بازدید 12902
«پروانه سلحشوری» در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

به تحولات جامعه خوش‌بینم/ نباید دامنه صلاحیت‌ها محدود به اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد/ احزاب در ایران زیر سؤال هستند

اصلاح طلبان با چهره‌های شاخصی همچون مجید انصاری، مسعود پزشکیان، سید حسین موسوی تبریزی، علی افشانی، محمدرضا خباز، علی صوفی، سهیلاجلودارزاده، پروانه مافی، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب و برخی اعضای لیست امید در مجلس دهم و اصولگرایان با افرادی مثل سیدمصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف و مرتضی آقا تهرانی، غلامرضا مصباحی مقدم، سید رضا تقوی، علدالحسین روح الامینی، الهام امین زاده و برخی وزیران دولت احمدی نژاد و اعضای جبهه پایداری پا به میدان رقابت گذاشته اند...
کد خبر: ۹۵۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ 03 February 2020

قرار است دوم اسفند ماه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود. با نزدیک شدن به انتخابات و زمان رسمی فعالیت‌های انتخاباتی نیز به مرور داغ‌تر می‌شود، اما یازدهمین دوره انتخابات مجلس تا این ایستگاه خیلی غیر طبیعی سرد بود. حوادث گوناگون در کشور همچون نارضایتی مردم از عملکرد مجلس و دولت، شهادت سردار سپهبد سلیمانی، سقوط هوایپمای بویئنگ ۷۳۷ و برخی از ناآرامی‌ها در دی‌ماه سال جاری، مزیدبرعلت این سردی در انتخابات است.

به گزارش «تابناک»؛ جریانات سیاسی کشور از جمله اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هر دو به شدت مشغول رایزنی و بستن لیست واحد برای تهران و دیگر شهرستان‌ها هستند تا هر یک از این طیف‌های سیاسی بتوانند افراد همسو بیشتری با خود وارد مجلس یازدهم کنند، چون بنا به تجربه، احتمالا آرایش مجلس یازدهم، گرایش دولت سیزدهم را نیز تا حدود زیادی مشخص می‌کند.

اصلاح طلبان با چهره‌های شاخصی همچون مجید انصاری، مسعود پزشکیان، سید حسین موسوی تبریزی، علی افشانی، محمدرضا خباز، علی صوفی، سهیلاجلودارزاده، پروانه مافی، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب و برخی اعضای لیست امید در مجلس دهم وارد میدان شده‌اند و اصولگرایان نیز افرادی مثل سیدمصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف و مرتضی آقا تهرانی، غلامرضا مصباحی مقدم، سید رضا تقوی، علدالحسین روح الامینی، الهام امین زاده و برخی وزیران دولت احمدی نژاد و اعضای جبهه پایداری را به عنوان برگ برنده در اختیار دارند.

اصلاح‌طلبان می‌گویند، نامزدی نداریم که در لیست بگذاریم. از آن سو، تعدد نامزد‌ها در طیف اصولگرایان آنقدر زیاد است که نمی‌دانند چه کسی را در لیست بگذارند؛ بنابراین، حکایت جالبی شده است، به گونه‌ای که احمد توکلی از اصولگرایان شناخته شده طی نامه‌ای به شورای نگهبان درخواست کرده بود که اصلاح‌طلبان بیشتری تایید صلاحیت شوند.

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان نیز دیروز طی یک نشست خبری، خبر از اضافه شدن دو هزار نامزد تایید صلاحیت شده به جمع نامزد‌های دارای صلاحیت داده و گفته بود که جناح‌های سیاسی عجله نکنند؛ آمار تایید صلاحیت شدگان افزایش می‌یابد.

با «پروانه سلحشوری» که از لیست امید وارد مجلس دهم شده بود و در دوره یازدهم طی یک گفت‌و گوی جنجالی اعلام کرد که برای مجلس یازدهم کاندیدا نمی‌شود، درباره انتخابات و صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب گفت‌وگو کردیم.

به تحولات جامعه خوش‌بینم/ نباید دامنه صلاحیت‌ها محدود به اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد/ احزاب در ایران زیر سؤال هستند

این عضو شورای مرکزی مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در گفتگو با خبرنگار «تابناک» اظهار کرد: من خوشبین به تحولات اجتماعی کشور هستم و اکنون به تحولات امیدوارم. امیدوارم بتوانیم نظام را به ریل اوایل انقلاب برگردانیم و همان طور ادامه دهیم.

سلحشوری با بیان اینکه در مورد انتخابات برای شهر‌های بزرگ خوشبین نیستم، گفت: به نظرم اتفاق خاصی نمی‌افتد. دیدید که در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم استقبال چندانی از انتخابات مجلس صورت نمی‌گرفت و در همین شهر تهران افرادی با ۲۰۰ هزار رأی وارد مجلس شدند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردم مهم بود، باید تأیید صلاحیت‌ها به صورت گسترده‌تری صورت می‌گرفت، اما دیدید که این اتفاق نیفتاد.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: نباید دامنه تأیید صلاحیت‌ها محدود به اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرا‌ها باشد، باید مردم تأیید شوند. کسانی که نامزد شدند، باید براساس قابلیت تأیید شوند، نه اینکه در قبل از انتخابات افراد پرسش‌هایی را می‌پرسند و حین ثبت‌نام و بعد نیز مدام می‌پرسند که بیس سیاسی شما چیست؟

سلحشوری افزود: چرا نباید اعضای شورای مرکزی احزاب اصلاح طلب تأیید صلاحیت شوند؟ از بین این همه احزاب اصلاح‌طلب فقط آقای کواکبیان، محجوب و یکی دو نفر دیگر صلاحیت گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه کارکرد احزاب در ایران زیر سؤال است، گفت: اینکه احزاب در ایران زیر سؤال هستند، فقط به ساختار حکومت برنمی‌گردد، بلکه یک مشکل فرهنگی وجود دارد. آیا همین احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌توانند زیر یک چتر واحد قرار بگیرند؟ هرگاه احزاب ملی ما توانستند زیر یک چتر واحد قرار بگیرند، آن وقت نوید این را می‌توانیم بدهیم که کار‌های سیاسی بزرگ انجام دهیم.

ما هم بر این عقیده هستیم که برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات حتما باید نگاه بازتری به پروسه بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها باشد و باید شرایط به منظور ایجاد یک فضای کاملا رقابتی مهیا شود؛ اما اینکه از قبل بررسی صلاحیت‌ها یک گروه مدام در بوق و کرنا کند که کاندیدا‌های ما تایید نمی‌شوند و بعد از بررسی صلاحیت‌ها به شدت بیشتری به این کار مشغول شود، هم خیلی جای دفاع ندارد.

مجید انصاری، مسعود پزشکیان، سید حسین موسوی تبریزی، حسین راغفر، علی افشانی، محمدرضا خباز، علی صوفی، سهیلاجلودارزاده، پروانه مافی، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب و برخی اعضای لیست امید در مجلس دهم تنها بخشی از چهره‌های تایید صلاحیت شده جریان اصلاحات است که به آن اشاره شده و آنقدر‌ها هم که می‌گویند، دست آن‌ها خالی نیست؛ هرچند حتما باید شورای نگهبان دید وسیع‌تر و بازتری در بررسی صلاحیت‌ها، نه تنها درباره اصلاح طلبان، بلکه در مورد چهره‌های مختلفی که کاندیدا می‌شوند، داشته باشد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۶
حرفهای شما هیچ ارزشی ندارد

من رای نمی دم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
هر کشوری که رای گیری و همپرسی دهرد ولی احزاب اجازه فعالیت ندارند کلا باید رای گیری را جمع کنند . فقط با یک حزب انهم اندیشه حزب حاکم اجرا شود چه رای گیری و چه فایده ای دارد . رای گیری مربوط به جوامعی هست که با این طریق میخواهند مطالبات مردم در هر دوره چی هست همان سیاست های که ملت میخواهند اجرا کنند . رای گیری بخاطر این هست که مردم در راس سیاستگذاری و قرار گیرند . در صورتی در هر مرحله در تلویزیون میگویند اگر مردم‌پای رای بیشتر باشند مطالبات بیشتر اجرا میشود .
اصلا درایران احزاب نداریم،اینهاهم که به نام احزاب فعالیت میکنند درواقع همه مثل هم هستند.به قول معروف چه خواجه علی،چه علی خواجه،همه یکی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
دقیقا درست گفتید. کدامیک از این به اصطلاح احزاب اساسنامه و تشکیلات درست و حسابی دارند و مستقل عمل میکنند؟
شانس آوردیم خوش بینی.
۱ پس به نظر شما چه چیز جای دفاع دارد؟اینکه به یک حزب از دو حزب اصلی تایید صلاحیت نمیدهند در واقع انتخابات تک حزبی را بیمعنی میکند و انرا به یک شو تقلیل میدهد.مردم بین چه چیزی باید انتخاب کنند؟بین اسامی؟مثلا کسانی که از اسم حسن خوششان میاید با انها که از اسم حسین خوششان میاید!!!
۲این خانم سلحشور نماینده و دیگرانی همچون علی مطهری یا صادقی فقط بخاطر گفته هایشان مورد اتهام قرار گرفتند و این نشان میدهد که دستانی در پشت پرده در تلاش است تا هیچ انتقادی به مسیر حرکت کشور صورت نگیرد
اتفاقا باید تند روترین ها مثل جبهه پایداری و اصولگراهای دو آتشه بر سر کار بیایند
تا تکلیف یکسره گردد
و استخوان لای زخم نمی شود و باید تمامش کرد .
سابقه شما خراب است و لطفا کمتر حرف بزنید
شما چرا خوش بین نباشی کشور رو تو 4سال با کمک دولت ویران کردید رفت.
مردم از دولت و اصلاح طلبان در شش سال کار در قوه مجریه و 4 سال قوه مقننه کاملا راضی هستند.
تنها مشکل همان تعداد رد صلاحیت شده است که کاندیدای اصلی بوده اند.
تأیید صلاحیت شده ها کاندیدای فرعی بوده و هستند.
کاش شورایی توسط بزرگان هر دو جناح بصورت جدا گانه تشکیل میگردید وخودشان آلودگیهای مالی واخلاقی نامزدها را رصد مینمودند آنوقت هم کمک به شورای نگهبان بود وهم بازار بهانه تراشی اینقدر داغ نمیشد وهم صحت وسقم فرمایشات سخنگوی شورا بهتر آشکار میگردید
چه افتخار بزرگی دارد پیروز اصولگرایان در انتخابات بی رقیب پیش رو
درود بر تابناک با این انتخاب به جا و درست
الحق که با شخصیتی وزین و وزنه ای قدرتمند در صحنه ی سیاسی ایران زمین مصاحبه کردید و تیتر کردید. ایشون مورد وثوق همه ی طیف های اصلاح طلبی و از نخبگان و نظریه پردازان درجه یک اصلاحات هستند که در موارد بسیار زیادی نطق های کوبنده و منطقی ایشان در مجلس جریان ساز بوده است. خدا ایشون رو برای ایران بزرگ حفظ کنه.
چون صراط مستقیم فقط یکی است ،
اصلاح طلب واصولگرا ندارد موضع اعتماد ملي است كه از بين بردند اصولگرايان باتندروي ويكسو گرايي واصلاح طلبان با انفعال وبي اختياري
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
خیلی گل گفتی دوست عزیز
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر