بازدید 4787
۱

تأیید همکاری ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

ماريانو گروسی گفت: یک کشور می‌تواند غنی سازی بیشتری انجام بدهد یا غنی سازی اورانیوم را کاهش بدهد
کد خبر: ۹۵۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ 05 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پايگاه اينترنتی شبکه تلویزیونی یورونیوز نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی بزرگترین دیده بان هسته‌ای دنیاست و نقش این آژانس در زمینه‌ی توافق هسته‌ای ایران (برجام) که در سال ۲۰۱۵ امضا شد پس از آنکه دونالد ترامپ، آمریکا را در سال ۲۰۱۸ از آن توافق خارج ساخت حتی برجسته‌تر هم شده است.

به فعالیت‌های بازرسی ادامه می دهیم

مجری و گزارشگر یورونیوز در گفتگویی با رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پرسید: «پس از کشتن (ترور سپهبد شهید) ژنرال قاسم سلیمانی (به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا)، دولت ایران گفته است دیگر خود را ملزم به حفظ و نگهداری از پنج معیار اصلی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نمی‌داند. این (موضوع) چقدر خطرناک است؟»

ماریانو گروسی پاسخ داد: «خوب وضعیت خیلی غیرعادی است و ما به فعالیت‌های بازرسی در این زمینه ادامه می‌دهیم. همکاری ایران در جایگاه کشوری که در معرض بازرسی قرار دارد قطع نشده است. ما و بازرسان مان در آنجا حضور داریم. آن‌ها (بازرسان) دارند کارشان را انجام می‌دهند، خیلی هم اهمیت دارد. در همین حال، آنچه که بازرسان ما راستی آزمایی کرده اند، کمرنگ شدن میزان پایبندی (ایران) به توافقی است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد.»

آیا فعالیت‌های هسته‌ای برگشت پذیرند؟

مجری یورونیوز در ادامه پرسید: یکی از مواردی که جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته این است که این گام‌ها برگشت پذیرند. آیا شما باور دارید که فعالیت‌های هسته‌ای برگشت پذیر باشند؟ برگشت پذیر یعنی چه؟
گروسی پاسخ داد: «خوب همانگونه که شما گفتید برگشت پذیر واژه‌ای نظری و ذهنی است. از این رو آنچه که برای برخی برگشت پذیر به شمار می‌آید شاید برای دیگران برگشت پذیری نداشته باشد. فکر می‌کنم ارزش ضروری کاری که ما انجام می‌دهیم این است که پرده از حقایق بر می‌داریم و حقیقت را افشا می‌کنیم.»

مجری گفت:، اما آیا این موضوع حقیقت دارد که آنچه آن‌ها (ایران) دارند انجام می‌دهند برگشت پذیر است؟

گروسی پاسخ داد: «البته یک کشور می‌تواند غنی سازی بیشتری انجام بدهد یا غنی سازی (اورانیوم) را کاهش بدهد. آن‌ها می‌توانند در این مسیر گام بردارند و ما آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.»

مدیرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنین درباره پيشرفت برنامه های هسته ای بسياری از کشورها از جمله ايران گفت: «باید توانمندی‌ها را تجزیه و تحلیل کرد، توانمندی‌های فنی که ایران و بسیاری کشور‌های دیگر دارا هستند. این یک واقعیت است. نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که آژانس در آنجا (ایران) حضور دارد تا مقدار‌ها و کمیت‌هایی را راستی آزمایی کند که بر سر آن توافق شده است.

پابرجا ماندن برجام به حوزه‌ی سیاست ارتباط دارد

مجری يورونيوز در ادامه همچنین با این ادعا که به نظر می‌رسد با خروج آمریکا از برجام، توافق ایران هم اکنون بر پایه‌هایی لرزان استوار است! پرسيد: آیا فکر می‌کنید جان سالم به در خواهد برد؟ چقدر احتمال دارد توافق هسته‌ای ایران جان سالم به در ببرد؟

گروسی گفت: «این موضوع (پابرجا ماندن برجام) به حوزه‌ی سیاست ارتباط دارد (برجام توافقی سیاسی است) و کشور‌ها توضیح خواهند داد چرا دست به چنین اقدام‌هایی می‌زنند و چرا آن اقدام‌هایی را که باید، انجام نمی‌دهند. اما در زمینه‌ی واقعیت‌های موجود، تنها آژانس بین المللی انرژی اتمی است که حقایق را احراز می‌کند. دست آخر، جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای تصمیمی مقتدرانه است که هر کشوری اتخاذ می‌کند. اگر کشوری تصمیم می‌گیرد به گسترش سلاح‌های هسته‌ای دامن نزند، این تصمیمی حاکمیتی است. آژانس هم حضور دارد تا چنین تصمیمی را تایید کرده و بر آن صحه بگذارد.

ساز و کار حل و فصل اختلاف

مجری يورونيوز همچنين پرسيد: کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس مدعی شدند ساز و کار حل و فصل اختلاف را که در برجام آمده آغاز خواهند کرد؛ آن‌ها اکنون تصمیم گرفته اند زمان آغاز ساز و کار را تعلیق کنند. از دیدگاه شما این اقدام چه مفهومی دارد و در ضمن در وضعیتی که این چارچوب زمانی تعلیق شده است، آژانس چه خواهد کرد؟

گروسی پاسخ داد: «ما باید از ادامه یافتن بازرسی‌ها اطمینان پیدا کنیم. روشن است که اگر در کار بازرسان آژانس هر گونه خلل یا مشکلی ایجاد شود، آنگاه مناقشه‌ای که قرار بوده با ساز و کار یاد شده حل و فصل شود بسیار بزرگتر از مشکلی خواهد شد که هم اکنون وجود دارد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
برجام سال آینده تحریم تسلیحاتی اش تمام می شود و خودش هم بزودی به اتمام می رسد . این همه تحریم و مصیبت را تحمل کرده ایم و الان برای چه باید از برجام خارج شویم و دوباره به شورای امنیت برگردیم. اروپا و روسیه و چین هم به همین برجام پایبند هستند و آمریکا تحریم گذاشته که حتی هند و ژاپن و کره جنوبی هم مجبورند به آن عمل کنند. اروپا و چین و روسیه و بقیه دنیا هم زور آمریکا نمی رسند. هم زور دارد هم پول.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل