بازدید 16300
۸

شاه مهره‌های نقد سینمای ایران به کاخ جشنواره فجر نمی‌آیند! / لغو افتتاحیه جشنواره به نفع سیل‌زدگان سیستان / دعوت از سینماگران برای گرم کردن تنور جشنواره

پیگیری‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که این اشخاص تایید شده‌اند اما به واسطه آنکه درخواست کرده‌اند در کاخ جشنواره فیلم‌ها را تماشا نکنند و به جای سینمای رسانه‌ها و منتقدین، فیلم‌ها را در سینمای چارسو تماشا کنند. اینکه شماری از چهره‌های شاخص جشنواره ترجیح داده‌اند از هاب جشنواره به دور باشند...
کد خبر: ۹۵۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 15 January 2020

شاه مهره‌های نقد سینمای ایران در جشنواره فجر نیستند!گروهی از مطرح‌ترین چهره‌های سرآمد عرصه نقد سینما، برای دریافت کارت حضور در سالن منتقدان و نویسندگان سی و هشتمین جشنواره فجر ترجیح داده‌اند به کاخ جشنواره فجر نیایند و فیلم‌ها را در سالن سینمایی چارسو تماشا کنند؛ اتفاقی که این شائبه را به وجود آورد که این چهره‌‌ها در جشنواره حضور ندارند اما این تنها اتفاق امروز نیست و اکنون پس از پیام دبیر جشنواره فجر مشخص شد که این دوره از جشنواره افتتاحیه نخواهد داشت!

به گزارش «تابناک»؛ کاخ جشنواره فیلم فجر که در چند دوره اخیر برای کاهش حواشی هم تغییر موقعیت داده، هم نامش به سینمای رسانه تغییر کرده و هم مهمانانش به خبرنگاران سینمایی و منتقدین فیلم محدود شده، در طول دو دوره اخیر با تمهیداتی در راستای کاهش «خبرنگاران فصلی» که همزمان با جشنواره روزنامه نگار یا خبرنگار سینمایی می‌شوند و همچنین بررسی تداوم فعالیت سینمایی متقاضیان در طول هر سال و همچنین حذف خبرنگاران حوزه‌های غیرتخصصی فضای حرفه‌ای‌تری به خود گرفته است.

در این دوره از جشنواره فجر نیز نام نویسی بیش از ۲۱۲۹ متقاضی کارت سینمای رسانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، جنجال آفرین شد، چون در بهترین برآورد شمار منتقدین و خبرنگاران «واقعی» سینما که در این عرصه «فعال» هستند، با احتساب فعالان در رسانه‌های آنلاین و شبکه‌های تلویزیونی به ۳۰۰ نفر نمی‌رسد. با توجه به درخواست اهالی رسانه، در نهایت شاهد جدیت بیشتر دبیرخانه جشنواره فجر بودیم و از میان این حجم متقاضی ۷۸۹ خبرنگار و منتقد حائز دریافت کارت شدند.

شاه مهره‌های نقد سینمای ایران در جشنواره فجر نیستند!

این رویکرد در ابتدا مورد توجه قرار گرفت اما پس از آنکه مشخص شد گروهی تحت عنوان میهمان میان خبرنگاران و منتقدان جای گرفته‌اند که از محمدحسین میثاقیان تا عادل فردوسی‌پور را شامل می‌شود، نقدهایی مطرح شد که جای تامل داشت. این نقدها اکنون شدت بیشتری یافته است، چرا که لیست اعلامی دبیرخانه جشنواره فجر چنین شائبه‌ای را در پی داشت که گروهی از شاه‌مهره‌های نقد سینمای ایران در جشنواره فجر سی و هشتم حضور ندارند و در کنار این گروه، شماری از پیشکسوتان نیز دعوت نشده‌اند.

خسرو دهقان رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینما، جواد طوسی نایب رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینما، کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما و بازرس انجمن منتقدان و نویسندگان سینما، شاهپور عظیمی، مهرزاد دانش، از جمله چهره‌هایی هستند که در لیست خبرنگاران و منتقدان حاضر در جشنواره با عنوان «عدم تایید» در مقابل نامشان چنین شائبه‌ای مطرح شده بود که اساساً در این دوره از جشنواره حضور ندارند که با توجه به کسوت و سابقه‌شان، این مسئله نقدهایی در پی داشت.

پیگیری‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که این اشخاص تایید شده‌اند اما به واسطه آنکه درخواست کرده‌اند در کاخ جشنواره فیلم‌ها را تماشا نکنند و به جای سینمای رسانه‌ها و منتقدین، فیلم‌ها را در سینمای چارسو تماشا کنند. اینکه شماری از چهره‌های شاخص جشنواره ترجیح داده‌اند از هاب جشنواره به دور باشند و در سینمای چارسو که احتمالاً محل حضور هنرمندان است، به تماشای فیلم‌ها بنشینند، اتفاق قابل تاملی است که باید جویای علل آن بود. این اتفاق البته در دوره‌های پیشین نیز کمابیش رخ داده اما در این دوره چنین فضایی پررنگ‌تر شده و برخی چهره‌های صاحب‌نام ترجیح داده‌اند از فضای اصلی فاصله بگیرند.

 

کمک به سیل‌زدگان، جایگزین جشن‌های افتتاحیه جشنواره فجر38 شد

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال جشن افتتاحیه جشنواره برگزار نمی‌شود و به جای آن، سینماگران ایرانی در راستای مسئولیت اجتماعی خود، در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان مشارکت خواهند کرد.

«ابراهیم داروغه‌زاده» در احترام و گرامیداشت یاد و نام شهدای حوادث اخیر، از مصوبه شورای سیاست‌گذاری این رویداد خبر داد و اعلام کرد: امسال با توجه به فضای عمومی جامعه وهمدردی با خانواده های داغدار حوادث تلخ اخیر، جشن برنامه افتتاحیه فیلم فجر برگزار نمی‌شود.

وی گفت که مقرر شده است تا به پیشنهاد اهالی سینما در یکی دو روز قبل از آغاز نمایش آثار به همراه هنرمندان و با حمایت شهرداری تهران که امسال حامی اصلی جشنواره فیلم فجر است برای کمک و التیام‌بخشی به آسیب‌دیدگان مناطق سیل‌زده سفری به استان سیستان و بلوچستان انجام شود. سینماگران ایرانی مثل همیشه و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، در این حرکت انسان‌دوستانه مشارکت خواهند داشت.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر خطاب به هنرمندان: منتظر تماشای آثارتان هستند!

«ابراهیم داروغه‌زاده» دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دلنوشته‌ای را خطاب به هنرمندان منتشر کرد. متن دلنوشته «ابراهیم داروغه‌زاده» به شرح زیر است:

به نام آرامش‌بخش دل‌ها

هنرمندان شریف و فرهیخته سینمای ایران
‎در شرایطی به استقبال سی و هشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر می‌رویم که آحاد ملت نجیب ایران، در داغ از دست دادن عزیزترین‌هایشان، در سانحه ناخواسته‌ی هوایی به سوگ نشسته‌اند. بر هیچ وجدان منصفی پوشیده نیست که هنر آفرینی شما، مرهمی است بر قلوب زخمی مخاطبانتان که قطعاً، شرایط کاهش آلام و دردهایشان را نیز فراهم می‌نماید.

تاریخ این سرزمین، حضور پر شور و مهرتان را در کمک به آسیب دیدگان حوادث طبیعی و شورآفرینی‌های مدنی فراموش نخواهد کرد. هر ساله، میلیون‌ها ایرانی در سراسر کشور و حتی خارج از مرزها، مشتاقانه و بی‌صبرانه، منتظر تماشای آثارتان هستند تا در سایه آن، کینه، نفرت و عصبیت را از وجودشان پالایش کنند.

بی‌شک، احترام به استقبال این مردم که شما یکی از ستارگان زندگی‌شان هستید تالیف قلوب و نزدیکی دل‌ها را به همراه خواهد داشت.

ستاد اجرایی جشنواره فیلم فجر؛ با رعایت تمامی شئونات، ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های داغدار، تمام اهتمام خود را ضمن تعاملات فرهنگی با شما، مصروف همدلی‌های صادقانه خواهند نمود، چرا که باور دارد سینما و سینماگران ایرانی، همچنان، اسباب مباهات و سرافرازی این سرزمین را تضمین خواهند نمود.
‎ کوچک سینمای ایران
ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر 38»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۸
کلا فجر رو کنسل کنید خیال همه راحت. هر کسی اعتراض کرد بزنید تو دهنش که خودتون خاستین و نیومدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
متیو آرنولد گفته "ما فقط زمانی می توانیم کاملا به قلمرو فرهنگ پای بگذاریم که دست کم موقتا از جاه طلبی فردی ،سیاست بازی ، و منفعت مالی دست برداریم " لطفا تو دهن همه نزنید
یه کاری کردید تو مملکت خودمون احساس غربت میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
موافقم چرا گروه کوچکی تو کشور ما فکر می کنند مملکت ارث باباشون است و دیگران حق ندارند . خداوند به ملت ایران رحم کند
این هنر مندا چه فایده ای برای مملکت دارند. اول این رو مشخص کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
اگر از فرهنگ و هنر چیزی می دانستی این گونه رفتار نمی کردی
آقای داروغه زاده مردم داغدار ترور سردارشون هم هستند و داغی که براین داغ اضافه شد. چرا به اون اشاره نکردید؟
به دلیل تمامیت خواهی عده ای تنوری که از آن صحبت می کنید کاملا در حال خاموشی ابدی است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار