بازدید 4529

در دی ماه سال جاری، «نرخ تورم» چند استان بیش از 40 درصد بوده است؟

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری به تفکیک استان ها را منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با نرخ تورم 46.8 درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان فارس با نرخ تورم 34.2 درصد می باشد.
کد خبر: ۹۵۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳ 30 January 2020

نرخ تورم از جمله شاخص های مهم اقتصادی محسوب می شود که همواره توسط بسیاری از مردم مورد رصد و بررسی قرار می گیرد. از این رو واکاوی گزارش های مربوط به این نرخ می تواند دارای جذابیت های خاصی برای همگان باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال 1398 به تفکیک استان ها را منتشر نموده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است. از این رو با توجه به همین گزارش حالا می توان به این پرسش ها پاسخ داد که نرخ تورم در چند استان بالای 40 درصد است؟ و کدام استان ها دارای بیشترین نرخ تورم و کدام استان ها دارای کمترین نرخ تورم می باشند؟

قبل از این که به این پرسش ها پاسخ داده شود باید در ابتدا جهت آشنایی هر چه بیشتر با نرخ تورم، آن را تعریف نمود چون بر اساس این تعریف، خود نرخ تورم به انواع مختلفی تقسیم می شود. نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالاها و خدمات را در نظر می گیرد که در این سبد 475 قلم کالا و خدمت وجود دارد. همچنین همان گونه که گفته شد برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در دی ماه 1398 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (1395=100) به 195.4 رسید که این عدد نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش را نشان می دهد. یعنی نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای کشور 0.8 درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان هرمزگان با 1.5 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان ایلام با 0.5 درصد افزایش بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 26.3 درصد بوده است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه متعلق به استان هرمزگان (32.3 درصد) و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (20.9درصد) بوده است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه 1398 برای خانوارهای کشور به عدد 38.6 درصد رسیده است. همان گونه که از نمودار پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با نرخ تورم 46.8 درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان فارس با نرخ تورم 34.2 درصد می باشد. این اعداد بیانگر آن است که خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط 8.2 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان فارس به طور متوسط 4.4 درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. بنابراین در دی ماه سال جاری در مقایسه با سایر استان های کشور، ارزان ترین استان برای زندگی استان فارس و گران ترین استان برای زندگی استان ایلام بوده است.

همچنین همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می گردد در دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری نرخ تورم در استان های زیر بالای 40 درصد بوده است:

خوزستان (40.1 درصد)، قزوین (40.2 درصد)، یزد (40.4 درصد)، آذربایجان شرقی (40.7 درصد)، سیستان و بلوچستان (41.5درصد)، مرکزی (41.7 درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (42.3 درصد)، کردستان (42.4 درصد)، بوشهر (43.1 درصد)، خراسان شمالی (43.1 درصد)، چهارمحال و بختیاری (43.5 درصد)، خراسان جنوبی (44.3 درصد)، لرستان (44.9 درصد) و ایلام (46.8 درصد).

در دی ماه سال جاری، «نرخ تورم» چند استان بیش از 40 درصد بوده است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها