بازدید 16257
۱

کمک محرمانه مصر به عراق برای خروج نظامیان آمریکایی

مقامات رسمی بلندپایه در وزارت خارجه مصر در تماس و دیدار با همتایان عراقی خود می‌کوشند که آنها را به تلاش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی متقاعد کنند، زیرا ترور سردار سلیمانی تهدیدی جدی برای حکومت عراق بود و نشان داد که عراق خیلی راحت می‌تواند به میدان طرف‌های گوناگون و از همه مهم‌تر ایران و آمریکا تبدیل شود.
کد خبر: ۹۵۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ 04 February 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از نورنیوز «رخا حسن»، دستیار وزیر خارجه سابق مصر در گفت‌وگو با «المانتیور» گفت: مصر به صورت محرمانه در حال تلاش‌های دیپلماتیک برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق است.

او گفت: مصر کاملا متقاعد شده که علت دسته‌بندی‌ها و اختلافات در عراق و کشورهای عربی دخالت کشورهای خارجی به خصوص از نوع نظامی است.

به گفته رخا حسن، مقامات رسمی بلندپایه در وزارت خارجه مصر در تماس و دیدار با همتایان عراقی خود می‌کوشند که آنها را به تلاش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی متقاعد کنند، زیرا ترور سردار سلیمانی تهدیدی جدی برای حکومت عراق بود و نشان داد که عراق خیلی راحت می‌تواند به میدان طرف‌های گوناگون و از همه مهم‌تر ایران و آمریکا تبدیل شود.

وی افزود: تلاش‌های مصر در این راستا در چارچوب اهتمام ویژه مصر به منافع عراق و با توجه به روابط ویژه دو کشور به خصوص در عرصه امنیتی و اقتصادی است.

حجم مبادلات مالی مصر و عراق در سال 2018 به 1.2 میلیارد دلار رسید و دو کشور در نظر دارند این مقدار را به 6 میلیارد دلار برسانند. مصر در همان سال 12 میلیون بشکه نفت خام از عراق وارد می‌کرد.

رخا حسن گفت: مصر می‌خواهد دخالت در امور داخلی عراق کاسته شود و به عنوان یک کشور عربی خود را در قبال امنیت عراق مسئول می‌داند و نمی‌خواهد که عراق مانند سوریه به میدان نزاع طرف‌های درگیر تبدیل شود.

«محمد حامد»، کارشناس حقوق بین‌الملل دانشگاه قاهره نیز تأکید کرد که تحرکات دیپلماتیک و محرمانه مصر برای تسهیل مأموریت عراق در خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، متناسب با نگاه مصر به پرونده عراق است.

او تأکید کرد: مصر خروج این نیروها را به نفع عراق و ملت‌های عربی می‌داند و معتقد است که با خروج این نیروها بهانه‌ها برای دخالت در امور داخلی عراق کم خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
مشکل اینجاست که دوستان عراقی به تنهایی از پس مشکلاتی که کشورشان برای همسایگان ایجاد می کند، بر نمی آیند!
کسی نیامده دایه مهربانتر از مادر شما شود، اگر بتوانید مادری خود را در حق کشور خود تمام و کمال انجام دهید، همه خداحافظی خواهند کرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر