هتل هم از این محل خارج شدند و جای خود را به عوامل اورژانس دادند.

۳ پزشک به صورت شبانه روزی به صورت شیفتی در این هتل حضور دارند و داروخانه کوچکی نیز وزارت بهداشت درست کرده تا اگر حاضرین قرنطینه به داروی خاصی نیاز پیدا کردند بتوانند به راحتی تهیه کنند.

دانشجویی که از قرنطینه خارج شد!

خروج از این قرنطینه ممنوع است و تنها یک نفر از این هتل خارج شده آن هم برای درمان پا؛ ماجرا از این قرار بود که دانشجویی پاهایش در چین آسیب دیده بود و به خاطر حضور در قرنطینه ووهان نتوانسته بود آن را درمان کند؛ او پس از حضور در این هتل توسط اورژانس به یکی از بیمارستان‌های تهران که مخصوص افراد مشکوک به ویروس کرونا بود منتقل شد و پس از درمان به این هتل برگشت؛ به غیر از این دانشجو هیچ بیماری و یا آسیبی در میان دانشجویان دیده نشده است.

مایحتاج دانشجویان روزانه تهیه می شود

مهمانان این قرنطینه قبل از حضور در قرنطینه ایران در چین نیز در قرنطینه بودند به همین خاطر نتوانستند وسائل مورد نیاز خود را قبل از سفر به ایران تهیه کنند؛ مشکل اصلی دانشجویان همین نکته بود که تصمیم بر این شد تا لیستی تهیه شود و تمامی آنچه می‌خواهند در آن درج شود؛ این کار انجام شد و تمامی وسائل موردنیاز تهیه و میان دانشجویان توزیع شد؛ علاوه بر این هر روز می‌توانند لیست وسائل موردنیاز خود را ارائه دهند تا برای آن‌ها تهیه شود.

دست به جیب شوید وزارت بهداشت ناراحت می‌شود!

آیا هزینه‌ای از حاضرین در این قرنطینه دریافت می‌شود؟ پاسخ این سوال نیز منفی است؛ صفر تا صد هزینه‌های درمان و هزینه‌های جانبی این قرنطینه به عهده وزارت بهداشت و حتی یک ریال از این دانشجویان نه گرفته شده و نه گرفته خواهد شد.؛ یکی از دانشجویان حاضر در این قرنطینه به خبرنگار میزان می‌گوید انتظار چنین خدماتی را در کشور نداشتیم و آنچه برما می‌گذرد فراتر از انتظار است.

چند تفریح معمول دانشجویان ایرانی ووهان در دوران قرنطینه

تفریح حاضرین این قرنطینه شنیدن اخبار و وب گردی و کتاب خواندن است؛ از روز گذشته پینگ پنگ و فوتبال دستی نیز برای آن‌ها گذاشته شده و با رعایت نکات بهداشتی از جمله رعایت فاصله و استفاده از دستکش می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

آنطور که عنوان می‌شود خبرسازی ایران اینترنشنا ل در مورد وضعیت این هتل نیز دانشجویان را بدجور کفری کرده بود؛ یکی از دانشجویان می‌گوید با این دروغ‌هایی که در مورد وضعیت هتل و حضور نیرو‌های امنیتی و شیشه‌های دودی مطرح شد در این فکر هستیم که چگونه در هنگام بازگشت به چین به هم کلاسی هایمان بگوییم که همه آن‌ها دروغ بوده است.

خبری از «بچه‎های بالا» نیست

اما آیا واقعا نیرو‌های امنیتی و انتظامی در این هتل حضور ندارند؟ پاسخ به این سوال هم منفی است و به جز بچه‌های وزارت بهداشت هیچ فردی از هیچ نهادی در این هتل حضور پیدا نکرده و حضور پیدا نخواهد کرد.

چین کلاس های آنلاین دانشجویان را شروع کرد

هرچند برخی از دانشجویان می‌گویند برخی از کلاس هایشان از دیروز به صورت آنلاین آغاز شده، اما برخی می‌گویند، چون معلوم نیست تا چه زمانی این وضعیت در چین ادامه داشته باشد به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران نیز به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز فکر می‌کنیم.

روایتی عجیب از شهر ووهان

در حاشیه این گپ و گفت شبانه یکی از دانشجویان روایت عجیبی از محل زندگی خود در ووهان روایت کرد؛ او با بیان اینکه محل زندگی اش در چین در کنار بیمارستانی بود که بیماران مبتلا به کرونا در انجا بستری می‌شدند؛ ادامه می‌دهد: «هر لحظه آن صحنه‌های عجیب و غریب در ذهنم تکرار می‌شود؛ بیمارانی که دائم در رفت و آمد بودند؛ جسد‌هایی که از بیمارستان خارج می‌شد و....» این دانشجو در ادامه می‌افزاید: «در همه آن دوره قرنطینه به این فکر می‌کردم که آیا زنده می‌مانم یا خیر»

دانشجویان از برخی از خبرسازی‌های دیگر نیز گلایه داشتند و به رسانه‌ای اشاره کردند که محل اقامت ان‌ها را اعلام کرده و گفته بود که هر لحظه ممکن است کل منطقه آلوده شود.

وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت در این خصوص نیز می‌گوید: «این رسانه معاند با این خبرسازی قصد داشت تا مردم منطقه را تحریک کند و البته متاسفانه در یک مورد نیز موفق شد و فردی با هتل تماس گرفت و تهدید کرد که باعث اضطراب دانشجویان شد.»

یکی از دانشجویان می‌گوید اغلب دانشجویان خارجی مقیم چین در هنگام برگشت به کشورشان در هتل و کمپ مستقر شدند و برخلاف آنچه گفته می‌شود در بیمارستان بستری نشدند؛ این دانشجو از مصر، عربستان، ترکیه و امریکا به عنوان کشور‌هایی که هم کلاسی هایشان هم اکنون در آنجا حضور دارند نام برد؛ این دانشجو می‌گوید که ما بیمار نیستیم که در بیمارستان حضور پیدا کنیم و مشکوک به یک ویروس هستیم، ویروسی که به شدت ضعیف است و در خارج از بدن به مدت زیادی دوام نمی‌آورد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر