بازدید 10254

میزان تولید پراید و تیبا در سال 1398 چقدر بوده است؟

در ابتدای هفته جاری مدیرعامل سایپا طی وعده ای که داده شده بود خبر از توقف تولید پراید ۱۳۲ داد. وی گفت: هفته گذشته و 10 روز زودتر از وعده داده شده، تولید پراید 132 متوقف و بر اساس برنامه های اعلام شده خودروهای پراید 111 و پراید 131 نیز در ماه آینده خطوط تولید آن ها متوقف خواهد شد.گزارش های عملکرد ماهانه شرکت خودروسازی سایپا نشان می دهد که میزان تولید پراید در آذر ماه (یک ماه تا زمان توقف تولید اولین نوع پراید) 19481 دستگاه و میزان تولید تیبا در همین ماه، 17085 دستگاه بوده است.
کد خبر: ۹۵۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱ 15 January 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، پیکان بعد از 4 دهه تولید، سرانجام در اردیبهشت ماه سال 1384 بود که جای خود را به پراید داد تا این خودرو بتواند خود را به عنوان یک خودروی مناسب به لحاظ قیمتی به خانواده های ایرانی معرفی کند. تاریخچه خودروی پراید نشان می دهد که این خودرو در ابتدا در شرکت مزدا ژاپن و به سفارش فورد طراحی شد. نسل اول این خودرو در سال های 1986 تا 1993 تولید شد و در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیا پراید از سال 1987 تا 2000 در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد. در ایران، شرکت سایپا در سال 1372 اقدام به مونتاژ و تولید این خودرو نمود و در سال 1379 خط تولید آن را از شرکت کیا موتورز کره جنوبی خریداری نمود. پراید با هدف مصرف برای یک خانواده کم جمعیت ایرانی تولید شد. این خودرو که به لحاظ ایمنی با حرف و حدیث های فراوانی رو به رو بوده، اکنون قرار است بعد از گذشت 26 سال از تولید آن در ایران، به مانند پیکان به پارکینگ فرستاده شود و خودروی دیگری جایگزین آن شوند.

سید جواد سلیمانی، مدیرعامل شرکت سایپا طی مصاحبه ای در مورخه 3 آبان 1398 گفت: همان‌گونه که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هم اعلام فرمودند تولید پراید مدل132 تا پایان دی‌ماه 98، پراید مدل111 تا پایان اردیبهشت 99 و پراید مدل131 تا پایان تیرماه 99 به پایان خواهد رسید.

سرانجام در ابتدای هفته جاری مدیرعامل سایپا طی وعده ای که داده شده بود خبر از توقف تولید پراید ۱۳۲ داد. وی گفت: هفته گذشته و 10 روز زودتر از وعده داده شده، تولید پراید 132 متوقف و بر اساس برنامه های اعلام شده خودروهای پراید 111 و پراید 131 نیز در ماه آینده خطوط تولید آن ها متوقف خواهد شد.

با توقف تولید پراید شاید نزدیکترین خودرو جهت جایگزینی آن به لحاظ قیمتی، خودروی تیبا می باشد. به همین دلیل در نمودار زیر میزان تولید این دو خودرو از ابتدای سال جاری تا آذرماه 1398 مورد مقایسه قرار گرفته است. همان گونه که ملاحظه می گردد در تمام ماه های سال 1398 میزان تولید خودروی پراید بیشتر از خودروی تیبا بوده است و تنها در تیرماه میزان تولید این دو خودرو به یکدیگر نزدیک شده است و اندکی میزان تولید خودروی تیبا بیشتر از خودروی پراید بوده است. این در حالی است که اگر قرار است تولید خودروی پراید متوقف شود بهتر بود برای حفظ تعادل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت خودروها در بازار، میزان تولید خودروی تیبا رفته رفته بیشتر از تولید پراید می شد تا با کنار رفتن پراید از خط تولید میزان عرضه تیبا به اندازه کافی وجود داشت و عرضه این خودرو می توانست تقاضای بازار را پاسخگو باشد.

نمودار زیر که از گزارش های عملکرد ماهانه شرکت خودروسازی سایپا استخراج شده است نشان می دهد که میزان تولید پراید در آذر ماه (یک ماه تا زمان توقف تولید اولین نوع پراید) 19481 دستگاه و میزان تولید تیبا در همین ماه، 17085 دستگاه بوده است.

میزان تولید پراید و تیبا در سال 1398 چقدر بوده است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل