بازدید 20023

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای معاون رئیس جمهور با رقم خوردن فاجعه در میانکاله!

مرگ چندین هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله موجب شده که عیسی کلانتری ترجیح دهد موضع جدیدی درباره این تالاب در پیش گیرد؛ موضعی کاملا متفاوت با سخنانی که چند ماه پیش در این خصوص بیان کرده و از جنس تلاش برای آشتی با طبیعت و محیط زیست است!
کد خبر: ۹۵۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ 02 February 2020
تابناک اجتماعیمرگ چندین هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله موجب شده که عیسی کلانتری ترجیح دهد موضع جدیدی درباره این تالاب در پیش گیرد؛ موضعی کاملا متفاوت با سخنانی که چند ماه پیش در این خصوص بیان کرده!

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با گردآوری لاشه چندین هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله و در شرایطی که گمانه زنی‌ها در خصوص چرایی این مرگ و میر وسیع ادامه دارد، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در سمت دیگر کشور میهمان مراسمی بود که به نام یکی تالاب‌های دیگر کشورمان برگزار می‌شد.

مراسمی که در روز گذشته کردستان و به مناسبت ثبت تالاب مشهور این استان یعنی زریوار در کنوانسیون رامسر روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد و یکی از سخنرانانش عیسی کلانتری بود؛ سخنرانی که ابتدا تاکید کرد که تا چند سال پیش محیط زیست یک علم فانتزی و تشریفاتی بود که هیچ حقی برایش در داده‌ها در نظر گرفته نمی‌شد، حتی حقابه تالاب ها.
 
چرخش ۱۸۰ درجه‌ای معاون رئیس جمهور با رقم خوردن فاجعه در میانکاله!

ادامه بخش این سخنان کلانتری، اشاره به قربانی شدن تالاب‌های کشورمان بود تا بعد نوبت به شرح حال و روز تالاب میانکاله برسد که چند روزی است با اخبار ناخوشایند در کانون توجه همگان قرار گرفته است؛ تالابی که سایه سنگین مرگ بر سر پرندگانی که هر ساله از شمالی‌ترین نقاط کره زمین روانه اش می‌شوند تا در آن زمستان را پشت سر بگذارند، گسترده شده است.

آن گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد، تاکنون نزدیک ده هزار لاشه پرنده در میانکاله جمع شده و تحقیقات برای شناسایی عامل این مرگ و میر ادامه دارد؛ هرچند ظاهرا علت این فاجعه برای سازمان محیط زیست مشخص و مسجل است. این را سخنان کلانتری نشان می‌دهد که به صراحت تاکید دارد «بوتولیسم» عامل رقم زدن این رویداد تلخ است.

البته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این حد اکتفا نمی‌کند و تاکید دارد که چرایی بروز بوتولیسم در این تالاب نیز برایش مسجل است: «زمانی که آب بالا دست وارد تالاب نشود، اتفاق میانکاله می‌افتد و شرایط هوازی به جریان بی هوازی تبدیل می‌شود و تولید سم بوتولیسم می‌کند. نخستین قربانیان این اتفاق حیات وحش هستند و کم کم به انسان هم می‌رسد. ما زنجیره محیط زیست را پاره کردیم...»

حسن ختام سخنان کلانتری نیز رونمایی از تمبر یادبود ثبت زریوار در زمره تالاب‌های بین المللی و تقدیر از محیط بانان نمونه تالابی کشور و معرفی شان به عنوان قهرمانان تالاب بود تا این گونه به نظر برسد که همه چیز بر وفق مراد است و فاجعه رقم خورده در میانکاله نیز تقدیر گریز ناپذیر آن تالاب و میهمانان زمستانی اش و چه بسا ساکنان مناطق پیرامونی اش است!
 
چرخش ۱۸۰ درجه‌ای معاون رئیس جمهور با رقم خوردن فاجعه در میانکاله!

روایتی که با مرور شرایط میانکاله پیش از این فاجعه مشخص می‌شود که به هیچ وجه صحیح نیست، به ویژه اگر بدانیم از مدت‌ها پیش کاهش عمق این تالاب، قطع ارتباط آن با دریا، از دست رفتن گردش آب در تالاب، ورود انواع فاضلاب‌ها و آلاینده‌ها به آن و چندین و چند عامل دیگر گریبان این تالاب را گرفته و شرایطش را بحرانی کرده است. بحرانی که وقتی از کلانتری راهکارهایش برای مقابله با آن را می‌پرسیدند، سکون و ابقای شرایط را تجویز می‌کرد!

درست مثل زمانی که برخی کوشیدند لایروبی تنگه‌های چاپقلی، آشوراده و خزینی را اجرایی کنند تا ارتباط قطع شده میانکاله با دریای خزر احیا شود، اما عیسی کلانتری با تکیه بر ماده یک قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور با آن مخالفت کرد و آن را اقدامی در جهت تخریب غیرقابل جبران خلیج گرگان و تالاب میانکاله دانست! مخالفت همان مقامی که حالا تاکید دارد فاجعه این روز‌های میانکاله نتیجه قطع ارتباط آن است!

موضع گیری‌های متناقضی که موجب شد آن زمان نه لایروبی در دستور کار قرار گیرد و نه هیچ طرح دیگری که به نجات تالاب منجر شود و مورد تایید کلانتری و مجموعه تحت امرش باشد و نه حالا که فاجعه زیست محیطی رخ داده و به تاکید کلانتری، خطر یک گام بزرگ به مردم ساکن مناطق مجاور این تالاب نزدیک شده، موجب شکل گیری طرحی برای جلوگیری از پیشروی فاجعه شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۹
لطفا از کلانتری بخواهید مدرک تحصیلی یا مطالعاتی که در رابطه با محیط زیست داشته است را نام ببرد .
اگر چیزی نداشت که مطمئناً ندارد بگویید با خودکار روی کاغذ بنویسد محیط زیست . اگر بلد بود همین دو کلمه را بنویسد ما قبول می کنیم که ایشان کاملاً لیاقت مدیریت محیط زیست یک کشور را دارد و بهتر از ایشان هم توی کشور برای این شغل نداریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
یک ادم ناکارامد را کرده اند مسئول محیط زیست کشور .کسی که در وزارت کشاورزی با ندانمکاری ها وضع بی ابی امروز را به وجود اورد و تمام سفره های اب زیر زمینی را به باد فنا داد..........
خواننده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
ایشان سال ها وزیر جهاد کشاورزی به همین خط مشی بودند. ووقتی هم بر کنار شدند مدتی بعد شروع کردند ایراد گرفتن از وزیر جدید به خاطر اعمالی که خودشان مسبب آن در دوره وزارت بودند. از این وزیر آبی برای هیج بخش مملکت گرم نمی شود.
زیاد خوشحال نباشید . خودشیرینی برای روز جهانی محیط زیسته! بعدش روز از نو روزی از نو. سیستمی که کارش فقط و فقط کار چاق کنی برای پولدارهاست ( اونهم به هر قیمیت) چه اهمیتی به چند تا کبوتر و پرنده و چرنده میده. از اسیب محیط زیستی آزاد راه شمال بگیری و برید تا مخالفت ائمه جمعه مازندران و رشت با قانون منع بهره برداری از جنگلهای شمال, از انتقال اب خزر به موطن اقای تدبیر و امید بگیرید و برید تا فاجعه پل بی معنی دریاچه ارومیه , جونم براتون بگه از حق فروش شکار گونه های در خطر به اتباع خارجی تا ...........................................................
خلاصهاینکه طبیعت مملکت چوب یغما خورده. کار خیلی وقته از کار گذشته. مرگ چند هزار تا پرنده هم فقط اشک بی صدا و مظلومانه طبیعته که گاه گاهی می چکه تا یادمون بندازه باهاش چه کردیم و تو این مملکت طبیعت چه ارزشی داره.
مسولين نا اگاه باعث نابودي كشورشده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
ناآگاه و ...
بنظر می آید جناب آقای رئیس جمهور کابینه خود را بر اساس رفاقت چیده است نه کارایی و شایسته سالاری
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
مگر شک داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
کدام کابینه بر اساس شایستگی و تخصص تشکیل شد ؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
سرمایه های مملکت را بااین کابینه بی کفایت به باد داد کی دوران ریاست جمهوری روحانی تمام میشود تاکل مملکت را به فنا ندهد ول کن نیست
تدبیر و امید ...
محیط زیست تازه مجوز شکار هم میفروشه!
عیسی کلانتری با تکیه بر ماده یک قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور با آن مخالفت کرد و آن را اقدامی در جهت تخریب غیرقابل جبران خلیج گرگان و تالاب میانکاله دانست! مخالفت همان مقامی که حالا تاکید دارد فاجعه این روز‌های میانکاله نتیجه قطع ارتباط آن است!

بدون شرح !!!
منتظر برخورد جدی با این مسول !!! هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
مگر تا حالا با مسوولي برخورد شده كه با ايشون بشه؟
دروغ پشت دروغ
طبق معمول این هم خطای انسانی بوده
در دهها سال مدیریت کلان آقای کلانتری همیشه مدیر در سمتهای مختلف از وزارت تا معاونت رییس جمهور، ضربات سنگینی با دستور مستقیم ایشان به محیط زیست خوزستان از رودخانه ها گرفته تا تالابهای بین المللی وارد شد که به خاطر آنها باید محاکمه شود. الآن ژست طرفداری از محیط زیست گرفته. مسخره است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
هر وقت این نظر جدی گرفته شد ان وقت می فهمیم مملکت بر مدار درست میچرخد
مبارکه ایشالله
سد گتوند کم بود این هم روش .هر جا خواستید محیط زیست کشور را نابود کنید بگید یا عیسی کلانتری !
خدا به همه ما رحم کنه با این بررسی های کارشناسی و این دستورات ضد و نقیض
اين افراد چندين سال هست در بدنه دولت بدون تخصص و با رابطه بازي فعالند براي عده اي محيط زيست و ايران و ايراني اهميتي ندارد
من یادمه موقعی که خانم ابتکار رئیس محیط زیست بود در تابناک یک مقاله چاپ شده بود و هزاران انتقاد از او در آن مقاله نوشته بودند .الان دیگه هیچ مقاله انتقاد آمیزی نمی نویسند ؟؟؟؟؟
برادر ايشان هم در دوران وزارت بازدن پل روي درياچه اروميه باعث تخريب اين درياچه شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
لطفا دلیل این ادعا را بنویسید که چطور با زدن سد یک دریاچه خشک میشود
باسلام - مثل مديريتي وجود دارد كه مطرح ميكند: وقتي شما يك ناوارد(بخوانيد بي كفايت) را در راس يك سازماني قرار ميدهيد ايشان يك ناواردتر( بي كفايت تر) از خود را بعنوان معاون خود انتخاب مي كند. اين معاون نيز يكي ناوردتر از خود را بعنوان مسئول انتخاب ميكند و اين مسئول نيز .... و در انتها نيز يك سلسله بي كفايتي از راس سازمان تا كف آن ايجاد ميشود كه در نهايت منجر به نابودي و بي كفايتي كل آن سازمان ميشود.
حال بايد بپرسيد اين مديران دلسوز كه سالها با احساس تكليف و وظيفه در راس سازمان هايي قرار ميگيرند كه به نابودي محيط زيست و بوم منجر ميشود چه زماني احساس اداي دين كرده و اين سكان هاي مديريتي را واگذار ميكنند تا جوانان فرهيخته و باانرژي بتوانند اين كشتي را روي آب نگه دارند(البته متاسفانه ما مديران بي كفايت را در سازمانهاي بسياري مي بينيم كه از خود سلسه مراتب بي كفايتي را بنيان مي گذارند و با چهره اي معصومانه به همه لبخند مي زنند.).خدا را شكر
کلانتری هیچ اگاهی ندارد
کارهای بزرگ را دست انسانهای کوچک سپردند...
اگه این سازمان محیط زیست کلا جمع بشه یکی از خدمات ماندگار به کشور انجام شده.بزرگترین دشمن محیط زیست حذف میشه و رشوه گرفتن از صنایع هم کاهش پیدا میکنه چون بود و نبود محیط زیست تاثیری بر آلایندگی صنایع نداره
هیچکدام از حرفهای مسولین نزد مردم اعتبار و خریدار ندارد.
چرا کسی صحبت از میزان بودجه سازمان حفاظت محیط زیست نمی کند.
شهریاران بود و جای مهربانان این دیار... مهربانی کی سرامد شهریاران را چه شد.
بد نیست برای کمی تفکر و درس گرفتن حداقل مستندهای قدیمی راز بقا دوباره توسط صدا و سیما پخش بشه .
هیچ اتفاقی نمی افته. اگر فقط یکی از این پرنده بطور اتفاقی در واشنگتن پایش شکسته بود یا از بالای چتر پرواز ممنوع فلسطین اشغالی عبور کرده بود چه بلوایی بپا می کردند. ولی حالا که چندین هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله از بین رفته اند آقای بد تدبیر محیط زیست عیسی کلانتری فقط اظهار تاسف می کند.
یکی از مشخصه های این دولت مسئولیت گریزی و همه تقصیرها گردن دیگری هست و اصلاً هیچ نشانه ای از خبط و اشتباه آنها درمیان نیست میباشد.
به جرات میتوان گفت بدترین دروه تصدی سازمان محیط زیست این دو تا دوره روحانی الی الخصوص دوران حاکمیت کلانتری بوده است.
من نمیدونم استفاء دادن کی میخواهد بین مسئولین ایران باب بشه تا با افزایش هزینه ها همینجوری الی بختکی تصمیم گیری نکنند
طرف اینقدر بی حساس و حال هست
وای بر مدیران بی مسئولیت و بدون تخصص که محیط زیست رانابود کردند .
این آقا که کلا اوت اوته.
معلوم نیست تو کدوم هپروتی سر میکنه.
امثال کلانتری های نالایق تیشه به ریشه محیط زیست زدن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار