بازدید 3895

کدام استان بیشترین سطح گردوغبارخیزی را دارد؟

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ضمن اشاره به اینکه استان کرمان بیشترین سطح گرد و غبارخیزی در کشور را دارد، گفت: ۴۳ درصد تالاب‌های کشور نیز گرد و غبارخیزند.
کد خبر: ۹۵۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ 06 February 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، علی محمد طهماسبی در هجدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران با عنوان نقش سیلاب‌ها در روند احیای تالاب‌ها با بیان اینکه پهنه‌ای ۷۰ میلیون هکتاری در کشور تعیین شده است که احتمال گرد و غبار خیزی دارد، اظهار کرد: چهار شاخص پوشش گیاهی، رطوبت خاک، پوشش غیر زنده زمین و بافت خاک در گرد و غبارخیزی موثر هستند و ما بر اساس این عوامل نقشه فرسایش‌پذیری کشور را تهیه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ۵۶۰ ایستگاه همدیدی در کشور طی یک دوره ۱۵ ساله استخراج و میانگین شاخص طوفان گرد و غبار محلی استخراج شده است، تصریح کرد: بر این اساس مناطق جنوب، جنوب‌ غرب، شرق و شمال شرق کشور درگیر طوفان‌های محلی هستند همچنین در کشور ما بیشترین میزان گرد و غبار در تابستان و بهار رخ می‌دهد.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ادامه داد: بیشترین میزان گرد و غبار در کشور را بین سال‌های ۹۰ تا ۹۴ داشتیم و در حال حاضر نیز وسعت کانون‌های گرد و غبار داخلی ۳۴.۶ میلیون هکتار است. استان کرمان با مساحت بیش از ۵ میلیون هکتار بیشترین سطح گرد و غبارخیزی در کشور را دارد و در این استان سالانه ۲ میلیون تن گرد و غبار از سطح استان به‌وجود می‌آید و ۲۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبارخیز شدید در این استان وجود دارد.

طهماسبی با بیان اینکه در استان چهار محال و بخیتاری نیز ۵ هزار هکتار وسعت کانون‌های گرد و غبار است، گفت: از سوی دیگر ۴۳ درصد تالاب‌های کشور نیز گرد و غبارخیز هستند و این درحالیست که تالاب‌های کشور به صورت کامل خشک نشده‌اند و در مرحله تبدیل محیط آبی به خشکی هستند. اگر نتوانیم جلوی خشک شدن این تالاب‌ها را بگیریم تا چند سال آینده گرد و غبار خیزی در کشور بیشتر خواهد شد.

به گفته وی از میان مناطق گرد و غبارخیز کشور، ۲۱۱ هزار هکتار گرد و غبار خیزی شدید و ۴۵۳ هزار هکتار گرد و غبارخیزی متوسطی دارند. در حال حاضر در استان خوزستان وسعت کانون‌های گرد و غبارخیز به دلیل سیل‌های اخیر کاهش یافته و به عدد ۱۴۲ هزار هکتار رسیده است. اگر در سال ۹۵ وسعت کانون‌های گرد و غبارخیز در کشور برآورد می‌شد باید ادعا می‌کردیم که یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار در این استان داریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر