بازدید 22433

واکنش ترسناک و دیرهنگام سازمان محیط زیست به فاجعه میانکاله!

ظاهرا از سازمان فعلی محیط زیست کشورمان و متولیانش نباید چنین انتظاراتی داشت، به ویژه اگر بدانیم تنها واکنش رسمی این سازمان به فاجعه میانکاله، اعلام شکار ممنوع در منطقه، آن هم بعد از چند روز از انتشار خبر مرگ پرندگان و همچنین جلوگیری از فعالیت بازار عرضه این پرندگان در فریدونکنار بوده است!
کد خبر: ۹۵۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ 28 January 2020
تابناک اجتماعیچند روز بعد از شروع پروژه گردآوری انبوه لاشه‌های پرندگان مهاجر در میانکاله، سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به این فاجعه واکنش نشان داد!

به گزارش «تابناک»؛ تالاب میانکاله که بهشت پرندگان مهاجر در کشورمان خوانده می‌شود و هر ساله پذیرای خیل عظیمی از پرندگانی است که برای فرار از سرمای زمستان، راهی عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر می‌شوند و جنوب شرقی دریای خزر و این تالاب را برای زندگی برمی گزینند، چند روزی است به گورستان شمار زیادی از این مهاجران تبدیل شده است.

آن گونه که مسئولان خبر می‌دهند، تا کنون لاشه حدود شش هزار پرنده گردآوری و با نظارت کارشناسان بهداشتی دفن شده، اما هنوز لاشه‌های زیادی برای گردآوری روی زمین مانده و از آن مهم تر، روند مرگ و میر پرندگان نیز ادامه دارد؛ فاجعه‌ای تمام عیار که هنوز علت وقوعش مشخص نیست و گمانه زنی‌ها در خصوص آن ادامه دارد.

 
واکنش ترسناک و دیرهنگام سازمان محیط زیست به فاجعه میانکاله!

از شیوع بیماری‌های مسری مانند نیوکاسل یا آنفلوانزای حاد پرندگان و احتمال رشد نوعی باکتری که جلبک‌ها و پلانگتون ها، یعنی غذای پرندگان مهاجر را مسموم می‌کنند تا احتمال مسمومیت آب تالاب و یا حتی فاسد شدن ریشه گیاهان و تغذیه پرندگان مهاجر از آنها، دلایل احتمالی تبدیل بهشت پرندگان مهاجر به گورستانشان متنوع و وسیع هستند.

موضوعی که نگرانی بسیاری را به دنبال داشته، به ویژه از این رو که می‌دانیم در شرق آسیا، بیماری مهلکی شیوع یافته که جان بسیاری را گرفته و به رغم مشابهتش با بیماری‌های شایع شده در سال‌های اخیر در این منطقه، مهارش دشوارتر از قبل به نظر می‌رسد؛ بیماری که گفته می‌شود با خوردن برخی گونه‌های حیات وحش به انسان‌ها منتقل شده است.

نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که به واکنش مسئولان به فاجعه در حال تکوین در میانکاله دقت کنیم. اینکه یک هفته از شروع مرگ و میر پرندگان مهاجر در این تالاب می‌گذرد و در این مدت، تنها گردآوری لاشه ها، آن هم با کندی در دستور کار قرار گرفته و مسئولان ترجیح داده اند به جای انجام تحقیقات وسیع برای مشخص شدن علت ماجرا، مسئولیت را متوجه دیگر نهاد‌ها بدانند!

مثل این اظهارنظر شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست که وقتی درباره احتمال استفاده از طعمه‌های آلوده برای صید پرندگان مورد پرسش قرار گرفته، گفته: «دستگاه مسئول اعلام این موضوع وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است، محیط زیست تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند این مورد را تایید یا رد کند.»

سخنان عجیبی که نشان می‌دهد سازمان حفاظت محیط زیست کنار نشسته و چشم انتظار اقدام دیگران است؛ موضوعی که منتظمی در ادامه گفت و گویش با ایسنا نیز تلویحا تایید و به مردم توصیه کرده که به لاشه پرندگان نزدیک نشوند و در صورت مشاهده لاشه، فورا موضوع را به "اداره دامپزشکی منطقه" اطلاع دهند.

 

البته این مقام ارشد سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان یادآوری هم کرده که نگرانی نخستشان در این ماجرا، شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل بوده که بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده، منتفی گشته است، اما از بیان این مهم صرف نظر کرده که این فرضیه نیز در دامپزشکی مطرح، بررسی و سرانجام رد شده است نه سازمان محیط زیست!

درست مانند فرضیه‌های دیگری که در دامپزشکی و برخی مراجع دیگر مطرح هستند و باید امیدوار باشیم بررسی شوند؛ مثل این فرضیه که ورود فاضلاب‌های مسموم یا انبوه سموم کشاورزی به تالاب موجب این کشتار وسیع شده است. گزاره‌هایی که ابعاد ماجرا را فراتر از مرگ چندین هزار پرنده می‌برند و از این روی باید در سازمان محیط زیست مورد بررسی و موشکافی دقیق تری قرار گرفته و با قاطعیت رد یا تایید شوند.

انتظاری که ظاهرا با سازمان فعلی محیط زیست کشورمان و متولیانش هیچ گونه تناسبی ندارد به ویژه اگر بدانیم تنها واکنش رسمی این سازمان به فاجعه میانکاله، اعلام شکار ممنوع در منطقه، آن هم بعد از چند روز از انتشار خبر مرگ پرندگان و همچنین جلوگیری از فعالیت بازار عرضه این پرندگان در فریدونکنار بوده است!

عجیب آنکه این ممنوعیت شکار «منطقه ای» اعمال شده بود و از دیروز، در پی بازدید معاون محیط زیست طبیعی این سازمان از میانکاله است که قرار شده در کل استان گلستان به اجرا درآید. اتفاقی که نشان می‌دهد نه تنها مرگ گونه‌های حیات وحش برای سازمان محیط زیست اهمیت چندانی ندارد، که سلامت و حتی جان شهروندان نیز برایشان آنقدر مهم نیست که برای مراقبت و حفاظت از آن، دستوراتی ساده مانند ممنوعیت صید و شکار و خرید و فروش پرندگان را به سرعت صادر نمایند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵۶
نیرو گاه برق اتم اونجاست و چند ساله که ماهی ها روی آب میان و میمیرند و بعد یه عده مردم زرنگ اونها رو میارن و حتی در بازار ساری و دیگر شهر ها -کنار خیابان میفروشند- تو شکم این ماهی ها و روده هاشون انگار قیر منفجر شده- اکثر مردم بومی تو دریای خزر شنا نمیکنند
پاسخ ها
قمی انقلابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
تاسف بار است
لطفا پیگیری کنید حداقل پرنده های مهاجر باقیمانده در تالابهای منطقه که در تصاویر دیده میشدند از آنجا کوچ داده شوند تا آنها هم مسموم و نابود نشوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
مگر نیروگاه برق اتمی چقندر است که بتوان آن را پنهان
نمود
این نظریه را از کجا اوردید
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
اسمش نيروگاه اتم. اتمي كه نيست. با گاز كار مي كنه. داخل شكمش سياهه بخاطر آلودگي آبه.آب فاضلاب هاو ... كه به دريا ميريزه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
ن ما کحا در دریای خزر نیروگاه اتمی داریم
هاشم رجایی
| Germany |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
یکی به من بگه دقیقا چی برای آقایون مهمه
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
مافیای تالاب خواری با سم این همه پرنده بی گناه را قتل عام کرده این افراد جنایتکار باید به اشد مجازات محکوم شوند اما دریغ از این دولت و مجلس و !!
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
فاضلاب شهری سه استان شمال کشور بسمت رودخانه ها و تلاب ها و سپس بسمت دریا سرازیر میشود . یعنی هم شالیزارها و هم مناطق مسکونی و کشاورزی و هم دریای خزر در حال تخریب هست از انطرف هم کشورهای اطراف دریاچه خزر هم رعایت نمیکنند . در شمال چند سال دیگر پساب و فاضلاب صنعتی و کشاورزی و ریختن زباله شهرداریها در عمق جنگل های هیرکانی بشدت اسیب پدیر شده است شیرابه این پساب های صنعتی و خانگی هم برای دام و هم برای حیات وحش و هم سفرها و چشمه های زیر زمینی در حال خطر هست . بیایید بجای اینکه در سرزمین کشورهای دیگر دنبال منافع سیاسی باشید به فکر سرزمین خودمان باشیم . چرا نباید سرزمین ایران . نفت ایران و پول ایران در خود ایران هزینه شود . چرا مردم باید تاوان سیاست های خطرناک منطقه را پرداخت کنند .
امریکا با ویروس های جهش یافته میخواد دهان چین و روسیه و اذنابشونو آسفالت کنه! بابا این ترامپ عجب اعجوبه ایه! البته امریکاییها واسه خودشون واکسن و دارو را دارندا.
پاسخ ها
Bet
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
عین بچه کوچولوها همه تقصیرارو میندازید گردن آمریکا! واقعا خجالت بکشید یکم مسئولیت پذیر باشید
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
تو فرودگاه با یک دستگاه ابتدایی خواستند از بدن و دهان مساعپفران نمونه گیری کنند . الان بیشتر مردم اگر در چین یک نفر را مبتلا کرده باشد در تهران با این نمونه برداری بیشترشان را دچار این ویروس کردید . این ادا بازیها به شماها نیامده
تا کی باید عیسی کلانتری بتواند تیشه به ریشه این کشور بزند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
اصلاح بکنید امثال عیسی کلانتری
هرچی وارد این کشور میشه نابود میشه.
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
ببین ما ملت ایران کی یکجا از بین می رویم؟...
چقدر خوب است شكار هم باشد زندگي هم باشد
ما از اين اين ور بام مي افتيم يا از اون ور
ما همیشه بعدازاینکه فاجعه در کشورمون اتفاق میفته میفهمیم که دستگاههای عریض وطویلی به نام محیط زیست داریم که فقط مصرف کننده ی بودجه هستن ودارای شم قوی فرافکنی مثل آلودگی هوا که به همه جاربطش میدن غیرازمحیط زیست
پاسخ ها
پدرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
سازمان محیط زیست یک سازمان عریض و طویل نیست متاسفانه.
کمترین میزان بودجه به سازمان محیط زیست ایران میرسد.
شما برو ببین بودجه کشور خرج چه نهادهای میشه که هیچگونه خروجی ندارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
تازه این سازمانهای عریض و طویل فقط بلدن جنازه و لاشه جمع کنن. کل هنرشون همینه
سازمان عريض طويل محيط زيست با كدام تخصص چه انتظاري داريد هنوز بوي بد تهران را نتوانستند پيدا كنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
محیط زیستی روشنفکر و عاقل و فهمیده و دانشمتد در حبس تشریف دارند . خطاب به کاربر دوم
کلانتری بابت همه چی باید خجالت بکشید .
آقا جان جوش چی میزنید سازمان محیط زیست در کشور ما یک دکور است.نه مدیران درست حسابی داره ونه بودجه کافی وبالاتر از همه اینها هیچ تعهد اخلاقی به ان ندارند وقتی در گوشه گوشه کشورمان برای علم کردن ویلا وساختمانهای کاخ مانند منابع طبیعی را تغییر کاربری میدهند احدی ککش نمیگزد.
یه عده که حتی چارچوب وظیفه شون رو هم نمی دونن!! حالا اگه کرونا هم بیاد زنده زنده شکلات پیجمون میکنن
خدایا مرا از این فاجعه پلید" مصلحت اندیشی" که چون همه کس گیر شده وقاحتش از یاد رفته و بیماریی شده است که از فرط عمومیتش هر که از آن سالم مانده باشد بیمار می نماید مصون بدار:

"تا به رعایت مصلحت حقیقت را ذبح شرعی نکنم"

دکتر شریعتی
ناکارآمدی دارو دسته حسن روحانی کی تمام میشه ؟؟؟؟
نیاز به هیچ کاری نیست
تا چند روز آینده همه چیز با یک بیانیه رسمی تمام میشه.
شاید یک ویروسی شبیه کرونا باعثش و بطور خاموش داره وارد کشور میشه.
بی کفایتی، عدم مسولیت پذیری بیداد میکند.
آلودگی نیروگاه مازوت سوز نکا که چسبیده به خلیج میانکاله هست...
متاسفم
حیف حقوق ملت برای این سازمان
این سازمان محیط زیست واقعا متولی محیط زیست است؟ خصوصا از وقتی که این آقای کلانتری شده مسئولش محیط زیست رها شده وای بر ما
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
کلانتری سواد کافی برای اینکار را ندارد .
وقتی ریس جمهور اخبار مهم جمعه صبح متوجه میشه تاخیر محیط زیست که طبیعی
این توطئه آمریکا و استکبار است.با این کار قصد دارند روحیه جهادی و امید ملت را نابود کنند. ما هزینه هایی بالاتر از این داده ایم.مردم هوشیار باشد.ما تا آخرین نفس در کنار آرمان های امام راحل هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
روحیه جهادی شماها مردم را به چنین روزی دچار کرده . دو ماه هست که با انواع ترفندها میخواهید بگویید ما در باره ازدواج و سیاست و کار و صنعت جهادی داریم . جهادی دیگر چه صیغه ای هست . کتاب علمی و کتاب سیاست را بخوان اینقدر هم حرف های دهن پرکن نزن .
من بارها کفتم بازهم می کم بخدا اداره محیط ومیراث فرهنکی وامثال سازمانها بزرکی مثل و.... دهها سازمان امثال اینها فقت پول این مردم بتبخت را حدر میدن کسی هم پاسخکو نیست
مثل همه کارها در ایران
خواهشا در خصوص تابعیت و اهلیت مسئولین اداره محیط زیست مجددا مطالعه و پیگیری جدی شود
کار آمریکاست
جمعه تو نماز جمعه میگن حتما
این سازمان محیط زیست دقیقا به چه دردی میخوره؟؟
یکی از ناکارامدترین سازمان های دولتیه که خاصیتی هم نداره و تمامی مسئولیت هاش رو میندازه گردن اینو اون!!!
آقا جمش کنین این سازمان رو! آقای رییس جمهور که دغدغه انتخابات و جمهوریت داری یکی از مسئولیت هات رسیدگی به امور زیردستاته!!!
به طرزفجیع وهمیشه نامعلوم خوب این حیاط وحش هم حتماخودشان خودکشی کرده اند..
تدبیر و امید
حتی اگر سازمان حفاظت محیط زیست اینقدر حال داشته باشه که فقط بگه" واکنش" و هیچ کار دیگه ای عملا انجام نده باز هم شقالقمر کرده.
اینا به کنار هرچندخیلی دردناکه...یکی نیست جلو لیگ را بگیره علنی دارن تیم محبوبشون را قهرمان اسنپی میکنن،حالا که قراره پرسپولیس مادام العمرقهرمانش کنید این هزینه های نجومی برا لیگ چیه،استرا را پروندید،شهرخودرو مربیشو به زور اوردید،سپاهان قلعه نوعی را میخا بدید تیم ملی،تراکتور...خوشحال شدیمafcکلا محروممون میکنه که اونم فعلا نشده
واکنش دولت روحانی همیشه ترسناک و دیر هنگام هستش مثل واکنش ایشان در برابر سه برابر شدن نرخ بنزین که با خنده به درد و آلام مردم عصبی اظهار فرمودند من خودم صبح جمعه متوجه شدم چیزی که برای این دولت دیگه عادی شده !!
با سلام سازمان حفاظت محیط زیست همیشه و در پی هر حادثه زیست محیطی روش منفعلانه دارد مثل بوی بد جاده فرودگاه امام، بوی بد شهر تهران، مسمومیت تعدادی از هموطنان اهوازی در پی بارندگی، مرگ دولفینها و ...زیرا که سازمان محیط زیست به بدنه کارشناسی خود اهمیت نمی دهد و بجای اینکه کارشناسان با تجربه به مدیریت دفاتر انتخاب شوند با فامیل بازی و رفیق بازی افراد مختلف را از ارگانهای دیگر (و عموما بدون ارتباط با وظایف محیط زیست) بعنوان مدیر انتخاب میکنند و آنها علاوه بر عدم تخصص در زمینه محیط زیست در صدد کار کردن نیستند و فکر خودشان میباشند. تاکنون آیا مشکلی از محیط زیست کشور حل شده است، آلودگی هوای تهران و کلانشهرها، خیزش گردو غبار در کشور و مشکلات حاد زیست محیطی دیگر، البته مقصر این موضوعات فقط آقای کلانتری نیست، روسای قبلی سازمان محیط زیست هم عملکرد مناسبی نداشتند. پیدا کنید پرتقال فروش را!
ایراد نگیرید.مسئولین هم امروز صبح خبردار شدند خب
یعنی این دولت بی کفایت می خواد تا 1400 کشور رو با خاک یکسان کنه فرقی هم نداره تو همه حوزه ها فعال هست.
چیزی بنام حفاظت محیط زیست دیگر نداریم.فقط حفاظت محیط جیب مان را باید حفظ کنیم تا بعناوین مختلف خالیش نکنند
سی ساله دلسوزان محیط زیست هشدار دادند توای مملکت گوشی شنوایی نیست.
آقاجان توی کشور ما جون مردم بادمجونه، انتظار دارید واسه پرنده نگران باشن!؟ مسئولین سرشون شلوغه،
در ایران دیگر نه پرنده نه خزنده نه درنده نه چرنده نه انسان و نه گیاه و نه هیچ موجود زنده ای امنیت نداردو تنها تضمین " مرگ" است و بس.
یکی از توانایی ماهواره های جاسوسی این است که با تقویت وارسال امواج الکترومغناطیسی که با فرکانس طبیعی یک محیطی مطابق قرار یگیره می تونه نیروی زیادی در به حرکت اوردن لایه های زمین کنه و در واقع زلزله به وجود میاد . حالا گاهی این اشغه ها در حال تاباندن به یک منطقه حالا برای ازمایش و یا حتی تحریب که اصولا در کشورهای دشمن انجام میشه ( چون همونطور که اونا دشمن ما هستند ما هم دشمن اونا محسوب میشیم ! ) این موارد اگر در جایی که اب زیادی هست بخوره مثل اینه که مثلا رعد و برق به اونجا خورده باشه . پرندگان و ماهی ها دچار نوعی حمله الکترومغناطیسی میشن مثل اینکه برق گرفته باشدشون . یعنی مثلا خون و امیا احشا داخل بدنشون سیاه میشه اگه این اشغه به یک انسان بخوره محل برخوردش مثل اینکه برق گرفته باشدش سیاه میشه و البته چون میزانش زیاده دستگاه عصبی بدنش را کلا از کار می اندازه به این نوع حمله ها میگن حمله های ماهواره ای
وقتی در این کشور هیچ مسئولی ، مسئولیت اعمال و رفتار و اظهار نظرهاشو به عهده نمیگیره توقع دارید سازمان محیط زیست مثل بقیه نباشه؟؟
ما سازمان محیط زیست نداریم، شما خبرنگارا هم دیگه خبرنگار نیستین، خبر سازین، خبری که بهتون بدن و اجازه داشته باشین نشر میدین، اگه نه که هیچی
همین الان برین تالاب فریدونکنار، شکارچیا و مردم محلی اصلا نمیزارن برین جلو، انگار ارث پدریشونه، توش پره از دام و تور هوایی و ...
حتی یکی دو نفرم که رفتم عکس بگیرن و ... زدن دوربینشون رو شکستن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان