بازدید 13794
با بررسی برخی آرای صادره از این دیوان، گاهی به آرای خاصی برخواهیم خورد که باید مورد توجه قرار گیرند. در یک نمونه از این آرا، رایی است که در سال ۹۱ صادر و تاکید شده است که به صرف استناد به ضعف حجاب و نه عدم حجاب، نمی‏ توان افراد را به عدم التزام به احکام اسلامی متهم کرد.
کد خبر: ۹۵۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹ 23 January 2020
رای دیوان عدالت اداری درباره تفاوت «ضعف حجاب» و «عدم حجاب» چه بود؟با عنایت به جایگاه رفیع نظارت بر حسن اجرای قوانین در مراجع اداری و تضمین اصل حاکمیت قانون و همچنین تضمین حقوق شهروندان در برابر تصمیمات و اقدامات اداری با توجه به وظایف و تکالیف قوه قضائیه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی نهاد قضایی اختصاصی جهت رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم پیش بینی شده است؛ لذا طبق اصل‏ ۱۷۳ قانون اساسی، به‏ منظور رسیدگی‏ به‏ شکایات‏، تظلمات‏ و اعتراضات‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ مأمورین‏ یا واحد‌ها یا آیین‏ نامه‏ های‏ دولتی‏ و احقاق‏ حقوق‏ آنها، دیوانی‏ به‏ نام‏ "دیوان‏ عدالت‏ اداری‏" زیر نظر رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ شکل گرفته است.
 

به گزارش «تابناک»؛ شکایات از تصمیمات و اقدامات واحد‌ها و مأموران دولتی و همچنین شکایات از تصمیمات و آرای قطعی هیأت‌ها و کمیسیون‌های اداری و استخدامی کارکنان دولت و برخی نهاد‌ها و دستگاه‌های عمومی و اجرایی کشور توسط شعب دیوان رسیدگی می‌شوند.

اما با بررسی برخی آرای صادره از این دیوان، گاهی با آرای خاصی مواجه می‌شویم که باید مورد توجه قرار گیرند. در یک نمونه از این آرا، رایی است که در سال ۱۳۹۱ صادر و تاکید شده که به صرف استناد به ضعف حجاب و نه عدم حجاب، نمی‏ توان افراد را به عدم التزام به احکام اسلامی متهم نمود.

در متن این رای آمده است: «خواسته شاکی اعتراض به رأی مشتکی‏ عنه فوق ‏الذکر [رأی هیأت مرکزی گزینش]، مبنی بر رد صلاحیت استخدام آزمایشی موضوع نامه شماره ... می‏‏باشد. با بررسی محتویات پرونده گزینشی واصله، چون علت عدم احراز شرایط عمومی شاکیه مزبور ضعف حجاب بوده و هیأت مشتکی‏عنه به استناد بند ۲ ماده ۲ قانون گزینش صلاحیت مشارالی‌ها را مردود اعلام نموده است. از آنجایی ‏که مستند قانونی اخیرالذکر مبتنی بر وصف «التزام عملی به احکام اسلام» بوده و اگر چه تأیید شارع مقدس به حفظ حجاب اسلامی انکار ناپذیر است لیکن به صرف استناد به ضعف حجاب (نه عدم حجاب) نمی‏توان افراد را متهم به عدم التزام به احکام اسلامی نمود و مفهوم واقعی التزام ریشه در اعتقاد درونی و ایجاد جلوه بیرونی آن است و ضعف حجاب با مصادیقی که در پرونده گزینشی داوطلب استخدام فوق‏الذکر وجود دارد، مشمول بند ۲ ماده ۲ قانون گزینش نیست و همان‏گونه که از متن فرمان مورخه ۱۵/۱۰/۱۳۶۱ رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان ا... تعالی علیه مشهود و ملموس است، جلوگیری از هر گونه افراط و تفریط در گزینش افراد مورد تأکید معظم‏له بوده و از هر گونه تندروی در این خصوص می‏بایست اجتناب به عمل آید. بنا به مراتب مذکور نظر به ضرورت بازنگری مجدد در این خصوص و بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون گزینش مصوب ۱۳۷۴ و به استناد مادتین ۱۳ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵ ضمن صدور حکم به ورود شکایت [اعتراض به رد صلاحیت اشتغال]، رأی معترض‏عنه را نقض و رسیدگی مجدد به موضوع به همان هیأت ارجاع می‏شود. این رأی (دیوان) وفق ماده ۷ قانون اخیرالذکر قطعی و مطابق ماده ۳۴ همان قانون بلافاصله پس از ابلاغ لازم الاجرا خواهد بود.
رئیس شعبه ۲۲ دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
عرفان اسکندری»

نهاد گزینش کشور چگونه شکل گرفت؟

برای فهم بهتر این رای و استدلالات مطرح در آن، باید نگاهی به نهاد گزینش در کشور داشته باشیم. نهاد گزینش کشور از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در قالب هسته ‌ها و هیأت های گزینش فعالیت خود را آغاز کردند. برخی ایرادات وارده به عملکرد این نهاد‌ها موجب شد تا با نظر حضرت امام (ره) گزینش، تولدی دیگر یابد و وارد مرحله جدیدی شود و در ۱۵/ ۱۰/ ۶۱ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، طی فرمانی به ستاد پیگیری تخلفات قضایی و اداری، تمام هیأت‌هایی را که به نام گزینش در سراسر کشور تشکیل شده بودند، منحل کردند.

ایشان در بخشی از فرمان خود چنین فرمودند: «اخیراً چند کتاب به عنوان سؤالات دینی و ایدئولوژی اسلامی را ملاحظه نمودم و بسیار متأسف شدم از آنچه در این کتاب‌ها و جزواتی از این قبیل به اسم اسلام، این دین انسان‌ساز الهی برای گزینش عمومی مطرح شده است و آن‌ها را میزان رد و قبولی افراد قرار داده‌اند این نوشته‌ها که مشحون از سؤالات غیرمربوط به اسلام و دیانت و احیاناً مستهجن و تاسف‌آور است، از آنجا که به اسم دیانت و اسلام منتشر شده است از کتب و جزوات انحرافی است که برای حیثیت اسلام و جمهوری اسلامی مضر است و به وزیر ارشاد توصیه نمودم که امثال این کتب را در اسرع وقت جمع‌آوری و فروش و خرید و نشر آن‌ها را ممنوع شرعی اعلام نمایند. شاید بسیاری از افرادی که در تدوین آن‌ها دخالت داشته‌اند دارای حسن نیت بوده‌اند، لکن احتمال نفوذ شیاطین در این نحو مسائل قوی است که برای مشوه نمودن چهره نورانی اسلام یا جمهوری اسلامی بدین امر اقدام نموده‌اند.»

در ذیل نامه نیز دستور دادند، هیأت‌هایی تشکیل شود که افراد آن صالح و متعهد باشند و دقت شود تا این افراد، تنگ‌نظر، تندخو، مسامحه‌کار و سهل‌انگار نباشند و این ستاد را موظف نمودند تا برای هر وزارتخانه یا مراکز دیگر، کتابچه‌هایی مناسب با کار آنان به صورتی معقول و اسلامی تهیه نمایند تا ملاک عمل باشد. مسئولین گزینش در اوایل سال ۷۵ تصمیم گرفتند تا قانون مشخص و مدونی برای ملاک عمل قرار دادن در نظام گزینش کشور، تعیین کنند. از این روی، مقرر شد تا قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش که قبلاً در تاریخ ۱۴/ ۶/ ۷۴ در مجلس به تصویب رسیده و توسط رئیس جمهور در تاریخ ۴/ ۷/ ۷۴ ابلاغ شده بود، به کارکنان سایر وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی، تسری یابد. به تأسی از این امر، در مورخ ۲۶ /۲/ ۷۵ ماده واحده قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش، با سه تبصره پس از تصویب اصلاحات به عمل آمده، توسط شورای نگهبان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ ۳۰ /۲/ ۷۵ نیز به رئیس جمهور وقت ابلاغ و در تاریخ ۲/ ۳/ ۷۵ از جانب ایشان جهت اجرا به کلیه دستگاه‌های کشور ابلاغ شد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
حجاب واقعی افراد آن حجابی است که آنها هنگام سفرهای برون مرزی دارند

بنابراین فعلا حجاب را کنار بگذارید و به فکر معیشت مردم باشید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
فقط در ایران حجاب برای همه خانم ها اجباری است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
بدبنوسبله از دیوان عدالت اداری کمال تشکر را داریم که با مشخص کردن مرز بد حجابی و بی حجالی ، یکی از بزرگترین معضلات جامعه را حل کرده و مروم را از مشکلات تحریم و تنگناهای معیشتی نجات دادند. با آرزوی توفیق و حجاب کامل اسلامی برای تمام گارکنان دلسوز دیوان عدالت اداری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
دیوان عدالت اداری شکایت های مردم را اینقدر طول میده تا رایی هم که اگر بنفع شاکی صادر شود دیگر به درد نمی خورد.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
تازه اگر درست رای صادر کرده باشند.مثلاً بنده در بخش غیر دولتی اشتغال داشته ام ولی در صدور رای به قوانین دولتی اشاره کرده بود.هرچه هم التماس کردم یک دقیقه قاضی دیوان برایم توضیح دهد قبول نکردند.۴ سال است پی گیر شکایت هستم
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
وقتی بقول خودشان 16 ملیون پرونده دارن نبایدم هم وقت داشته باشند
مهدی راد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
به همین دلیل است که الان وضع ادارات ودانشگاههای ما چنین است چون حجاب داشتن افراد دیگر درگزینش افراد ناثیری ندارد فرف هم نمیکنه چه حجاب زن باشد یا مرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
عده اي هر چند چادر هم دارند ولي آبروي هر چي چادري و باحجاب هست با تظاهر به دين و مذهب و حجاب برده و بدتر از چاديهاست
پاسخ ها
مهدی راد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
درسته چنین افرادی هستند ولی چرا از حجاب برای پیشبرد افکار خود استفاده میکنند؟چون حجاب یک عزت
است یک ابروست یک اعتبار است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
جناب مهدی راد! هیچکس از آبرو برای پیشبرد اهدافش استفاده نمیکنه. برای پیشرفت باید تلاش کرد و زحمت کشید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
آقای مهدوی راد
حجاب می کنند چون برای بالادستی عزیز شوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
حجاب چهره جان میشود غبار تنم خوش ان دم چهره برفکنم...
م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
بهتر نیست از زینب خانوم نظر بخایم؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
اعتقاد باید قلبی باشد.اگر هم بخواهند بصورت قانون درآورند باید نظر مردم هم اخذ گردد چون قانون برای مردم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
قلبی؟
ولی برای یک عده ای ظاهری است که با دیدن تحریک می شوند و .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
ماده 2 قانون گزینش بسیار کلی و مبهم است. مثلا می توان فردی را به دلیل شرکت نکردن در راهپیمایی های فراخوان شده در مناسبت های مختلف، متهم کرد که نسبت به ارزشهای انقلاب متعهد نیست. بهتر است قانونگذاران مصادیق این ماده قانونی و بندهای و تک تک اصطلاحات مندرج در هر بند را به طور دقیق مشخص کنند.
این اصطلاحات در بسیاری از قوانین ذکر شده و روشن نبودن آن می تواند زمینه ی اعمال نظر شخصی افراد را به صورت گسترده فراهم کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
حجاب اجباری توهین به شعور زنان است در جایی که در دین هم حتی داشتن دین اجباری نیست .
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
گزینش شده کابوس جوانان ما؛ متأسفانه نگاه نادرست در کشور باعث شده کارمندان و مدیران ضعیف بر سر کار بیایند و افراد متخصص صرفا به دلایل فکری و ایدئولوژیک حذف شوند. انگار کشور حوزه علمیه یا مسجد است که برای اداره‌اش باید افراد خاصی را گزینش کرد.
خويي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
ولي حجاب فقر ازهمه اينها بدتر است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
اگر به اسلام اعتقاد دارید و عنوان ان در سردرگاه کشور
پس بد حجاب نداریم در قوانین اسلام یا بی حجاب است یا با حجاب و خودتون را مسخره نکنید با این چیزها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
بابا دست بردارید از گیر دادن به مردم و فشار آوردن تو این وضعیت وانفسا
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
یعنی الان همه چیمون درسته و فقط حجاب مشکل داره ؟!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
kilid search
برچسب منتخب
کروناویروس کرونا در ایران آزادراه تهران شمال پنومونی ایرج حریرچی محسن طاهری حسنی مبارک نمازهای ماه رجب انواع ماسک و روش استفاده