بازدید 9449
بررسی دلایل مخالفت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یک طرح؛

«افزایش یارانه نقدی»، نمایش انتخاباتی و مشکل‌ساز نمایندگان مجلس است!

بهارستان نشینان به دنبال اجرای طرحی هستند که ممکن است حاشیه‌هایی به دنبال داشته باشد، چون قرار است مبلغ دریافتی ۵۳ میلیون تن از هموطنانمان را که هم یارانه نقدی دریافت می‌کنند و هم یارانه حمایت معیشت می‌گیرند، کاهش داده و به ازایش یارانه نقدی حدود ۱۸ میلیون نفری را افزایش دهد که از دهک‌های بالای جامعه محسوب می‌شوند!
کد خبر: ۹۵۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ 08 February 2020
تابناک اجتماعیافزایش یارانه نقدی از سال آینده، موضوعی است که اخیرا مطرح شده و موجبات خرسندی شماری از یارانه بگیران را فراهم آورده است، در حالی که کنکاش در ماجرا، حکایت از بروز اتفاقی عجیب و چه بسا شروع حاشیه‌هایی جدید دارد.

به گزارش «تابناک»؛ چند روز پیش، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۹، پیشنهادی را مصوب کردند که بر اساس آن مبلغ یارانه نقدی بعد از چند سال ثابت ماندن و حتی اعمال نشدن نرخ تورم سالانه در آن، از ابتدای سال ۹۹ افزایش خواهد یافت و به ۷۲ هزار تومان خواهد رسید.

افزایش حدود ۲۷ هزار تومانی مبلغ یارانه نقدی (که هم اکنون ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است)، آنقدر جالب توجه هست که مصوبه مجلس به نقل محافل مختلف تبدیل و تفسیر شود؛ رویدادی که برخی آن را شایسته تقدیر می‌دانند و بعضی بر این باورند، اقدامی انتخاباتی است که ممکن است حتی فرجام هم نیابد و بعد از برگزاری انتخابات، بساطش برچیده شود.

این در حالی است که فارغ از گمانه زنی‌های مختلف درباره چرایی این تصمیم گیری، نیم نگاهی به مصوبه مجلس کافی است تا دریابیم ماجرا با آن چیزی که نمایندگان مجلس گفته و رسانه‌ها بازتاب داده اند، تا حدود زیادی تفاوت دارد و افزایش یارانه نقدی در دستور کار نیست!

«افزایش یارانه نقدی»، شوی انتخاباتی و مشکل‌ساز نمایندگان مجلس است!

اگر از شنیدن این گزاره تعجب کرده اید، بد نیست که بدانید بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، قرار است از سال آینده تنها یک یارانه که ترکیبی از یارانه نقدی و یارانه معیشتی است، به یارانه بگیران پرداخت شود و این موضوع با عنوان افزایش یارانه نقدی بیان شده است.

به عبارت دیگر، قرار است، بسته‌ای که با افزایش قیمت بنزین در کشورمان و از محل درآمد‌های ناشی از این تصمیم حاصل آمده و با عنوان بسته معیشت خانوار توزیع می‌شود، با یارانه نقدی که حدود یک دهه است به مردم پرداخت می‌شود، ادغام شده و در نتیجه هر ماه یارانه‌ای به مبلغ ۷۲ هزار تومان به هر فردی که یارانه می‌گیرد پرداخت شود.

ایده‌ای که شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آن مخالف است و تاکید دارد نه تصمیم دولت، بلکه ساخته و پرداخته مجلس است: «به نظر می‌رسد برای ایجاد یک شرایط مطلوب باید از هرگونه تشویش در ذهن مردم جلوگیری و شرایطی فراهم کنیم تا کسانی که درآمد ثابت، پایین و متوسط دارند، مطمئن باشند پرداخت یارانه و کمک معیشتی، برنامه باثباتی است که می‌توانند روی آن حساب باز کنند و تا حد امکان دستخوش تغییرات نشود.»

«افزایش یارانه نقدی»، شوی انتخاباتی و مشکل‌ساز نمایندگان مجلس است!اما دلیل مخالفت وزیر با این ایده چیست؟ حامد شمس، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: «بر خلاف یارانه نقدی که تقریبا ۷۸ میلیون نفر از ایرانیان دریافت می‌کنند، در یارانه حمایت معیشتی توانستیم که چند دهک برخوردار را حذف کرده و مبلغ یارانه را میان دهک‌های کم برخوردار توزیع نماییم و به همین دلیل است که با بازگشت اوضاع به روال قبل و توزیع منابع میان همه مردم مخالفیم.»

او می‌افزاید: «بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، قرار است بیست درصد منابع یارانه حمایت معیشتی خانوار‌ها برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که ۷ میلیون هستند اختصاص پیدا کند و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقی مانده، بین ۷۸ میلیون یارانه بگیر به صورت یکسان توزیع شود؛ این همان اقدامی است که با عنوان افزایش یارانه نقدی بیان می‌شود.»

شمس با تاکید بر اینکه ممکن است یارانه حمایت معیشت دارای اشکالاتی به نظر برسد و بر این اساس است که می‌کوشیم نواقص و ایرادات را رفع کنیم، می‌گوید: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانسته کاری را به سرانجام برساند که در کشورمان بی سابقه است؛ اینکه مردم را بر اساس متر و معیار‌های مشخص و قابل اندازه گیری، از منظر اقتصادی دهک بندی کند و به جای توزیع یک یارانه خاص میان همه مردم، تنها دهک‌های پایین‌تر را مورد توجه قرار دهد.»

مدیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌افزاید: «سال هاست که مجلس و دولت و مجموعه‌های دیگر می‌کوشند تا دهک‌های بالای جامعه را شناسایی کرده، یارانه شان را قطع و منابع حاصل از آن را صرف افزایش یارانه دیگر دهک‌ها نمایند و موفق نمی‌شوند. اینجاست که حذف این دستاورد عجیب به نظر می‌رسد و وزیر را به واکنش وامی‌دارد»؛ تصمیمی که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، عجیب نیست اتخاذش شايبه برانگیز به نظر برسد و در این راستا تفسیر شود.

*در حال حاضر ۶۰ میلیون تن از هموطنانمان یارانه حمایت معیشتی دریافت می کنند که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی قرار است تنها ۷ میلیون تن  از ایشان در فهرست دریافت کنندگان این یارانه باقی بمانند و مابقی یعنی ۵۳ میلیون تن از صف دریافت کنندگان این یارانه تازه دایر شده خارج شوند.
ایده‌ای که بهارستان نشینان گامی جدی برای اجرایش برداشته اند؛ غافل از آنکه ممکن است بازخوردش پس از اجرا، کاملا عکس چیزی باشد که به نظر می‌رسد، چراکه قرار است مبلغ دریافتی ۵۳ میلیون تن از هموطنانمان* را که هم یارانه نقدی دریافت می‌کنند و هم یارانه حمایت معیشت می‌گیرند، کاهش دهد و به ازایش یارانه نقدی حدود ۱۸ میلیون نفری را افزایش دهد که از دریافت بسته معیشتی کنار گذاشته شده‌اند؛ جمعیتی که ظاهرا صدای اعتراضشان بسیار بلندتر از دیگران است و نمایندگان مجلس نیز برای جلب نظر ایشان راغب‌تر هستند تا حمایت از دهک‌های کمتر برخوردار و حتی محرومان!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۴
یه پست اومده بود تلگرام از مقایسه قیمت خودروها سال 88 با الان تابناک پیداش کن بفرست برا مسئولینی که در پی ایجاد یک شرایط مطلوب! هستند تا کمتر مسخرمون کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
مرگ برآمريكا،
مرگ بر انگليس،
مرگ بر اروپا،
مرگ بر آفريقا،
مرگ بر آسيا،
مرگ بر كره زمين،
مرگ بر منظومه شمسي،
مرگ بر كهكشان راه شيري...
نظریه مجلس کاملا با واقعیات جامعه هماهنگی هماهنگی دارد
عدالت رعایت نشده و در میان 18 میلیون نفر نیازمند زیاده و در میان 60 میلیون یارانه بگیر هم ثروتمند زیاده بهتره به همه بدن بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اصلا این ایده که به یکی بدن به یکی ندن چه مبنایی داره.
یارانه از پول مملکت و خود مردم هست و باید به همه بدن به یک مقدار. حالا اگر کسی که وضع مالی خوبه داره خودش خواست انفاق کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
ماکه هرکس رادیدیم جزو اون 53 میلیون نبود
خدا میدونه اون 53 تا کجان...
بنظرم سال آخر مجلس، اجازه قانونگذاری و ارائه طرح و لایحه را از مجلس بگیرند، بندگان خدا خیلی سرشان شلوغ است، باید هم حواسشان به رقیب انتخاباتی باشه، هم الکی هوای مردم را داشته باشند، هم بفکر تبلیغ باشند و...... خلاصه حواسشان نیست و می زنند چشم را کور میکنند!
تابناک درست گفتی نمایش انتخاباتی به هرحال نه راهپیمایی ونه انتخابات.
ما جز مرفهين جامعه نيستيم ولي بسته معيشتي رو حذف كردند نا عادلانه.البته اين رفتار گداپروري با مردم ايران خيلي زشته.4 تومن به مردم ميدن 1000 برابرش رو بايد جاهاي مختلف هزينه كنيم از جيب خودمون
فکر کن 18 میلیونی که 4 درصد ثروت کشور را در اختیار دارند ولی حریص برای چند ده هزار تومانی
ان وقت این ها در مجلس هم!!! گفتند شما هم باید بگیرید!!!!
حالا این ها را ول کن ان سال اجرای یارانه به اندازه 300 هزار تومان امروز ارزش داشت و حقوق ها هم بیش 8 برابر شده و قیمت ها هم بیش از 10 برابر ان روز اما یارانه ثابت مانده , می شود اقایان دولت و مجلس توضیح دهنداختلاف این یارانه کجا رفته؟
چیزی عوض نشده

بنده هیچ نماینده ای در مجلس ندارم.
ملت فریب این نماینده نماها رو نخورین.قراره از هر نفر ایرانی حدوداً بیست تو من کم بشه نه اینکه چیزی به یارانه زیاد بشه.در حاضر حال مجموع یارانه نقدی و معیشتی برای خانواده پنج نفره 432500تومان است .در حالی که نمایندگان نامحترم دارن مجموع این دو یارانه رو برای خانواده پنج نفره به360هزار تومن کاهش می دن. واین یعنی 63500تومن کاهش
منابع اطلاعاتی دولت برای شناسایی مشمولین یارانه معیشتی اشتباه است
چه کاریه نمایندگان اگه راس میگن وبه فکر مردمند به اون 18 میلیون هم از بودجه بدن نه اینکه دست بکنن تو جیب ملت اون هم توجیب قشر مستضعف وبدن به یه عده دیگه!
هیچ کس حتی کسانی که در زیر خط فقر هستند راضی نیستند که یارانه هایشان افزایش ولی در ازای آن با تورم 50 درصدی مواجه شوند.
آقایان هر کی اینجا کامنت نوشت از یارانه محروم شود چون بدجور شکمش سیراست باعلم به این که محتاج به یارانه هم هستند بالنتیجه این که خدا یک عقلی به آن جماعت وخیلی خیلی بیشتر به این جماعت عطا کند
بهتر این بود که لااقل یارانه ویژه ای به بخش تولید یا مثلا کشاورزی بطور عام تعلق میگرفت که.اثرش رابلکه سرسفره میدیدیم
من یه کارگر ساده هستم با حقوق وزارت کار ، کمک معیشتی به من تعلق نگرفت اعتراض هم بی فایده بود .
شديم بازيچه دست عده اي بي انصاف منفعت طلب
دریافتی باز نشستگی3400000تومان است یک پسرم داماد شده و در
میناب رندگی می کند چهارتا دانشجو یک فوق لیسانس بیکار دارم اعتراض عدم پرداخت یارانه معیشتی دادم جواب آمد
مشمول نمی شوید در آمد شمادر رده 87 است باورم شد ابن دولت شاخ دروغ های شاخ دار است
کی باور می کنه 60 میلیون نفر یارانه معیشتی می گیرند. ما که هیچی نداریم نمی گیریم وقتی هم اعتراض می کنیم میگن یارانتون هم قطع میشه. خیلیهای دیگه هم نگرفتن.
نظر مجلس به واقعیت نزدیکتره، چون من در میان بستگان نزدیک خودم خانواده ای رو میشناسم که درآمد کم و زندگی سختی داره ولی بهش تعلق نگرفته و اعتراض هم کرده پذیرفته نشده، ولی خانواده دیگری هست که الحمدلله وضع زندگیش خوبه ولی یارانه معیشتی بهش میدن. قطعاً اطلاعات دولت اشتباه بوده.
حق 18 میلیون نفر است که یارانه (سوبسید) بنزین را بگیرند
طرح خوبی است مجلس.
تصویب کن به همه یکسان پرداخت بشود
اینجانب سرپرست خانوار چهارنفری از وزارت رفاه شکایت دارم که چرا یارانه اعضای خانواده بنده را از مهر ماه 94 قطع نموده اند و پس از چند بار اعتراض بنده به صورت حضوری و غیر حضوری ، اعلام نموده اند که چون اینجانب در تهران دارای آپارتمان می باشم یارانه خانوار را قطع کرده اند . آیا اینجانب که معلم بازنشسته هستم و دارایی من همین یک آپارتمان می باشد پس از سی سال معلمی دارایی زیادی محسوب می شود و جزء ثروتمندان محسوب می شوم ؟ در ضمن قبل از انتخابات پیامکی از ستاد هدفمند کردن یارانه ها ارسال شد که یارانه شما به اشتباه قطع شده و وصل خواهد شد اما تاکنون هیچ خبری نشده است . آیا این انصاف است ؟ آیا این عدالت است ؟ خواهشمندم پیگیری و رسیدگی نمایید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل