بازدید 7979
۷

هیچ فردی در کشورمان به کرونا مبتلا نشده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تا کنون هیچ فردی در کشورمان به بیماری ”کرونا“ مبتلا نشده است، گفت: اگر این ویروس وارد ایران شود اعلام می‌کنیم و این چیزی نیست که بخواهیم آن را پنهان کنیم.
کد خبر: ۹۵۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸ 31 January 2020

مرگ و میر «کرونا ویروس» در حال کم شدن است

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر محمدمهدی گویا با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از این بیماری در مقایسه با بقیه بیماری‌های مشابه، کمتر است، افزود: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری کرونا در هیچ کدام از کشور‌های همسایه ما وجود ندارد و در منطقه ما تنها در امارات متحده عربی ابتلا به این بیماری اثبات شده است.

وی گفت: این بیماری شباهت بسیاری به بیماری ”آنفلوآنزا“ دارد بنابراین حتی اگر کسی آنفلوآنزا داشته باشد در شرایط کنونی احتمال کرونا بودن آن بررسی می‌شود و تا زمانی که آزمایش، اثبات نکرده که ویروس کروناست باید با احتیاط درباره آن سخن گفت.

آقای گویا با اشاره به اینکه در فضای مجازی شایعاتی درباره بیماری کرونا منتشر می‌شود که واقعیت ندارد، افزود: این بیماری دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و علائم آن شبیه آنفلوآنزاست.

وی اضافه کرد: عمدتاً کسانی که سن بالا یا بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و تنفسی دارند در مقابل بیماری کرونا آسیب پذیر هستند مانند بیماری آنفلوآنزا.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: نباید درباره بیماری کرونا بزرگ نمایی شود و مردم به وحشت بیفتند.

دکتر گویا با اشاره به اینکه ویروس کرونا هیچ مرزی نمی‌شناسد، افزود: این ویروس وارد ایران خواهد شد و وارد همه کشور‌های دنیا هم می‌تواند بشود و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهم این ویروس وارد شود، غیر علمی است.

وی اضافه کرد: همه کشور‌ها وظیفه دارند در صورت ورود این ویروس، تمهیداتی را بیندیشند تا تعداد کمتری از مردم به آن مبتلا شوند.

آقای گویا ادامه داد: این ویروس در حالت نهفتگی هم قابل انتقال به دیگران است.

وی افزود: تاکنون شش مورد از موارد مشکوک به این بیماری در استان‌های مختلف کشورمان گزارش شده و همه را در آزمایشگاهی که برای این منظور در نظر گرفته شده است بررسی کردیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران بود که آزمایش همه آن‌ها منفی بود.

وی افزود: بیمارستان‌های خاصی در همه استان‌ها به منظور آمادگی برای مقابله احتمالی با این بیماری در نظر گرفته شده است.

دکتر گویا با بیان اینکه شستشوی مرتب دست یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است، اضافه کرد: استفاده از ماسک برای مردم عادی توصیه نمی‌شود و کادر‌های درمانی و پزشکی باید از ماسک مخصوص استفاده کنند.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم با حضور در این برنامه درباره ماهیت ویروس «کرونا» گفت: این ویروس نوپدید است و معمولاً منشاء ۷۰ درصد این نوع ویروس از حیوانات است و ساختار خاصی دارد.

دکتر طلعت مختاری آزاد ادامه داد: «کروناویروس» مشترک میان انسان و حیوان است و ماهیت ساختاری آن به گونه‌ای است که می‌تواند تغییراتی در آن ایجاد شود و ترکیب‌های جدیدی بین ویروس‌های انسانی و حیوانی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: این بیماری با توجه به اینکه جدید و ناشناخته است می‌تواند خطرناک باشد، اما پس از اینکه اطلاعات این بیماری، شناسایی شود ترس ناشی از آن هم کمتر می‌شود.

خانم مختاری آزاد افزود: ویروس «کرونا» با توجه به مشاهداتی که داریم نمی‌تواند خطر زیادی داشته باشد و آمار‌ها نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از این بیماری به تدریج در حال کم شدن است.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه خطر این ویروس کمتر از خطر بیماری آنفلوآنزا است، اضافه کرد: این ویروس شباهت زیادی به ویروس خفاش دارد.

وی با بیان اینکه این بیماری فعلا واکسنی ندارد، گفت: دو داروی بیماری ”اچ آی وی“ در درمان این بیماری تاثیراتی داشته است.

خانم مختاری آزاد با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های ویروسی، دارویی ندارند، افزود: این ویروس کم خطرتر از آنفلوآنزاست و همان موارد بهداشتی این بیماری باید رعایت شود.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ویروس کرونا، هوشمند است، اما هنوز بیماری زایی آن بیشتر نشده است.

خانم مختاری راد افزود: براساس مشاهدات و مستندات ثبت شده، هنوز شدت بیماری زایی کروناویروس تشدید نشده است.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل در سر راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس، نحوه آموزش سرفه کردن در میان دانش آموزان است، چون بیشتر مردم چگونه سرفه کردن را نمی‌دانند.

دکتر مختاری راد تصریح کرد: نحوه صحیح سرفه کردن، سرفه بر روی آستین یا لباس و داخل یقه می‌باشد بدین ترتیب ویروس در هوا پراکنده نخواهند شد و چه بسا ویروس بر اثر ماندن در بافت گرم لباس از بین برود.

وی افزود: این امکان وجود دارد که وقتی یک فرد از ماسک استفاده می‌کند، پس از مدتی این ماسک مرطوب می‌شود و پس از دور انداخته شدن بعید نیست که سبب اشاعه ویروس در محیط باشد، از این رو عمر مفید هر ماسک را می‌توان نهایتاً دو ساعت عنوان کرد.

آقای گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هم با بیان اینکه اکثریت مبتلایان به ویروس کرونا ۱۰ الی ۹۰ ساله بوده اند و ممکن است علائم این ویروس در کودکان زیر ۱۰ سال بسیار خفیف باشد و نیازی به بیمارستان نداشته باشند.

وی درباره فوت شدگان به علت ابتلا به این ویروس گفت: بیشتر فوت شدگان افراد پیر و مسن و کسانی بوده اند که دارای بیماری بوده اند.

دکتر گویا تصریح کرد: موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شستشو دست‌ها و پوشاندن مجرای تنفسی حتی در مواقع عطسه و سرفه کردن می‌باشد.

دکتر مختاری راد در پاسخ به سوالی مبنی بر عمر ویروس کرونا گفت: همانطور که مشاهده می‌کنیم دیگر خبری از بیمارس سارس که از زیر مجموعه‌های ویروس کرونا می‌باشد نیست، اما هنوز دیگر ویروس‌های خانواده ویروس کرونا وجود دارند که به طور کلی نمی‌توان زمان دقیقی برای دوره حیات این ویروس بیان کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
احساس نمیکنید که چرت و پرت میگن؟!
ما با تنها کشوری که ارتباط داریم چینه. بعد بیماری به کشورهای دیگه رفته الا ایران.
خطرش کمتر از آنفولانزا است؟! این حرف مثل اون مسئولیه که گفت ۳۵ سال سابقه کاری داره و میگه هواپیما با موشک سقوط نکرده.
تا الان هر چی که گفتین بر عکسش شده. این مورد هم همینطوره
این گزاره علمی نیست درستش این است: «وزارت بهداشت هنوز موردی ابتلا به کروناویروس نیافته است».
بنظر شما مجموعه بهداشت و درمانی که پزشکانی تربیت می کند که برای سرماخوردگی، کورتون تجویز می کنند قادر به تشخیص کروناویروس است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
ای دانای دو عالم ببخشید من اظهار نظر میکنم ولی فکر میکنم خود خارجی ها از روش های آزمایشگاهی مثل پی سی آر استفاده میکنن البته در اینکه همه در ایران به جز پزشکان دانشمند هستن شکی نیست ولی حالا دیگه شما ببخشیدشون چکار کنن مثل شما ها باسواد نشدن
باز دروغ نگویید
با این دکترهای کیلیویی که همه دردها را برعکس تشخیص می دهند.واقعاً مطمئن هستین درست میگین؟
یادتونه رئیس سازمان هواپیمایی کشورتودوربین زل زده بود ومحکم میگفت ازلحاظ علمی امکان نداره هواپیمااوکراینی باموشک ساقط شده باشه ؟ وامروز بهداشتیها سفت میگن شیوع کرونا ویروس به ایران نرسیده. صبح چشم بازمیکنیم میبینیم کل کشوررا این ویروس درنوردیده است . هرچی سفتر رویه موضوع زوم میکنن بدون یه خبرهای بدی تواون موضوع داره میاد شک نکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار