بازدید 34299

نُه مشکل اقتصاد ایران که حل آن‌ها نیازی به کمک خارجی ندارد!

در یک سال و نیم اخیر و با وضع تحریم‌های خارجی، دولت همواره سعی کرده تا مشکلات و معضلات اقتصادی را به گردن تحریم‌ها بیندازد و به تازگی نیز رئیس جمهور اعلام کرد: بلد نیستم بدون ارتباط یا خارج، مشکل اقتصاد را حل کنم. هر چند نمی‌توان از تاثیر تحریم‌های خارجی بر اقتصاد به سادگی گذشت، این اظهارنظر در حالی صورت گرفت که بررسی‌ها نشان می‌دهند ریشه بخش اعظمی از مشکلات اقتصاد ایران در داخل است.
کد خبر: ۹۵۲۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷ 18 January 2020

تابناک اقتصادیپنجشنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۸ رئیس جمهور روحانی، در حالی که در مجمع سالیانه بانک مرکزی حاضر شده بود، طی صحبت‌هایی گفت: من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم. اگر اقتصاددانی بلد است که تمام روابط خارجی خراب باشد، اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخورد به ما هم بگوید.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ هر چند تا حدودی می‌توان حق را به رئیس جمهور داد و گفت، تحریم‌ها بر اقتصاد واردات محور ایران تاثیرگذار بوده است و همچنین تحریم‌های نفتی ایران، درآمد‌های نفتی دولت را به شدت کاهش داده است، نخست باید این پرسش را از رئیس جمهور پرسید: در حالی که در یک سال و نیم گذشته اقتصاد ایران زیر شدیدترین فشار‌های تحریمی قرار داشته و تقریباً روابط با کشور‌های دیگر قطع بوده، چگونه دولت توانسته است طبق بیانات مسئولین رشد اقتصادی مثبت را رقم بزند و همچنین ۸۰۰ هزار شغل طبق آمار‌های ارائه شده مرکز آمار ایران در تابستان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ایجاد کند؟

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در مجمع سالیانه بانک مرکزی گفت: رشد اقتصادی غیرنفتی شش ماهه نخست سال جاری مثبت بوده است. همچنین در سیزدهم آبان ۱۳۹۸ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورد میزان شغل‌های جدید ایجاد شده گفت: تابستان امسال نسبت به سال قبل ۸۴۰ هزار شغل جدید ایجاد شد، این در حالی است که فقط یک اقتصاد پویا و گردن‌کلفت می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

فارغ از این پرسش بالا که باید به هر حال پاسخی برای آن باشد، در ادامه می‌توان گفت که همه مشکلات اقتصاد ایران برگرفته از تحریم‌ها یا قطع روابط خارجی با دنیا نیست. ریشه برخی مشکلات به تحریم‌های داخلی و عملکرد مسئولین، به ویژه مسئولین دولتی بازمی‌گردد که در ادامه به ۹ مورد اشاره خواهیم کرد.

سخت بودن شروع کسب و کار در ایران

در حالی که اشتغال بسیاری از جوانان کشور در گرو راه اندازی یک کسب و کار است، به گواه آمار‌های گزارش سهولت (انجام) کسب و کار بانک جهانی، ایران یکی از پانزده کشوری است که راه اندازی کسب و کار در آن در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا بسیار سخت و دشوار است.

بررسی گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد، ایران در زیرشاخص شروع یک کسب و کار با کسب امتیاز ۶۷.۸ بدون تغییر امتیاز در مقایسه با سال گذشته، توانسته در بین ۱۹۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۸ م. قرار گیرد؛ یعنی تنها راه اندازی کسب و کار در دوازده کشور دنیا سخت‌تر از ایران است. این ۱۲ کشور عبارتند از: کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، لائوس، سورینامی، گینه استوایی، بوسنی، اریتره، چاد، کامبوج، سومالی، هائیتی، ونزوئلا و لیختن اشتاین! همان گونه که ملاحظه می‌کنید حتی در یمن (رتبه ۱۵۶)، سوریه (رتبه ۱۴۳) و عراق (رتبه ۱۵۴) جنگ زده هم راه اندازی یک کسب و کار آسان‌تر از ایران است.

دولت و نهاد‌های مربوطه می‌توانند با کاهش فرآیندها، زمان و هزینه راه اندازی کسب و کار که نیازی به روابط خارجی ندارد، اوضاع اقتصاد و اشتغال را بهتر کنند. به عنوان نمونه طبق گزارش وزارت اقتصاد که اخیراً منتشر شده، متقاضیان شروع کسب‌وکار مجبورند که برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به پلیس + ۱۰ مراجعه کنند و روند طولانی را برای دریافت این گواهی طی کنند. حال آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمتر از یک درصد از کسانی که برای دریافت این گواهی مراجعه کرده‌اند، به ‌دلیل سوءپیشینه نتوانسته‌اند گواهی مربوطه را دریافت کنند. این تنها یک نمونه از کار‌هایی است که دولت می‌تواند بدون اتکا به خارج انجام دهد.

دشواری تامین مالی از بانک‌ها

از زمانی که گزارش پایش محیط کسب و کار توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه می‌شد تا هم اکنون که این گزارش توسط اتاق بازرگانی ایران تهیه می‌شود، دشواری تامین مالی از بانک‌ها از دیدگاه فعالان اقتصادی یکی از سه مانع بر سر راه کسب و کار‌ها بوده است. بخش اعظمی از این مشکل به نبود منابع بانک‌ها برای پرداخت وام بازمی‌گردد. بانک‌هایی که عمده منابع خود را به سمت بنگاه داری سوق داده اند و به گفته خود رئیس جمهور در مجمع سالیانه بانک مرکزی، وقتی به بانک‌ها می‌گوییم اموال خود را بفروشید تمایلی به فروش اموال خود ندارند. وی افزود: بانک‌ها در حال حاضر هم کار بانکی می‌کنند و هم در حال انجام بنگاه داری هستند. رئیس جمهور ادامه داد: باید در شرایط کنونی سرمایه‌های منجمدی که در اختیار دولت، بانک‌ها و خصولتی‌هاست، فعال کنیم.

فعال کردن سرمایه‌های منجمد بانک‌ها و حل مشکل دشواری تامین مالی از بانک ها نیز نیازی به برقرار بودن یا نبودن روابط خارجی ندارد.

حل مشکل بی ثباتی در قوانین و مقررات

در یک سال و نیم گذشته بی ثباتی در قوانین و مقررات نیز به یکی از جدی‌ترین مشکلات کسب و کار‌ها و به عبارت بهتر به یکی از سه مانع اصلی بر سر راه کسب و کار‌ها تبدیل شده است. به گفته علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۴۰۰ بخشنامه تنها برای تجارت فرامرزی در یک سال از سوی چهار دستگاه یعنی بانک‌مرکزی، وزارت صمت، استاندارد و وزارت بهداشت صادر شده است.

حل این معضل نیز نیاز به بهبود روابط خارجی ندارد و مسئولین می‌توانند با هماهنگی بیشتر این مانع را از سر راه کسب و کار‌ها بردارند.

سر و سامان بخشیدن به معافیت‌های مالیاتی

امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی طی مصاحبه‌ای در مورد میزان معافیت‌های مالیاتی در ایران گفت: ۳۵ درصد از اقتصاد کشور همچون بخش کشاورزی، فرهنگ، صادرات، مناطق آزاد و ویژه و ... از مالیات معاف است، آن هم یک معافیت کلی که مشخص نیست چگونه است.

حالا پرسش این است که چرا باید مسکن‌های خالی از سکنه به دلیل تاخیر در راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان از پرداخت مالیات معاف باشند؟ راه اندازی این سامانه و مالیات ستانی از خانه‌های خالی از سکنه که نیازی به روابط خارجی ندارد. یا چرا مالیات بر عایدی سرمایه هنوز به مرحله اجرا در نیامده است؟ چرا باید مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند؟ چرا باید برخی از هنرمندان که درآمد‌های میلیاردی دارند از پرداخت مالیات معاف باشند؟

حل معضل معافیت‌های مالیاتی نیز می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور و دولت بکند.

جلوگیری از فرار‌های مالیاتی

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی طی مصاحبه‌ای در پانزدهم مهر ماه سال جاری درباره میزان فرار مالیاتی ثبت شده در اقتصاد ایران گفت: برآورد‌ها عددی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

طبق برآورد‌های صورت گرفته، فرار مالیاتی پزشکان ۶۸۰۰ میلیارد تومان، فرار مالیاتی وکلا ۱۲ هزار میلیارد تومان، فرار مالیاتی از طریق کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف ۲۸ هزار میلیارد تومان می‌باشد. همچنین رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طی مصاحبه‌ای با اشاره به درآمد میلیاردی ۳۰۰ هزار نفر و عدم پرداخت مالیات توسط آن‌ها گفت: این افراد میلیاردر درآمد مشمول مالیات دارند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها مؤدی مالیاتی نیستند؛ در واقع این افراد در سازمان امور مالیاتی هیچ پرونده‌ای ندارند.

جلوگیری از فرار‌های مالیاتی نیز نیازی به برقرار بودن یا نبودن روابط خارجی ندارد.

جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی

بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های جاری کشور صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان می‌شود. در این بین پرداخت حقوق‌های نجومی شاهکاری است که هنوز پس از گذشت سه سال از رونمایی از آن، دولت نتوانسته است سر و سامانی به آن‌ها ببخشد.

به تازگی حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی با تایید اینکه هنوز حقوق‌های نجومی در شرکت‌های دولتی وجود دارد، گفت: به تازگی فهرستی از فیش‌های حقوقی یکی از شرکت‌های دولتی به دست من رسیده است که حدود سی نفر در این شرکت ماهی یک میلیارد تومان حقوق دریافت می‌کنند.

چرا دولت در راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد تاخیر داشته است و مسئولین دولتی وعده‌های بسیاری در زمینه راه اندازی این سامانه داده اند؟ آیا راه اندازی این سامانه هم به روابط خارجی مربوط است؟

حذف یارانه ثروتمندان

یکی از هزینه‌هایی که به دولت در این سال‌ها تحمیل شد، پرداخت یارانه به ثروتمندان بود. چرا دولت در این سال‌ها اقدام عملی در راستای حذف یارانه ثروتمندان انجام نداد؟ از سال ۱۳۹۴ همواره در قوانین بودجه، حذف یارانه ثروتمندان مطرح بوده که دولت تا سال جاری، در این زمینه تعلل نمود و حذف یارانه ثروتمندان را به بهانه‌های مختلفی از جمله عدم تمایل به سرک کشی به سپرده‌های بانکی به تعویق انداخت. این نیز ربطی به برقرار بودن یا نبودن روابط خارجی نداشت.

خصوصی سازی شرکت‌های دولتی

به گفته علی طیب نیا وزیر سابق اقتصاد: شرکت دولتی یعنی منبع تولید رانت، شرکت دولتی یعنی سفر خارجی، شرکت دولتی یعنی عضویت در هیأت مدیره، شرکت دولتی یعنی حقوق نجومی و شرکت دولتی یعنی مَفسده.

دولت می‌تواند با خصوصی سازی برخی از شرکت‌های دولتی از این معایب آن‌ها خلاص شود. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که در سال‌های اخیر سازمان خصوصی سازی کارنامه چندان درخشانی را نداشته است و حتی برخی خصوصی سازی‌ها مشکلات دولت را دو چندان کرده است، مانند خصوصی سازی نیشکر هفت تپه یا آلومینیوم المهدی و هرمزال.

به هر صورت خصوصی سازی شرکت‌های دولتی و رهایی از بند این شرکت‌ها نیز می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و ربطی به روابط خارجی با کشور‌ها ندارد.

مبارزه با فساد و رانت

طبق آخرین گزارش سازمان بین المللی شفافیت، ایران در شاخص ادراک فساد در بین ۱۸۰ کشور حاضر در این گزارش در رتبه ۱۳۸ م. دنیاست و وضعیت چندان مناسبی در این شاخص ندارد. شاخص ادارک فساد، میزان فساد موجود در میان مقامات دولتی و سیاستمداران را نشان می‌دهد. به عبارت بهتر، این شاخص نشان می‌دهد که وضعیت فساد در بخش عمومی هر کشور چگونه است.

مبارزه با فساد نیز نمی‌تواند به روابط خارجی مرتبط باشد؛ فسادی که هزینه‌های زیادی به اقتصاد تحمیل کرده است.

این ۹ مورد تنها بخشی از معضلات و مشکلات اقتصاد ایران بودند که دولت می‌تواند بدون برقراری ارتباط با کشور‌های دنیا و با سامان بخشیدن به آن ها، اوضاع اقتصاد ایران را بهتر کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۲
مطلب خوبی بود
متاسفانه برخی همه‌چیز را در مذاکره با امریکا می‌داند و غربی‌ها نیز با توجه به این علاقه، درصدد تنگ‌تر کردن تحریم‌های اقتصادی هستند تا قدرت چانه‌زنی در داخل افزایش یابد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
شما مشکل دهم هستی که همه موضوعات را سیاسی میکنی و سعی میکنی رقیب را بزنی . شما همان کسی هستی که به خودیها فرصت میدی ، شما همان کسی هستی که اگر بتوانی از خصوصی سازی به نفع جناح خودت خاصه خرجی میکنی وبسیاری موارد دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
فکر کردید به همین اسانی و همین راحتی است اجرای این مطالب بدون بررسی بدون امار بدون برنامه ریزی بدون در نظر گرفتن زمان این مطلب من را بیاد احمدنژاد و لوایح بودجه 10 صفحه ای بدون توضیح و تشریح و جزئیاتش می اندازد ... نتیجه اش خرج 800 میلیارد دلار پول بدون گزارش و آثار فاجعه بارش بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
بدون تجارت خارجی اقتصاد معنی ندارد لطفا از افراد با سواد در نظر دادن استفاده کنید . تجارت یعنی تجارت جهانی . چین بعد از سقوط اقتصادی مجبور به اعمال سیاست درهای باز شد. روسیه هم همینطور راه رفته و شکست خورده را تکرار نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
16:15
یعنی میخوای بگی از اقتصاد سر در میاری ؟ یه نگاه به اون سال ها بکنی البته بدون نگاه سیاسی که در نظر قبلی منعکس کردی میفهمی حرفت بدون سند و احساسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
کشورها زمانی پیشرفت می کنند که اول اوضاع داخلی را درست کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
اتفاقا این نُه موردجزو مواردیست که باید به یک پیمانکار خارجی تام الاختیار سپرده شود. چون اگر ما اراده ای برای انجام اینکار داشتیم در طول و عرض چهل سال گذشته به آن مبادرت میکردیم.
قریب به نیم قرن است که هر روز دامنه تخریبی موارد نه گانه بالا را توسعه دادیم چطور میتوانیم مدعی شویم میتوانیم آن را حل کنیم .با کدام اراده ، با کدام مدیریت ،وقتی بیشتر پولها به بخشهایی اختصاص پیدا میکند که هیچ نقشی در تولید و اقتصاد ندارند ،چه میشود گفت ؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
ببخشید، مگه کشور ما مشکل اقتصادی هم داره؟! چرا با این حرفا آب به آسیاب دشمن می ریزید؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
فکرش رو بکن 6800 میلیارد تومن فرار مالیاتی پزشکان. تو کشور کلا 70 هزار تا پزشک داریم یعنی هر پزشک فقط 97 میلیون تومن فرار مالیاتی حالا ببین این ها چقدر درامد دارند که فقط 97 میلون تومن مالیاتشون میشه
همینه که هست ، هرکی ناراحته پا شه از ایران بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
کجا بریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
آنهایی که منفی دادند اشتباه کردند چون این دوست ما طعنه زده بود
هموطن !
| Germany |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
مرد و مردونه اگر توانش را دارید و کاره ای هستید حق و حقوق ، سهم آبا اجدادی ما و ما را بدهید تا برویم ،البته عرض کردم اگر میتوانید و خریدار هستید که عمرا بتوانید !!! و گر نه زبان ناقص در کام گیرید و هر چه به مغز خواب آلوده تان رسید بر زبان نرانید .چون ما هم میتوانیم همین ادعا بکنیم.
وقتی غذا شور بود و گفتی غذا شور است ،باید از منزل بیرونت کنند و بگویند همینه که هست ؟ از شماها به عنوان یک ایرانی که در هوش زبانزد دنیاست بعید است .شاید از تنظیمات کارخانه خارج شدید ؟!! بهتر است خودتان را به تنظیمات کارخانه برگردانید و نگاهی به دور برتان بیاندازید !
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
اونایی که باید بروند همانهایی هستند که این ۹ مشکل را تولید کرده اند
فکر میکنی فقط همینا رو نمیدونستیم یا کم ادم توانمند داریم که ده بیست ساله این مملکتو ازین رو به اون رو کنن؟ مشکل جای دیگست اخوووی
کسی رومیشناسم که توکارتولیدوپخش شیرینی هست ماهی سی میلیون درآمدشه یک ریال هم مالیات نمیده.ولی کارگر بدبخت قبل اینکه حقوقشوبگیره مالیاتش کسر میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
اقتصاد به معنی گرفتن مالیات برای تامین هزینه های جاری دولت نیست بلکه اقتصاد پویا یعنی تعامل با دنیای بیرون و استفاده از تجارب دیگران و ورود صنایع مدرن و نقش موثر در تولید جهانی. با گرفتن مالیات از دکاندار اقتصاد رونق نخواهد گرفت
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
مالیات گرفتن و خرج کردن صحیک رکن اصلی در اقتصاد کشورهای جهان است. متاسفانه نظام مالیاتی غلط در ایران باعث ایجاد اختلاف طبقاتی شدید در شاکله جامعه شده
احسنت
آگه قرار بود حل بشه تووی این ۴۰ سال میشد
10) تنظیم و اختصاص بودجه کشوری به سازمان ها و نهاد ها بر اساس اهمیت کار، برون داد و اثر بخشی آنها و ادغام و یا حذف سازمان ها و نهادهای به ظاهر فرهنگی بی اثر با بودجه های صدها میلیاردی و اختصاص آن به تولید.
11) اصلاح فرآیندهای مدیریت هزینه- اثربخشی در کلیه سازمان ها و ادارات دولتی
12) توسعه فرهنگ کار وتلاش و پرهیز از توسعه فرهنگ تنیلی و یارانه بگیری
حرف های قشنگ قشنگ میزنی. تا وقتی سرمایه مملکت از ملک بیرون نیاد تولید رونق نمیگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
دقیق فرمودید پول مملکت در بنگاهای مسکن و بانک ها قبضه کردن و پدر تولیدی را در میارن
در اقتصادی که تورم بالای 40 درصد دارد ،عایدی واقعی وجود ندارد که کسی دنبال گرفتن مالیات از آن باشد لذا مباحثی مثل مالیات برعایدی سرمایه یا فرار مالیاتی فقط عوام را راضی می کند .در چنین اقتصادی تنها می توان مالیات بر انتفاع و مصرف گرفت که هیچ فراری در آن وجود ندارد و بر بسیاری از خدمات و کالاهای دیگر از جمله مصرف انرژی هم قابل اعمال کردن است.بقیه موارد هم فقط در صورت خصوصی سازی اقتصاد قابل تحقق است که با جو حاکم بر کشور ما تحقق آن هم بعید است
دست بکنید تو جیب مردم دیگه درست شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
اقتصاد مبتنی بر مالیات یعنی گوشه نشین کردن کارخانه دار و تولید کننده و صادر کننده و نتیجه آن بیکاری و از بین رفتن تخصص و فاصله با دنیای بیرون از کشور است
به حقیقت راههای خوبی است ولی مردونه پاش وایستید... مخصوصا ردیف آخر
مشکل بزرگ اینترنت
پاسخ ها
ارشیا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
موافقم
چون تا وقتی اینترنت هست همه حقیقت رو میبینن
بهتره اینترنت رو از بین ببریم که صورت مسعله حذف بشه
و همه توی تاریکی سرشون کلاه بره
مثل این که فراموش کردید چرا ایران ایران شده. برا همین چیزاس که الان اینجا هستیم و هستند
خود رئیس جمهور گفت من بلد نیستم کشور را بدون روابط خارجی بگردانم یعنی این کارها حداقل تا سال 1400 که این دولت هست انجام نمی شود
منتظر نباشید
...
فرار مالياتي براي بنياد و نهادهاي خاص است که بايد ماليات بپردازند و دولت هم زورش به اينها نمي رسه متاسفاه 60 درصد اقتصاد و رانت توليدي را هم در دست دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
خخخه
75 درصد اقتصاد دست شرکت های دولتی است
با این که بارها گفته شده اما هنوز در خواب ناز برخی افرادمغرض که حرف میزنند می مانید
کو گوش شنوا و مهم تر کو مرد عمل
تمام اقتصاد ما به دلار بنده . گراني دلار باعث شد تمام دم خروس هاي خودكفايي بزنه بيرون . خودكفايي گندم ، ماشين و .... حتي پرايدم نميتوني توليد كنيم . خيلي از مشكلات از داخله ولي نميشه دور كشور را حصار كشيد . چرا پرايد الان شده 60 تومن
اقتصاد ما غرق در فساد و رانته
هيچكدوم از اين مواردي كه گفتيد قابل اجرا نيست چون هر كدوم يه مافيا پشتشه
سختي شروع كسب و كار توسط مافياي مربوط به اون كسب و كار كنترل مي شه
دشواري تامين منابع مالي : بانك ها خودشان وارد اقتصاد شدند و كسب درآمد و سود مي كنند وام به كسي نمي دن
قوانين و مقررات اقتصادي كه بوروكراسي ايجاد مي كنه فراووونه
سرو سامان دادن به معافيت هاي مالياتي : اين ديگه شبيه شوخيه اصلا با آن قدر قدرت هاي ماليات نده كه امكان نداره
فرار مالياتي : اگه ماليات بده بودن كه فرار نمي كردن . زور هيچكس بهشون نميرسه

حقوق هاي نجومي : كي داده كي گرفته من و شما كه نيستيم آقا زاده ها و رده هاي بالاي مديريتي هستن و اگه از حقوقشون كم كنيد به روشهاي ديگه جبران مي كنن ، پس بفرما هيچ
يارانه ثروتمندان : اگر حذف شدني بود تا حالا حذف شده بود . سرك كشيدن به حساب بهانه است . چطور براي كارمندان را همون اولي سري كم كرديد .؟
خصوصي سازي هم كه ثابت شده يعني ابتدا به خاك سياه نشوندن شركت و بعد به ثمن بخس فروختن به دوست و آشنا .....
و اما مبارزه با فساد و رانت كه ابدا و اصلا حرفشم نزنيد . مافياهاي مختلفي كه درواردات كالاهاي مختلف يا بازار هاي مختلف وجود داره و اجازه كار و نفس كشيدن به كسي نميده . مثل مافياي خودرو ، ميوه ، برنج ، شكر ، گوشت ، مرغ ، نهاده هاي دامي . و ...... مافياهايي كه قيمت بازار را تعيين مي كنن و دولت هم هيچ قدرتي در مقابلشون نداره
پس اينهمه ادم كه مهاجرت ميكنند فقط اين مشكلات را دارند چرا از عدم تخصص مديران وفساد اداراي انها نمي گوييد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
گزینه آخر رو بخوانید
به بچه ایکه سال ها خورده و خوابیده میخوای راه رفتن یاد بدی؟
مگه داریم
مطالب بسیار سطحی است بدون در نظر گرفتن مسایل پیچیده هر موضوع...
در رابطه با از زیر مالیات در رفتن چقدر خنده داره که اول اسم هنرمندان را می اورید بعد اسم پزشکان. شما چقدر حاضرید تضمین بدهید با فشار به پزشکان انها از ایران مهاجرت نکنند ؟ نمی توانیم بگوییم بدرک می توانیم ؟
در رابطه با مالیات از مسکن خالی ایا شما تضمین می دهید که در بخش ساخت و ساز رکود اتفاق نمی افتد استدلالش کاملا واضح است نمی خرم چون مالیات داره تقاضا کم میشه ساخت کمتر بغیر از ان در موقع ساخت انواع و اقسام پولها از انها گرفته می شود .
شانتاژ حقوقهای نجومی از ان حرفها بود هیچیک از دستگاههای دولتی اصلا قادر و مجاز به پرداخت این حقوق ها نیستند و انهاییکه که می پردازند تحت نظر دولت نیستند چرا این کسانی که بعنوان شاهد می اورید مدارک خود را به قوه قضاییه نمی دهند . ایا دولت بدون کسب مجوز می تواند به حساب شخصی مردم سرک بکشد قانون اجازه نمی دهد دولت نمی تواند مثل بعضی ها براحتی قانون را زیر پا بگذارد که اگر گذاشت همین شما اول از همه مدعی او برای گشتن در حسابهایتان می شوید.
نوشتن قوانین و مقررات برای کارهای بزرگ در سطح کلان نیاز به دانشمندان حقوقی و اقتصادی و اجتماعی دارد که مدتی است در دانشگاهها علوم انسانی بخاطر غربی بودنشان تدریس نمی شود و اساتید را ممنوع الکار کردند واگذار شرکتهای دولتی هم معمولا توسط نهادهای قدرتمند به افراد خاص داده می شه که زور کسی به انها نمی رسد
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
ایران بهشت درامدی پزشکان هست که هیچ ملاکی برای کنترل وجودنداره من تضمین میکنم هیچ پزشکی مهاحرت نمیکنه که حقوق و دریافتیش چند برابر کم بشه, شما نگران نباش کاش ایراد سطحی گرفتی خودت دقت میداشتی
تابناک عزیز
مطلب اصلی که ثبت حقوق مربوط به املاک(نظیر حق مالکیت) به صورت دقیق ، رسمی ، شفاف و قابل دسترس برای همه است را نگفتی ، کتاب راز سرمایه از فرناندو دوسوتو را مطالعه کنید لطفا ، مارگارت تاچر ، نخست وزیر فقید انگلیس ، در مورد این کتاب میگوید :
مطالعه این کتاب برای تمام کسانی که مسئول ثروت ملل هستند، الزامی است

چرا چهل سال است قانون کاداستر کامل اجرا نمیشود؟ چون دیگر امکان دست اندازی به زمین های عمومی وجود نخواهد داشت
این گوشه کوچکی از ولوشو ای است که اکنون در حقوق املاک وجود دارد و آثار سوء اجتماعی و اقتصادی فراوان دارد که بیان آن از این مجال خارج است
اگر موضوع اختلاسها و رانتها در ایران حل بشه همه چیز حل میشه.
تابناک ۹ اشتباه نابخشودنی را با این مقاله پیشنهاد مکند.
همه این نه پشنهاد که باید راه حل‌هایی کار ساز باشند، در یک عمل خلاصه می‌شود؛
آنهم:
خروج از عضویت در بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی و مشتقات آنها، همراه با پس گرفتن کلیه خصوصی سازی های تاکنونی.
زیرا در کشوری که سرمایداری باشد و دخالت های بانک جهانی را از خود دور کند حتی با هیچ یک از نه کشور همسایه مراوده ای مستقیم هم نداشته باشد، پس از مدت کوتاهی خود کفا میشود.
آنهم در کشوری با بیش از ده هزار سال فرهنگ و داشتن خط و زبانی مقتدر بخصوس صدها سال جلوتر در ریاضیات (خیام و مثلث پاسکال که ۷۰۰ سال باهم تفاوت زمانی دارند)، کار را بدانجا میرساند که بزرگترین «سیستم بپای» آمریکا در اقیاننوس آرام را ایرانیها در آسمانها تغییر برنامه داده و وی را سلامت در ایران فرود می آورند که چین و روسیه با ولع خاصی خواهان دیدن آنند!! همین توان مخ های ایرانی که مجبور بفرار نگردیده اند، توانسته اند موشک هایی را به سپاه تقدیم کنند که دنیا را انگشت بدهان کرده است. همه جا بخصوص در آلمان از جوانب زیادی مورد پژوهش قرار گرفته است. در این رابطه جاسوس دوجانبه آمریکایی آلمانی بنام «راینر راپ» ویدیویی در یوتویوب بزبان آلمانی در این باره دارد که باید آنرا دید تا سرحد اهمیت ایران در این روزها را دریافت.
در زمانیکه اینهمه شرایط خوب با پیش تازی چند ده سالی نسبت به نظام استعماری آمریکا و اروپا با پتانسیل مخ های فعال در تکنیک و پزشگی ... و دیگر فن ها در ایران، باید به تحقق «ما میتوانیم اگر بخواهیم» امید داشت...
اکثر مردم این مشکلات را می‌دانند و انفعال مسوولین را هم می بینند. حکومت اگر سرعت و سادگی ارائه مجوز را برای کار آفرینان بالا برده و تسهیلات و زمین و ماشین آلات تولید در اختیار افرادی که توان کارآفرینی را دارند قرار دهد این کارآفرینان می‌توانند افراد زیادی را استخدام کنند و با ارائه مقداری از سهام شرکت در سازمان بورس هم کارشان را گسترش دهند و هم سرمایه های سرگردان در بانک و خودرو و ملک و سکه و.... را برای ایجاد یک اقتصاد پویا در کشور ساماندهی کنند. ولی تا وقتی تحریم هستیم نه میتوانیم دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته برای تولید وارد کنیم و نه میتوانیم تولیداتمان را صادر کنیم و در صورت صادرات نمی‌توانیم پولش را وارد کنیم.
تا وقتی تحریم هستیم همه اینها خیالبافیه که جنسی تولید کنیم و به مردم خودمون بفروشیم! چرا که اگر کیفیت خوب باشه و قیمت مناسب، به افغانستان و عراق و سایر همسایه ها قاچاق خواهد شد و چیزی به مردم نمیرسه و اگر هم که کیفیت پایین باشد ، هدر دادن منابع انسانی یا ملی یا طبیعی است.
مردم ایران روی یک کشتی نشسته اند گاهی باد میاد ،گاهی طوفان میشه و گاهی هم آب آرام است! .تا وقتی که یا به یک ساحل برسیم یا غرق بشیم یا از تشنگی و گرسنگی بمیریم.
متاسفانه اقتصاد و نقدینگی برای تامین هزینه های دولتی اشتباه گرفته شده. شما میتوانید مواد پتروشیمی را بفروشید و آمار تولید کنید ولی این اقتصاد نیست. مالیات و درآمد دولتی اقتصاد نیست. تجارت با دنیای آزاد توسط ۸۰ میلیون ایرانی تجارت است و اقتصاد یعنی فعالیت همگانی نه مالیات ستانی دولتی. لازم است با دنیای آزاد همه ارتباط داشته باشند تا صنایع و علوم جدید را وارد یا بکار گیرند و تولید داخلی داشته باشند و صادرات صورت بگیرد و دولت هم مالیات بگیرد. اگر مدام از مالیات بحث شود یعنی دنبال تامین مخارج هستید نه شکوفایی اقتصادی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
احسنت به نکته خوبی اشاره کردید. ای کاش دولتی ها اینطور فکر کنند
رونق اقتصادی یعنی تجارت خارجی توسط همه تجار و تولید کنندگان و صادرات و واردات علم و تکنولوژی نه اقتصاد داخلی و مالیات برای تامین مخارج دولتی
سلام
اکر بخواهیم از دید توسعه نگاه کنیم اینها یک بخش از ماجرا هستند.
اینطوری داد مافیا درمیاد اونوقت
راهکارهاتون کلی و بدون برنامه است و بدتر از همه بدیهیه.

حذف یارانه ثروتمندان، در حرف ساده و در عمل بسیار دشواره، دلیل؟ اقتصاد سیاسی کشور.
فروش شرکتهای دولتی به بخش خصوصی، ایده جدیدی نیست، تبدیل شدن به خصولتی

بقیه ایده ها هم تو همین دسته ان، نه بیشتر.
خصوصي سازي و مقابله با رانت و فساد كافيه . البته اگر جرأتش رو داشته باشين
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
خصوصی سازی مخصوصا این خصوصی سازی که تاکنون در ایران انجام شده وضعیت را به مراتب بدتر و اسفناک تر کرده
تحریم برداشته نمی شه. مذاکره هم نمی شه .اقتصاد هم بلد نیستیم. حقوق نجومی را هم اصلاح نمی کنیم ...
بابا به جای اینکه دنبال قاتل بروسلی مبگردید و راهکار ارائه میدهید یه راهی پیدا کنید بتونیم با دنیا تعامل کنیم صلح برقرار بشود نفت بتونید بفروشید درآمد عاید مملکت بشود تحریم های بانکی برداشته بشود پول وارد مملکت بشود مثل باقی جاهای دنیا راحت بشه کار کرد اصل چرا ول کرده اید تمام گیر انجاست
سلام ...حتی اگر همه این مشکلات به بهترین وجه حل شود .با توجه به ارتباطات تنگا تنگ ودر هم تنیده اقتصاد جهانی باید گام دهم را هم با حفظ منافع ملی هوشمندانه برداریم .گام دهم تنش زدایی باهمسایگان وتعامل بااقتصاد جهانی ست
یعنی چیو میدونید که چهل سال پیش نمیدونستید؟
مشکل مملکت ما انحصارطلبی هستش...! بانکهای فاسد ,صنایع فاسد, وجود مافیای زیر پوست دولت, که درست شدنی نیستند...! تغییر اساسی لازمه ...
درود بر شما کاملا درست است، سیستم کشورداری کنونی ایراد دارد.
زیرا هر کسی که پست و مسوولیتی داشته باشد نیازی به کار برای مردم و کشور احساس نمی کند.
او باید بیشتر زمان و انرژی خود را صرف رقابت با دیگران بر سر حفظ پست یا گرفتن مقام بالاتر نماید تا شیر نفت بزرگتری به خانه خودش برساند! و وقت و انرژی و حتی دلیلی برای کار برای مملکت نمی بیند. زیرا مردم و حتی نمایندگان نمی توانند او را بازخواست نمایند.
من یک راه حل بسیار ساده دارم که کمتر از شش ماه ارزش ریال را می تواند تا سیصد درصد افزایش دهد
بدون رابطه با دنیا اقتصاد ایران پیشرفت نمی کند.مگر میشود یک شبه درامد روزانه ۲ میلیون بشکه نفت را که حدود ۱۲۰ میلیون دلار میشود را از اقتصاد نادیده گرفت. تنها فشارش بر مردم است.
خیلی هاش قابل قبوله. مثلا من خودم هفت خان رستم رو طی کردم تا تونستم یه کارفرما رو راضی کنم که با پیمانکار قرارداد رسمی ببنده که بتونم کارگرها رو بیمه کنم
ولی بیمه اینقد بوروکراسی پیچیده ای داره که الان به صرافت افتادم
البته اشتباه این تفکر که شما همه چیز رو بر مبنای اون قابل اصلاح میدونید در اینه که فکر میکنید میشه یه کشور رو مثل یه جزیره مدیریت کرد
خود مدیریت هم از تعامل با دنیاس که میتونه اصلاح بشه
من مهندس اگه با ۴ تا شرکت خارجی ارتباط نداشته باشم‌ قطعا نمیتونم‌هیچ وقت یه مهندس ایده ال بشم
خود اینکه ما میتونیم یه جز رو درست انجام بدیم یه بحثه
اینکه بتونیم همه جز ها رو کنار هم و درست بچینیم یه دنیای دیگه اس
بالاخره شما در نظر بگیرید یک چیزی به اسم اقتصاد جهانی وجود دارد. حتی چین هم نمی خواهد در این اقتصاد کاری انجام دهد که به منزوی شدن اقتصاد کشورش می انجآمد. در ایران اما انگار هیچ ارتباطی بین نیاز ما به شرکت در اقتصاد جهانی نیست. همین عربستان سعی فراوان در پرورش نیروهای بومی دارد. ما از طرف دیگر اولین صادراتمان نخبه ها هستند. اگر اول انقلاب هر کس را که مملکت را ترک می کرد به هزار اتهام و توهین محکوم می کردند, نگاهی به سن سرنشینان هواپیمای سرنگون شده نشان از مهاجرت نخهبه های پرورش یافته در همین نظام است. با شعا ر نمی شود حکومت کرد.
اگر چه به شخصه دولت آقای روحانی را ضعیف میدانم ، اما بیشترین مشکلات اقتصادی را بحز تحریم ، رقابای ایشان بوجود آورده اند ؟همانهایی که اگر هزار میلیارد دلار را وارد بازار کنند ، طی یک هفته همهٔ آنرا جمع میکنند ،و از گردونهٔ گردش اقتصادی خارج منمایند ، پس چگونه میشود از‌خارج‌بایکد شوی ،و از داخل مورد هجوم قرار بگیری ؟‌مشکل ایران بی قانونی است که عده ای خاص آنرا انجام میدهند ؟،
راه حل های کلیشه ای . آقای پیشنهاد دهنده حقوق بگیر های نجومی چه کسانی هستند ،فساد در بدنه دولت رو چه کسانی انجام می دهند ، هزینه های جاری بدون ثبت و درج رو چه کسانی انجام می دهند ،سفر های خارجی بدون توجیه رو چه کسانی می روند و ............
عزیز برادر دست روموضوعهایی گذاشتی که عمرا بتوانید حلش کنید ؟
ندادن يارانه به بعضي از افراد جامه ( ثروتمندان ) يعني دو پارچگي نمودن جامعه البته آنها معمولا" هنرمندان ، كار آفرينان و زحمتكشان جامعه اند و از طرفي گرفتن ماليات اضافي، باعث بي انگيزگي براي آنها خواهد شد تا زمانيكه براي هنر هنرمند ،كار آفرين، پزشك ، توليد كننده و كشاورز با كارمند كه روزانه كمتر از 2 دقيقه كار ميكند تفاوت نباشد همين روز است و همين كاسه و بدتر هم مي شود
یکی از راههای شکوفایی اقتصادی شفافیت مالی است که متاسفانه مسئولین ذی ربط به بهانه های واهی به آن عمل نمیکنند
تازمانی که کارکنان دولت از آبدارچی اداره گرفته تا بروبالا شغل واختیارات خود را نه به عنوان کارمند و کارگزار بلکه ملک و دارایی شخصی میپندارند و از قدرت مقام ومیز در راه منافع شخصی استفاده می‌کنند و به هیچ کس جوابگو نیستند وضع همین است و بس ! بقیه مسایل به تبع این فساد ایجاد شده و بیشتر هم غامض ولاینحل می‌شود .
به نظر من بازار باید آزاد بشه که بعد از یه مدت خودش رو پیدا کنه در غیر این صورت این پرنده در دست ما اخر سر خفه میشه و میمیره
کاهش ارزش پول ملی دو جنبه دارد.
یکی کاهش ارزش پول در برابر ارز(دلار) -که در صورت وابسته نبودن به بیگانه- بد که نیست هیچ، خوب هم هست. زیرا باعث میشه صادرات بیشتر بشه و واردات(اجبارا) کم بشه و جامعه پیشرفت کنه. اگر کشوری وابسته به کشورهای دیگه باشه افزایش قیمت ارز روی آن اثر دارد ولی اگر در برطرف کردن نیازهای خود مستقل باشد، افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی در برابر آن براقتصادش خیلی تأثیر ندارد.
دوم کاهش ارزش پول ملی در داخل کشور(یعنی گرانی اجناس) است که باعث مشکلات فراوان در جامعه میشه. مگر ما در نیازهای ضروری کشور(مایحتاج ضروری و اساسی مردم) چقدر وابسته به یک کشور بیگاه هستیم که افزایش قیمت پول آن کشور(دلار) در اقتصاد و قیمت های محصولا داخلی اینقدر اثر داشته باشد؟!!!!. باید قیمت اجناس در داخل کشور کمتر بشه تا همه اقشار جامعه بتوانند راحت زندگی کنند.
یه چیز بدیهی و واضح است وقتی برای پرداخت اجاره مسکن (ودیعه مسکن) کمک می کنند یعنی گرانی اجاره مسکن اشکالی ندارد و کمک می کنند که قیمت آن بالا بماند.
وقتی به ساختمان ساز ها کمک می کنند یعنی نمی خواهند قیمت آن پایین بیاید و کمک می کنند که مصالح گران خریده شود و ساختمان گران ساخته شود. وقتی به اتومبیل سازها کمک می کنند، هم همین طور!!!!
ای کاش به قطعه سازها و کارخانه های تولید مواد اولیه کمک می کردند تا قیمت تمام شده تولیداتشان پایین بیاید و در نتیجه قیمت ماشین و مسکن هم پایین بیاید (سقف قیمتی برای همه اجناس با توجه به قیمت تمام شده به خصوص مسکن و اتومبیل تعیین شود).
(#جک تلخ) قیمت کالا براساس عرضه و تقاضا!!!!!! وقتی قیمت مسکن و اتومبیل و طلا و ... گران شده برای کشاورز و فروشنده و بقیه مردم هم نمی صرفه که قیمت محصولات خود را پایین بیاورند و با وجود فراوانی محصولات کشاورزی و حتی خراب شدن آنها باز هم قیمت ها پایین نمی آید.
اگر دولت به جای دخالت در تولید اتومبیل و بعضی محصولات خاص، تولید را برای همه آزاد می گذاشت(و انحصار را برمیداشت) و نظارت و دقت و سخت گیری بر محصولات هر کارخانه می کرد،- سختگیری و نظارت و مقررات بیشتر سازمان استاندارد و مجوزهای سختگیرانه نه برای تولید بلکه برای پخش محصولات در بازار- هم رقابت سالم در قیمت و کیفیت ایجاد می شد و هم تعادل قیمت ها و هم تنوع (خلاقیت) و پیشرفت و خودکفایی تولیدات صورت می گرفت.
ای کاش همانگونه که برای خرید اتومبیل محدودیت تعیین کردند(ونداشتن وسیله نقلیه را برای خرید شرط کردند) برای مسکن نیز محدودیت (5 مسکن وآپارتمان) تعیین می کردند. زیرا محدودیت زمین نیز مهم است ونمی توان زمین تولید کرد!!!!!! و نیز اگر برای خرید طلا و اتومبیل و مسکن سختگیری شود، انگیزه رفتن سرمایه ها به سمت تولید بیشتر می شود.
وقتی به جای کمک به تولید کننده داخلی ارز به واردکننده ها داده می شود یعنی تولید داخل مهم نیست!!!!! باید حداقل 2برابر مبلغی که برای واردات هزینه می شود برای تولید محصول در داخل هزینه شود. باید دولت به مشاغل مولد و پایه ( مثل کشاورزی و تولید قطعات و مواد اولیه) کمک کند تا قیمت این مواد پایین بیاید و انگیزه بخش خصوصی برای اولید محصولات ثانویه(صنایع وابسته و ماشین آلات) بیشتر شود.
ارتباط با کشورهای جهان در اقتصاد بسیار اهمیت دارد اما مشکل اصلی ایران داخل ایران است وتا زمانی وتا زمانی که بخش اقتصادی خصوصی سازی نشود وحمایت دولت والبته والبته هم حمایت هم کنترل نمودن مگر می شود بدون صادرات اقتصاد یک کشور را خوب کرد ما از هر نوع کارخانه هم مادر می خواهیم و هم مثلا چند کارخانه لوازم خانگی داریم ۳۰۰ کارخانه همه این سیصد کارخانه اگر ۵ کارخانه بزرگ و صد ها کارگاه کوچک بود ما هم کارخانه چون سامسونگ داشتیم اما تا در یک کشور هیچ شغل وکار وکوششی چون دلالی نباشد و بنده جلوی کارخانه داری که سیصد کارگر داشت و دونفر را که در دوربین دیده بود وقت کارخانه امدن نه خودشان کار می کنند و هر یک ساعت هم یکی از کارگران را بیکار می کند اخراج شدند وقتی کارگر ها گفتند ما برای بیمه فقط اینجا میایم والله یک زمین ۹۰متری خریدیم ده برابر سالی که برای تو وامسال تو کار کنیم استفاده کردیم این زشت نیست این بد نیست این ننگ است که واقعیت هم هست و روزی برسد که جز دلال در این ملک نماند اما نه چیزی نه پولی نه کسی بماند که باز دلالی کنیم
۵۰میلیون پول که ارزش آن کمتر از دو هزار دلار است چنین پولی که هیچ ارزشی ندارد از یک جوان ایرانی باسواد وکم سواد ارزشمند تر است این جوان برده ای بیش نیست این جوان اگر چیزی برایش مانده از غیرت یک ایرنی است اما تا چه اندازه می تواند تحمل کند خداوند خود فرموده است به اندازه ومیزان ظلم وستم وگناه مجازات می کنم و هر چه ظلم وگناه بزرگتر عذاب آن هم بزرگتر است
هفتاد درصد مشکلات جامعه از افزايش بيش از حد جمعيت والودگي جوي نشعت گرفته است.براي درک مشکلاتي که افزايش جمعيت براي جامعه بوجود اورده بيان چند نکته لازم است ;
1-علت بوجود امدن بيماري هاي واگير مثل سارس.مرس.انفلانزاي پرندگان و کرونا افزايش جمعيت است زيرا انسانها هميشه با حيوانات تماس داشته اند و مردم چين بيش از دو هزار سال است که سوپ خفاش ميخورند.در ووهان هم هيچ ازمايشي بر روي ويروس انجام نميشده .وتنها چيزي که اضافه شده جمعيت انسان و دام است
2 - الودگي هوا مشکل کلانشهر نيست مشکل باغات و صيفي کاري کشوراست.زيرا علت گرما و سرماي شديد و همينطور سيلاب هاي اخير الودگي هوا است نه غبار هاي خورشيدي.در ازمايشگاه براي تشکيل ابر مصنوعي دود و بخار اب را به درون يک محفضه شيشه اي تضريق ميکنند دود بخار اب را متراکم و قابل روعيت ميکند.جو زمين هم يک محفضه بزرگ است الودگي هوا ابر ها را متراکم ميکند و باعث بروز سيلاب ميشود از طرف ديگر وضيفه اصلي بخار اب موجود در جو زمين تعديل اب و هوا است . ابر ها و بخار اب متراکم شده گرماي بيشتري را به خود جذب ميکنند وباعث گرماي بيش از حد در يک منطقه و سرماي بيش از حد در منطقه مجاور ميشود
هفتاد درصد ديمه کاري بادام کشور در ده سال اخير از گرماي شديد تابستان خشکيده اند و درختان زردالو.گردو.گيلاس و سيب هم هر سال بهار باسرماي ناگهاني مواجه شده و بار دهي درستي ندارند . صيفي کاري در محيط باز هم به يک کار بيفايده تبديل شده و با هجوم گرما و حشرات بار دهي درستي ندارد.دراين وضعيت انتظار داريد قيمت ميوه کم باشد
3- برخي از مسعولان معتقدند که سود نفت براي جامعه ضروري است اما اين افراد بايد ميزان سود نفت را با خسارت هايي که سيلاب ونامتعادل شدن دما به کشور وارد کرده است را مقايسه کنند ان موقع متوجه ميشوند که سود جويي از نفت ديوانگي است
4- مواد خام موجود در پوسته زمين ديگر جوابگوي صنعت گسترده بشر نيست و علت اصلي گراني محصولات صنعتي از قابلمه تا خودرو گراني مواد خام است که ان هم در واقع از افزايش جمعيت شايع شده است
5-اثر منفي کاهش جمعيت وپير شدن جامعه بر اقتصاد بسيار کمتر از اثر کاهش منابع معدني و طبيعي بر ان است.درضمن منظور از منابع طبيعي چراگاه ازاد براي دام است.در دور افتاده ترين نقاط هم ديگر گياه دارويي پيدا نميشود وتنها چيزي که ميبينيد رد پا و مدفوع دام است.با گراني علوفه انتظار ارزان بودن گوشت يک انتظار بيجا است
6- کاهش يک جانبه جمعيت ايران علاوه بر اين که در رفع الودگي جو زمين تقريبا بي تاثير است باعث کاهش قواي نظامي ايران ميشود ولي اگر تمام کشورها با فشار سازمان ملل ملزم به کاهش جمعيت بشوند قواي نظامي ايران در مقابل دشمنان تضعيف نميشود.در اين راستا ايران ميتواند با فشار به سازمان ملل و به کمک دوستان بين المللي جهان را وادار به کاهش جمعيت بکند.درغير اينصورت جمهوري اسلامي به همراه تمدن بشر با هم نابود ميشوند
7علت ناتواني کارخانجات در پرداخت حقوق کافي به کارگران هم در نهايت به افزايش قيمت مواد خوام معدني مربوط ميشود که در مورد علت ان قبلا طوضيح دادم
8شايد بگوييد که مشکل اصلي جامعه دلال ها هستند نه افزايش جمعيت اما چرا مردم به سراغ دلالي ميروند.براي پاسخ بايد ببينيم که چه مشاغلي در ايران وجود دارد .دامداري. کشاورزي.کارگري مشاغل اداري.خدماتي ودلالي . مشاقل اداري فقط نصيب تعداد کمي از مردم ميشود.ومشاقل خدماتي وابسته به پول در گردش جامعه و وضعيت معيشتي عموم مردم است و وضعيت خوبي ندارد.وضعيت حقوق کارگري را هم که شرح دادم.در مورد کشاورزي ودامداري که کاملا وابسته به منابع طبيعي هستند هم بگويم که مردم تا بيست سال پيش يا برروي زمين خدا ويا با دادن هزينه ناچيز براي زمين واب کشاورزي ميکردند ودر زمين خدا دامهايشان ازادانه تغذيه ميکردند اما الان زمين واب کشاورزي در دسترس همه نيست و قيمت ان افزايش زيادي داشته است.در اين وضعيت بهترين انتخواب براي بيکاران دلالي است
در پايان بايد به شما بگويم که درک مشکلات جامعه اين دوره نيازي به مدرک وسواد انچناني نداردوفقط نيازمند انسانيت وفهم کافي است وتمام مشکلات قابل حل جامعه در نهايت از افزايش بيش از حدجمعيت نشعت گرفته است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی