بازدید 1814

نهضت ساخت داخل یکی از محورهای اصلی برنامه‌های وزارت صمت است

کد خبر: ۹۵۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵ 06 February 2020

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: امسال ۷ محور را در ۴ برنامه پیگیری می‌کنیم که ساخت داخل یکی از محورهای اصلی است و با عنوان «نهضت ساخت داخل» آن‌را پیگیری می‌کنیم که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز بوده است.

 رضا رحمانی صبح امروز ۱۷ بهمن‌ماه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به جنگ روانی دشمن، اظهار کرد: آنان با ایجاد مشکلات، گمان می‌کردند که در سال ۹۷ واحدهای تولیدی ما تعطیل شوند اما با فرمایشات مقام معظم رهبری و رونق تولید، دولت و به ویژه وزارت صمت تولید داخلی را جزو راهبردهای اصلی قرار داد.

وی افزود: خوشبختانه تولید ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با تولید کشور در مدت مشابه شاهد افزایش است، حال آنکه دشمنان انتظار داشتند تمام واحدهای تولیدی ما در سه ماهه پایانی سال ۹۷ تعطیل شوند و امیدوار بودند که برای کشور مشکل ایجاد کنند تا تسلیم آنان شویم.

رحمانی تصریح کرد: عمده کالاهایی که بر فرآیند تولیدشان در داخل نظارت می‌شود شامل افزایش تولید شدند و به جز دو کالا که تولید منفی داشتند در عمده موارد شاهد افزایش تولید بودیم و در تولید برخی کالاها نیز رکورد زدیم.

وی در خصوص کالاهایی که در تولید داخل آن‌ها رکورد زدیم، گفت: در تولید فولاد علاوه بر افزایش تولید، از تولید کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه جلو زدیم و مقام دهم کشور را در جهان داریم، ضمن اینکه در تولید مس نیز بعد از ۴۰ سال شاهد رکورد افزایش تولید هستیم.

رحمانی تأکید کرد:‌ در کالاهایی مانند صنایع غذایی، پوشاک، سیمان، کاشی و سرامیک، داروی انسانی، شیشه و ... نیز افزایش تولید را در ۱۰ماهه  امسال شاهد بوده‌ایم.

وزیر صمت با اشاره به سیاست‌های دولت که سبب توانایی در کنترل بازار شد، تصریح کرد: یکی از این سیاست‌ها اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی بود و با وجود فشارهای روانی، ذخایر ارزی در بهترین وضعیت قرار دارد، دشمن تلاش کرد با فشارهای روانی کاری کند که مردم به بازار هجوم آورد.

وی ادامه داد: سیاست دیگری که دولت با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در دستور کار قرار داد، افزایش تولید بود و بر این اساس، فرآیند تولید رصد شد چرا که افزایش تولید بر بازار تأثیر مثبت دارد.

رحمانی تصریح کرد: بر ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف در بازار نظارت و فرآیند تولید این کالاها از مرحله مواد اولیه رصد شد تا وضعیت آن‌ها پیگیری شود، از جمله اقدامات این است که در جلسه تنظیم بازار که با وزارت جهاد کشاورزی داریم تمهیدات لازم برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان اندیشیده می‌شود تا در جاهایی که نیاز به واردات وجود دارد، اقدامات لازم انجام شود.

وزیر صمت با بیان اینکه نوسانات قیمت این ۱۰۰ قلم کالا در برهه‌ای از زمان بسیار شدید بود و فشار مضاعف بر مردم وارد کرد، افزود: تلاش کردیم که این نوسانات کنترل شود لذا شاهد روند نزولی قیمت تا پیش از افزایش نرخ بنزین و جریانات پس از آن بودیم که خوشبختانه روند نزولی و رسیدن به ثبات قیمت از دی‌ماه مجددا آغاز شد و از ۱۰۰ قلم کالا، ۷۰ قلم کاهش قیمت داشتند و به ثبات قیمت نزدیک شدند.

رحمانی بیان کرد: البته در مورد برخی کالاها مانند گوجه‌فرنگی افزایش قیمت ارتباطی با قیمت بنزین نداشت بلکه افزایش فصلی داشت.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه مسئولان حل مشکلات و نه مطرح ساختن آن‌هاست، ادامه داد: بیان مشکلات بار روانی بر جامعه وارد و مشکلی بر مشکلات اضافه می‌کند، وضعیت کنونی عادی نیست اما علی‌رغم تمام فشارها خداوند کمک کرده و مشکل جدی وجود ندارد، عده‌ای با روحیه جهادی کار می‌کنند و بخش خصوصی نیز ورود خوبی به کار دارد، لذا به مدد حرکت جهادی و خودجوش تولیدکنندگان و پیگیری آنان، شاهد افزایش تولید هستیم.

وزیر صمت بیان کرد: ما امسال ۷ محور را در ۴ برنامه پیگیری می‌کنیم که ساخت داخل یکی از محورهای اصلی است و با عنوان «نهضت ساخت داخل» آن‌را پیگیری می‌کنیم که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز بوده است.

رحمانی با بیان اینکه از برنامه ساخت داخل به خوبی استقبال شد، افزود: بر این اساس، کالاهایی که در داخل تولید می‌شد یا می‌توانست تولید شود را تقویت کردیم و طبق برنامه، ۱۰ میلیارد کالای وارداتی باید در طی سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ در داخل تولید شود تا از واردات آن‌ها بی‌نیاز شویم.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال، گفت: این توصیه رهبری باید جدی گرفته شود و در این راستا کار مهمی از جنس نهضت تولید داخل آغاز شده است.

رحمانی افزود: این برنامه بر تأمین داخلی کالاهایی که گلوگاه واردات هستند مبتنی است، یکی از کالاهایی که تولید آن‌را در استان نیز داریم اما متأسفانه نزدیک ۹۰ درصد آن وارداتی است، چادر مشکی است که نیاز کشور ۹۰ میلیون متر است، امیدواریم با راه‌اندازی خط تولید های جدید در قزوین و تهران به تولید ۸۰ میلیون متر چادر مشکی دست یابیم. 

وی لاستیک را کالای دیگری اعلام کرد که با تأمین ۷۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات  از گلوگاه‌های واردات است و بیان کرد: در این خصوص نیز ۵ طرح در دستور کار قرار داشت و با اجرایی شدن یکی از طرح‌ها نیاز کشور به واردات به ۵۵ درصد تقلیل یافت و امیدواریم با اجرای چهار طرح دیگر به تولید بیش از نیاز این کالا نیز دست بیابیم.

رحمانی ادامه داد: آلومینیوم نیز با ۷۰ درصد واردات یکی دیگر از گلوگاه‌های وارداتی بود که علی‌رغم وضعیت موجود، ۵۰ میلیون یورو به تولید این ماده معدنی مهم اختصاص یافته است تا به خودکفایی در این زمینه دست یابیم.

وزیر صمت با بیان اینکه افزایش تولید داخلی سبب اشتغال‌زایی می‌شود، افزود: هر جا تولید داخلی داشتیم علاوه بر قطع وابستگی‌ها، شاهد کاهش قیمت در بازار نیز بوده‌ایم بنابراین تولید داخلی علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان سبب کاهش قیمت تمام شده نیز می‌شود که کاهش قیمت هم دغدغه رهبری و هم دغدغه دولت است که تلاش می‌کند قیمت‌ها در حد توان مردم باشد.

رحمانی با اشاره به ظرفیت‌های خوب چهارمحال‌وبختیاری، تصریح کرد: این استان در زمینه تولید و فعالیت واحدهای تولیدی از جمله استان‌هایی است که کمترین مشکلات را دارند و مدیریت و همکاری خوبی را شاهد هستیم که امیدواریم با همین روند ادامه یابد.

وی در پایان گفت: البته انتظارات از این استان بیش از این‌هاست به ویژه در زمینه صادرات که موتور اقتصاد و در سال جاری یکی از برنامه‌های هفتگانه دولت است، این استان می‌تواند به دلیل ارتباط خوب با کشورهای همسایه و پتانسیل‌های خوبی که در زمینه کشاورزی و آب دارد، صادرات را با جدیت بیشتری دنبال کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار